Premiär DOPP, glass och jordgubbar!

Igår, lörden 24.e maj var det dags att bli av med vinterpälsen som dem säger.
Ja för barnens del då alltså. Smiley 
 
Det var helt oplanerat dock. Vi var i haninde centrum med Mummu och Puua och köpte jordgubbar och biggaråer på torget, sen gick Andres hem för att titta på lopp (elitloppshelg på Solvalla) och Mummu & Puua gick hem till sitt.
 
 
Jag och barnen stannade till vid en lekpark där solen stekte på ordentligt, så jag föreslog om vi inte skulle promenera ner till Rudan och leka och doppa fötterna i sjön istället.
 
Eftersom Olivia inte sovit sin siesta ännu så försökte jag få henne att somna i vagnen. 
Det gick ju inte så bra för det var roligare att kolla vad syskonen sysslade med så hennes huvud dök upp där stup i kvarten innan hon till sist gav upp när vi hade börjar promenera.
 
Var bara tvungen!!
Sommartossingar! (förstår ni nu varför jag bokstavligen skrubbar barnen fötter i badet varje dag?)
 
Framme i Rudan började det med att sandalerna slängdes bort och fötterna doppades. Sen försvann shortsen....
Till slut var det kallingarna/trosorna och Jonathan var först i- inte frivilligt då han snubblade men sen var alla i och dom badade!
 
När jag doppade fötterna i vattnet var det kallt! Men när man varit i en stund så var det skönt.
(eller bedövades man bara....?)
Jag brukar jämt bada jätte tidigt varje år. det var för nått år sen då jag badade i mitten av april (<--- madness i know!!) och nästa morgon när jag vaknade så var det fullt med snö ute. Då var det kaaaaaalllt!
Jag kunde inte bada igår dock, vi hade inga badkläder eller handdukar med oss. Jag ville bespara badgästerna mig badandes i underkläder. Amningsbehå och hela faderullan, haha..
 
Barnen var jätte modiga och dom hade hur roligt som helst! Det är kul att dom inte längre är så blyga, så nu när dem såg barn med snorkel och vatenpistol frågade dom om dom fick vara med och leka. ♥
Olivia och Kevin låg och sov gott i vagnen.
 
Picknick på stranden Smiley Årets allra första!
 
Dom hackade gaddar när jag fick upp dom för fika, och sen gick dom tokarna och badade igen!
Helt blåa om läpparna och allt. Smiley
Nackdelen med att bada på stranden är just all sand. Hatar det! Alltid hamnar det sand på filten och precis överallt.
Så även igår. Sand över alla våra äpplen. Smiley
Jag gnällde på barnen när dom skulle komma upp att ha fötterna utanför filten och ligga på filten. Yeah.
Tror ni inte att grabbarna kommer, lyssnar noggrant på mina anvisningar- och lägger sin med enbart en liten del av magen filten och resten av blöta kroppen sanden! SmileySmiley Badgästerna bakom osstyckte att det var väldans roligt iaf.
 
 Sen vaknade Olivia och tittade och undrade nog vart i Helsinki hon hade hamnat. Hon somnade på vallavägen och vaknade i sjön. Märkligt. Klockan började bli mycket så när solen hade torkat och värmt upp smurfarna tog jag av dem deras kalla blöta underkläder och så fick dom klä på sig och så gick vi.
 
Bron över tågspåret:
 
 
Vi gick förbi kiosken och köpte med oss lite glass och stannade till hos Mummu & Puua inna hemfärden.
 
 (Danilo & Nukke leker "Lady & Lufsen" med Nicoles snöregodis) Smiley
 
 Vaniljglass med krossad choklad och jordgubbar, Mmmm! Smiley
 
Puua gav barnen rabarber, och Nicole fixade en solhatt till lillsyrran :)
 
 
Vilken härlig dag vi hade. Tacksam. ♥
 
Nu är det söndag kväll och vi har haft ännu en härlig dag idag. Jag överför bilder från dagen nu, så dem kommer väl på bloggen först imorgon. Nu kollar jag på hockey.
Final mellan Finland - Ryssland och ryssarna leder med 4-2! Perr...honen! (mitt svorord istället för perkele) (perhonen betyder fjäril) Kom igen nu Suomi! 
 
Imorgon är det dagis för järngänget- bara 3 dagar kvar sen är det sommarlov!!

Kommentarer
Postat av: Helena H

Du är en suverän mamma! :)
Gå iväg själv till en badstrand med sex små barn...Märks att du har väluppfostrade duktiga barn och att du är säker i din mammaroll.
Lilla tokfia Vanessa då, som badar med diademet o glasögon. Hon är så härlig. :)
Underbara sommarbilder och glada barn. Precis som det ska vara. :)
Finns det badtermometer där? Annars rekommenderar jag en sån..är så kul att se hur kallt det är. Är lätt att ha med o lägga i när man kommer dit, ett snöre med nån färgglad flytgrej på är toppen att ha på också, bara ett tips. ;)
Ha det bäst.
Kram från Söderhamn

Svar: Va glad jag blev av ditt kommentar! <3
Me & My 6 Baby Dolls

2014-05-25 @ 23:09:57
Postat av: Clara

Å vad mysigt ni har haft det! :)

2014-05-26 @ 09:43:27
Postat av: Sandra

Åh bilderna talar om att ni haft en helt underbar dag. Så mysigt. Skönt med sommarlov snart =) Visst har du en som börjar 6-års till hösten?? Min gosse börjar det till hösten och just nu har dom massor med besöksdagar så dom får gå till skolan med dagis lära känna miljön, träffa lärare äta lunch osv. =) Imorgon ska dom blivande 6 åringar lämnas på skolan själv för att besöka hela skolan själva med dom nya fröknarna vilket jag tycker är fiffigt =) Hoppas ni får en bra dag även idag =)

2014-05-26 @ 10:02:29
URL: http://charmigavardagen.blogg.se
Postat av: ♥ only

Ser ut som att ni har haft en underbar dag :)

2014-05-26 @ 12:37:34
URL: http://onlyfp.blo.gg/
Postat av: Linda

Små pluttar=)
underbara bilder=)

Postat av: Tanna

Hej ! Om du har kvar vagnen skulle jag kunna komma imorgon och titta på den ! Kram Tanja

2014-05-26 @ 17:16:28
URL: http://tannaodevil.blogg.se
Postat av: Marie

Underbara Bilder och säger som Helena ovan, vilken super mamma du är. Kram

2014-05-27 @ 10:40:53
Postat av: Madeleine

Vilka fina härliga bilder!

ha det bra!
kram från Madde

2014-05-27 @ 12:40:12
URL: http://madeleine82.blogg.se
Postat av: M

Underbar blogg :) följer dig jämt! Gud så söta barn du har!

Svar: Tack! :)
Me & My 6 Baby Dolls

2014-05-30 @ 12:36:38
URL: http://qela.blogg.se/
Tack för att Du tar dig tid <3
Kommentera inlägget här:

Vad heter Du?
Är Du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg? Adress här, så hittar jag till dig :)

Kommentar:

Trackback