... Och så var det detta med namn.....

8 dagar har våran lillprins hunnit bli och fortfarande namnlös!
Stackars barn! Smiley
Det känns jätte jobbigt och inte alls likt oss att inte ha ett namn klart. Alla våra andra barn har haft sina namn klara direkt efter rutin ultraljudet, typ. Men nu sitter vi helt fast. Vi gillar helt olika namn, Andres & jag.
Det är så mycket svårare med pojknamn!
 
Igår fick vi hem brev från Skatteverket. Vad har man, 2-3 månader på sig att bestämma ett namn på sitt barn och sen får man böter om inte lappen kommit in? Nått sånt är det.
 
 
Varenda dag har vi sagt att "nu måste vi bestämma oss" och sen sitter vi där, tittar på våran lille prins.
"Simon." säger Andres.
"Benjamin eller Leandro" säger jag.
Och så var den diskussionen över. Smiley
 
Hur ska man göra? Vi har gått igenom stora namnböcker, kollat på utländska namn osv. men inte hittat något som vi båda fastnat för. Han ser ju inte ut som en Simon....?
Och Andres fick ju faktiskt bestämma Olivias namn som jag inte heller gillade alls när han kom med det förslaget.
men samtidigt vill jag inte att han ska gå med på mina förslag om han verkligen inte gillar dom, men grejen är att han gillade både Leandro och Benjamin förut.
Leandro vill han inte ha nu eftersom smeknamnet säkerligen blir Leo och det gillar han inte alls.
Och Benjamin... ja på spanska uttalar man inte J som ett J, utan som... öhm... hur ska man förklara... men tänkt er hur man säger Julio Iglesias tex. fast å andra sidan har vi ju Jonathan och det vet dom hur man uttalar... Smiley
 
Galet va svårt!
Man vill ju ha ett namn som båda två tycker om och inte bli påtvingad ett namn som man inte gillar.
 
På skoj skrev vi upp en massa namn och vek ihop så att vi kunde dra lott. Andres skrev en massa konstiga namn såsom Pedro och Juan bara för att hans namn Simon skulle låta bättre i mina öron sen. Barnen fick välja lapp och den första som kom upp var namnet William. (Andres hade skrivit)
 
 
Och det vill jag inte, jag har en massa vänner/bekanta vars söner heter William som jag förknippar namnet med. Och så blir smeknamnet Wille vilket jag inte gillar. Näe.
 
Känns lite hopplöst, men snart så har vi säkert ett namn åt lillprinsen!
Förresten så tror några att vi håller på de finska traditionerna att hålla namnet hemligt till dopet, men så är alltså icke fallet. Så fort vi har ett namn så vet ni om det ;)
Annars får han heta lill Andres! Smiley

Kommentarer
Postat av: Astrid

Benjamin är väldigt vackert, precis som er son. :)

2014-05-01 @ 21:42:47
Postat av: Yvette

SIMANDRO ! en kompromiss.....

2014-05-01 @ 21:43:32
Postat av: Zia

Jag tycker faktiskt att du ska få bestämma den här gången! :)Andres har väl ( såsom jag har fattat det) fått sitt nummer 1 namn på alla barn, förutom Danilo? Ville du inte ha Kevin? Eller tycker du han passar bättre i endera Leandro eller Benjamin? :) jag hejar i vilket fall som helst på dina förslag och tycker du har lite vetorätt. :p

2014-05-01 @ 21:51:53
Postat av: Majsan

Jobbigt att inte komma fram till ett namn. Vad säger syskonen då? Har de ngt namnförslag som inte är påverkat från er två vuxna? Snart vet ni nog iaf vad er nyaste lille prins ska heta.

2014-05-01 @ 21:57:08
Postat av: JUNITJEJ

Att välja namn kan inte vara så enkelt!

2014-05-01 @ 22:04:45
URL: http://www.junitjejen.se
Postat av: Carina fyra barns mamma men planerar fler

Jag tycker att ni ska börja om från början. Skippa de namnen som ni båda har som förslag och kom med några helt nya var. Kanske kommer en ny favorit upp:) lycka till!! Prinsen måste ju få ett namn . Mio kanske som betyder Min på spanska. Det heter min äldsta son.

2014-05-01 @ 22:08:07
URL: http://defyrabasta.bloggo.nu
Postat av: Jessica

Det går inte att ge bådas val? Eller är det just kallellse namnet som är det svåra?
Inte enkelt nej... Vi har haft svårt med flicknamn. Åt pojkar skulle vi ha haft många att välja mellan. Vi har två flickor. Före första födds hade vi ett namn som vi tyckte om, så det blev ju klart det, Jasmine. Men ack vad svårt det var att hitta på ett till flicknamn sen senare... "Det fanns ju inga". 😆 Dessutom ville vi att de skulle antingen börja med samma bokstav eller sluta lika, för att göra det lättare. 😉 Tur hittade jag av misstag ett namn som såg så vackert ut då det var skrivet med skrivstil på ett vitt blankt papper, Celine. Det kändes så rätt.
Men jaa... om det blir flera barn.. Borde visst redan börja leta fina flicknamn. Om det nu sku ännu bli en till flicka. 😉 Eller kanske då man skulle få använda nåt av de färdiga pojknamnen? Sen skulle det ju va typiskt att inget mer är fint i ens öron. 😆

Skrev säkert tidigare ett namnförslag, Lauron? 😉

Det blir nog ett bra namn sen slutligen. Ha det bra!

2014-05-01 @ 22:09:52
Postat av: Maria

Hej! Såg på Humorgalan för världens barn idag. Där var der en pojke som heter Elisio. Kanske vord nåt?

2014-05-01 @ 22:13:02
Postat av: Longevity - en blogg om hälsa

Det är en Jonathan! :-)

2014-05-01 @ 22:13:06
URL: http://madelein.se/
Postat av: ella

Han ser ut som en Benjamin tycker jag. Annars kan ni ju ta Simon Benjamin, men ha Benjamin som tilltalsnamn. :)

2014-05-01 @ 22:22:23
Postat av: Sofie

Han ser ut som en Leandro! Fast (andres) Junior är ju jättegulligt ;)

2014-05-01 @ 22:24:32
Postat av: ida

Stryk alla tidigare namn och gör en varsin ny lista på tio namn var. Stryk sen fem av namnen på den andras lista som ni verkligen inte kan tänka er. Kvar har ni då totalt tio namn kvar och kanske lite lättare till ett beslut?

2014-05-01 @ 22:25:20
Postat av: hannalee

Ett förslag är ju annars Milean :)

2014-05-01 @ 22:25:43
Postat av: hannalee

Ett förslag är ju annars Milean :)

Svar: Ett av mina favoriter, men Andres gillar inte att smeknamnet skulle bli Leo :/
Me & My Baby Dolls & Gravid

2014-05-01 @ 22:26:05
Postat av: äiti neljälle

Benjamin <3 ;)
ehkä Andres vielä lämpeää sille nimelle;) Älä ainakaan suostu Simoniin, ellet siitä yhtään pidä :)

jeremia/ jeremias, Anthony, Gabriel, Samuel, Timothy.
huh, nimiä on niin paljon - ja makuja myös, joten nimen valinta aika vaikeaa:/
Tsemppejä vielä ja mukavaa alkavaa kesää!!<3

2014-05-01 @ 22:31:48
Postat av: Alexandra

Benjamin gillar jag. Hade vi fått en pojke till hade han blivit Benjamin. Men nu har vi tre tjejer o en kille. Kanske någon dag ;) Håller med att det är lättare med flicknamn. Lycka till!

2014-05-01 @ 22:32:27
Postat av: C

William blir perfekt tycker jag! Heter min son!

2014-05-01 @ 22:48:04
Postat av: Ledinskan

Leandro är såååå fint!!!

2014-05-01 @ 22:49:00
Postat av: Helene

Er pojk ser ut som en liten Noel eller kanske Joel? Tycker också namn var svårt, speciellt pojknamn. En annan var ju lyckligt lottad som visste långt innan jag blev gravid att min skulle heta Haylie. Tur man annars har ett par månader på sig att bestämma sig!

2014-05-01 @ 23:12:58
URL: http://volvochick.blogg.se
Postat av: Johanna

Benjamin som tilltalsnamn. Och Simon som andranamn. :)

2014-05-01 @ 23:24:18
Postat av: Anna

Appropå Iglesias så skulle er prins passa att heta Enrique, Edwin, Elliot eller Eros :) Fråga mig inte varför jag fastnade för E.. för det vet jag inte :) Lycka till med övertalandet. Själv har jag en Benjamin som vi kallar BimBim.

2014-05-01 @ 23:26:53
URL: http://femunderbarabarn.blogg.se
Postat av: Ida en snart 16 årig tjej

Haha Lill Andres blir väl perfekt :D

2014-05-01 @ 23:38:19
Postat av: mamma24sju

Andres Junior kanske? :-) Svårt med namn...skickar några till. Felix, Jack, Julius, Julio, Dante, Emilio, Lorenzo, Noah, Ferdinand, Orlando, Luca, Hannes, Ricardo, Elian, Zeb, Noel, Joel....

2014-05-01 @ 23:54:33
Postat av: Hjördis Pedersen

Hörde ett fint namn idag, när en mamma kallade på sin lille son Matthew. Lycka till med namnlottningen. kram

2014-05-01 @ 23:59:48
Postat av: mamma24sju

Emanuel, Jeremias, Mario, Marco, Mauro, Naldo, Pepe...Leon är jättefint också.

2014-05-02 @ 00:18:41
Postat av: mamma24sju

Dario är fint men lite likt Danilo kanske.

2014-05-02 @ 00:22:55
Postat av: Josefin

Det är inte helt lätt att välja namn. Man vill ju gärna att det funkar ihop med syskonen, och det har ju bebis några stycken av ;)

jag förstår problemet med att tycka olika och att köra fast.

finns det något släktnamn ni tycker är fint? Det kan ju vara en fin tanke att döpa bebis efter någon ni tycker om? Och tänk vilken
komplimang att få en bebis namnad efter sig :)

vilka namn tycker syskonen om? Släkten?

Kanske ni kan leka lite med olika namn och få ett nytt? Som satu ch andres blir sandre?
Böj namn fram och tillbaka :)
En bekant heter ellinneth. Hennes föräldrar heter ellinor och kenneth :)

2014-05-02 @ 07:02:12
Postat av: Sara

Mitt tips är att ni båda slopar de gamla favorit namnen och tänker nytt. Det finns ju fler fina namn än era förslag. Eller prova att kolla på en namntråd på familjelivs sida. Lite coola namn där ibland.

Ett av mina barn var namnlöst i över en månad. Till slut var man såå trött på att fundera på det.

Lycka till

2014-05-02 @ 07:08:18
Postat av: Sandra

Amadeo, Caesar , Elian :) så svårt med namn.

2014-05-02 @ 08:31:58
Postat av: Martina

Har ni tänkt på att varannat av era barn har O & I i sina namn ( Nicole, Danilo, Olivia och varannat med två A i sina (Jonathan och Vanessa) då hade de varit lite kul om Bebisen får med typ två A och er nästa då fick heta typ Simon eller Simone.

2014-05-02 @ 08:38:17
Postat av: Olga

Tycker han ser ut som en liten Simon, det är ett fint nammn också :P

2014-05-02 @ 08:45:10
Postat av: Lucille

Men ni får nog glömma ett namn som en älskar och ha att namn som båda gillar/tycker är okej istället. Markera alla namn i en namnbok som är ok, kolla på varandras listor och ta det bästa namnet av de som båda tyckte var okej. Något namn skall ni väl ändå få fram då...

2014-05-02 @ 09:15:11
Postat av: mariekarolina ♡ gravid med lillebror

Åh det är så svårt de där med namn! Våran dotter Felicia var namnlös ett par veckor om jag inte vill minnas fel. Nu har vi samma problem med lillebror, men namnförslagen är färre denna gång! Benjamin är dock hittills de enda förslag som både jag och sambon är överens om, så får se om vi kommer på fler. Tycker det är så svårt att bestämma sig, namnet är ju något permanent :)

2014-05-02 @ 09:40:35
URL: http://mariekarolina.blogg.se
Postat av: maria

Vad sägs om Maximilian (Smeknamn Maxi el. mille)

2014-05-02 @ 09:46:14
Postat av: Annapanna

Hej! Det är svårt med namn, lite förslag - Leandres (efter Andres, en variation av Leandro) Melvinus, Sesar/Cesar, Melinus, Jackson (kommer mitt nästa barn heta om det blir någon mer).
Må så gott!

2014-05-02 @ 10:07:20
Postat av: Anonym

Om Andres fick välja Olivias namn är det din tur att bestämma. Det var ju för tusan du som förlöste barnet smärtsamt! (Jag däremot tror att Theodor skulle passa :))

2014-05-02 @ 10:07:50
Postat av: Magdalena

Ska ge er lite förslag på namn ni kanske ej läst en del fina en del ovanliga =)

Milian
Milton
Cesar
Dante
Love
Colon
Dominik
Sander
Theus
Silas
Vincent
Valentino
Santino
John
Melker
Ilon
Milo

2014-05-02 @ 10:08:48
Postat av: Sandra

Åh så fint namnet Leandro är =)

2014-05-02 @ 10:45:41
URL: http://charmigavardagen.blogg.se
Postat av: Malin

Kul att ni lottade! När min moster fick sin son så fick hennes man, mamma och syster skriva ett favoritnamn på en lapp och lägga i en hatt. När hon tog en lapp stod det "Hilding" (hennes man som ville det) och det ville hon absolut inte!! Hennes man sa att de kunde lotta igen, men vad hände? "Hilding" kommer upp igen! Haha, så det blev en Hilding! Idag kan vi inte tänka oss att han skulle heta något annat. (Nu är han 37 så detta är ett tag sedan...) :)

2014-05-02 @ 11:10:48
Postat av: Anonym

Varför inte låta båda få sin vilja fram och välja det ena som första namn det andra som mellannamn ;)

Svar: ..... fast det är ju ingen bra deal alls? Man använder ju inte sitt mellannamn?
Me & My Baby Dolls & Gravid

2014-05-02 @ 11:18:24
Postat av: Anonym

Simeon är ju fint! Alltså med E !

Svar: Fast det betyder något med kiss på spanska :/
Me & My Baby Dolls & Gravid

2014-05-02 @ 11:19:54
Postat av: Ingela

Hej Tack för en underbar och underhållande blogg.
Det känns som om ni får börja om från början med namn till er söta prins.
Bidrar med några Theo, Milian, Adrian, Noel, Neo.
Lycka till med det svåra uppdraget.

Svar: Hihi, Namnet är nog bestämt nu, avslöjar det senare ikväll ;)
Me & My Baby Dolls & Gravid

2014-05-02 @ 11:50:31
Postat av: Margareta W

Jobbigt när man inte är överens man vill ju inte välja ett namn som man inte gillar. Fast å andra sidan kan oftast lära sig att gilla ett namn.
Dra lott mellan Benjamin och Simon det är ju ändå två fina namn.

Svar: Namnet är nog bestämt nu, det avslöjas senare idag ;)
Me & My Baby Dolls & Gravid

2014-05-02 @ 12:32:53
Postat av: Marika

Hej!läst din blogg nu i ett tag tycker den är så intressant. så måste in varje dag och läsa om er.verkar vara en otrolig fin familj. Tänkte på pojknamn jag har 4 barn och mina två pojkar heter Jonathan och Johannes. Jag är ju finska så mig har det varit viktigt att det är lätt att även uttala det på finska.:)

2014-05-02 @ 12:56:57
Tack för att Du tar dig tid <3
Kommentera inlägget här:

Vad heter Du?
Är Du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg? Adress här, så hittar jag till dig :)

Kommentar:

Trackback