Barn och TV/Data spel

Hur tänker ni kring TV/data spel för barnen?
 
Våra barn har aldrig spelat TV eller data spel. Vi har Playstation och Wii hemma.
Playstation fick jag av mina föräldrar när jag fortfarande bodde hemma. Innan vi fick barn satt jag och Andres jämt och spelade Kingdom Hearts på den, den finns i 2 delar och båda är jätte bra!
(Ett riktigt bra speltips till er där ute)
 
När Wii kom ut med Super Mario Bros så köpte vi det bara för spelets skull. (Älskar super Mario sen man var liten)
Och det spelades flitigt när Nicole och Vanessa var små och hade lagt sig, haha..
Sen dess har vi inte spelat.
 
När Danilo & Jonathan fyllde 4 år förra månaden så köpte vi "Bilar" spel till dem som vi inte ens har testat.
Dom fick också Skylanders Infinity spel till Wii från storasyster Patricia, och Andres har introducerat spelet till dem nu.
Dom gillade det och har spelat några korta stunder. Andres ska ju "bara visa hur man gör" och till slut sitter han där helt själv och ungarna är borta. Smiley
 
Smiley
 
Det här är alltså helt nytt för våra barn detta med TV-spel. Dom vet inte riktigt hur man gör :)
 
Spelar era barn TV spel?
Från vilken ålder började dom spela?
Vilka favoritspel har dom?
 
När jag var liten älskade jag TV spel. Om jag hade tur fick jag spela med mina bröders SEGA eller Nintendo.
 

Kommentarer
Postat av: G.O.S

Vi har haft Nintendo men vi sålde den och efter det inga spel förutom barnens plattor.. Men de sitter väl kanske bara en två gg i veckan ibland kan de gå veckor innan någon vill spela på dem. Själv har jag aldrig varit intresserad av spel överhuvudtaget

2014-05-26 @ 17:59:37
URL: http://tremirakkeel.blogspot.se
Postat av: corneliaeriksson.blogg.se

Det finns nog en hel del som är bra med att låta barnen spela, så som motorik, förståelse, reaktion osv. Men personligen så skulle jag inte vilja låta speladet gå ut över den kreativa leken. Den fysiska, pyssliga, utomhus, bygga, rita, skapa, tänka-leken. Om du förstår hur jag tänker? :) Jag har själv inte barn ska tilläggas, om än mycket barn runtomkring mig. En lagom nivå är nog det viktigaste. Att barnen fastnar framför TVn är nog aldrig bra. Men lite spel för nöjets skulle kan ju inte vara fel det heller :) Lagom är bäst. Haha. Antar jag? :)

2014-05-26 @ 22:38:58
URL: http://corneliaeriksson.blogg.se/
Postat av: Colette

vi låter inte våra barn spela TV-spel, titta på TV eller sitta vid datorn. både jag och min man bestämde detta när vi fick första barnet.jag uppfattar att barn som inte spelar TV-spel blir lugnare och mer stresståliga (detta i en jämförelse med barn som spenderar flera timmar om dagen framför TV:en). men jag tror dock inte det skulle vara på något sett dumt eller dåligt om barnen spelar eller tittar på TV (som är anpassat för deras ålder såklart), lite då och då. och ibland hade det varit väldigt skönt att kunna sätta de framför TV:en en stund, så att man kan göra något annat i några minuter.

2014-05-26 @ 23:01:41
Postat av: mamma24sju

Bara tonårssonen som varit intresserad här, av x-box men nu är det bara dator som gäller. 11-åringarna kör mobilspel. Jag köpte ett gammalt Nintendo med super mario, nostalgi, love it! Spel är inte bara av ondo t ex har sonen lärt sig mycket engelska då han chattar med andra. Så länge det går att få med honom ut och han inte struntar i allt till förmån för spelandet tycker jag det är ok.

2014-05-26 @ 23:09:02
Postat av: Sandra

Här har vi ett playstation, vilket är populärt i omgångar, under sommaren använder dom aldrig det men vintern används det mer. Vi har alla skylander spel till det och några andra spel men dom används aldrig. Skylander är en favorit tror mest det är spännande men alla gubbar till det =)

2014-05-27 @ 08:35:10
URL: http://charmigavardagen.blogg.se
Postat av: Marie

Hej
Har två 8 åringar och vi har Wii och tjejen spelar typ aldrig och killen spelar ibland men något dom bägge gillar är dans spel. Dom fick spelet när dom var ungefär 6 år. Men på ipaden spelar dom mer

2014-05-27 @ 10:38:44
Postat av: nlie

Oj här spelas det rätt flitigt, vår 7åring älskar allt vad speler heter, något han ärvt från min man. Vi har både wii, playstation 3, datorspel och mobilspel som 7åringen spelar dagligen. På lediga dagar spelar även 5åringen lite av varje men inte lika flitigt som storebror. Lillan är bara 2½ så där spelas det lite mobilspel ibland då hon behöver underhållas tex i bilen. Jag är inte emot spel så länge man väljer rätt spel, min man har introducerat ett spel för 7åring där det krigas, det är inte blodigt men man måste strategiskt kriga och det gillar jag inte. Men sportspel, äventyrsspel och spel där du bygger något tycker jag är helt okej. Vi har även en hel del spel där dem lär sig saker tex Kalle kunskap vilket jag tycker är toppen!

2014-05-27 @ 10:48:41
URL: http://nlie-nlie.blogspot.com
Postat av: lindisha6barnsmamma

vi har wii och här spelas de.
ja iallafall de äldre barnen.mina kille på snart 4 år spelar lite bil spel ibland men han förstår inte det riktigt utan han bara tycker det är kul att sitta och skaka med kontrollen och tror att han kör.

2014-05-27 @ 11:05:10
URL: http://lindisha6barnsmamma.bloggplatsen.se/
Postat av: Caroline

Mina tvillinggrabbar som är 6år spelar tv- och datorspel. wiiU, xbox360 och dator har dom på sitt rum.
Just nu gillar de att spela Minecraft, SuperMario, alla Legospel, bilspel, Skylanders, Disney Infinity mm.
De har spelat sedan de var 2år gamla. Så just nu får inte jag vara med, för mamma är inte lika duktig som dom är längre ;)

2014-05-27 @ 20:46:15
URL: http://carr0n.blogg.se
Postat av: Majsan

Våra barn har ett varsitt Nintendo DS som de spelar på i perioder. Just nu är det ett hästspel som tjejen spelar och sonen har snöat in på ett fotbollsspel.

2014-05-28 @ 07:45:29
Tack för att Du tar dig tid <3
Kommentera inlägget här:

Vad heter Du?
Är Du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg? Adress här, så hittar jag till dig :)

Kommentar:

Trackback