Öronläkare, Hästsvans & Välling,

Så imorse var Vanessa hos sin öronläkare igen, och det ser fint ut nu. ♥
 
Vi ska dock fortsätta ge henne örondropparna en vecka till. barnen är alltid så duktiga hos läkaren, och det där med att få ett klistermärke är superviktigt! Hon var så stolt över sin bamse märke att hon tog med sig den till dagis.
 
En annan linslus ville vara med på bild Smiley
 
Jag satte upp Olivias hår i hennes allra första hästsväns idag!
(hästsvans= lusmia heter det här hemma efter Madicken filmerna)
 
           
 
Jag mår bättre idag- jag känner mig piggare och mensvärken är borta.
Min förlossnings med Olivia började med mensvärk, så jag började tänka på det... men som tur var blev det inte värre och det gick bort på kvällen. Olivia vaknade några gånger på natten, men annars sov jag som en drottning. Eller nu ljuger jag lite- jag fick puttas med Nicole också några gånger som prompt skulle ligga 1 cm från mitt ansikte hela tiden... jag vet inte hur jag ska få henne att sova i sin egen säng! Har ni några tips?
Jag börjar få svårt att röra på mig när hon ligger där.
 
Förresten, när slutade era barn dricka välling på kvällen/nätterna?
 
Om Olivia äter sin kvällsgröt dåligt så får hon en flaska välling på natten. Det är inte så att jag ligger och matar henne med den, utan hon dricker själv ur sin non-spill flaska och somnar själv sen igen. Jag vet att det inte är bra för tänderna med att dricka välling på natten, men hon vaknar och är hungrig (?) och jag tänker inte vänta tills hon druckit upp för att sen ta upp henne och borsta tänderna och lägga henne igen. Då blir hon ju klarvaken på kuppen.
Men jag funderar på om man ska ta bort nattmålet helt? Om hon dricker sin välling innan läggdags istället? 
Ha en flaska vatten vid sängen istället? Eller inte ha nån flaska alls, bara ge henne nappen?
 
Haha, nu sitter jag här och diskuterar och bollar på ideér för mig själv. Hur gör ni andra?
För hon är ju tillräckligt stor att hon inte alls behöver nattmåltider, det har bara blivit en vanesak egentligen. Hmm.
 
Lill snuttis har upptäckt alla knasiga nya miner som hon kör med för att få oss att skratta:
 
 
Nicole kör en sångstund på morgontvisten...
 
 
Min stora kille ♥
 
 

Kommentarer
Postat av: Madelene

Min syster har en son som är en månad äldre än vad Olivia är, min syster ger honom en vällingflaska när han ska sova om nätterna, även om han äter bra på kvällsmaten dvs gröt eller smörgås efter kl 18! Vaknar han om natten och så brukar hon ge honom nappen bara, i värsta fall blir det en flaska om inget annat hjälper :)

2014-03-13 @ 11:44:45
URL: http://www.nattstad.se/Madelenemaria
Postat av: Louise

Min dotter dricker fortfarande välling vissa nätter, det kommer hon sluta med när hon känner sig redo. Jag tänker inte tvinga henne att sluta med det.
Hon blir 3,5 år i maj.
Tycker ni bestämmer själva :-).

Ha en bra dag.

2014-03-13 @ 11:48:27
URL: http://malmomorsan.se
Postat av: Joanna Eriksson

Min äldsta höll på med den där jäkla vällingen om nätterna huuuur länge som helst.. O hon var verkligen en riktig vällingunge!;) Välling på kvällen,på natten o ibland även på mornarna.. O så höll hon på länge! Galet kan jag tänka så här i efterhand.. Yngsta parveln har ALDRIG velat ha välling. Försökte ge de på kvällarna istället för ersättningen just för att han skulle stå sig bättre på natten. Men han vägrade dricka det, så vi fick skippa det.. Han äter middag runt 16, och sen oftast en rejäl grötportion vid 18 innan läggdags. O sen sover han, oftast hela nätterna. O vaknar han till,så är det aldrig för att han vill ha mat.. Så för oss funkar en rejäl portion kvällsgröt toppen!:) Meeen, det är ju på han.. Alla barn är så sjukt olika! När jag skulle vänja Lowa av med vällingen minns jag att vi gav henne en flaska med vatten istället,eller nappen. O första natten var vi ju allt annat än populära. Men sen så gick det bra! Hon hade ju verkligen inget behov av att äta på nätterna egentligen. Utan för henne hade det ju bara blivit en ovana!:)

Lycka till!:) Kram

2014-03-13 @ 13:01:12
URL: http://joannaolowa.blogg.se/
Postat av: Sara

Min yngsta dotter är lika gammal som Olivia (född 18 dec)och hon dricker välling när hon somnar på kvällen. Först borstar hon tänderna och sedan får hon välling när hon ligger i sin säng och ska somna. Det har även vår stora flicka fått under sina första 2-3 år, välling när hon somnar. Och tandläkaren säger att hon har fina tänder.

2014-03-13 @ 13:17:59
Postat av: Helena H

Det där med välling är en svår fråga. Alltid nån som kommer säga 'det är inte bra med välling' 'de ska inte äta på natten' 'de ska inte äta i nappflaska när de kan dricka den i mugg istället' osv.
Personligen, (ingen behöver säga nå för jag ändrar inte min åsikt om detta) så tycker jag att man måste kolla hur just detta barn mår och vilket behov den har. T ex verkar barnet vara hungrigt och inte får i sig ordentligt på kvällen så behöver det sin välling på kvällen. Men har den gjort det till en vana bara att den vill ha välling och mest ligger o småsnuttar på den så är det bättre med vatten isof, eller helst inget alls. Men även ett barn kan ju vakna o vara törstig och vatten är ju inget farligt.
Linnea drack välling morgon o kväll tills hon var fem år. I flaska! (Där dog väl några av chock antar jag) Hon behövde få i sig många av de ämnen som finns där i då hon hade det jobbigt med allergi och inte fick i sig några mjölkprodukter alls annars. Hon fixade inte att dricka vällingen i mugg för då fick hon kväljningar så då blev det flaska fast hon var så stor. Inte gjorde det henne nått iaf.
Hade väl inget med ditt inlägg att göra direkt det sista, men vill att folk ska tänka sig för innan de säger nå dumt.
Tycker du kan ge Olivia välling när hon lägger sig. Men sedan när hon somnat kan du ju ta bort flaskan o lägga dit en med vatten. Antar att du kommer märka snabbt om det räcker el om hon är hungrig på riktigt när hon vaknar på natten. Prova dig fram, är helt säker på att du löser detta. :-)
Kram från Söderhamn

2014-03-13 @ 13:46:13
Postat av: Helena H

Det där med välling är en svår fråga. Alltid nån som kommer säga 'det är inte bra med välling' 'de ska inte äta på natten' 'de ska inte äta i nappflaska när de kan dricka den i mugg istället' osv.
Personligen, (ingen behöver säga nå för jag ändrar inte min åsikt om detta) så tycker jag att man måste kolla hur just detta barn mår och vilket behov den har. T ex verkar barnet vara hungrigt och inte får i sig ordentligt på kvällen så behöver det sin välling på kvällen. Men har den gjort det till en vana bara att den vill ha välling och mest ligger o småsnuttar på den så är det bättre med vatten isof, eller helst inget alls. Men även ett barn kan ju vakna o vara törstig och vatten är ju inget farligt.
Linnea drack välling morgon o kväll tills hon var fem år. I flaska! (Där dog väl några av chock antar jag) Hon behövde få i sig många av de ämnen som finns där i då hon hade det jobbigt med allergi och inte fick i sig några mjölkprodukter alls annars. Hon fixade inte att dricka vällingen i mugg för då fick hon kväljningar så då blev det flaska fast hon var så stor. Inte gjorde det henne nått iaf.
Hade väl inget med ditt inlägg att göra direkt det sista, men vill att folk ska tänka sig för innan de säger nå dumt.
Tycker du kan ge Olivia välling när hon lägger sig. Men sedan när hon somnat kan du ju ta bort flaskan o lägga dit en med vatten. Antar att du kommer märka snabbt om det räcker el om hon är hungrig på riktigt när hon vaknar på natten. Prova dig fram, är helt säker på att du löser detta. :-)
Kram från Söderhamn

2014-03-13 @ 13:49:18
Postat av: sana

HEJ, jag har som du 2 tjejer som är nära i àldrarna , det skiljer 1,5 àr mellan dem och jag undrar hur ni gör under födelsedagar ,för att undvika gràt och trista miner brukar ni ge present till den som inte fyller ocksà ??

Svar: Hej!Nej det gör vi inte, eller vi har kanske gjort det nångång. Den som fyller år får paket. Nu fyller dom ganska nära inpå varandra, förutom Olivia då, så dom får vänta på sin födelsedag ;)
Me & My Baby Dolls & Gravid

2014-03-13 @ 14:04:33
Postat av: mamma24sju

Om hon äter välling bättre än gröt, kan det inte funka att ge henne välling sist på kvällen innan hon somnar istället för gröt? Och låt henne ha en vattenflaska med på natten, det gör ju inget för tänderna....eller inget alls?

2014-03-13 @ 15:27:24
Postat av: Ghenno

Min dotter brukade dricka mjölk i nappflaskan nattetid, vilket konstaterades av läkaren att det inte var bra för tänderna. Så jag bytte ut det med vatten istället, och det funkade jättebra.

2014-03-14 @ 00:13:39
URL: http://www.libanesenfransverige.blogg.se
Postat av: 7 barnsmamman

Min minsta dotter, nyss fyllda 1 äter välling 3 gånger VARJE natt.
Visst det är jobbigt Å visst det är inte bra för tänderna!! Jag vet!!
Men tydligen behöver hon det fortfarande. Hon ligger precis på medel i viktkurvan. Hon äter lagad mat två gånger/dag, hon äter gröt varje dag, oftas både morgon å kväll och hon äter frukt å mellanmål, ibland även välling. Ändå skriker hon tills hon får sin välling på natten. Spelar ingen roll hur bra hon har ätit under dagen! Det är så olika mellan olika barn. Gör det som känns bäst för er! Alla mina barn har ätit välling på natten mer eller mindre. Tills dom har varit runt 2 - 2 1/2. Inga av dom har dåliga tänder eller några hål. Tänderna borstar jag två gånger, morgon å kväll med lite fluortandkräm.

2014-03-14 @ 07:21:53
Tack för att Du tar dig tid <3
Kommentera inlägget här:

Vad heter Du?
Är Du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg? Adress här, så hittar jag till dig :)

Kommentar:

Trackback