Terasspool och stugeliv

(Tidsinställt)
 
Syrran Puua har en massa projekt på G där ute i stugan, nyss ar det grill kåtan och nu är det terasspoolen.
Syrran planerar och Puua bygger!
 
Den fick den perfekta stället där solen skiner i stort sett hela dagen.
 
Elektrikern måste koppla på belysningen och sandfilterpumpen, sen är den vedeldad så man inte behöver bada i iskalltvatten! Och man behöver inte ta sig ner till sjön för att kyla av sig. Ingen risk att man behöver göra det nu med detta väder, men sen när sommaren kommer! (säger jag när Juni månad nästan är slut....)
 
Kommer nog bli jätte bra!
 
Det årliga fotbollsmatchen i stugföreningen hölls på midsommardagen. 4 lag fick dem ihop och de enda från "vårt gäng" som var med var Felicia & Dewin. Förra året var näsan vi alla med, men nu höll Puua och Andres på med poolen, Karo hade ont, Mummu ville inte och jag passade barn. Nicole tänkte först också vara med, hon tog på sig dewins gamla fotbollsskor också och gick modigt till fotbollsplanen. men när det var dags så kom hon och satte sig på gräset istället.
 
Olivia utforskade runtomkring lite och föll ner i diket och upp igen. Smiley
 
Såklart ska man ha prinsess klackskor med sig när man är ute på landet!
Vems annars om inte Vanessas?
 
 
Jag läste precis på Natalis blogg  att hon skrev om våran tripp til stugan och hur hon aldrig i livet skulle kunna spendera en enda natt där, inte ens utan några barn. Smiley Bara för att det inte finns nån rinnande vatten i stugan. 
Hon tyckte att jag var modig, men hey- det finns ju vatten, bara att hämta ;)
 
Allt går ju bara man vill. Och jag älskar livet där, jag är glad att jag får komma dit och att mina barn får uppleva det här.
Och dom håller på att få rinnande vatten från brunnen till tomten ;) 
 
"Vi" hade en sommarstuga i Finland som såldes för några år sedan. Det värsta dom kunde göra tyckte jag.
Hade jag haft pengar hade ka köpt den stugan.
Det var min morfars stuga en gång i tiden, min mamma och hennes syskon spenderade sina barndomssomrar där varenda år. Precis som jag och mina syskon. Så det var en släktstuga som min mamma och hennes syskon ägde efter att min mormor gick bort.Vi åkte dit varje sommar som små och var borta i veckor, umgicks med släkten. Varje sommar längtade vi dit lika mycket. Vi spenderade alla våra somrar där, iaf några veckor.
Och den stugan var mitt i den finska skogen vid en sjö med egen strand. Ingen sån där värsta fin strand, nope den hade en massa stenar som gjorde ont under fötterna. En egen roddbåt låg där också.
Där fanns det inget rinnande vatten alls, så den där pumpen som syrran har vid sin stuga är lyx!
Man tvättade sig i sjön helt enkelt. Eller bar vatten i hinkar till bastun där man värmde upp vattnet.
Men färsk vatten hade vi inte, vi tog allt med oss dunkar från mormor som bodde i stan.
Och ingen el hade vi inte heller.
Det var brasan som gällde och tända ljus.
Och vi saknade ingenting.
 
Vi lekte alltid i bondgården som var några km bort längst skogsvägen. Vilka fina minnen. ♥
Tack karo för att vi får en möjlighet att skapa likvärdiga minnen till våra barn.
 
Ja du Natali, du får hänga med oss så får du se att du visst skulle klara av det ;)
 
Barnen äter glass i studsmattan. Det är också lyx. Såna här vardagliga saker som jag uppskattar så mycket.
 
Väderpinnen är häftig. Den visar vad det är för väder ute, ifall man nu hade missat det själv ;)
 
Mummu ligger och solar lite...
 
 
Danilo frågar varje dag när vi ska till stugan. Han packade sin väska igår med alla sina bilar och jobbarhandskar, et inte när han tänkt sig att åka, men han längtar!
 
Först ska vi se till att fira Vanessa som fyller 5 år på torsdag. Jag måste prata med Andres om det när han kommer hem ikväll, vi har inget planerat med släkten ännu. Måste se till att få iväg nån slags firande inbjudan ikväll, Vanessa längtar ju. ♥ Nicole & Vanessa ska ha ett gemensamt kalas med kompisar också, när det blir är inte heller spikat.

Kommentarer
Postat av: Natali BLOGGAR om livet med 4 barn ♥♥♥

Jag menade allt i en väldigt positiv bemärkelse, att du är så modig och jag är så himla feg när det inte är bekvämligheter som hemma !! Hoppas ingen missförstod...lät så hemskt hahaha. Stugan ser ju helt underbar ut oavsett om det finns rinnande vatten eller ej.

Svar: Nä jag tror inte att någon missförstod :) Inte jag iaf ;) Hihi
Me & My 6 Baby Dolls

2014-06-24 @ 14:11:54
URL: http://www.natalis.se
Postat av: Melina

Planera gärna ett släktfirade till Bessa den här helgen hähä. Åker bort nästa helg & vill inte missa min guddotters födelsedag :)

Svar: Jag messar dig snarast!
Me & My 6 Baby Dolls

2014-06-24 @ 16:21:04
URL: http://malcantara.blogg.se
Postat av: Anna

Ser ju sjukt mysigt ut där i stugan 👍 AVIS 😁

2014-06-24 @ 16:24:14
Postat av: Helena H

Tycker så synd om alla som tror att de inte kan bo utan rinnande vatten o el. Inte ens på sommaren.
Personligen är det drömlivet att bo så, året om. Om det gick så skulle jag bo i vår stuga året om.( det går inte att ta sig dit vissa tider på året då det ligger långt ut på en ö i havet) Där är ingen el och man hämtar vattnet i pumpen. Tvättar sig i havet el värmer vatten och tvättar sig i balja el duschar sig med vattenkannan. :-)
Och finns det nått mer underbart än att tvätta håret i regnvatten?! :-)
Massor med kramar från Söderhamn

2014-06-24 @ 18:59:00
Postat av: Helena H

Tycker så synd om alla som tror att de inte kan bo utan rinnande vatten o el. Inte ens på sommaren.
Personligen är det drömlivet att bo så, året om. Om det gick så skulle jag bo i vår stuga året om.( det går inte att ta sig dit vissa tider på året då det ligger långt ut på en ö i havet) Där är ingen el och man hämtar vattnet i pumpen. Tvättar sig i havet el värmer vatten och tvättar sig i balja el duschar sig med vattenkannan. :-)
Och finns det nått mer underbart än att tvätta håret i regnvatten?! :-)
Massor med kramar från Söderhamn

2014-06-24 @ 19:40:12
Postat av: Anonym

Din syster har ett paradis, ser underbart ut :)

2014-06-24 @ 22:07:07
Postat av: Carina Widell

Nu åkte det iväg anonymt men det är jag som skrev att din syster har ett paradis

2014-06-24 @ 22:12:39
Postat av: Pippi

Så duktig Puua är på att bygga, ser det finska stilen i det hela... Jag har oxo en väderpinne, bad min farsa göra en åt mig för några år sen :)

2014-06-24 @ 22:16:18
Postat av: Emma

Ååh vad jag önskar att vi hade haft råd med en sommarstuga. har jag inte råd med ett riktigt hus så hade en sommarstuga eller kolonistuga varit en liten del av drömmen. Det ser såå mysigt ut när ni är där och ni lägga upp bilder på hur mysigt ni alla har de tillsammans. Och vilken lyx att din familj har sån bra klontakt men dina syskon och att ni hittar på så mkt med alla barnen:)

2014-06-25 @ 16:53:54
URL: http://www.mammatillbenjamin.blogg.se
Postat av: mamma24sju

Shit vad han är duktig på att snickra, din pappa!!! Poolen är underbar, vi har en vanlig som det just nu är femton grader i då det inte är så varmt ute...så det är bara vår badanka sexåringen som badar just nu, hon är alltid först i och sist upp. Vi andra väntar tills det blir åtminstone fem grader till i vattnet. :-)

2014-06-26 @ 00:19:01
Tack för att Du tar dig tid <3
Kommentera inlägget här:

Vad heter Du?
Är Du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg? Adress här, så hittar jag till dig :)

Kommentar:

Trackback