Slempropp & MVC

Hej!
Har precis kommit hem från mödravårdcentralen. Brr vilken väder! Det är kallt och det regnar! Dålig kombo!
Jag fryser ju direkt, kan inte knäppa min jacka längre och jag vägrar gå ner till källaren och leta fram min vinterjacka igen.
Då får jag istället frysa in våren. Fast jag hade på mig en varm lång tröja, och en stickad varm kofta under min jacka.
Whatever.
 
För att bli varma fick Olivia gå genom Handen C som inte öppnat alla sina butiker ännu.
men det fanns ändå så mycket att se och utforska för en nyfiken liten tjej. ♥
 
Lite lek på MVC´s väntrum...
 
Hos barnmorskan gick det bra. Smiley Fast då togs det ju inga prover denna gång heller, utan det görs på nästa besök som är om 2 veckor. Mm-m... Smiley Får se om jag kommer så långt, med tanke på igångsättningssamtalet.
Jag lämnade ett urinprov idag i alla fall som hon skulle lämna till labbet.
 
Och så tänkte jag höra med er lite om det andra som står i min rubrik. Slemproppen.
Jag tror att den börjat gå nu.
Trotts att jag fött 5 barn innan (iförsig bara 4 graviditeter) så har jag aldrig märkt av att slemproppen har gått, och därav har jag inte haft en aning om hur den ser ut.
Men så igårkväll... kom det ut något som jag inte sett förut. En liten gele-aktig klump. Jag googlade såklart på slempropp och hittade en bild, likadan som den jag hade. Ursäkta detaljerna, men den här var vit/gul till färgen och slemmig.
 
Jag har läst att bara för att den lossnar betyder det inte att bebis ska födas. Det kan ombildas igen och det kan dröja nån vecka innan förlossningen sätts igång. Men också att det kan hända på dagar.
Idag i väntrummet på MVC kände jag konstigt i trosorna och samma sak. Klumpen.
Hahaha, jag är väl helt knasig men jag tog... liksom... bild på det... SmileyOCH visade för barnmorskan! Smiley
Oroa er inte, jag ska inte äckla er med såna bilder här, haha... Men barnmorskan sa att det var nog det.
Fast det inte var blod i.
 
Det är första gången för mig så jag undrar vad ni har för erfarenheter kring det här?
Har ni märkt när eran slempropp, eller delar av det har lossnat?
Hur lång tid tog det sedan när förlossningen sattes igång?
 
Nä nu ska jag lägga mig och vila lite medans Olivia också sover!
Ville bara dela med mig utan de mindre glamourösa sidorna av graviditeten ;) Hihi..

Kommentarer
Postat av: Synnöve

Angående slemproppen, jag har fött tre barn och alla tre ggr så har slemproppen precis gått innan värkarna satt igång. Sen har det gått max 8 timmar så har jag haft min bebis i famnen. Men som bm sa det är väldigt olika. Vi väntar med spänning på "Torgny" /Simon/ Theodor / William eller vad han nu kommer att heta. Kram till er alla och trevlig helg.

2014-04-11 @ 11:49:47
Postat av: Marina - mamma till 5

Haha, toka!
Med de första två märkte jag inte av någon slempropp
men med nr 3 så lossnade den när jag satt och
kissade.. Han föddes inom två dagar..
Med tjejerna har den lossnat i omgångar/delar
redan i slutet av 20veckorna och det har sen
dröjt innan det varit dags för förlossning..

2014-04-11 @ 12:09:35
URL: http://snuttsies.blogg.se
Postat av: Klara Hemmed

Åh! Jag tror att "Torgny" är ute innan veckan är slut! :)
Min slempropp var lite blodig. Jag fattade aldrig riktigt heller vad den var. Men en barnmorska undersökte mig och sa att det var slemproppen när jag började blöda ett par dagar innan förlossningen.
Tyckte inte själv att det var speciellt slemmigt!
Kommer titta in extra ofta nu :)
(Förresten tycker jag att Leandro är superfint!)

2014-04-11 @ 12:12:34
URL: http://klararara.blogg.se/gdansk/
Postat av: Anonym

Har aldrig under mina 3 tidigare graviditeter märkt av slemproppen, vi får se om ja gör de nu med nummer 4 ;-)

Du får gärna dela med dig sedan om du hinner gå fram till igångsättning om va du tyckte om de, kommer själv få de och känner mig lite pirrig inför de .

2014-04-11 @ 12:16:33
Postat av: Taru

Wao va spännande! :D
Jag trodde min slem propp gick flera gånger men det var bara jätte kraftiga flytningar.. När värkarna började kom den dock..
Jättstor och full med blod... Yäck!

2014-04-11 @ 12:18:21
Postat av: Camilla 33 år och 10 barnsmamma

Åå vad spännande :-D
Vet många förlossningar som startat med slemproppen ..ler..
Mina har dock inte börjat av den hehe
Lycka till nu.
Skicka gärna sms om du vill när det är dags..:-D
Kommer vara såå nyfiken :-D
Kram Camilla

2014-04-11 @ 12:21:38
URL: http://www.minstorafamilj.se
Postat av: Camilla

Grattis! Då kommer nog bebisen i helgen :)
Med Nicole började den gå 5 dagar innan hon föddes, Kevin kvällen innan, alfons och Alvin kom några timmar innan dom föddes!:)
Men med Nicole va det slemmigt och gul/vit som du skrev, dom andra va slemmiga med blod.
Så inom någon dag har du lilla Torgny hos dig :) <3

2014-04-11 @ 12:35:50
URL: http://c-lindroth.bloggplatsen.se
Postat av: Elin

Med mitt andra barn vaknade jag på morgonen ochoch hostade till, då kände jag att något kom ut. Som slajm men det var nog hela slämproppen flera cm stor och slajmig. En timme efter det började jag få värkar och samma kväll föddes vår prins 9timmar efter. :-)

2014-04-11 @ 12:47:13
Postat av: Elin

Har fyra barn, och med den senaste så började slemproppen komma ut i omgångar exakt en vecka innan bebis kom ut.
Så det kanske snart är dags :)

2014-04-11 @ 12:54:57
Postat av: Kosovare

Mitt vatten gick kl 01 på natten och slemproppen kom också så, det var en liten klump med blodstränger i :) Jag födde min son på kvällen samma dag :) Det var mitt första barn, jättebra blogg du har, läser varje dag men brukar inte kommentera :)

2014-04-11 @ 12:55:18
Postat av: Alexandra

I 3/4 graviditeter har en blodblandad slempropp börjat lossa på fredagen o barnen är födda på måndagen :) Spännande tider för er :)

2014-04-11 @ 12:57:11
Postat av: C

Min förlossning startade inte av sig själv trots att slemproppen gått 2 veckor innan jag tillslut blev igångsatt.

2014-04-11 @ 13:01:31
Postat av: Sandra

Jag har fött 4 barn och när slemproppen gick på sissta tösen så kom förlossningen igång. Dom andra tre gångerna har jag inte märkt av slemproppen
Lycka till när det är dags. Läser din blogg varje dag tycker den är underbar

2014-04-11 @ 13:08:34
Postat av: Carina fyra barns mamma men planerar fler

Det är verkligen spännande såhär i slutet av graviditeten. Man undrar sååå mycket och tänker när kommer den. Med mitt andra barn så gick slemproppen när jag satt på toaletten och det sa bara PLOPP och då tittade jag såklart. Min pojke kom exakt tio dagar efter den gått. Så snart kanske er pojke kommer. Lycka till!!! Kram

2014-04-11 @ 13:26:31
URL: http://defyrabasta.bloggo.nu
Postat av: Jennie

Jag tror defenitivt att det va det, när min gick med min dotter så kom förlossningen igång samma dag.
Med min son märkte jag den inte men då blev jag igångsatt så det va nog därför.
Stort lycka till med den kommande förlossningen och allt annat :)

Med vänlig hälsning, Jennie

2014-04-11 @ 13:33:27
Postat av: Hemlig :)

Vad spännande att det snart är dags :). Jag har kikat in här ibland efter att läst ett gästinlägg som du gjorde på Mirkas blogg. Ville bara säga att jag tycker att du ser helt strålande ut, fantastiskt att vara gravid och dessutom ha 5 barn och se så fräsch ut :). Tusen tack för en fin blogg! (från en mamma som precis sett ett litet pickande hjärta på barn nummer 5 - så LYCKLIG!!!)

Svar: Grattis!!! <3
Me & My Baby Dolls & Gravid

2014-04-11 @ 13:36:58
Postat av: GOS TreMirakel

med alla mina har faktiskt slemproppen släppt ett par dagar innan de kom till världen...

2014-04-11 @ 13:37:29
URL: http://tremirakkeel.blogspot.se/
Postat av: Cecilia

För mig kom den (tror jag men det borde vara det) under några dagar vid två olika tillfällen. Så den måste ha återbildats. Om jag minns rätt var det runt v 37-38 som det skedde. Så klart fick jag upp förhoppningen om att förlossningen då skulle starta snart. Men den startade inte ändå utan jag blev startad vecka 39+3 med mina tvillingpojkar.

2014-04-11 @ 13:55:15
Postat av: Linda

Jag väntar min 4:e. En vecka efter dig.
Första gången lite av slemproppem har gått av var för nån vecka sen. Sen har det hänt två gånger till. Och det har varit vitt/gult till färgen. Låter som samma som sig. De tidigare graviditeterna har det inte hänt.
Men nr.2 började med slemproppen gick men då var det brun/rött i färgen. Då tog det 8h innan värkarna började o ytterligare 4h innan hon blev född.
Jag antar att så länge det inte är brun/rött så kan det dröja veckor?
Ha de gott!

2014-04-11 @ 14:02:20
Postat av: Ullis

Hejsan!

När jag väntade mitt första barn så gick jag på toaletten en kväll och då kom det lite blod och en gelé klump (äckligt det låter :-) . Nervös förstagångs gravid som jag var så ringde jag till förlossningen och hon frågade då om jag känt av några värkar. I samma stund som jag ska säga nej så får jag första värken...6 timmar senare är jag mamma :-)
En kompis däremot gick en vecka till efter att slemproppen gått.

2014-04-11 @ 14:03:00
Postat av: Anna

Hej! Jag har bara en erfarenhet av att slemproppen verkligen lossnat av alla mina 9 grav. Och den var precis som di beskriver, slemmig/gul/genomskinlig och det är definitivt ingen flytning. På morgonen efter satte allt igång pch hon föddes på fm. Men som du säger det kan ju dröja. Hoppas allt går bra.

2014-04-11 @ 14:27:23
Postat av: Emelie

När min slempropp gick med båda barnen då det väl var dags var det blod i och det kom vääääldigt mycket slem.

Denna gång min tredje graviditet har den släppt i omgångar, ibland mycket ibland lite men inget blod i.. Jag är i vecka 38+ och än har inget hänt, Den har släppt sen vecka 30 ungefär. Så jag går här hemma och väntar för fullt..

2014-04-11 @ 14:30:02
URL: http://ljuvligabarn.blogg.se
Postat av: mysan

Vad spännande att det snart är dags! Min slempropp gick natten mellan den 21 och 22 april förra året. Den 23 april föddes vår älskling. Så det gick ganska fort. Har för mig att den såg ut som du beskrev det, men min var blodblandad.

2014-04-11 @ 15:05:59
Postat av: Elin

Min slempropp började gå på måndag fm och kom successivt under hela dagen. Min dotter föddes på tisdagmorgon :)

2014-04-11 @ 15:53:02
URL: http://elinhjarpe.blogg.se
Postat av: jessica

Hej, är lite tjatig, har frågat om hyllan förut men hyllan du har i brödernas rum, minns du var den hette och vad den kostade

Svar: IKEA ;)
Me & My Baby Dolls & Gravid

2014-04-11 @ 16:11:13
Postat av: Helena H

Blir så full i skratt när jag läser din överskrift. Slemproppen..haha :-D Min mamma kallade sin kusins gubbe för det förut för han var så äcklig. Var tvungen att ringa min mamma o berätta o hon höll på att skratta ihjäl sig.
:-)
Ha en skön helg.
Kram från Söderhamn

2014-04-11 @ 17:00:22
Postat av: lindisha6barnsmamma

med några av mina barn gick slemproppen på morgonen sen på kvällen var det dax .men med två av dem gick proppen och någradagar senare var det dax.
så det är nog lite olika hur det är

2014-04-11 @ 18:39:37
URL: http://lindisha6barnsmamma.bloggplatsen.se/
Postat av: Milla

Med min första kom slemproppen dagen innan i omgångar. Med andra när förlossningen startade. Med mina tvillingar kom den 5 dagar innan. Tror att det kan bli bebis för dig närmsta veckan:-) lycka till!

2014-04-11 @ 18:57:28
Postat av: Sara med 5 barn

Låter onekligen som att du snart kommer föda. Tycker att slemproppen har följts av lättare blödningar och det är ju starten för förlossningen i så fall.

Så spännande tycker jag...

2014-04-11 @ 19:15:08
Postat av: Anna

Hej, första graviditeten för min del startade med vattenavgång, så då märkte jag inget av slemproppen. Andra gången däremot poppade det verkligen till när jag satt på toa och sen kom det ut en blodblandad slemklump, min dotter föddes två dagar senare. Sista graviditeten har jag inget direkt minne av någon slempropp, så du ser att det är väldigt individuellt. Lycka till, jag tycker du har en så fin familj. Kram

2014-04-11 @ 19:18:37
Postat av: Nina-Mamma till 4 trollungar

Första graviditeten lossnade slemproppen och det gick inte att ta miste på fast det var första barnet :-) En vecka senare satte det igång men inte tillräckligt så jag blev ändå igångsatt. Med nr 2 och 3 lossnade den aldrig, eller jag märkte det inte i alla fall. Med nr 4 kom den liksom i "sjok" lite i flera dagar men det hände inget för det. Så min erfarenhet är att när slemproppen gått så har det inte gjort någon skillnad men det är ju så olika. För en del sätter förlossningsarbetet igång någon dag efter slemproppens avgång men frågan är ju ändå då om det ändå skulle satt igång eller om det hade med slemproppen av göra. Skitsvårt att veta och sjukvården tycks ha samma uppfattning. Spännande hur som att det snart är dags för bebis hos er! :-)

2014-04-11 @ 19:48:22
URL: http://juwilo.blogg.se
Postat av: Anna

Med Charlie började slemproppen lossna i småbitar någon dag innan och sen samma dag som värkarna satte igång lossnade den i större bitar, precis så som du förklarar det såg den ut.

2014-04-11 @ 19:49:11
URL: http://pinkmum.blogg.se
Postat av: Lotta med fyra..

Samma kväll i två av graviditeterna i den fjärde graviditeten så gick den några dagar innan :-)

2014-04-11 @ 20:08:12
Postat av: Anonym

Med första barnet gick slemproppen på kvällen runt 18-19, den såg ut som du beskriver, utan blod.. På natten sen började jag känna av lite värkar.. Och klockan 19.14 är hon född. Så det tog exakt ett dygn från det att slemproppen gick till hon var ute.

Andra gången släppte den när jag låg inne på förlossningen (fasst innan det sattes igång). Jag hade förvärkar som inte gjorde "nytta" så jag blev igångsatt sen..

2014-04-11 @ 20:22:07
URL: http://Lainajohansson.blogg.se
Postat av: Becka e

Det låter ju helt klart som slemproppen! Vattnet gick vid min första förlossning och då låg den i trosorna. Vid min andra kom den i omgångar i ca 2 dagar sen startade förlossningen en vecka efter den börjat lossna. Fick även mer förvärkar då. Lycka till! Följer med spänning nu! :-)

2014-04-11 @ 20:22:54
Postat av: Daniella

Hej Satu,
Jag har två barn och väntar nr 3. Första barnet märkte jag inte av den alls ( blev igångsatt efter 2 v och sen kom han efter ytterligare 3 dagar, envisa unge ;-) med andra barnet så gick slemproppen 3 veckor före beräknat och jag blev överlycklig och tänkte att snart är det dags.... Han kom 1 vecka över tiden. Spännande att se hur det blir denna gång :-) Lycka till!!!!

2014-04-11 @ 20:28:35
Postat av: nina

Nå fniser jeg,hihi:)
Spent på om det skjer noe snart!!
Ha en fin helg!

2014-04-11 @ 20:58:41
URL: http://mammantiljessica.blogg.no
Postat av: Bella

Hej min slempropp lossnade dagen innan min dotter föddes (hon är född 2 veckor före bf). Men det var en ganska stor slemklump som kom...Lycka till med förlossningen när det är dags! Kram Bella

2014-04-11 @ 22:20:27
Postat av: Putzi

Hehe härlig läsning om slemproppen =)
Med barn nr två av fem är nog enda gången jag riktigt märkte när slemproppen gick och sen tog det mindre än fem timmar tills dottern föddes. Men å andra sidan hade jag badat och simmat i havet mesta delen av den dagen då det var det årets varmaste dag.
Varje gång jag tittar in på din blogg undrar jag om lille "Torgny" tittat ut. Så kul att följa dig och ditt liv.
Kram Helena

2014-04-11 @ 22:25:38
URL: http://putzisblogg.blogspot.se/
Postat av: Anki

När jag väntade min äldsta som "gick" slemproppen på mig o sen fick jag värkar. Dottern föddes i o för sig inte förrän 17 timmar efter så det var en långdragen förlossning.
Jag tror att er nr 6 kommer säkert att födas i helgen ;-)
Skånelandskramar

2014-04-12 @ 01:28:13
URL: http://jankils.bloggplatsen.se
Postat av: Pippi

När min slempropp kom ut så tog det väl 2 dygn och sen kom dottern... Tippar oxo på att er lilleman tittar ut inom de närmsta dagarna. Lycka till! Kram från mig i Vega ;) (har pratat med dig i filmkejdan nån ggn + sett dig och din familj i butiker fler ggr då vi både bor här :))

2014-04-12 @ 09:09:46
Postat av: Patricia

Jag märkte av slemptoppen båda gångerna med mina graviditeter! Den "gick" på morgonen sen startade värkarna och på natten/ tidig morgon efter är dom födda :) märkte det bara som oerhört blött och slemmigt när jag skulle torka mig efter första morgon besöket på toaletten :P

2014-04-12 @ 10:11:32
URL: http://patriciamammatilltv.blogg.se
Postat av: Patricia

Jag märkte av slemptoppen båda gångerna med mina graviditeter! Den "gick" på morgonen sen startade värkarna och på natten/ tidig morgon efter är dom födda :) märkte det bara som oerhört blött och slemmigt när jag skulle torka mig efter första morgon besöket på toaletten :P

2014-04-12 @ 10:12:57
URL: http://patriciamammatilltv.blogg.se
Postat av: Nicole - tvillingmamma och nyblivna husägare

Hej :) åå vad spännande detta är hihi. Längtar tills man får komma in här på bloggen och se nytillskottet 😁 och vad han får för namn 😁✌️
Min slempropp gick på dagen och på kvällen gick vattnet och en timma efter att vattnet gått var båda ute 😜👍😂!

2014-04-13 @ 08:59:03
URL: http://llykke.blogg.se
Postat av: Ullis

Hejsan!

När jag väntade mitt första barn så gick jag på toaletten en kväll och då kom det lite blod och en gelé klump (äckligt det låter :-) . Nervös förstagångs gravid som jag var så ringde jag till förlossningen och hon frågade då om jag känt av några värkar. I samma stund som jag ska säga nej så får jag första värken...6 timmar senare är jag mamma :-)
En kompis däremot gick en vecka till efter att slemproppen gått.

Svar: Jag gick 2 ½ veckor, sen blev det igångsättning ;)
Me & My 6 Baby Dolls

2014-05-12 @ 13:07:28
Tack för att Du tar dig tid <3
Kommentera inlägget här:

Vad heter Du?
Är Du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg? Adress här, så hittar jag till dig :)

Kommentar:

Trackback