Påskkärringar och påskharar

Påskhelgen börjar lida mot sitt slut.
Denna påsk har verkligen bjudit på toppenväder och vi har varit ute en massor.
 
Idag har vi plockat bort allt påskpynt- vilket inte är så mycket, i stort bara några kycklingar på köksbordet och i köksfönstret hänger en häxa på sin kvast. Och så barnens pyssel som dom gjort på dagis står framme också.
 
Imorgon ska barnen tillbaka till dagis och de vanliga rutinerna börjar rulla på.
 
Häromdagen när vi var i Port73 så hade dom ansiktsmålning där. Våra tjejer var lite för blyga och ville inte bli målade till påskkärringar som var och varannan unge var, dom valde rosa hjärtan på sina kinder istället, medans Danilo & Jonathan blev målade till påskharar. Sötaste! ♥
 
 
Våra barn har inte gått påskkärring alls. Vi tänkte att vi skulle ha åkt runt till familjen, men dom ville inte. Dom har aldrig gått påskkärring så dom vet inte hur det ens går till, egentligen. Plus att dom är för små för att gå själva och plinga på hos folk. 
Och inga påskkärringar har plingat på här hos oss heller.
Det är svårt här vi bor eftersom alla har portkod eller porttelefon, så man kommer inte in i portarna.
 
Jag kommer ihåg när mina syskonbarn Emma & Felicia var små och dom klädde ut sig till små påskkärringar, jag följde med min syster och svägerska och vi väntade nere vid porten medans dom plingade på hos alla och sa "Glad påskkärring!" Smiley
 
Jag tänkte fråga er lite om vad ni tycker om att låta barnen bli klädda/målade till påskkärringar och knacka på hos folk och be/tigga om godis?
 
Jag vet att vissa tycker att det hör påsken till, medans andra gillar inte alls idén om att låta barn tigga godis hos främlingar. Vad tycker NI?

Kommentarer
Postat av: Sara

Klart det hör påsken till att gå påskkärring. Vi ritade påskkprt i veckor innan & hade med påskgodis att bjuda på, visserligen brukade få en del godis också, men att tigga godis/pengar känns som fel beskrivning av det. Verkar detsamma vara olika vad man säger i olika delar av landet, känner inte igen att man sa "glad påskkärring" vi önskade bara "glad påsk".

2014-04-21 @ 20:02:59
Postat av: Colette

vilka mysiga bilder! :) vi låter våra barn gå påsk kärring till grannar, och grannarnas barn kommer alltid till oss. dock låter jag inte mina barn gå och be/tigga om godis, vi har alltid gjort så att barnen får pyssla ihop massa kort här hemma som de ritar, skriver, klistrar på, sen får de gå och ge ut korten och så säger de i kör "GLAD PÅSK" :) då ger grannarna de några godisbitar som tack för kortet.

såg att du ska ta ner barnens påskpyssel. sparar du alltid allt de pysslar år från år? jag gjorde det för några år sedan men det började bli så himla mycket tillslut så slängde ut massor som var gammalt.... men vilket liv det blev här hemma när barnens pyssel var borta till jul! hur gör du/tycker du att man bör göra?

lycka till med er nya son och förlossningen! :)

Svar: NEJ, jag sparar inte allt dom gjort från år till år, bara några få saker kanske ;)
Me & My Baby Dolls & Gravid

2014-04-21 @ 20:05:31
Postat av: Sandra

I år har inte mina barn gått påskkärringar men förra året gjorde dom det, och lyckan var enorm, detta året var vi borta. har inte sett en enda påskkärring i år faktiskt. =/

2014-04-21 @ 20:10:31
URL: http://charmigavardagen.blogg.se
Postat av: 3Barnsmamman

Mina tjejer har inte heller gått påskkärring..frågade om dom ville, men det ville dom inte och jag brydde mig inte om att tjata heller så... Är faktiskt inte sådär jätteförtjust i att dom ska springa runt och plinga på hos okända människor även om jag och mina kompisar gjorde det när vi var små! Tycker faktiskt att det är lite jobbigt med barn som kommer och plingar på hos oss också..nu lät det kanske lite taskigt men ;-)

2014-04-21 @ 20:13:47
Postat av: Alexandra

Första åren gick barnen endast till närmaste släktingarna. I år var vi också till några grannar/kompisar. Men ja täcks nog inte gå med dem till främlingar. Våra barn är alltså för små för att gå själva. O fast de sku gå själva vill jag inte att de går till främlingar.

2014-04-21 @ 20:18:12
Postat av: Josefine

Tycker ändå att det hör till men jag tror inte att jag skulle våga släppa iväg mina barn i ett område där man inte känner alla. Skulle isf tillåta det hos vänner och familj.

2014-04-21 @ 20:40:17
Postat av: Louise

Här i Finland är det vanligt med påskhäxor som det heter här.Mina barn går varje år,har börjat från 2-års ålder o slutat vid 12 då är dom för stora.Tycker att det hör till påsken att gå runt och få godis.

2014-04-21 @ 21:00:34
Postat av: Hanna Karlsson

När jag var barn gick jag påskkärring men då hade jag egengjorda kort med mig och det tycker jag är mer okej än nu när barnen kommer och bara tigger godis. Mina barn har inte gått påskkärringar i år.

2014-04-21 @ 21:27:42
URL: http://hannafialotta.blogg.se/
Postat av: Longevity - en blogg om hälsa

Jag tycker det är helt OK, vi hade några små käringar som knackade på hos oss. Mina är för stora för de ville inte alls.

2014-04-21 @ 22:44:21
URL: http://madelein.se/
Postat av: Kvartettmamman

Sötlökar allesammans, vilket fiffigt sätt att måla haransikte på :)

2014-04-21 @ 23:00:45
URL: http://kvartettmamman.blogg.se
Postat av: nyfiken

Kan du inte skriva och berätta om hur du o din man träffades?
Läser varje dag o tycker verkligen om att få följa med i er vardag :D
All lycka till er på onsdag :D

2014-04-22 @ 00:38:31
Postat av: Annster

Så fina :)

2014-04-22 @ 02:37:24
URL: http://annster.se
Postat av: sanne

Tycker att man inte ska köpa alla traditioner rakt av... påskkärring är wn sådan. .. jag låter inte mina barn gå hem till okända och tigga för jag själv skulle inte vilja göra det ... har med min egen uppfostran att göra... .. vi har däremot anammat påskharen... det är en succé! Både 4åringen och ettåringen tyckte det var roligt och spännande!

2014-04-22 @ 05:42:31
Postat av: Tyglina

Jag älskade att vara påskkärring när jag var liten. Vi bor på en gata m ca 25 hus... När barnen var 3-4 lämnade jag en lapp i alla brevlådor att vi skulle gå och bjöd in andra så alla gatans barn kunde gå tillsammans... Barnen var super nöjda. I år ville de inte gå :)

2014-04-22 @ 08:19:25
Postat av: Vivi

Minns att vi tillverkade påskkort som vi lämnade. Sen fick man godis av vissa, men inte alla.

2014-04-22 @ 08:50:12
Postat av: Anna-Lena- mamma till 3 trollungar

Mina barn har gått hos grannarna. Men inte för att tigga godis. Har berättat för dem att man lämnar en påskteckning och ibland kan man få godis av dem. Men inte hos alla och man får inte fråga om godis heller

2014-04-22 @ 11:14:25
URL: http://annalenanordmar.blogg.se
Postat av: annsoh

hej! hoppas allt är bra! hur har påsken varit? gjort nått kul :)? kram!

2014-04-22 @ 13:11:35
URL: http://annsoh.forme.se
Postat av: Mamma till en prinssesa

Va många barn ni har som är så unga :)
Var alla planerade?
Vill ni skaffa fler barn?
Ni borde söka till annorlunda familj för ni verkar vara en härlig familj :)

2014-04-22 @ 13:16:30
Postat av: Emeliiesdagbok

Vilken härlig blogg du har.
Här ska jag titta in mycket och ofta.
Positiv och glad.
Lycka även till imorgon med bebis nummer sex.

2014-04-22 @ 14:32:56
URL: http://emeliiesdagbok.blogg.se
Postat av: Helena H

Kul att läsa lite hur andra tänker om påskkärringar. :)
Linnea brukade gå med en el två kompisar här i vårat kvarter. Bor inte massa mysko främmande folk här så har aldrig behövt oroa mig för den biten. (gick själv påskkärring i samma kvarter när jag var liten) Dom har ritat påsk-kort, klätt ut sig och gått runt och delat ut korten och fått godis, frukt, bullar/kakor el en liten peng som tack. Ibland har de som öppnat dörren bett dom sjunga en sång om de velat ha godis av dom. Så Gullefjunsången har varit väl inövad här. :)
Har aldrig varit med om att nån här blivit irriterad över att de gått runt som påskkärringar och knackat på, kanske för att "alla känner alla" här...
Själv skulle jag gärna dela ut godis om det kom utklädda barn med ett kort. Är de seriösa och är trevliga så tycker jag det hör till påsken, men kommer det med andra som inte är utklädda och liknande så får de inget.

2014-04-22 @ 16:24:15
Tack för att Du tar dig tid <3
Kommentera inlägget här:

Vad heter Du?
Är Du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg? Adress här, så hittar jag till dig :)

Kommentar:

Trackback