Oplanerad babbel lite då och då

Hej allihopa!
Valborgsmässoafton idag och på dagis ska dom fira med lite disco och ha maskerad, sen är dom lediga i 4 dagar.
Jag tycker att det är jätte kul att dom hittar på skojigheter med barnen där.
Vanessa valde en älva/prinsessklänning och röda glitterskor till, Danilo valde sin Batman dräkt och Jonathan en Spiderman dräkt. Nicole ville inte ha något alls. Hon ogillar att testa nya grejer, och jag tänker inte tvinga henne.
Jag frågade om jag skulle packa med något, ifall hon skulle ändra sig, men icke.
 
I vanlig ordning när lillebror har fått ren blöja och fått på sig dagens kläder vill alla syskon hålla i honom.
 
 
Här hemma har jag dammsugit, plockat, fixat disken och suttit och ammat i Olivias rum medans hon lekte med sina saker. Hon gillar inte att leka själv i sitt rum, hon vill ha mig i samma rum och sätter jag mig en stund ner på soffan så kommer hon direkt och ska dra i min hand. Lillbossen liksom.
 
Olivia vet när det är läggdags. Helt plötsligt reser hon sig upp, hämtar napp och snuttis och ska klättra på sängen.
"Ska du gå och sova nu?"- "KEJ" svarar hon, vilket betyder Okej. Och där ligger hon nu.
 
Och bebis ligger ligger i resesängen här i vardagsrummet bredvid mig. Mätt och belåten.
Jag har haft djävulskt ont i huvudet från att jag vaknade tills nu.
Vet ni förresten hur mycket kaffe man "får" dricka när man ammar?
 
Jag helammar inte, det funkar inte.
Jag ammar när jag kan och sen fyller jag på med ersättning så att han blir ordentligt mätt.
Några säger att jag måste amma vid minsta vink från bebis, direkt när han vill snutta och strunta i nappen. Jo, tjena. Det kanske funkar när man har bara bebis att fokusera på, men nu har jag ju 5 småttingar till här hemma, Andres jobbar och jag är själv med dom. Jag kan inte bara sitta och amma var 10:e minut, de andra kräver så mycket av min uppmärksamhet så jag sitter och ammar ordentligt och när han inte får i sig mera så ger jag honom ersättning i flaska så att han sover några timmar i sträck. 
Jag fattar själv att på det viset kan jag aldrig få igång en helamning och det går ju inte heller.
Jag ger honom det jag har. Mjölken har kommit igång men det gör sååå jäkla ont de första tagen han suger.
Och sen kan jag ju glömma att sova på mage som jag så längtat efter att få göra, eftersom brösten gör så jäkla ont, det bildas liksom knutar.
 
Ja, så halkade vi in på amning. Smiley Man vet aldrig vad som dyker upp här när jag väl börjat skriva, helt oplanerad babbel med andra ord ;)
 

Kommentarer
Postat av: Annika

Lämnar lite spår...halkade in här på ett bananskal.Å grattis till bebis, så fina kids ni har!!

2014-04-30 @ 11:35:13
URL: http://www.nattisfelicia.blogg.se
Postat av: Annika

Lämnar lite spår...halkade in här på ett bananskal.Å grattis till bebis, så fina kids ni har!!

2014-04-30 @ 11:46:40
URL: http://www.nattisfelicia.blogg.se
Postat av: Annster

Så sött :)

2014-04-30 @ 11:46:41
URL: http://annster.se
Postat av: Vivi

Amma så mkt du vill och kan. Med mitt barn nr 2 funkade det inte helt. Så många som vill ge en dåligt samvete men när jag väl slutade blev våra matstunder mysiga och alla mådde bra.
Man kan gå in helt i bebisbubbla vid första barnet sen har man ju ansvar för att även de andra.
Njut och gör det som är rätt för er!

Svar: <3 tack!
Me & My Baby Dolls & Gravid

2014-04-30 @ 12:44:12
Postat av: Sofia

Jag tycker det verkar tufft att du måste vara ensam med alla barnen redan några dagar efter förlossningen. Kan inte maken plocka ut pappadagarna så du får ta det lite lugnt, bli ompysslad och få koncentrera dig på amningen? Ni verkar ha så mycket på schemat, träffat alla släktingar redan mm, men du kanske trivs att ha det så och inte har något behov av ensamtid och vila efter förlossningen. Bärsele och bärsjal tyckte jag var bra för att kunna helamma andra barnet. Då hade man fria händer att kunna leka och göra sysslor med det stora barnet. Men nu väntar vi tredje barnet och ska vara långlediga tillsammans just för det går åt så mycket tid till amningen från början.

2014-04-30 @ 17:33:59
Postat av: Lotta Kallhäll

Ja kör på så länge det känns bra för dig! Du kan inte tvinga fram det, då blir det bara värre.
Ella har likadan tröja som Olika, grå med Mimmi på (Elinas gamla) :D

2014-05-01 @ 21:17:11
Postat av: Anonym

Ja kör på så länge det känns bra för dig! Du kan inte tvinga fram det, då blir det bara värre.
Ella har likadan tröja som Olivia, grå med Mimmi på (Elinas gamla) :D

2014-05-01 @ 21:17:53
Postat av: Anna-Lena- mamma till 4 trollungar

Känn ingen stress och press med amningen.
Ang kaffe säger alla olika. Testa dig fram, märker du att bebis blir påverkad så minska.

Min 1a ammade jag 10veckor- sen räckte inte mjölken
Min 2a ammades 3 veckor- äldsta rev hemmet under tiden
Min 3a ammades 9 veckor- sen räckte inte mjölken
Min 4a ammades 9 dagar. Mjölken kom inte igång ordentligt och han var missnöjd hela tiden.

2014-05-04 @ 20:33:33
URL: http://annalenanordmark.blogg.se
Tack för att Du tar dig tid <3
Kommentera inlägget här:

Vad heter Du?
Är Du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg? Adress här, så hittar jag till dig :)

Kommentar:

Trackback