♥ Olivia Minna Isabella- Dopet ♥

I lördags hade vi dop för våran minsting, Olivia i Österhaninge kyrka där jag & Andres giftw oss, och där har alla våra barn blivit döpta. Jag gillar den kyrkan jätte mycket.
 
Tog lite bilder utanför kyrkan medans vi vntade på gäster.
 
Österhaninge kyrka
 
Puua med grabbarna utanför kyrkan.
 
Nicole & Vanessa
 
Stlige Jonathan (med tungan ute som vanligt på bild...)
 
Puua, grabbarna, Felicia & Snuttis
 
Min morbror Lasse med sina barn Mikaela & Jon (Lasse, dom börjar växa om dig...? Hahah)
 
Snuttis, Fellu & Mummu
 
Samma min?? Smiley
 
Jag & mitt stora Hjärta
 
By the way, det där var klänningen jag fick när jag fyllde år, nu var den jätte stor på mig! Försökte hålla upp den med en klämma, men det funkade inte, den gled ändå ner, till slut fick jag ha en toffs på sidan, precis under armen, snyggt va? Haha..
 
Olivia har kommit till den åldern att hon är blyg för vissa människor. Extremt mycket visar hon det mot sin Abuela. Så fort hon kommer nära så börjar underläppen darra och ut sprutar krokodiltårar!
 
Inne i kyrkan sätter vi på Olivia dopklänningen...
 
Olivia med sin pappa och Gudföräldrarna Jon & Ela
 
Olivia ser sin pappa försvinna inom räckhåll och då blir man ju ledsen!
 
 
Prästen kom in och hälsade på oss och vi kom överrens om att Jon ska bära in Olivia till kyrkan och Ela ska gå med korset, och sen kan Jon ge Olivia till Ela när det blir tungt..
Vi ställde oss, redo att gå och så kommer prästen in till oss igen, tittar på oss alla och frågar:
"Var är Olivias pappa?" Ehh... what? "Vad menar du...?" frågar jag som tror att han skämtar, Andres stod precis framför honom och han är ju inte speciellt liten, därav väldigt svår att missa. "Ja alltså var är Olivias pappa?
Och jag inser att han är allvarlig. "Oj, jag trodde att han var en av faddrarna!" säger prästen.
Wacko.... Han var och hälsade på oss 5 minuter sen och vi var på dopsamtal precis ju. Akward...
 
Allting gick jätte bra inne i kyrkan, Olivia skötte sig fint. Och resten av järngänget också. Dom vet att i kyrkan måste man vara lugn och framförallt- tyst. Jag var liiiite rädd för att grabbarna skulle ställa till med scen där framme. Dom är ju helt galet tokiga i Puua, och Puua satt ju längst fram. Men grabbarna skötte sig fint, dom satt där framme och ibland låg dom... på slutet gick dem och satte sig hos Mummu & Puua, det var lite för långdraget där.
 
My god vad han pratade, prästen!
Vi har alltid haft en präst som heter Attila Neumarker som vi gillar jätte mycket och jag tyckte att det var såå synd att vi inte kunde ha honom denna gång också. Prästen som vi hade nu var... lite av en katastrof.
Han snackade och snackade- för sig sjäv en massa! Mumlade och jag hängde inte alls med i vad han pratade om.
Fick en liten skrattanfall (bad timing) mitt i allting då jag tittade på alla gästerna, hur urtråkade dom var och liksom... inte hängde med alls vad prästen pratade/mumlade om för sig själv.
Nä, nästa gång ska vi ha Attila! (haha, ni hör ju att jag redan säger nästa gång... ;))
 
Det var en märklig känsla jag fick när jag uttalade Olivias namn. Olivia Minna Isabella.
Namnet Minna fick Olivia efter min morbror Lasses fru (Jon & Mikaelas mamma)  som gick bort i cancer för snart 2 år sedan. När vi fick veta att vi väntade en flicka, så var det helt självklart att just "Minna" skulle vara med.
Jag kände en enorm närvaro, en värme som inte går att förklara. Jätte konstigt, men jag började skaka och tårarna brann bakom ögonen. Jag tror att i den stunden var Minna med oss där i kyrkan, tittade på oss... Mäktig känsla.
 
Det som var bra var att barnen fick vara delaktiga i dopet. Andres hjälpte Nicole att hälla dopvatten och Vanessa fick torka Olivias huvud.
 
Anna fotade min stilige bror Stefu också :)
 
När allt var klart fick dem som ville ta lite kort på oss...
 
Jag!Smiley
 
Nyblivna Gudfadern Jon
 
Lasse & Jon (Kan en far se mer stolt ut?) Smiley
 
Efter kyrkan åkte vi till lokalen, let the party begin!
 
Såklart hittade Danilo sin stora kärlek Anna direkt.
Stefu är nog lite avis för han gick fram till Danilo hela tiden och viskade "Det är MIN Anna!" Men det struntade Dano i...Smiley
Huvudpersonen slocknade så fort vi satte oss i bilen och fortsatte sova ett bra tag i vagnen också..
 
Men när damen vaknade var det klädbyte och matdags!
 
Faddrarna Ela (<---Milka) & Jon med sina små presenter.
 
Fina Tiina
 
Barnen fick korv med bröd och de vuxna fick smörgås tårta, sen blev det tårta, kakor, rulltårta... Mummu hade bakat goda bullar, jag var proppmätt! Och så mycket som blev över, cheezuz!
En hel smörgås tårta gav vi med Abuela & Abuelo, Oscar och barnen, sen fick dem som ville ta med sig smörgåstårta också, och ändå har vi nästan en hel kvar i kylskåpet nu... En hel tårta har vi också kvar, fast vi gav iväg en också.
 
Helt underbart väder fick vi, skönt att man kunde sitta ute också, annars hade det nog blivit lite trångt inne...
 
Olivia med sin pappa
 
Sergio, Fernando & barnens storebror Diego
 
Vanessa & Robin
 
Min svägerska Anna och min kusin Mikaela
 
Nukke
 
Tack Shabnam för pratstunden <3
 
Sebastian & Dano
 
Presentöppning!
Olivia var inte ett dugg intresserad, men det var resten av syskonen som gärna hjälpte till att öppna paket.
Olivia var intresserad av snöret på paketerna och sin farbror Oscars skosnören... Hahah...
 
Hon fick en massa jätte fina saker!
Ett guldhalsband med guldhjärta från familjen Merilä. (Jon, Mikaela & Lasse.) Två till halsband med änglar på, örhängen, släktträd, fotoram, bestick med pussel, en massa, massa kläder, höstjacka och hennes allra allra första jeans (sååå snygga! Hahaha!) varma uggs, en korg med nalle, filt, tandask, nappflaskor, ram och en massa annat fint. TUSEN Miljoner tack för allting!
 
Jon med Vanessa
 
Robin (Diego & Shabnams son) var helt frälst i Olivia och Nicole. Han var med och klappade Olivia hela tiden, och sen skulle han gå med Nicole, hålla henne i handen...
Diego retades med honom lite och tog upp Nukke, då blev Robin sur och tog Nicole i handen och gick därifrån, haha...
 
 
Jag fick avslöja att Robin ska bli storebror!
Diego & Shabnam väntar sitt andra barn och vi är så glada för deras skull, ska bli jätte kul och mysigt med en ny bebis i familjen! Smiley
 
Förresten, jag förstår att ni tycker att det är jobbigt med släkt, att ni inte riktigt hänger med i vem som är vem, vilka är familj osv, så jag ska göra ett inlägg om det för att förklara bättre ;)
 
Efter att vi städat i lokaen åkte vi hem, slängde in alla grejer och bytte om och så vidare på casting inne i stan.
Gissa om det var skönt att komma hem efter en sån stressig dag? :)
 
Nu vill jag tacka er alla som kom och delade denna dag med Olivia och firade med oss. Tack för allting.
Tack till Kicki som hjälpte mig att hyra lokalen.
Tack till Mummu som bakade bullar och hjälpte till med allting inne i lokalen.
Tack till Mummu, Anna, Shabnam & Diego som hjälpte till att städa efteråt.
 
Tack till er alla som kom, för allting, we love you!
Smiley
 
P.S Karo, vi saknade dig.
 

Kommentarer
Postat av: Marie

Hej
Vilket fint dop ni hade, och vilken släkt ni har.
Som vanligt var din vackra mamma och stilige pappa med och hjälpte till, dom är bara för gulliga. Barnen var så fina och inte för att prata om dig vackra människa fem barns mamma och så fräch.
Så kul att läsa om er. Kram till er alla

2013-09-09 @ 13:05:00
Postat av: Therese

Vilka söta barn du har :) Döpte vårt första barn för några 2 veckor sen... Magisk känsla. Får man fråga hur gammal er dotter är?

2013-09-09 @ 13:24:23
URL: http://isset.blogg.se
Postat av: peachbeast

Jag är van hehehe :-).
Maken har släkt så det knakar ;-)

2013-09-09 @ 14:42:36
URL: http://supermancat.blogspot.com
Postat av: Ann-Sofie

Jättefina dopbilder! Håller med Marie, du är sååå snygg-fembarnsmamma!! :)

Svar: Aww, tack =)
Me & My Baby Dolls

2013-09-09 @ 21:47:20
Postat av: Helena H

Fina bilder!
Vad jobbigt att få en präst som pratar för mycket..blir ju så otroligt jobbigt att försöka orka lyssna då. :/ Tur att ni bestämt er för er "vanliga" präst nästa gång. Hihi ;)
Kul att Robin ska få ett syskon! :)
Ha det bäst.
Kram från Söderhamn

2013-09-09 @ 22:16:08
Postat av: suzanne Walker

Hej. Följer din blogg och tycker om den jättemycket. Jag tycker att du är en jättefin mamma med 5 fina barn. Tummen upp. Jag har själv bott i Jordbro för massor av år sedan med 4 barn (nu vuxna) och Österhaninge kyrka har jag besökt många ggr. Du har väl sett att tornspiran är sned? och du har väl hört historien om han som byggde den? Han blev så bestört när han såg vad han gjort så han hängde sig i tornet.

Svar: Ja, den historien har man hört sen man var liten, tänkte faktiskt skriva om den historien här också :)
Me & My Baby Dolls

2013-09-09 @ 22:22:13
Postat av: Helén

Den kyrkan är jättevacker. Jag var i den kyrkan förra året då min systerdotter gifte sig i den kyrkan. Nog en av dom vackraste kyrkor i Sverige som finns. Ja förutom Kiruna Kyrka som är den absolut vackraste kyrkan

2013-09-10 @ 11:39:51
Postat av: Tina

Såå fina namn!! Vår minsting (tredje barnet) föddes 1 januari i år och hon heter Minna! :)
Tycker jättemkt om din blogg, så roligt att får följa dig & din fina familj :)

Svar: Tack! Jätte fint namn!
Me & My Baby Dolls

2013-09-11 @ 11:04:42
Tack för att Du tar dig tid <3
Kommentera inlägget här:

Vad heter Du?
Är Du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg? Adress här, så hittar jag till dig :)

Kommentar:

Trackback