Tryggheten på förskolan

Tjohej!
Det är (fortfarande) måndag och jag är på fötter igen. Nicole har fått vara hemma idag då hon klagade på ont i huvudet hela natten. Snälla Mummu lämnade Vanessa, Danilo & Jonathan på dagis imorse.

Jag frågade Bessa (<--Vanessa) om hon ville stanna hemma idag, då hon hostade ganska mycket på natten.
"Jag är inte sjuk! Idag kommer Merja tillbaka."
Och sen diskuterades det om vem som skall gunga med vem. Danilo ville gunga med Vanessa som i sin tur retades att hon ska minsann leka med sin kompis istället. Danilo rullade läppen och sa att Bessa inte vill ta hand om honom på dagis. Haha...
 
Och Jonathan som skulle ta med sig det ena och det andra med sig till dagis även imorse. Han vet att han inte ska ta med sin smågubbar och sina småmynt, så varje morgon frågar jag om han har tämt sina fickor. "Jarå!" svarar han lite klurigt och jag ser ju direkt när han ljuger, då han lämnar ett flin på läpparna- men mest avslöjande är det för att hans byxor hänger nere till knäna pga tyngden av alla saker han plockat på sig.
 
Dom kom iväg glatt imorse i alla fall.
Deras dagisfröken Merja som slutade förra våren/sommaren har kommit tillbaka och kör sin första dag idag.
Vi har sett fram emot det, hon var toppen och vi har saknat henne, allihopa. Nu saknar vi "bara" Liinamaija men hon blir svårare att få tillbaka då hon flyttade till Finlnad i somras...Smiley Om man bara kunde plocka tillbaka dem som man saknar och sätta tillbaka dem på dagis igen.
 
Tänk vad viktig dagispersonalen är, inte bara för barnen, utan för oss föräldrar också.
I deras händer lämnar vi barnens trygghet- de viktigaste och dyrbaratse som vi har.
 
Det har varit en massa oroligheter med personalen på främst Nicole och Vanessas avdelning.
(Våra barn går på svensk förskola, men på finska avdelningar. Tjejerna går i samma och pojkarna på samma)

Helt plötsligt byttes hela deras personal ut. Varenda en. En gick i pension, två slutade, en bytte avdelning. Pang. Bara sådär. Och det blev svårt att hitta ny finsktalande personal. Olika vikarier hit och dit.
 
Men nu känns det bra igen. Merja som slutade är tillbaka och barnen kände Marketta som kom över från Danilo & Jonathans avdelning, och så en helt ny (för mig) ny förskolelärare som barnen fick träffa nu i höst när de kom tillbaka från sommarlovet. Och en vikarie som är våran granne :)
 
Det har varit mer stabilt inne hos Danilo & Jonathan. Personal som finns där.
Och det känns så tryggt. För mig och barnen. Efter jul kommer Jonathan och Danilo att flytta över till Nicoles & Vanessas avdelning. Alla 4 syskonen på en och samma avdelning.
 
Många av er har frågat om Olivia ska skolas in på dagis nu till efter sommaren. Nej det ska hon inte.
Jag har alldtid sagt att om jag bara kan, om jag bara har den möjligheten att hålla mina barn hemma tills de är ca. 3 år så tar jag den chansen. Och nu har jag den chansen i och med att jag kommer att vara hemma med bebisen, självklart får Olivia också stanna hemma.
Syskonen är på förskola nu eftersom jag känner att jag inte kan ge dem det dem behöver varenda dag hela dagen. Det sociala, pedagogiska. Det gör dem bra att komma ifrån lite och komma iväg på egna äventyr. Utvecklas.
Lära sig- få det där sociala utan mamma där som ska hålla handen.
Mina barn är väldigt mammiga av sig, så det här gör dom gott.
När dem väl kommer hem sen så har vi tid och energi att vara med varandra, göra saker och prata om dagen som gått.
 
Oj, nu babblade på mer än vad jag hade tänkt. Ops.
 
Jag ville bara skicka en extra tanke, energi och tacksamhet, för tänk vilket jobb dem gör, personalen på våra barns förskolor. Det är dom som torkar tårarna när vi inte finns där. Berömmer, kramar, plåstrar om, hjälper till och finns till hands.
Smiley
Tack för att ni finns!
 
Mitt lilla gäng sommaren 2011.
 
 This is how we rolled.
Vagnen City Select och en sidovagn samt ståbräda för Nicole.
 
Nu är barnen hemma sen en timme tillbaka, de ritar och leker.
Jag ska tända en massa ljus igen. (ni har väl inte missat att jag älskar ljus?)
Snart kommer Andres hem med mat från McDonalds, det gillas av barnen (och av mig! (om jag hade smaklökar))
 
Jonathan, Vanessa & Nicole målar
 
 
Ha en fin dag!

Kommentarer
Postat av: Marlene

Tack tillbaka för att du tittade in hos mig :-)

Hur jag hamnade i Schweiz? Jo, jag pluggade i USA och träffade min blivande man. Han kommer härifran sa vi valde att bo här. Jag trivs bra, men visst finns det saker jag saknar fran sverige...

2013-11-11 @ 16:35:33
URL: http://marleneischweiz.blogspot.fr/
Postat av: Eini

Det känns superskönt att dom ska få lite stabilitet på 2:an igen. Det har verkligen varit lite osäkert och man har inte vetat vem som jobbar vart och när. Men personalen som finns för är super!

Svar: Eller hur! Det har vart jobbigt. Men nu är "vi" nog på rätt spår igen :)
Me & My Baby Dolls

2013-11-11 @ 16:45:27
Postat av: sandrabergvall.blogg.se

Ja det var väldigt skönt att få på ringen igen. Har fingerat på de tomma fingret ett antal ggr i saknad av ringen.

Förstår dig, det är så viktigt med bra personal på dagis. :) Både barn och föräldrar ska vara trygga. Tur det gick så bra som de gjorde då när hela styrkan byttes ut.

2013-11-11 @ 16:51:32
URL: http://sandrabergvall.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vad fint du skriver om förskolan och vad sunt du tänker när du vill att barnen kan vara hemma tills de är ca 3 år. Tycker själv att om man kan ska man vara hemma med små barn men att de lite större precis som du säger behöver det sociala och få utvecklas lite på egen hand.

2013-11-11 @ 19:35:57
Postat av: Amandas jul

Intressant inlägg. Jag hoppas min dotter får en bra förskola med bra personal OCH barn, det är ju svårt det där och man vill ju inte flytta barnen hur som helst heller....men hon är ju bara 3 månader än så jag har ett tag till att fundera :)

2013-11-11 @ 20:10:45
URL: http://amandasjul.blogg.se
Postat av: Josefine

Kikar in och säger hej:)) josefine heter jag och jag hittade hit till din blogg genom mirka Norströms blogg som jag följt under en längre tid. Vilken underbar familj du har. Så fina dina barn. Jag känner ibland att de e väldigt tålamodsprövande att få vardagen att gå ihop med mina små grabbar 2 och 5 år gammal sen läser jag om din vardag och får energi:)) vilket fantastiskt jobb du gör varje dag för dina små hjärtan så kul att läsa. Stor kram!!!

Svar: Tack snälla va fint sagt! Hoppas du kommer tillbaka :)
Me & My Baby Dolls

2013-11-11 @ 20:49:49
Postat av: Sandra

Ja tänk så viktig personalen är på förskolan/skolan. Bra personal=trygghet=glada barn=glada föräldrar =)

2013-11-12 @ 07:49:21
URL: http://charmigavardagen.blogg.se
Postat av: Liinamaija the Fröken

Om jag bara kunde jobba i två länder samtidigt. :)
Miss you! <3

Svar: Miss u 2! <3
Me & My Baby Dolls

2013-11-12 @ 19:41:51
Postat av: Anna

Gud vilken toppen del till vagnen, jag har vagnen men vart har du köpt sido delen??

Med vänlig hälsning, Anna

Svar: Jag beställde den från Finland, men kommer inte ihåg sidan?Googla på BuggyPod ;)
Me & My Baby Dolls

2013-11-14 @ 14:27:45
URL: http://slapphck.blogg.se
Tack för att Du tar dig tid <3
Kommentera inlägget här:

Vad heter Du?
Är Du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg? Adress här, så hittar jag till dig :)

Kommentar:

Trackback