Snart är det jul igen?

Måndag morgon och jag räknade precis att det är 20 dagar kvar till 1:a Advent.
Tjugo dagar är ju ingenting? 20 dagar kvar till första december och sen börjar den riktiga nerräkningen.
Snart får man gå ner till förrådet och rota fram alla julgrejer igen.
 
Affärerna har tagit in allt Julpynt för flera veckor sen och barnen blev så glada och sprang och titta på allting.
"När kommer Jultomten?" har jag hört ett antal miljoner gånger nu. Barnen sjunger julsånger för fullt (det har dem i för sig gjort hela året, men ändå...) För några dagar sen tog de fram julmössor från utklädningslådan som dom gick runt med och sjöng.
 
Jag har t om börjat hota med jultomten... redan. "Tomtenissarna ser allt- om ni inte är snälla så kommer dom att skriva upp er på listan och ge till Jultomten." (I know supermom...) Taskigt.
 
I fredags så skrev barnen faktiskt en önskelista till Jultomten som nu hänger i skåpet i köket.
Alla fick berätta vad dom önskade sig och jag skrev upp det. För att få med lite julkänsla så satte jag på julmusik och så åt vi pepparkakor.
Nicole önskar sig prinsessan Sophie, Vanessa önskar sig smink och svarta tights. (<--- Bessa i ett nötskal, haha)
Danilo önskar sig nya lakan, Woody och en orange tröja (<---hans favvo färg) Jonathan önskar sig Nycklar (<---Puuas), godis och jake & Piaretrna och kapten Krok.
Nicole tyckte att Olivia kunde önska sig mera kläder för att hon växer så fort och en docka.
Smiley
Haha, ganska roligt Smiley..
 
Danilo med kakorna
(som Jonathan sedan stoppade i fickorna och smulade ner hela lägenheten innan jag fattade vart det kom ifrån...)
 
Jonathan visar hur man Jultomten smyger...
 
Nicole mäter önskelistan...
 
Phew, det kan bli en lång väntan det här...
 
Har ni börjat planera kring julen?
Köpt julklappar?
 
Tidningen "Vi föräldrar" kontaktade mig för att höra sig för hur vi firar jul i våran familj, så jag fick svara på den frågan och skicka med en bild på oss. Den tidningen skulle komma den 26:e november har jag för mig.
 
Vi har redan börjat köpa julklappar. Vi har ju 5 småttingar att köpa till så det gäller att börja i tid.
Och så har jag spanat in lite saker på lekmer.se som jag nog ska beställa.
 
Olivia fyller 1 år 5 dagar innan jul också...Vad ska man köpa till en 1-åring? Och så julklappar på det, ge mig tips!
Nu är hon just med inne i syskonens rum och röjer och leker med leksaker där.
 
Min favorit affär- In & Finn har tagit in julpynt också, jag tänkte ju gå in där och snoka lite sist vi var på Port73, men det går ju inte när Andres är med. Han tycker att den affären är fullt med krimskrams, inget som vi behöver. När man går i affären (<---OK, vissa affärer, inte alla)  med honom så är det "Vi tar det vi ska/behöver och sen drar vi"
Tänk er bara att åka till IKEA med honom...
Det är ju kul att gå runt där lite och kolla och få lite inspiration, men neheej. Ta det du ska och sen genvägarna till kassan. Haha... Nu kom jag på att vi skulle behöva åka till Ikea snart och handla lite...Smiley
 
Julpynt på In & Finn (I´ll be back.)
 
 

Kommentarer
Postat av: Margareta

Prova att säga att tomtenissarna skriver upp när man varit snäll istället för dum.Roligare att belöna än att bestraffa.
När det gäller lilla Olivias födelsedag, jobbigt när man har födelsedag så nära jul men än så länge har hon ju själv ingen koll på födelsedag så det behöver du inte göra så stort utav i år i allafall.. Har en kompis som knappt firade sin födelsedag 24/12 men däremot fick fira sin namnsdag istället.
Andres .... typiskt män ointresserade av gå i affärer.trist har samma "problem"!!!1

Svar: Ja, det är sant, tomtenissarna skriver ju även upp dem som är snälla. Tack för påminnelsen :)
Olivia fyller ju år den 19:e men blir firad helgen före. :) Klart hon får klappar :) Hihi
Me & My Baby Dolls

2013-11-11 @ 12:12:36
Postat av: Maria 5barns mamma

Vi har i stort sett redan handla klart alla julklappar, mysigt när man får julpynta i hemmet.
Du är inte ensam om att tomte nissar smyger omkring, hör allt :-), ja kör den ja med ibland.

2013-11-11 @ 12:13:20
Postat av: Hjördis Pedersen

Hej, jag älskar också julen, jag hämtar hem alla barnbarnen några dagar innan jul så ligger dom över och vi gör lite julklappar till deras mammor och pappor också lagar vi julgodis, dom bara älskar det,och jag gör så varje år tar en liten tallrik och lägger en pepparkaka på den sen sätter jag in den i ett skåp högst upp och säger att tomten kommer och tittar så barnen är snälla så bjuder man honom på pepparkaka och ligger den kvar så går han utan att smaka för då har inte barnen varit snälla. Annars lurar jag dom och tar kakan på kvällen så dom ser på morgonen att han varit där så lägger vi dit en ny tillsammans så gör jag ända fram till julafton och det funkar ganska bra.

2013-11-11 @ 12:20:12
Postat av: Maria 5barns mamma

Hej igen ja kom på en present som ni kan ge, till Olivia, en pekbok med bilder på henne o familjen gå ut o kolla på lookiBooki.se

2013-11-11 @ 12:34:41
Postat av: Angelica

Det där känner jag verkligen igen, har en sambo som är precis likadan! Igår var vi på Ikea och det var bara att ta vad jag skulle, sen var det genvägarna som gällde... Får ta en runda dit själv snart tror jag visst! :)

Mysigt med jul, älskar allt som har med jul att göra! Hotar förresten också med tomten... Brukar hjälpa lite, haha!!

Ha det bra!!

2013-11-11 @ 12:42:07
Postat av: Maria 5barns mamma

Hej igen ja kom på en present som ni kan ge, till Olivia, en pekbok med bilder på henne o familjen gå ut o kolla på lookiBooki.se

2013-11-11 @ 12:43:38
Postat av: Marlene

Hittade hit fran Mirkas blogg. Härlig familj du har! Lycka till!

2013-11-11 @ 13:25:59
URL: http://marleneischweiz.blogspot.fr/
Postat av: Helena H

Vilken söt liten tomtenisse du har. :)
Håller med Maria här ovan, en pekbok med bilder på er och närmaste släktingarna vore ju en kul present. :)
Jag har inte köpt nån julklapp ännu...har ingen idé alls på vad som ska köpas i år. :/ Linnea önskar bara en ny skoter, en egen häst och pengar... suck.
Jag och min mamma gjorde iaf massa små paket nu till henne att öppna varje dag hela december, lika som vi gjorde när hon var liten. Visste inte om jag skulle våga ge henne de, tänkte att hon skulle tycka det var töntigt. Men det gick bra, hon blev glad och tog med de till skolan.(eftersom hon ju bor där nu) Undrar vad hennes kompisar på skolan tänker. Hihi :)
Nu ska jag packa ihop och åka iväg till särbon, ska vara där resten av veckan. :)
Ha det bäst.
Kram från Söderhamn

Svar: Va härligt, det tänkte jag också göra till våra små, en slags present kalender ;)
Hihi, kul att Linnea önskar sig så "billiga" presenter i år, haha =)
Hur går det för henne i skolan nu? Och hur går det för DIG?

Kram
Me & My Baby Dolls

2013-11-11 @ 13:57:06
Postat av: Emma Mamma till Eddie & Wilton

Ska börja köpa julklappar denna månaden nu.. Men börjat med förberedelser till 1a advent då allt tar tid när man är själv med 2 barn och tur att man börjat redan då jag fått jobb nu med ...

2013-11-11 @ 14:50:28
URL: http://eddiesmammaemma.blogg.se
Postat av: Anna-Lena- mamma till 3 trollungar, snart 4

Som present funkar ju kläder eller vad som helst. En ettåring har ju inte samma uppfattning som en 4-5 åring.

Jag har lite samma dilemma då sonen fyller 3 år i början på januari och så har vi bebisen som är beräknad 22 dec.

Svar: Ja, då är det ju också tätt inpå julen :)
Ja kläder har jag köpt till henne, det behöver hon!
Vad ska du köpa till dina?
Me & My Baby Dolls

2013-11-11 @ 15:41:09
URL: http://annalenanordmark.blogg.se
Postat av: Lis

När jag och min man är på Ikea så är det raka vägen till kafeterian haha, fika det älskar han och ändå är han så smal, sen kan vi gå genom Ikea men inte ska vi titta för mycket nä fort ska det g. Jag älskar din blogg. Har nio barnbarnsbarn och de är i dina barns åldrar, det är så mycket som jag känner igen särskilt med Bessa. Barn är livet.

Svar: Tack! :) Ja Bessa är en rolig prick =D Hahahaa...
Me & My Baby Dolls

2013-11-11 @ 16:00:58
Postat av: Anna-Lena- mamma till 3 trollungar, snart 4

Svar;
De blir lite leksaker. Duplo och fler spår till tågbanan. Här slåss dem om sånt så de kan vi inte få för mycket av. Annars är de så svårt. Till äldsta kommer jag på massor. Men dem mindre leker ju med samma som storebror så de känns som att man köper bara för atta man SKA köpa.
De blir inga mängder med julklappar, tycker de viktigaste är att man är tillsammans. ( om jag nu inte ligger på bb )

2013-11-11 @ 17:10:46
URL: http://annalenanordmark.blogg.se
Postat av: Helena H

Linnea stortrivs på skolan och har kommit de nya klasskompisarna jättenära. De är 5-6 stycken som alltid är tillsammans. Några från Sverige och några från Norge. Så nu blandar hon svenska o norska ibland när hon pratar. Hihi :)
Hon vill inte åka hem på helgerna och nu när hon var hem på höstlovet så längtade hon upp dit så mycket att hon ville åka tillbaks redan på onsdagen, men hon fick stå ut till lördagen iaf. :)
Nu börjar jag oroa mig över jullovet då hon sa till mig idag att hon o en till tjej nog skulle åka upp till skolan redan den 26e el 27e...men näe, hon får nog stå ut hemma över nyår tycker vi iaf.
Man tycker ju att de ska tycka det är skönt att komma hem men näpp, tydligen inte. Och de flesta andra verkar vara lika där.
Får väl ta det positivt, att skolan och boendet är bra, och kompisarna toppen. :)
De bor i egna rum med egen toa o dusch, har gemensamt kök/allrum. Sen äter de frukost, fika, lunch och middag på wärdshuset som hör till skolan, och kvällsfika på fritidsgården som också är där.
De får otroligt fin och god mat så det är jätteskönt att veta som förälder. Varje morgon är det riktig frukostbuffé...värsta lyxet! :)
Själv tycker jag det går bra att hon är borta, förutom att hon nästan aldrig har tid/lust att prata med en, och att hon inte vill komma hem då förstås. Det är väldigt tyst, städat och väldigt ovant utan tjafs hemma nu. Hihi :)
Men visst är det tomt o trist också, men det får man ta. Huvudsaken hon har det bra o trivs där, det är viktigast.
(och om nån annan läser detta förutom du Satu, så går dottern på travgymnasium på Wången, mittemellan Östersund och Åre och vi bor annars i Söderhamn och Järvsö.) :)
Ha det bäst.
Kram från Järvsö(Söderhamn)

Svar: Vad pluggar hon till? Och när är hon klar?
Me & My Baby Dolls

2013-11-12 @ 01:19:20
Postat av: Sandra

Jag har faktiskt gjort klart nästan alla julklappar, väldigt ovanligt för att vara jag. Jag springer oftast sista minuten men detta år har jag börjat i god tid vilket känns jätte skönt. På Tal om julklappar, hur gör ni med tex julklappar till tvillingarna, köper ni likadana saker till dom? Eller får dom olika saker? Samma med dina flickor får dom likadana saker då dom är ganska tätt. Brukar ibland tänka att det vore lätt om man köpte samma till alla. Min son och Bonusson är ju väldigt nära varandra i åldern och dom vill oftast leka med exakt samma saker. Och min minsta dotter som dock endast är 3 år hon vill alltid leka med det pojkarna har. Skrattar. Tänkte lite hur gör du/ni?? Lite konstig fråga men du förstår nog vad jag menar =) om inte får jag omformulera mig =) Önskar er en bra dag.

Svar: Hej!Jag vill inte köpa samma saker till dem, det känns onödigt. Tänk va mycket mer skojigheter dem får för dem pengarna :) Skriver mer om det i ett inlägg ;)
Me & My Baby Dolls

2013-11-12 @ 07:54:49
URL: http://charmigavardagen.blogg.se
Postat av: Helena H

Hej igen. :)
Linnea läser på Sveriges Rikstravanläggning, Wången som då ligger mellan Östersund och Åre.
Hon läser treårig travlinje och går första året nu. När de slutar skolan är de utbildade för lite olika saker, t ex kan de jobba som hästskötare hos kända travkuskar(alltså hos de som tävlar på travbanorna), de kan börja tävla med trav själv, antingen med egna hästar eller köra andras.
De kan jobba på en hästgård med travhästar eller gårdar som har uppfödning av hästar.
De kan också plugga vidare och bli hovslagare eller nå annat som har med hästar att göra.
Linnea vill ha egen gård och föda upp travhästar och lära dom det de ska de tre första åren i hästens liv, och sedan sälja dom till de som tävlar.
Bara att hålla tummarna för att det går som hon vill. :)
Kram

Svar: Det gör det säkert!
Me & My Baby Dolls

2013-11-12 @ 19:51:35
Postat av: Madeleine - Mamma till 3 i USA

Har ni brandlarm hemma hos er..?? Vårat brandlarm i barnens rum blinkar grönt grönt grönt och sen rött 1 ggn. Jag säger till barnen att när det blinkar rött så ser tomten dig!! :P

2013-11-13 @ 07:04:14
URL: http://www.maddes-cali-dreamin.com
Tack för att Du tar dig tid <3
Kommentera inlägget här:

Vad heter Du?
Är Du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg? Adress här, så hittar jag till dig :)

Kommentar:

Trackback