"Om att berätta"

Wow!
TUSEN TACK för alla gratulationer! Jag loggade in här precis och tänkte att jag ska vara beredd på en massa taskiga kommentarer, men istället har jag fått inte mindre än 96 (hittils!!!) fina kommentarer, en massa SMS och facebook kommentarer (jag länkade mitt förra inlägg dit)
Jag visste väl att jag har världens bästa läsare! Smiley
De dumma kommentarerna lär ju komma dom också, jag tror inte att jag kommer undan med det??!
 
Förstår att ni undrar en massa- såhär ligger det till.
Jag slutade med p-piller precis i början av augusti, så ja- det var planerat.
Jag fick inte tillbaka min mens och trodde att det kan bara dröja eftersom det tar tid för kroppen att ställa om sig efter p-piller stopp. Efter några veckor tog jag ändå ett graviditetstest som visade negativt. :(
2 veckor senare tog jag ett nytt och då fick jag en starkt + på stickan! Och nu visste jag ju inte hur långt gången jag var.
 
För ca. 2 veckor sedan åkte jag in till gyn-akuten pga blödningar.
Jag vet att man kan blöda i början av graviditeten, det har jag nog gjort med alla mina graviditet- men det kan ju också betyda att något faktiskt är fel. Jag har haft min del av missfall och missed abortion- och att gå med den oron vill jag inte, så jag åkte in för att kolla upp det.
Mitt järnvärde var jätte jätte dålig men bebisen (<--- bara en, haha!) levde och mådde bra. Phew!
 
Där räknade dom att jag är på vecka 12 + 5 idag, vilket de också fick ihop på Kubb-testet (mer om det snart) så enligt det är jag är beräknad till den 13/5. Det där brukar ändras när det är dags för det stora ultraljudet sen i december, men nånstans där landar vi väl.
 
Ang. att berätta för familj och vänner... det gjorde vi först i lördags.
Eller Andres sa det till sin familj en dag innan.
 
När man får veta att man är gravid så vill man ropa ut det för hela världen, right?
För mig var det inte så. Eller, jo- jag ville såå gärna, men jag kände också att jag inte kunde.
Jag kommer ihåg hur ledsen jag blev för vissa reaktioner när jag väntade Olivia, ag är inte dum, jag vet vad folk tänker- och tro vad ni vill dom blir inte alls lika glada och upprymda med 5-6:e barnet än med första. Haha.
Jag kände mig bara orolig inför att berätta. Jag ville, men samtidigt ville jag inte det.
Låter det konstigt?
Jag ville bara inte se den första reaktionen.
 
Samtidigt som så mycket händer i mig, med mig... så kändes det jätte tråkigt att inte få dela den glädjen med någon.
Jag var så ensam i det. Jag läste vad som händer vecka för vecka och klappade magen. Min hemlighet.
Jag berättade inte för Andres heller de första veckorna. Jo, det här var absolut planerat, vi var överrens om att vi ville ha ett till nu och att jag slutade med p-piller. Sen efter en jobbig dag med bråk och tjaffs och stress med barnen så sa han att vi skiter i det här, vi ska inte ha fler barn nu. Och då var jag redan gravid. Aotch va ont det gjorde dom där orden. Då kunde jag ju inte berätta.sa att han hade redan förstått det. Sen var det bra, han var glad över det :)
 
Det har vart så många tillfällen då jag bara velat berätta för familjen. Men jag har bititi mig i tungan och hållt allt för mig själv. Det är jobbigt! Man vill ju dela det här med nån som betyder så mycket för en, men att vara rädd för reaktionerna och allt det där satte stopp för det. Jag är inte dum, jag vet ju vad folk tänker.
 
Jag var feg när jag skulle berätta. Eftersom jag inte ville se den första reaktionen så bestämde jag mig för att skicka ett MMS med ultraljudsbilden till alla. Och så skrev jag "Baby Gonzalez på jäsning" Och så la jag mobilen på ljudlös och gömde den. Haha, tufft va?
Sen såg jag att jag fått meddelanden med grattis hälsningar och en massa frågor.
Det första Puua sa var "Vadå, är det bara EN?!" Haha...
Det kom nog inte som en lika stor chock som det blev med Olivia.
 
Vi berättade för barnen på lördagmorgon- innan de andra fick veta.
Vi samlade barnen på soffan och sa att jag har bebis i magen. Vanessa hån log med stora ögon och Nicole skrattade och undrade om det verkligen var sant. Jonathan och Danilo lyfte upp min tröja och fattade nada och sen frågade Danilo om dom kunde fortsätta leka nu? Så intressant var det! Smiley
 
Så nu vet "alla".
Det känns bra men samtidigt jätte läskigt.
Jag är glad att ni finns här, jag uppskattar era fina ord och grattis hälsningar, fast ni kanske tänker- 6 barn ?!- hur fan tänker dom nu? 
Smiley
Tack för att Ni finns. Jag uppskattar ER ALLA jätte mycket.
 
P.S Jag gjorde iordning en ny kategori- Graviditet med Baby # 6 ♥

Kommentarer
Postat av: Johanna

Härlig nyhet :) Grattis! Tycker det är hemst att du får negativ feedback på graviditeten :/ de är ju ett litet mirakel i din mage. visste ju detta med graviditeten då du avslöjat dej på annan sida :)Så härligt att följa dej igen denna gång. Känner ett litet pirr i magen för dej :)

Svar: Tack snälla! <3
Me & My Baby Dolls

2013-11-04 @ 11:12:38
Postat av: Misse

Jag är så glad för er skull. Ett jätte Grattis.!
Jag vet precis hur du känner.
Min son fyller 1år nu i november och jag är gravid i v10+1 och är skit nervös för att berätta det för familj och släkt. Jag är rädd för att det inte ska bli lika uppskattat ifrån alla som ifrån mig och sambon. Usch är mest nervös över min mammas reaktion. Men hoppas på det bästa och vill absolut fortsätta följa din blogg i väntan på nummer 6 :) kram på er.!!

2013-11-04 @ 11:19:57
Postat av: pernilla

Känner igen det där om att inte våga berätta
Fick min första när jag var 18 år alla tyckte jag skulle ta bort ... Andra barnet skrev jag sms ..de tyckte verkligen inte jag fick skaffa flera sen ...nu ska jag snart föda tredje barnet (är 23 år) å alla ignorerar mig vi har ingen kontakt med släkt alls å jag får va på förlossningen själv eller ta med barnen dit ...men vi älskar våra barn å vill gärna ha många så bara strunta i dåliga komentarer med mer så länge man trivs med det å är lycklig det är de viktigaste :-) kram på er en helt underbar familj ni har !!!

2013-11-04 @ 11:43:15
Postat av: Sandra mamma till 4a.

Åh jag fick en tår i ögat när jag läste inlägget. JAG vet precis hur du känner, jag fungerar likadant!! ALL kärlek till dig Satu och lilla bebis "Gonzalez" <3

Postat av: Cilia

Grattis!!

2013-11-04 @ 12:23:47
URL: http://charmigtvitt.wordpress.com
Postat av: Cilia

Grattis!!

2013-11-04 @ 12:23:59
URL: http://charmigtvitt.wordpress.com
Postat av: Anonym

Hej och grattis än en gång. Ville bara höra hur Andres barn tog nyheten? Tycker de inte det känns konstigt när han snart blir farfar igen?

Svar: Tack! Jag vet inte hur dom har tagit det, hans äldsta är iaf OK med det, men klart det kan kännas konstigt att få barn samtidigt :)
Me & My Baby Dolls

2013-11-04 @ 12:25:18
Postat av: ♥ ♥ Melissas Prinsar ♥ ♥ Tävling Pågår

SV: jag ska på RUL imorgon faktiskt =) så då får ja se va som gömmer sig där i magen =) hoppas dom kan se om de är en lillebror/lillasyster me =)

jag använder photoscape när jag gör mina headers till bloggen =)

2013-11-04 @ 12:49:03
URL: http://www.melissasprinsar.se
Postat av: Eini

Stort grattis! Alla barn är små mirakel och det är ju ert beslut om hur många barn ni önskar er. Försök strunta i alla negativa kommentarer och personer. Ni vet bäst för er familj. 😊 kram Eini

2013-11-04 @ 12:59:34
Postat av: Anonym

Stort grattis till blivande bebis Gonzales, det är så härligt att läsa om dig och din underbara familjs vardag. Halkade in på din blogg när du gästspelade hos Mirka i vintras, nu ligger du bland mina favoritbloggar. Stor kram till er alla <3

2013-11-04 @ 13:16:51
Postat av: Madeleine

Hej! Grattis! vad roligt med ett 6: e barn, jag måste berätta att jag/vi är sugen på att skaffa en liten till. Vi har ju 4 underbara barn, så kanske blir det en nr.5.

Ha det bra! /Madde

2013-11-04 @ 13:34:23
URL: http://madeleine82.blogg.se
Postat av: Lisbeth

Gratulerer så masse, du virker som em superflink mamma som selv tar hånd om dine barn:-) Blir spennende å følge deg fremover :-)

2013-11-04 @ 13:46:21
Postat av: Emma Mamma till Eddie och Wilton

Vet hur det känns och inte kunna berätta jag har bara 2 barn men ja allt runt omkring har gjort att man varit orolig när man ska berätta .. Men skönt att alla var positiva till eran 6a :0) Grattis igen

2013-11-04 @ 13:59:16
URL: http://eddiesmammaemma.blogg.se/
Postat av: Marie

Förstår dig precis men lägg bort det negativa, det är ni som är gravida inte dom. Ska bli skit skoj att följa er graviditet och er familj.Kramar i massor

2013-11-04 @ 14:15:47
Postat av: Jenny

Vissa familjer är menade att vara stora, tror jag. Och er familj verkar vara en sådan. Grattis och lycka till med nästa lilla underverk!

2013-11-04 @ 14:22:34
Postat av: Johanna

Förstår din " oro" att inte våga berätta pga reaktioner..
Med barn nr 3 så blev jag faktisk lite besviken på min mammas reaktion.. Det första ordet va inte grattis direkt.
Även om hon är en bra mamma o mormor till barnen så va det inte så kul..

Alla barn är ett mirakel även om det är första eller 6:e.
Tråkigt bara när anhöriga inte är lika glada som man själv..
Du har superfina barn och jag blir på riktigt verkligen glad för eran skull trots att vi inte känner varann!

Grattis igen och jag håller tummarna att du får en lättare grav än förra.
💗

2013-11-04 @ 14:23:31
Postat av: peachbeast

Trist med taskig respons när man berättar om sin graviditet. Så länge ni är glada över det och trivs med det ska man väl bara vara glad. Det är ju inte de som ska föda ungen ;-). Jag väntar spänt på mer bebisuppdateringar :-)

2013-11-04 @ 15:08:24
URL: http://supermancat.blogspot.com
Postat av: Alexandra

Hade samma problem då jag blev gravid med nr. 4 (nu 3mån gammal). Hade som tur en god vän som jag kunde dela den goda nyheten med. De gör ont när ens närmaste tycker att de kunde ha räckt. För att inte tala om nu då babyn föddes, min mamma sa genast att nu skaffar ni inte fler! De är ju inte direkt hon som är här o sköter mina barn! Ja ja, det här blev bara svammel :) Lycka till! kram

2013-11-04 @ 16:00:08
Postat av: Anni

Ihana uutinen Satu!☺️
Jos haluut niin mailaa mulle [email protected]
Jätte roligt iaf o jag är så impad av er!
Å lite avis, önskar jag också orkade😉
Kramar ja halit!!
/Anni

2013-11-04 @ 16:41:14
Postat av: Anonym

Stort grattis! Vad roligt för er. jag tror det kommer gå jättebra. Ni är ju inne i det där nu med flera barn tätt så jag tror att det underlättar en hel del. Jag jobbar med barn och vi har ju 19 barn i olika åldrar på jobbet och det går ju hur bra som helst, alla olika. Det där är vad man gör det till, att orka med många. Har man stort engagemang,tålamod, intresse, ansvarskänsla samt lite barnasinne kommer allt att gå toppen. Lycka till

2013-11-04 @ 17:01:43
Postat av: Emma

Jag har följt din blogg ett bra tag nu och missa inte ett ända inlägg! Dina barn är så sjukt söta och det är verkligen så kul att följa dig och dina barn i eran vardag! :)

Jag tycker du verkar vara en riktigt bra mamma! Du är min stora förebild jag ser verkligen upp till dig! <3 jag vill bli som du när jag själv får barn! :)

Jag blev så himla glad när jag såg att du var gravid!! Grattis & lycka till med bebisen och alla dom andra 5❤️

Ta hand om dig&dina söta barn och fortsätt precis som du gör!
Kram från Emma 17 år.

2013-11-04 @ 17:23:59
Postat av: Madde

Åhhhhh!!! Stort grattis och massor av kramar <3 Du är grym!!!!

2013-11-04 @ 17:31:11
URL: http://www.maddeocherik.wordpress.com
Postat av: Jessan

Hej! Stort grattis till underverket i magen! Vad härligt! Så klart att jag fortsätter följa din fina blogg! Ha det bra!

2013-11-04 @ 18:20:15
URL: http://www.jessansjuveler.blogg.se
Postat av: Mariah

Grattis! Galet kul med 6 barn! Du verkar vara en jättemysig mamma! Kram!

2013-11-04 @ 18:50:19
URL: http://frumariah.blogg.se
Postat av: Mona

så underbart! Grattis!!! :D

2013-11-04 @ 18:55:04
Postat av: Madde

Jätte jätte GRATTIS till underverket i magen!! :D

2013-11-04 @ 19:13:24
URL: http://eddaam.wordpress.com
Postat av: mamus

Stort grattis Satu&Andres kramar till er

2013-11-04 @ 19:35:32
Postat av: Ella

Oj, så kul!! Stort lycka till! Du verkar vara en underbar mamma!

2013-11-04 @ 19:59:05
Postat av: Familjen Lindvall

Stort Grattis! Gud så kul med en till bebis!!! Jag förstår hur du känner, kände lite så när vi väntade trean som nu är 6 veckor. "Va ska ni ha en till, räcker inte två" vem har med att göra hur många barn man ska ha? Varför måste man följa normen?! Och att jag/vi lite smått drömmer om en fyra vågar man väl knappt säga... Dock inte än på några månader ;) hehe. Kram och lycka till!

2013-11-05 @ 12:21:11
URL: http://lindvallfamiljen.blogg.se/
Postat av: Felicia

Så roligt!!!! Stort grattis till er alla i eran fina familj till det kommande underverket! Mysigt!

2013-11-05 @ 12:42:39
Postat av: Frida Nilsson

Precis sådär kände jag inför vår fjärde. Att ingen skulle bli glad utan mera "hur många ska ni ha" :P
Fast inga sådana reaktioner, kanske nån som var lite småironisk nu när han är född. Och jag kan absolut tänka mig minst 1 till :D
Men som vanligt så ska man skita i vad folk tycker och tänker!
Ni får ju helt underbart söta barn :)

2013-11-05 @ 21:57:27
Postat av: Marie

Grattis till erat 6:e barn, lika mycket som man kan få elaka kommentarer om att man har många barn, så får man även taskiga kommentarer om man inte har barn, ska ni inte skaffa barn? det är väl dags nu, ni blir inte yngre, om ni inte skaffar barn snart så tror vi att ni inte är produktiva.....eller ogillar ni barn? Sådana kommentarer har jag och min sambo fått många utav, jag är 33 år och han är 43 år, men vi vill vänta tills vi har en fast punkt i livet, där vårat eventuella eller kommande barn ska få växa upp i trygghet.....och jo, jag älskar barn, därför har jag ofta varit barnvakt åt andras barn, därför jag jobbat med barn sedan jag var 16 år, men jag har aldrig haft någon direkt barnlängtan, men vi har sagt att om vi får barn, så är hon eller han väldigt välkommet...men just nu så har vi 3 st fyrfotade familjemedlemmar som förgyller våran lilla familj...och det räcker för oss just nu....Sedan vet man inte vad framtiden har att erbjuda...Du är en supermamma Satu, så det är ju bara positivt att du har många barn, de finns ju så många barn som far illa och dina barn är verkligen lyckosamma som får komma till eran underbara familj. Kram på dig och grattis igen

Svar: Tack snälla!❤
Me & My Baby Dolls

2013-11-06 @ 19:07:57
URL: http://mariesvovvar.blogspot.com
Postat av: madde-fembarnsmamma

Stort grattis! Vad roligt med ett sjätte barn :-) Kram

2013-11-06 @ 23:14:33
Postat av: Felicia

Hej! Stort grattis till ännu ett mirakel!!!! Jag är också gravid med mitt 6:e barn( vecka 27) och jag vet precis vad du menar med alla dumma kommentarer! Den värsta jag hört är "ska ni befolka hela jorden eller? Hahaha jätteroligt!!!! Varenda graviditet har varit planerad och jag ser alla mina barn( och andras för den delen) som mirakel och änglar som ger hela livet mening!!! Vem fan ger någon rätten att blanda sig i hur många barn man väljer att föda?? Jag har precis som du hållit mina 2 senaste graviditeter hemliga så länge det gått just för att jag inte orkat med endel människors reaktioner! Min standardfras är att många barn är inte något för alla men jag och min man har valt det och vi trivs och är lyckliga i vår "lilla" familj : ) Strunta i idiotiska, missunsamma kommentarer och njut av din fantastiska familj/ lycka till med nr 6!!!kram

Svar: Grattis!!! Ja den där kommentaren är ju skitrolig (or not)...Hur mår du?
Me & My Baby Dolls

2013-11-07 @ 18:39:49
Postat av: Lisa

Halloj söta du! Ett stort grattis till er alla ❤️
Jag kan förstå att det känns tråkigt med alla trista kommentarer och känner igen känslan även om min är pga helt åt andra hållet.."-va?? Ska du bara ha ett barn, ska han inte få några syskon o.s.v.. Men valet är "fritt"och man gör valet efter vad man tycker är bäst för sig och sin familj.
Stor kram

Svar: Tack vännen❤
Me & My Baby Dolls

2013-11-08 @ 23:57:21
Postat av: nicole

Stort Grattis:)
Ni förtjänar all lycka
Kramar Nicole

2013-11-09 @ 21:16:27
URL: http://trollmamma.blo.gg/
Postat av: catarina

Hjärtligt grattis:) åh vilken underbar familj du har.
kram Catarina

2013-11-12 @ 10:09:30
URL: http://tankarfranmamman.blogg.se
Postat av: Smurfen

Jag har nyss hittat din blogg och läser den med glada miner :D Jag vill också ha många barn..Har 2 döttrar i dagsläget. Men supergrattis till Bebis Nr6 hoppas allting går superbra :D :D

Svar: Hej och välkommen!Tack för gratulationerna :)
Hur gamla är dina döttrar?
Me & My Baby Dolls

2013-11-14 @ 08:48:35
URL: http://mittlivminaupptg.blogg.se/
Postat av: Smurfen

Min minsta fyller 7 år i januari och den äldsta fyller 9 år :D Planer på fler barn finns..Du får mer än gärna läsa och ge tips på vad man kan skriva i en blogg ;) Har precis kommit igång så det går lite trögt haha!
Kram på Hela familjen :D

Svar: Jag kommer inte in hos dig? :/Lycka till med bloggandet, det är superkul!
Me & My Baby Dolls

2013-11-21 @ 08:32:33
URL: http://mittlivminaupptg.blogg.se/
Postat av: Smurfen

Nej det har varit lite krångel med bloggen i början! Men nu borde det fungera :P Ja jag ska skriva lite olika saker som jag är med om :D Enjoy helt enkelt // Tina

2013-11-26 @ 10:30:46
Tack för att Du tar dig tid <3
Kommentera inlägget här:

Vad heter Du?
Är Du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg? Adress här, så hittar jag till dig :)

Kommentar:

Trackback