Åsikter

Ok jag tänkte strunta i att svara på denna kommentar, men jag gör det ändå.
 
"Även om jag själv bara vill önska lycka till, så undrar jag varför man har en öppen blogg om man inte förstår att människor är olika och tycker olika. Konstigt vore det väl annars? Själv tycker jag att det skulle vara skittråkigt om alla tyckte lika…"
 
Hej!
Såhär ligger det till:
Absolut, alla har rätt till sina egna åsikter och tycka och tänka precis så som de själva vill- självklart!
Men! Bara för att jag har en offentlig blogg så ger det folk rätt tll att komma med dumma/spydiga och sårande kommentarer? (ofta tuffa "anonyma" som sitter bakom sina skärmar och skriver)
 
Så när jag/vi är ute (som också är en offentlig plats) ger det då folk rätten att komma fram och säga vad de tycker och tänker om våra val? Bara för att de tycker annorlunda än vi?
Det skulle vara samma sak om jag skulle tycka att Du har för barn, har jag då rätt att komma och kritisera dina val? Bara för att jag tycker att det kan vara annorlunda?
"Nä men nu får ni väl verkligen sätta fart på babyverkstan, eller funkar det inte riktigt?" Bara för att du är ju på en offentlig plats, och då är det ju fritt fram att komma fram och säga sina åsikter, trots att dem kanske sårar den andra?
Eller?
 
Nej! Jag är absolut inte rädd för konfrontationer eller konflikter för fem öre, jag är inte sen med att ge svar på tal.
Alla behöver inte hålla med om mina val, och det jag skriver, det är helt OK.
Men jag tycker också att har du inget snällt/trevligt att säga så behöver du inte säga någonting alls. Eller hur?
 
Nu har jag inte fått så många dumma kommentarer faktiskt (ännu), tvärtom.
Eller jo, två stycken.
"Har ni ingen Tv hemma?" och "Ska ni befolka hela jorden?" Come ooon. Kom med något nytt, that´s soooo old.
- Jo vi har en TV, men inte den här kanalen. Jo, vi tänkte faktiskt befolka heeela jorden själva och tänkte att dessa 6 är en bra början. (seriöst?!)
 
När tvillingarna var nyfödda fick jag en massa dumma kommentarer. En kärring kom och beundrade alla 4 småttingar, tyckte att dom var så söta och sen la hon till: Men nu får det väl räcka ändå?
Eh, nej det tycker jag inte. Eller är det för jobbigt för dig?
Det är inte alla som orkar ha flera barn, men jag gör det och jag älskar det. (annars hade jag inte valt att försöka mig på fler) Dom är det bästa som har hänt mig, dem är mitt allt. Visst är det skitjobbigt ibland, men det är det väl med 2 st också?
 
Så för att summera detta:
Du gör som du vill och jag gör som jag vill. Mina val. Dina val. Respektera det, även fast du inte håller med. Har du inget trevligt att säga. Säg ingenting alls.
Så... bara för att jag har en offentlig blogg så ska jag inte ta emot nån skit från nån. Det ger inte er rätten att kritisera mina val, det kan ni hålla för er själv eller låta bli att klicka in här hos mig.
 
Eller hur?
 
Men som sagt, i överlag har det bara varit positiva reaktioner. Och sen beror det ju också helt på hur en människa väljer att säga sin kommentar också, right?
 
Det är inte precis så att jag blir arg eller ledsen om någon säger "Va! Igen!?" Folk är väl chockade, haha...
 
Äsch, var glada för dom som verkligen orkar och kan ha fler barn. Respektera även de som väljer att stanna vid 1-2 barn eller de som inte vill ha några barn alls. Alla är vi olika.
Smiley
 
Förresten, såhär kan man också ligga om man inte orkar att gå i affären!
 
 

Kommentarer
Postat av: Hjördis Pedersen

Hej Satu, För det första tycker jag att det är upp till var och en hur många barn man vill ha, det har ingen med att göra om du vill ha 10 eller fler skall folk inte bry sig, Min son och svärdotter har svårt att skaffa barn dom har tvillingar efter många långa år av försök men fick hjälp och fick 3 försök gratis blev inget sen betalade dom för ett nytt försök och tog 2st ägg då blev det tvillingarna. Så jag önskar er all lycka till alla era barn. Ha en trevlig helg. kram

2013-11-09 @ 10:49:54
Postat av: Anna-Lena- mamma till 3 trollungar, snart 4

Bra skrivet Satu. Har man inget snällt skriva på någons blogg kan man låta bli. Tycka och tänka kan man göra för sig själv, de behöver man inte skriva ner.

Tycker de ska bli spännande att fortsätta följa er resa under graviditet och barn nummer 6. Tycker de är strongt att skaffa flera barn i dagens stressade samhälle.

2013-11-09 @ 10:53:32
URL: http://annalenanordmark.blogg.se
Postat av: Linn

Jag förstår inte varför vissa människor har ett sådant behov av att klanka ner på andra!

Jag tycker bara att det är super starkt av er och beundrar er mycket. Själv har vi ett barn så länge men vi hoppas på att så småningom ha kanske fyra, fem barn. Och jag kännr redan nu när folk frågar hur många barn vi vill ha så är folk negativa och säger att så m¨nga barn kan vi ju inte ha. Sen är vi muslimer vilket gör attjag vet att vi säkerlgen kommer få ännu fler negativa kommentarer om att vi försöker ta över Sverige eller någonting ;p

Oj nu blv det långt, ville bara säg stort grattis till er som väntar tillökning igen och att jag verkligen beundrar er och er familj :)

2013-11-09 @ 11:19:00
Postat av: Engla

Tycker det är underbart att du väntar din nummer 6 :) själv är jag som du 30 år å jag har 6 syskon och kan inte tänka mig ett liv utan dom! Trist att många tycker och tänker så mycket å kommer med dumma åsikter, det är ditt liv och du är lycklig med dina underverk! Önskar dig lycka till med denna graviditet! Och dessutom, underbar blogg! Många varma kramar i höstkylan från Engla

2013-11-09 @ 11:22:12
Postat av: Lisa

Har läst din blogg ett tag och tycker ni är helt underbara. Själv är jag äldst av sju syskon födda på 50-talet och alltså lika tätt som era barn. Men vi har alltid haft roligt tillsammans, och även som vuxna har vi och våra barn bra kontakt och träffas ofta. Lycka till med sexan!

2013-11-09 @ 11:31:47
Postat av: camilla

Visst är det trist med alla spydiga kommentarer folk har?
Oftast beror det på avundsjuka=/

Tycker du är en toppenbra mamma, och vill man ha många barn så ska man skaffa det =)
Inte alla som orkar eller klarar av det.

Kram till dig och ha en bra dag med din stora familj =)

2013-11-09 @ 11:42:25
URL: http://c-lindroth.bloggplatsen.se
Postat av: Madeleine :)

Hej där! :)

Jag hittade din blogg via familjeliv faktiskt, där du skapat en tråd om när man "ska" berätta för syskonen att det är en bebis på G. :)

Själv väntar jag min fyra med BF 9 Juni. Har sedan innan William 7år, Isabella 5år och Saga snart 3år.

Jag vet hur du menar med att vara orolig för andras reaktioner ang ens val av hur många barn man har/vill ha. Jag var "bara" 17 när jag fick William, 19 med Isabella och skulle snart fylla 22 då jag fick Saga. Så elaka/spydiga/konstiga och rent ut av korkade kommentarer har jag fått mottaga ända sedan jag blev gravid som 16åring.

Nu när jag väntar nr fyra så känner jag som du, att man är orolig för att omgivningen ska vara negativa. Egentligen spelar det ingen rolls alls, det är ju våra val, våra barn, right!?

Men man vill höra ett "grattis!!! Vad roligt!" Och "vad kul med så många barn i familjen!", då man tillkännager sin graviditet.

Alla graviditeter, alla barn är unika! :) jag vill också ha en stor familj. Kanske blir det 6 barn för mig med när jag är färdig. Om det stoppar där, haha.. :) ;)


Gillar din blogg och vill säga att du har jättefina barn!

Och ett stort grattis till graviditeten! :)

Kram //Madeleine

2013-11-09 @ 11:59:20
URL: http://mybipolarmotherheart.bloggplatsen.se
Postat av: Julia

Hej Satu !
Jag är från Finland och tycker det är så roligt att läsa din blogg då du också har rötter härifrån..
Jag har 5 syskon så vi är 6 barn och det är så roligt då vi alla är samlade.. Är så glad att ha så "många" syskon (här är det vanligt) för att det finns alltid någon som vill hitta på något eller är hemma. Skulle inte palla att vara enda barnet eller ha bara ett syskon . Gemenskapen är så bra! :)

2013-11-09 @ 12:00:31
Postat av: Julia

Hej Satu!
Jag är från Finland och tycker det är så roligt då du har rötter härifrån. Jag har 5 syskon så vi är 6 barn och det är så roligt ! Här skakar man nästan på huvudet åt såna som bara har 2 barn eftersom det är så vanligt att ha många barn här. 18 stycken har en familj här. Tänk tex till julen då hela familjen med respektive samlas. Många personer men ACK så roligt. skulle inte palla att vara 3 styckna när man tex ska fira jul.. Lycka till och fortsätt stå på dig ! dina barn har världens bästa mamma som orkar och framförallt VILL ta sina barn på utflykter och leka med dem. Det orkar inte alla fast dem bara har kanske 2-4 barn..

2013-11-09 @ 12:03:56
Postat av: anna

Håller med dig fullt ut! Det är ni som ska leva ert liv och inte någon annan. Jag fick mig en dum kommentar häromdagen av min svärmor.... jag berättade om min ena vännina som nu är 3barns mamma vid en ålder av 23. Då sa svärmor till mig "Anna det är inget att sträva efter och ni behöver inte skaffa fler barn. Det räcker gott och väl med charlie" jag blev så paff så jag sa inget men det sårade. Vi tänker gå efter det som passar oss och inte efter hur omgivningen vill att vi ska ha det!

2013-11-09 @ 12:19:29
URL: http://pinkmum.blogg.se
Postat av: Anna

Oh så bra skrivet, blir glad av att läsa det :) Klart vi ska befolka hela jordklotet med BARA våra barn, absolut. He he vi har ju inte sagt nåt än att bebbe nummer 9 ligger i magen, är ju bara i v10+6 idag så vi väntar till v12 eller nåt Som vi brukar. Fick frågan senast igår, eller ja min man, -har du kapat snöret ännu?! Nepp varför skulle jag det? Nä här ska göras barn....som vi tar hand om i våran familj, för vi tycker det är jätte roligt och har faktiskt orken till det MEN vi respekterar ju dem som bara har två oxå :)

2013-11-09 @ 12:28:17
Postat av: Tina


Tror du inte folk är avundsjuka på att ni
"orkar" ha många barn, och även att dom ser att ni
är som gjorda för det!?
Jag är yngst av 8 barn , och jag tycker så synd
om mamma och pappa, som fått sååå många pikar
över detta.
Mamma berättade när dom var på en födelsedags-
fest för någon i släkten, så sa en man;" Hur många barn
har ni nu igen 7-8-9??" Så elakt sagt.
Kram till er fina familj!!

2013-11-09 @ 12:32:45
Postat av: Mamma till 3

Å som jag känner igen mig i det du skriver! Jag har barn födda 2010,2011 och 2013! När jag blev gravid med sista så sa folk nu får det väl räcka. Nu vill vi ha 4 barn (kanske 5)! Så vi får se vad vi går för reaktioner när vi blir gravida med nummer 4!

Att jag valt att ha barnen hemma med mig är oxå något som sticker folk i ögonen! "VA!!!! GÅR INTE BARNEN PÅ FÖRSKOLA???" Katastrof enligt de flesta man pratar med! Usch och fy att folk ska bry sig om hur vi väljer att leva våra liv!

Jag vill inte tillbaka till jobbet då jag vet att det snackats så mycket skit om mig på jobbet (jag har ju inte gått tillbaka sedan jag fick första barnet ca 4 år sedan nu) så jag ska söka nytt jobb så fort det närmar sig jobb start!

Aja nog med mitt babblande! Önskar er all lycka med era fantastiska barn!

2013-11-09 @ 12:47:33
Postat av: Sandra

Önskar er en bra Lördag. har ni frisknat till? Alltså jag stannade till åh läste ditt inlägg 2 ggr idag. alltså jag bara älskar ditt enormt ärliga sätt att skriva på. Du himlar verkligen inte detta är ett väldigt sant inlägg dom tuffa använder sig av "anonym" om man nu skulle våga stå för det man tycker varför då vara anonym? Ja det är ju för mig en gåta. Jag måste bara säga detta igen tjatigt eller inte (då jag sagt det många ggr) ditt sätt att vara så ärlig och öppen i din blogg är just det som jag fastnat så mycket i. <3

2013-11-09 @ 12:49:35
URL: http://charmigavardagen.blogg.se
Postat av: kampentillettplus

Jag kom till din blogg i en ren slump, har varit in här förut men tappade bort bloggen men hittade den igen på FL.

Vi har försökt i 2år att bli gravida utan resultat.

2013-11-09 @ 12:57:52
URL: http://kampentillettplus.blogg.se
Postat av: Hanna

Ett väldigt bra inlägg. Är så erbarmligt trött på alla som måste slänga sina åsikter i ansiktet på folk utan att tänka två gånger.

Man kan visst framföra sina åsikter, men tänk på språket. Förstår inte varför vissa människor inte kan kommentera eller säga något utan att göra det på ett elakt eller negativt sätt.

Ha nu en härlig lördag med din fina familj. :)

2013-11-09 @ 13:05:13
URL: http://www.grimmestam.com
Postat av: Hanna

Hej Satu! Fan vad du är tuff! Jag har 4 barn och har också fått elaka kommentarer. Vet när vi var på en familjefest och vi skulle gå ut i hallen och klä på oss för att åka hem. Då säger en släkting.Det är bäst ni börjar, ni har ju en hel hjord. Vad fan! Är vi djur, eller? KRAM

2013-11-09 @ 13:35:07
Postat av: mummu

Va bra skrivet Satu,om man inte kan skriva nott posetivt till dig,så låt bli,fast jag vet att du inte bry dig,men ändå.All din energi går till älskade familj,så skit dom som inte kan skriva som folk. Rakastan.

2013-11-09 @ 13:52:52
Postat av: Sara

såå himla bra skrivet! håller med dig till hundra procent!

2013-11-09 @ 14:03:24
URL: http://www.sarabostrom.webblogg.se
Postat av: Elin

Bra skrivit. Väntar själv vårat 6e barn :) lycka till. :) kram

2013-11-09 @ 14:07:33
Postat av: Anonym

Jag håller med det du skriver. Man KAN säga sin åsikt, men sålänge det inte är en kränkande eller elak kommentar. För som sagt, alla gör som de själva vill.

Jag skulle själv inte vilja ha mer än 3 barn, just för att jag kommer från en stor familj och aldrig kände mig sedd eller rättvist behandlad. Även för att jag vill ''känna'' mina barn var och en och spendera lika mycket tid med en i taget så de kan känna sig speciella någon gång utan syskonen i närheten.

Du är en fantastisk mamma och lycka till med 6e barnet! Finns det något kön du speciellt önskar dig den här gången?:D

2013-11-09 @ 14:21:09
Postat av: Emelie

Jag berättade för en kompis idag att jag väntar nr4 och då fick jag en spydig kommentar som "hur fan bara orkar du? Nu får ni väl snart skaffa en ny hobby?". Det är ju våran hobby att skaffa många barn gav jag till svars. Blir så trött på allas kommentarer. :/

2013-11-09 @ 15:12:51
Postat av: Lisa Åhgren

Hej Satu! Tycker att du verkar vara en helt fantastisk mamma. Jag läser bloggen varje dag. Du ger en massa energi och inspiration som jag sen kan lägga på mina två pojkar. Härligt att ni väntar nr 6! Grattis och lycka till.

2013-11-09 @ 15:21:55
Postat av: ♣ Ida - Hon som föddes med LKG

Bra skrivet! Man får ju ha en egen åsikt, men man behöver ju inte kränka andra för det, precis som du skriver :)

2013-11-09 @ 16:12:33
URL: http://idahtt.blogg.se
Postat av: Jenny

Hej Satu!

Vilken fin familj ni verkar vara och stort grattis till den lille i magen!
Jag fick mitt fjärde, makens andra barn för två månader sen. Skulle vi orka o vara lite yngre ( båda e runt 40) vore det underbart med en liten till.. Barn berikar och fostrar sina föräldrar ;-)

Kram på dig

2013-11-09 @ 16:13:14
Postat av: Madeleine - Mamma till 3 i USA

Wow.. har inte varit här inne på ett tag. Väntar ni syskon igen!!?? Åh va spännande. Grattis!! HUR orkar du? Du är typ min idol <3 KRAM

2013-11-09 @ 16:25:29
URL: http://www.maddes-cali-dreamin.com
Postat av: Anna

Jag har en son på 14månader och jag känner inget sug efter syskon... Kanske inte överhuvudtaget, det får tiden visa. (Hade en enkel förlossning men jag blev förlamad i nacken mitt under förlossningen så jag inte kunde röra mig, tänk dig värkar och krystvärkar utan att kunna röra dig. Jag kunde inte hålla min son på över en vecka efteråt. Ingen läkare visste vad dem skulle ta sig till. Fick åka in på hjärnröntgen till och med men det visade ingenting. Efter 1,5vecka började det sakta släppa. Det gjorde mycket ondare än alla värkar tillsammans. Idag har jag inga men alls fysiskt. )Men jag känner redan nu att jag behöver försvara mina tankar på bara ett barn. Jag önskar att jag hade samma mamma-driv som du har. Jag älskar förstås min son och jag ger honom all uppmärksamhet och kärlek han kan tänkas behöva men jag känner att jag nu vill få vara Anna lite och jobba lite, men jag skulle som sagt önska ditt driv och engagemang!
Riktigt dålig kommentar som du fick häromdagen.

Älskar att följa din blogg! Den är som en drog!

Hur har ni tänkt med Olivia? Ska hon börja dagis innan bebisen kommer eller låter ni henne vara hemma?
Kram

2013-11-09 @ 18:03:51
Postat av: Anonym

Hej!
Jag hade 5 barn innan jag fyllde 30, fick många spydiga kommentarer o endel undrade hur många pappor det fanns..de blev chockade när jag sa att de har en o samma..nu är barnen vuxna.. de är 29,25,23,22 o 20 o man har så mycket glädje tillsammans...hade gärna haft fler :) kommer fortsätta läsa din blogg o Mirkas, tycker ni är fantastiska.. Kram

2013-11-09 @ 18:46:00
Postat av: Suzi

Hej!
Jag hade 5 barn innan jag fyllde 30, fick många spydiga kommentarer o endel undrade hur många pappor det fanns..de blev chockade när jag sa att de har en o samma..nu är barnen vuxna.. de är 29,25,23,22 o 20 o man har så mycket glädje tillsammans...hade gärna haft fler :) kommer fortsätta läsa din blogg o Mirkas, tycker ni är fantastiska.. Kram

2013-11-09 @ 18:49:16
Postat av: Sandra

Måste säga att jag hör till en av de avundsjuka, men på ett positivt sätt, jag har altid velat ha tre barn, men efter en tvåa som skrikit i två år är jag rädd att jag inte orkar.
Din blogg ger så mycket energi, om du orkar med 5 barn så tätt och gravid med nummer 6 utan att gnälla då ska väll banne mig jag orka med mina 2 utan att gnälla ;)
Att folk bryr sig om hur många barn andra har är ju bara slöseri på deras energi. Din blogg är super!

2013-11-09 @ 19:20:38
Postat av: Marie

Hej, tråkigt med människor som ska döma andra när de inte ens känner en, vi har också fått spydiga kommentarer, vi har inga barn, om ni inte snart skaffar barn så tror vi att ni inte är produktiva , eller tycker ni inte om barn, försöker att inte ta åt mig av sådana kommentarer, men så kan man få att hon eller han har ju 3-4 barn....när ska ni börja...Så det är upp till var och en hur man vill leva sitt liv, om man vill ha barn och hur många barn är ju upp till en själv, och om man väljer att inte skaffa barn är också ens eget val, det ska man inte dömas för & vad vet folk om att man kanske inte kan få barn...och då känns dessa kommentarer att om ni inte är produktiva väldigt elaka.. tycker som sagt att alla gör som de vill och så kan man ha åsikter om det, men håll det för er själva då, Satu du är toppen och hela din familj är helt fantastisk...många kramar till dig och din fina familj

2013-11-09 @ 19:38:36
URL: http://mariesvovvar.blogspot.com
Postat av: Sandra 4 barns mamma

Det är oftast avundsjuka dom som inte kan komma med något positivt att säga. Jag vet att dumma & spydiga komentarer kan kännas även fast man kanske inte bryr sig direkt...

Kram!

2013-11-09 @ 19:45:56
URL: http://blogg.loppi.se/thefamily/
Postat av: mia Fridh

Hej.
Det är första gången ja är inne här. Hittade din sida via Mirkas blogg. Tycker det verkar trevligt här. Jätte fina barn. Kram

2013-11-09 @ 22:06:44
Postat av: Camilla

Hej jag har skrivit till dig förut, jag tycker du är en grym förebild och vi fick våra " senaste" barn nästan samtidigt min Tyra är född 28/12. Jag vill oxå ha många barn men mannen min vill inte ha fler, hur ska jag övertala han? Fick en klump i hjärtat nu när ni ska ha eran 6e och jag vill så gärna ha min 3a :) hur gör man för att övertala dem? Tar du allt ansvar för barnen? Min man menar att han inte hinner med fler barn och då har han ett väldigt flexibelt jobb 7-16 förutom maj - sep då han jobbar dygn. Satu snälla hjälp mig :) kram Camilla

2013-11-09 @ 22:36:58
Postat av: Pernilla-mamma till Kevin Jamie o en till i magen:)

Det där va bra skrivet...de e sååå tråkigt o man blir ju lessen när man får höra en åsikt som man inte har bett om!
Jag berättade för min bästa kompis igår om att jag e gravid med min tredje...(jag har bara berättat för den närmsta släkten hittills) hennes reaktion va inte den jag väntade mig...
"va? en till??? nu får du väl ge dej"
o då stängde jag bara av...
blev faktiskt lessen o förvånad att hon sa så...va inte beredd på de...Va lessen man kan bli över sånt...så jag FÖRSTÅR DIG HELT!!!!
Man vill ju höra...grattis va roligt!!!!
Så nu har jag "tajmat" in mina barn så dom e födda 10,12,14
lite roligt!
Jag e beräknad 28 maj 2014 så lite efter dig=)
Fyller själv år den 31 maj så jag hoppas att jag går över tiden även denna graviditet...nej nu ska jag sluta babbla på...
Tack för att du har den här bloggen=) blir såå glad,inspirerad,lugnad av den=)
Hur har du mått dom 3 första månaderna? Illamående eller som vanligt?
Ta hand om dig <3

Kram Pernilla

2013-11-09 @ 22:59:37
Postat av: Leah / hael

Vilka underbart fina barn du har :)

2013-11-10 @ 08:34:17
URL: http://hael.blogg.se/
Postat av: Linn

Håller med dig till 100%. Det är väll inte så svårt å va tyst om det enda man kan säga är något elakt. Sen fattar man inte heller varför folk ska lägga sig i, alla har var sitt liv och man får ta vilka val man vill, det är så enkelt. Jag undrar verkligen va det är för människor som bara vill göra andra ledsna, det enda man får trösta sig med är att de själva inte alls kan må bra... Jaja lite flummigt skrivet. Men fokusera på alla vi som är glada för din skull å försök strunta i de andra! Ha det bra

2013-11-10 @ 11:25:31
Postat av: Mathilda Engström

Jag ser upp till dig och tycker att du är hur cool som helst! Vissa är skapta för ett barn, andra för tio. Somliga vill inte ha ens ett.

Du är ju skitbra!
/Merules.blogg.se

Svar: Tack!! <3
Me & My Baby Dolls

2013-11-11 @ 00:03:16
URL: http://merules.blogg.se
Postat av: Zaynab

U go girl! Skaffa barn så länge du kan!
Att se familjer med mer än 1-2 barn speciellt i Sverige är ovanligt nu för tiden. Själv är jag 25 med 2 barn och planerar på att skaffa så många barn jag kan får, finns inget bättre en barn!

Har inte läst mycket i din blogg ännu, men kommer definitivt att titta förbi fler gånger! Att läsa om en mamma med 5 (snart 6) barn och hur hon tacklar vardagen ser jag som en inspiration. och man kan säkert hitta ett och annat tips här.

Ha de bra

2013-11-12 @ 22:37:28
URL: http://iheartsunnah.blogg.se
Tack för att Du tar dig tid <3
Kommentera inlägget här:

Vad heter Du?
Är Du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg? Adress här, så hittar jag till dig :)

Kommentar:

Trackback