Myt eller Sanning

Onsdag idag, veckan vänder.
Fixade precis Olivias säng, hon har ju legat på tvären i sin spjälsäng fram tills idag. Nu bytte jag för hon har växt den lilla Snuttisen. Så inatt ska hon ligga precis som man ska i sängar, haha..  
Tänk va tiden går fort och hur snabbt dom växer.. Mitt lilla Hjärta. 
 
Här kommer dagens fråga förresten:
 
Jag undrar om det är en myt eller om det är sanning om att barn som övar sig på att stå/gå tidigt blir hjulbenta?
Eller är det bara nån Krösamaja som kommit på sånt för länge sen?
 
Olivia är bara 2.5 månad men hon är otroligt stark och stabil. Håller jag henne så vill hon prompt öva på att stå.
Och hon är riktigt duktig på det, jätte starka ben har hon. Sen säger folk att jag inte ska låta henne stå så, för hon blir hjulbent, så jag undrar vad som är sant egentligen. Hon visar ju själv klart och tydligt att hon vill stå, det är inget jag tvingar på henne. Så vad tror ni? Vad har ni för erfarenheter kring det?
 
Jag har en bild på hur stark hon är på bloggens Facebooks-sida, så om ni gillar oss där kan ni gå in och kolla.
Ska överföra bilden till datorn senare så lägger jag upp den här också. 
 
Gilla oss på Facebook-  mybabydolls.blogg.se
 
Förresten, jag har visst fixat Instagram också, men är inte där så ofta. Tycker att det är i stort sett precis likadant som Facebook? Okeeeey, jag heter mybabydolls där iaf om nån är intresserad .
 
Todeloo, höres senare!
 

Kommentarer
Postat av: Louise

Alltså det sa min mamma med så jag frågade på BVC och de sa att det inte var sant.
Tror bara det är skrock.
Min dotter var extremt stark redan vid 1 månads ålder men gick inte förän hon var 13 månader(väldigt tidigt för att vara mitt barn).
Man ska ju inte låta dem stå så pass tidigt minns inte varför men jag tror inte de tar skada av det.

Ha en fortsatt bra dag.
Kram på dig.

2013-03-06 @ 13:34:19
URL: http://malmomorsan.se
Postat av: Martinique

Haha jag tror det är myt :P
Jag känner mig iaf inte julbent och jag var tidig ;) Mirabelle ser inte julbent ut och hon var sjukt tidig.

2013-03-06 @ 13:35:06
URL: http://fruenarsson.vimedbarn.se
Postat av: Carol

Har aldrig hört talas om att barnen skulle bli hjulbenta av det!! Måste vara något gammalt skrock..

2013-03-06 @ 13:45:11
Postat av: Evelina - mamma till lille Emil ♥

Samma med våran son, han älskar att stå upp. Tar man tag i hans händer så försöker han med lite hjälp liksom dra sig upp ;) Så ska bli intressant och se vad folk säger nu :)

2013-03-06 @ 14:08:54
URL: http://fevelina.blogg.se
Postat av: Jenny

Myt! Extrem hjulbenthet (som jag antar att du menar)beror på D-vitaminbrist och heter rakitis(engelska sjukan)så du kan nog lugnt låta lilla Olivia stå lite om hon nu vill det :-)

2013-03-06 @ 15:07:20
Postat av: Hanna Runesdotter - mamma till Thristan och Thexas

Ja men taack, jag trooor tapeterna blir superbra till barnens rum sen. :)
Hjulbent för att barnen står upp när de är små? Neeh, det har jag aldrig hört talas om, låter ju jättekonstigt! Det är säkert ingen fara! Kram!

2013-03-06 @ 15:18:07
URL: http://hannarunesdotter.vimedbarn.se
Postat av: mummu

Hih,,,, jag har hört att om man rider mycket som liten då kan man bli hjulbent, och det är ju inte sånt, så, inte det heller ,när man står för mycket. .Va krösamaja, hittar på.Heippa. :)

2013-03-06 @ 16:48:59
Postat av: fraudfeeler

Härligt gäng du har!
Jag har lika många, men de yngsta blir 18 i år (tvillingflickor), så jag kan blicka tillbaka på den tid du är mitt i just nu.
Hoppas du hinner njuta av allt det ljuvliga, och ändå hitta någon tid som bara är din!

2013-03-06 @ 17:52:36
URL: http://feelinglikeafraud.blogg.se
Postat av: Helena H

Jag har också hört att de ska bli hjulbenta om de stödjer för mycket på benen (och rider som mummu nämnde) men inte är då Linnea nå hjulbent nu iaf, och hon både stod tidigt när man höll i henne och har ju ridit sen hon var liten. Så nej, det är nog inte sant. Bara massa gammalt skrock. :)
Ha det bäst.
Kram från Söderhamn

2013-03-06 @ 22:14:44
Postat av: Anna

Det där om att bli hjulbent har jag aldrig hört! Måste va en skröna enligt mig!!

Ska kolla in dig på Instagram!!

2013-03-07 @ 08:47:56
URL: http://bjornbarsanna.blogspot.se/
Postat av: Anonym

Har aldrig hört det, men däremot att de är för svaga i ryggen och att stå upp så tidigt belastar höfterna på ett inte så bra sätt.
Så snabbt hon vuxit :-)

2013-03-07 @ 21:33:23
Postat av: Nina

Jeg fant deg ikke på Instagram:(
Vil du legge til meg?
mammantiljessicaogben

2013-03-07 @ 21:51:49
URL: http://mammantiljessica.blogg.no
Postat av: Helén

här kan du läsa om hjulbenhet
http://www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Hjulbenthet-och-kobenthet/

2013-03-07 @ 22:04:21
Tack för att Du tar dig tid <3
Kommentera inlägget här:

Vad heter Du?
Är Du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg? Adress här, så hittar jag till dig :)

Kommentar:

Trackback