Vilostunderna på dagen- snart ett minne blott?

*suck*
Jag undrar om Danilo & Jonathan är så stora redan att dom håller på och slutar med sina vilo-stunder på dagarna....?
På dagis sover dom och ibland inte. Under helgen sov dom bara middag i lördags när vi kom hem från Torvalla. Jag försöker få dom att sova- men dom är inte alls med på noterna.
Dom kommer inte ut ur sina rum, nej nej, dom smyger in till varandra genom den lilla dörren mellan deras rum, och så sitter dom och leker och dom tror verkligen att dom är diskreta och tysta, men det är dom inte. 
När det är sovdags så brukar jag lägga ett hårtofs på handtaget till de små dörrarna i deras rum, så dom inte kan smyga in till varandra, för då stör de bara varandra.
 
När det är vilodags efter lunch så stänger jag dörrarna och jag hör dom ändå gå upp ur sängarna, och när jag går och kollar så sitter Danilo där i mörkret och leker med sitt Pippi hus med sin nya ficklampa i handen.
Och i Jonathans rum har han också letat reda på en ficklampa och så sitter han där och försöker bygga med sina lego...
 
I fredags var det samma visa. Jag lägger dom i deras egna rum. Efter ett litet tag hör jag hur det prasslar och låter i deras rum, jag hör ju att dom tar fram leksaker. Jag går in och lägger dom igen (flera gånger).
Till slut upptäcker dom att jag har glömt "stänga till" lilla dörren mellan deras rum...
Jag hör leksakerna igen i Danilos rum, så jag går in till hans rum och ser denna syn:
 
!!!?
Jonathan har tagit med sig sin kudde och allt för att lägga sig hos brorsan. OK, jag lät dem hållas, dom lovade att dom skulle vaa tysta och sova lite nu. My ass.
Jag hör hur dom viskar (tror dom ja) pch pratar och skrattar. Jag lät dem vara hur länge som helst, jag tänkte att dom kanske somnar ändå. Det är ju helt mörkt i rummet och dom kommer inte ut så jag tänkte att bara jag ger dem lite tid utan att gå in så ger dom upp. Hur *piiiiip* tänkte jag där??? Såhär såg det ut ca 30 min efter...
 
Dom där ungarna hade letat rätt på sina ficklampor som jag försökt gömma och satt där på sängen med en massa saker och lekte!
 
Den vilan slutade såhär...
 
(film i Nicoles rum...)
 
Medans grabbarna "vilar" brukar tjejerna rita, måla eller pärla. På det viset blir det en lugn stund för allihopa mitt på dagen- annars blir dagen vääääldigt lång och... intensiv. 
 

Kommentarer
Postat av: Carol

Våra tre yngsta fick alla sova högst en timme när de var två och sen sluta sova på dagen innan treårsåldern. Men det berodde mer på att det inte gick att natta dem i tid på kvällen annars!

2013-01-22 @ 10:56:35
Postat av: Louise

Vilka finurliga killar, hihi :-)

2013-01-22 @ 11:55:02
URL: http://blandatmedlouise.blogg.se
Postat av: Hannah

Mina kids har slutat nästan helt med att sova på dagen, i alla fall hemma på helgen. På dagis sover de 30 min (drog ner till en halvtimme efter jullovet). Men hemma som sagt, då vill de inte sova. Om vi går promenad med vagnen kanske de somnar, men inte alltid.

På ett sätt är det skönt att de inte behöver sova, man kan planera in lite vad som helst utan tidspress på helgen. Men om de vaknat tidigt på morgonen blir de lätt griniga på em om de inte sovit nåt... Vi brukar försöka vila framför en film i stället.

Nej, inte varit på Torvalla, men det ser väldigt kul ut. Ska nog försöka ta oss dit nån gång. :)

2013-01-22 @ 12:52:52
URL: http://honeybuns.blogg.se
Postat av: Liz

Isabella slutade sova middag langt fore jul, och klarade av det ganska bra utan att bli for gnallig. Det var ett himla jobb att fa henne att sova och da Chris sover pa dagen da han jobbar natt, var det svart att fa dom tysta nog utan att vacka honom. Sa jag slutade att forsoka "tvinga" henne att sova. Ben daremot behovde sova lite pa dagen, men sedan efter jul nu, sa har ingen av dom sovit middag alls. Funkar ganska bra, ar vi ute och aker i bilen sa brukar dom somna runt den tiden, men hemma ar det fullt os. For mig som har haft nattningar "from hell" under hela tiden, ar det underbart att fa dom att somna nagorlunda tidigt pa kvallarna. Dom brukar vakna runt 7tiden pa morgonen och dom somnar vid 9tiden pa kvallen. Funkar bra for oss. Visst finns det dagar som speciellt Ben behover sova, och han blir extra gnallig pa sen eftermiddagen men det far man ta. Jag hade nog garna haft minst en timma "lugn och ro" pa dagarna, men da det bara var tjafs och strul att fa dom att sova, tog det mycket langre tid och det var inte roligt for nagon, speciellt om man ska forsoka gora det nagorlunda tyst utan for mycket brak och skrik, vilket inte ar det lattaste i detta huset! Hade inte min man behovt sova pa dagarna hade jag nog forsokt att lagga dom och lata dom skrika en liten stund iallafall for att se om dom lugnar ner sig, men nu kunde jag ju inte gora det alls, utan fick vyssa, klappa ryggen och sitta med dom, nar dom har olika rum var det ett himla springande. Jag tycker det ar skont att inte heller behova stressa over sovtider att det hinner man inte ivag pa innan vilan eller det blir for sent efter vilan etc.

Nar ni byggde dorren mellan rummen "skot ni er sjalva lite i foten" eller hur sager man?! Hahaha, men du fattar vad jag menar. Klart att dom kommer smyga in och busa med varandra - det ar val det dorren ar till for. Att inte fa gora det vid vilan gor det ju mycket mer intressant..:)

Stor kram!

Postat av: Ann

Hej verkar som ni haft en toppen vecka.
Våra små sover inte middag men dom måste ligga och vila och vara lugna en stund nu är dom 4 så en vilo stund är vid tv och en liten film då det är skönt att få dom att varva ner mitt på dagen.

Ett tips till !! Blanda socker kanel och smör så blir det lättare för barnen att bre det på bulldegen. ( kör det i matberedaren)

Hoppas ni får en fortsatt bra vecka här hemma är nästan alla sjuka mindre kul :(

2013-01-22 @ 19:09:05
URL: http://Www.fillingarna.bloggplatsen.se
Tack för att Du tar dig tid <3
Kommentera inlägget här:

Vad heter Du?
Är Du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg? Adress här, så hittar jag till dig :)

Kommentar:

Trackback