M U T O R

 
Jag berättade igår att jag mutar mina 2.5 åriga tvilling grabbar Danilo & Jonathan med russin efter varje gång dom varit på pottan. (Det potttränas för fullt här hos familjen Gonzalez)
Många har olika åsikter om mutor och vad man ska muta med. Jag kör med russin och det har funkat- grabbarna gör framsteg varje dag och för varje gång dom kissar på toan/pottan får dom några russin. Dom är så stolta över sig själva. Jag vet att man kan muta med annat än något ätbart, men det här tog jag för att det är något som jag vet att dom vill ha.
Visst kan man ge andra belöningar, men att pyssla eller baka varje gång det kommit några droppar på pottan funkar inte här, annars skulle vi få sitta och baka/pyssla stup i kvarten vilket tyvärr inte hinns med. 
 
Men jag tänkt på en annan muta, om man nu inte ska muta med något ätbart. Klistermärken. Grabbarna gillar klistermärken och att få ett klistermärke efter varje gång dom kissat på toan kanske vore något?
Jag kommer ihåg att jag mutade både Nicole och Vanessa också när dem skulle potttränas, men då med tuggummin. (nu hoppar mamma maffian i taket) Men ja- tuggummin! Bara för att tuggummi var det bästa dom visste då. (nu också ifs) Och det funkade. Jag slutade ge dom tuggummi efter varje toabesök ganska snabbt efter att dom lärt sig själva grejen med besöken och det var inga problem med att dom inte fick det längre.
 
Det finns fler tillfällen när mutor ges, bra och dåliga tillfällen. Jag mutar inte mina barn med dåligt beteende, sånt ska inte belönas. Fast ibland skulle jag gärna ge efter, tex i affären när någon är tjurig och säga "Om du slutar skrika nu och följer med så ska du få något gott sen" Haha, men det funkar ju inte alls. (fast jag måste berömma och säga att våra barn är jätte duktiga i affärena, 99 % av gångerna.) Dåligt beteende lönar sig inte här hemma, tvärtom.
 
Ibland mutar vi med maten också. "Om du äter upp all din mat så ska du få en glass sen". 
"Om ni sköter er så kan vi göra det här och det här sen"
 
Mutar ni era barn med något? Med vad? När, Var, Hur? Funkar det?
 
Vore kul att se om eller hur ni tänker kring mutor och barn. Alltid kul att bolla fram och tillbaka med lite ideér, erfarenheter, tips och råd med er. 
 
 
Den här lilla flickan kan man inte muta ännu...
 

Kommentarer
Postat av: -Santsu-

Mun mielestä jokainen perhe pitää tehdä niin minkä kokee parhaakseen. Oli se sitten tarrat tai rusinat. Joitakin lapsia ei kiinnosta tarrat eli etenisin asiassa ihan lapsen mieltymysten mukaan. Koska onhan sen palkinnon oltava mieleinen että lapsi jaksaa tsempata ja oppia uutta asiaa.
Ja muutenkin oli asia mikä tahansa niin kuivaksi opettelu,omassa sängyssä nukkuminen tai tutista luopuminen niin äh,ei niitä kannata stressata... Ei ne enään kun ne armeijaan menee niin pyydä rusinoita kun ovat käyneet pöntöllä. Tai kömmi äitin sänkyyn kun tyttö ystävä odottaa omassa sängyssä :)

2013-02-07 @ 13:11:20
Postat av: Camilla 32 år & blivande 10 barnsmamma

Hahaha jaa här kommer en och annan muta till o från.:-D
Inget som jag tycker är konstigt med det.
Dom får däremot ingen myta för dåligt beteende..
Känner igen det där med maten hehe

2013-02-07 @ 14:53:40
URL: http://minstorafamilj.se
Postat av: Tellervo

Är det inte det som gäller här i livet, piskan eller moroten? Det är väl inget fel att belöna med lite russin! Själv skulle jag inte gå till jobbet om jag inte hade fått lön... Jag tycker att du är en klok och duktig mamma (ingen mesighet här hos en äkta finska, ha-ha).

2013-02-07 @ 16:13:52
Postat av: Cissi

Klart du skulle få kommentarer ang. Mutor suck alltså!! Jag är så hemsk att jag ger min dotter russin för att hon tycker att det är gott. Ve och fasa!!!! Äh strunta i alla dömande tanter. Hade du gett dem mutor för allt då hade det ju inte fungerat. Så länge allt fungerar och de är glada go for it!!!!
Kram till dig!!!!

2013-02-07 @ 17:35:49
Postat av: Helen- mamma till Lea och Ellie

vi mutade med klistermärke och peng till grisen varje gång det kissades och bajsades på toaletten (L är 2,5år). Hon blev helt torr på 2 veckor, även nattetid. (tre veckor utan blöja nu) Försökte en gång i sommar också men då gick det inte alls och hon var inte redo. :) kram

2013-02-07 @ 18:00:38
URL: http://helenm.blogg.se
Postat av: monica

men det är väl klart man får muta sina barn,, man gör det som funkar, man gör allt för att det ska gå så smidigt som möjligt,, själv så mutar jag mina barn med stolthet.

2013-02-07 @ 18:08:23
Postat av: Nlie

Mutor eller som jag hellre kallar det "belöningssystem" har används flitigt här hemma vid olika tillfällen, speciellt potträning. Godis vid nr1 såsom ni använder russin och sen har vi kört med att man får samla visst antal klistermärken och få en present eller välja en leksak när fått full pott, ett klistermärke per gång man tex gör nr2. Funkar varje gång här ho oss :) Och här nere i brittiska skolsystem kör dem emd klistermärke vid gott beteende, barnen får ett klistermärke på tröjan när dem gör nåt bra. Något som gör barnen glada och stolta då dem kan visa föräldrarna när dem varit duktiga :)

2013-02-07 @ 18:09:30
URL: http://nlie-nlie.blogspot.com
Postat av: Maria

Vad skönt med någon som är ärlig!! Jag tror att alla föräldrar mutar/belönar dina barn, men kanske inte alla som "erkänner".

2013-02-07 @ 19:06:48
Postat av: Hanna

Ja du..det här med mutor..så himla tabu!
Senast idag sa jag till Bianca, 3 år "om du städar bort alla leksaker från kök och vardagsrum så får du en glass". Oj, vad fint hon gjorde det, haha.
Jag kan också muta med att om de äter upp all mat så får de en glass eller en klubba.
Ibland orkaaar man bara inte vara så himla pedagogisk! Jag tycker du gör ett helt otroligt jobb med dina fin barn!

2013-02-07 @ 22:02:25
URL: http://hannagmwahlin.blogg.se
Postat av: Sara

När det skulle/ska pottränas här hemma så är en muta att de får spola :-) men de tycker att det är jätteroligt!!
Mutade 4.5 åringen idag när vi gick hem från dagis. Det är långt för honom att gå 2km och jag behövde gå på toaletten och det gick inte jättesnabbt för honom. Så jag sa till honom att om du hår snabbt hem så bakar vi kladdkak. Vips så ökades farten avsevärt.
Tror jag mutar mer än vad jag kommer på nu. Men tycker att det handlar mer om ett givande och tagande. Ser inget fel i det så länge man håller det på en lagom nivå!

2013-02-07 @ 23:02:31
URL: http://snara.blogg.se
Postat av: Helena H

Kul att få kallas "dömande tant" bara för man säger sin åsikt. Tack Cissi här ovan.
Och ja, jag tar åt mig eftersom det bara var jag som skrivit "negativt".
Har inte kallat nån för "hemsk" heller bara för de ger barnet russin. Eller nån annan gång heller för den delen.
Förlåt att jag sa min åsikt alla ni som läser. Som vanligt får man bara säga saker om man "håller med" och säger positiva saker som alla andra.
Ger upp detta nu så slipper ni alla denna dömande tant.
Tack för att jag fått följa er vardag Satu. Ha det bra. /Söderhamn

2013-02-08 @ 00:55:41
Postat av: Karolina

Helooo, ja jag tror att alla kör med mutor mer eller mindre.
Jag körde ju en igår på Dewin: om du är duktig och äter frukosten så hinner vi ta kälken till dagis annars blir de bil...
Små oskyldiga men en muta...

2013-02-08 @ 06:47:33
URL: http://karolinanordling.com
Postat av: Satu//Me and My 5 Baby Dolls

Hej!
Va roligt att alla delar med sig av sina tips och erfarenheter kring detta.
Nu måste jag bara "försvara" Helena H- jag vet att hon verkligen INTE är någon "dömmande tant" hon är min trognaste läsare som jämt kommer med fina kommentarer. Alla får ha sin egen åsikt och jag uppfattade den inte som dömande och jag tog inte illa vid mig, jag förstår precis hur hon menade.

Kram på er allihopa!

2013-02-08 @ 09:54:18
URL: http://mybabydolls.blogg.se
Postat av: mummu

Helena H. Tänk inte så mycket va andra skriver, och du får skriva va du vill. Så ,,, ha en bra dag.
Du är värkligen inte en " dömmande tant" , du är bara en mamma såm
vill säga sitt , som alla andra.♡

2013-02-08 @ 10:12:03
Postat av: Margareta

Jag brukar muta mej själv! Om jag tar hand on den trista tvätthögen först kan jag ta en kaffe sen !!!!! Allvarligt talat det är klart att man kan muta/belöna.Sen är det bra om det inte alltid handlar om sånt man kan stoppa i munnen. Klistermärken, guldstjärnor o.dyl kanske att man får spara några stjärnor till målet. Beror lite på hur gammalt barnet är och vad målet är. Lycka till!

2013-02-08 @ 13:46:46
Postat av: Tyglina

mutor!!! Funkar kanon... När barnen skulle bli torra på natten körde vi med klistermärken i kalendern i köket.. Dottern hade stjärnor medan sonen hade mortorcyklar... Att gå på pottat behövde vi inte för de bara bestämde de sig för och så funkade det med båda barnen... Men det mutan som går bäst hos oss är godis... Bra att ta till när man verkligen villa tt de ska uppföra sig... ex om vi ska ha vänner hemma ex jag är mycket ensam hemma med barnen och ställer till med middagar för vänner när jag är själv hemma så är de jätte duktiga och hjälper mig innan och under själva middagen sitter de snällt och äter.. leker själva... lägger sig när jag ber dem eftersom detta ofta blir mitt i veckan och vi ska till jobb och skola dagen efter.. då vet de att om de har varit snälla så blir det lite extra gott dagen efter det vara godis efter maten på kvällen eller glass fast det är en vardag... och nu mutar jag dem även med 5 kr om de göra sina sysslor som de ska göra under veckan så kan de få 5 kr extra på veckopengen... ex på sådana sysslor är torka av alla lampfötter... torka listerna i alla rum.. torka av innerdörrlisterna... kram kramm

2013-02-08 @ 14:13:22
URL: http://tyglina.blogspot.com
Postat av: Anonym

mutor!!! Funkar kanon... När barnen skulle bli torra på natten körde vi med klistermärken i kalendern i köket.. Dottern hade stjärnor medan sonen hade mortorcyklar... Att gå på pottat behövde vi inte för de bara bestämde de sig för och så funkade det med båda barnen... Men det mutan som går bäst hos oss är godis... Bra att ta till när man verkligen villa tt de ska uppföra sig... ex om vi ska ha vänner hemma ex jag är mycket ensam hemma med barnen och ställer till med middagar för vänner när jag är själv hemma så är de jätte duktiga och hjälper mig innan och under själva middagen sitter de snällt och äter.. leker själva... lägger sig när jag ber dem eftersom detta ofta blir mitt i veckan och vi ska till jobb och skola dagen efter.. då vet de att om de har varit snälla så blir det lite extra gott dagen efter det vara godis efter maten på kvällen eller glass fast det är en vardag... och nu mutar jag dem även med 5 kr om de göra sina sysslor som de ska göra under veckan så kan de få 5 kr extra på veckopengen... ex på sådana sysslor är torka av alla lampfötter... torka listerna i alla rum.. torka av innerdörrlisterna... kram kramm

2013-02-08 @ 14:13:39
Postat av: Helena H

Tack Satu och Mummu. Era ord värmer.
Blev riktigt ledsen igår över att man inte "får" skriva sin åsikt om den inte är lika som andras.
Menar ju inget om personerna och deras åsikter, bara ger ut min egen åsikt. Trodde man kunde göra det utan att bli kallad dömande osv..
Alla uppfostrar väl sina barn på det sätt som passar dom bäst. Och så länge det inte skadar barnen så är allas sätt bra och rätt. Sen kan det vara bra att få läsa andras åsikter då man kanske kan få tips om saker som man inte tänkt på själv. Eller ja, jag trodde det kunde vara bra tills igår.....
Men ny dag och nya tag nu. Tänker inte låta några okändas kommentarer förstöra detta. :)
Tänker följa din blogg Satu tills du "kastar ut" mig härifrån. ;)
Ha det bäst.
Kram till dig och mummu från Söderhamn

2013-02-08 @ 14:47:08
Postat av: Erika

Hej! Mutor använder vi av oss varje dag.. kanske ska säga tyvärr. Men för att få barn att få motivationen att göra saker så tar man till det. Men vi är ganska hårda med sötsaker på vardagarna, det ger vi inte. Om vi mutar på vardagen kan det bli att att dom får klistermärken, eller som du gör russin (för det är ju faktiskt nyttigt) eller andra saker som dom kan få göra.. baka något tillsammans med oss. Sen är jag nog ganska uppmärksam på småätning eftersom jag har dåliga tänder själv. Jag är rädd att barnen ska få hål i tänderna när dom är så små, så därför ger vi bara sött i anslutning till mat, tex glass efter maten. Säger som Helena, alla uppfostrar sina barn olika och man måste ta sitt eget ansvar för sina egna barn. Du är absolut inte dömmande Helena!! Kramar till er båda

2013-02-08 @ 17:51:01
URL: http://lillaica.blogg.se
Postat av: Cissi

Helena menade inte att trampa någon på tårna. Jag har inte läst någon kommentar som du skrivit. Jag svarade på Satus inlägg då hon sa att folk (antog att det var fler) som inte tyckte om mutor i form av russin.

2013-02-09 @ 07:00:49
Postat av: Helena H

Cissi,
Satu skriver inget om att folk inte gillar att hon ger russin som muta, utan att folk tyckte olika om mutor. En väldigt stor skillnad det.
Och som du skriver "klart du skulle få kommentarer ang mutor, suck alltså" , vad är det för konstigt med att hon får det? Hon får ju kommentarer på i stort sett alla sina inlägg,inget konstigt med det väl?
Sen måste ju folk få skriva vad de vill utan att du eller nån annan blir negativ mot dom. Finns ingen anledning någon gång att kalla någon för nå negativt på en sån här sida, och särskilt när man inte känner personen i fråga o vet om det är sant.
Släpper detta nu iaf Cissi, och så går vi vidare. :)

Erika, goa vän. Stor kram till dig! :)

Ha det bäst Satu. Kram från Söderhamn

2013-02-10 @ 01:25:20
Postat av: mummu

Pungt slut.
Ha de bäst allihopa. ♡

2013-02-10 @ 18:24:49
Tack för att Du tar dig tid <3
Kommentera inlägget här:

Vad heter Du?
Är Du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg? Adress här, så hittar jag till dig :)

Kommentar:

Trackback