GÄSTINLÄGG

Idag ska jag ha en gästbloggare här hos mig för första gången.
Jag lärde känna henne när hon och jag väntade våra småttingar samtidigt. (Jag Olivia och hon Axel)

Hon har 4 barn- Axel 1 år, Milou 6 år, Sebastian 10 och Lucas 12 år och en bonusdotter. (blev det rätt Natali?)
 
Här kommer hennes gästinlägg, passande nog ville hon hjälpa mig- och övriga husletare där ute med några tips och ideér när det gäller att köpa/sälja.
 

"Eftersom vi just köpt hus så tänkte jag reda ut lite saker för er. Ta dock inte dessa som expertfakta, kontakta rätt instans för att få expertråd. Vi är ju ganska många vi också, i vår familj. 5 barn och 2 vuxna. Det innebär en stor bostad med mycket förvaring och plats. Just nu bor vi på Östermalm mitt i stan i en fyrarummare precis vid Karlaplan….här är stora bostadsrätter riktigt dyra. Så boendet här var bara en tillfällig lösning.
 
Nuvarande boendet:
 
 
Vi har letat med ljust och lykta efter vårat drömhus. Vi har pratat och kommit fram till vissa viktiga faktorer:

1. Det ska finnas rum för alla barn - dvs inga barn behöver dela rum - vi tycker inte att det är fel, men eftersom vi faktiskt kan välja så väljer vi ett så stort hus att alla får plats.
2. Minst två badrum (vilket det nu nästan alltid gör i ett sånt stort hus), 
3. Billig driftkostnad (med drift menar jag, vatten, el, sophämtning och sådana saker som tillkommer när man bor i hus, det kan skilja på allt från 20 tusen till 80 tusen per år, stora summor, nybyggt är ofta billigast i drift) 
4. Inget större renoveringsbehov (småsaker är ok att fixa)
5. Ingen stor trafikerad väg utanför
6. Nära till kommunikationer, skolor, affärer.
7. Egen parkering
8. Inte för långt till city då Max (min sambo) jobbar där.
9. Barnvänlig tomt, dvs inte en backe eller ett stup utanför dörren ;) Gärna plant så man kan ha studsmatta och eventuell pool.
 
Saker som påverkar också är hur mycket pantbrev som finns som man kan ta över. Pantbrev är ett dokument som används som säkerhet för lån, till exempel bostadslån. Det är utfärdat på ett visst belopp och inom en viss del av det pantsatta objektets värde. Så om man ska enkelt förklara pantbrev. Om ni ska köpa ett hus för 1 miljon, och det finns pantrebv för 500 000, om ni behöver låna mer än 500 000 så måste ni lösa ut pantbrev för det överstigande beloppet för redan existerande pantbrev.  Pantbrevet kostar i regel 2% av pantbrevsbeloppet. 
Det kan alltså handla om stora pengar. Om huset är helt obelånat måste ni alltså ta ut pantbrev för hela beloppet. 2% är ganska mycket.
 
Lagfart är en annan sak, det är också ett procentuellt belopp på hela summan, detta måste man dock betala oavsett. Där tar man inte över gamla ägarens.
 
Som ni märker blir det stora summor redan innan man ens äger huset. Många av dessa saker hade vi inte med i första kalkylen när vi bestämde oss för hus. Efter ett tag blev vi bättre på att redan innan ta reda på pantbrev och liknande.
 
Vi hade gärna haft en lagom stor tomt, men det är ok med ett litet också. Bara det är välskött. Som Finne, så ville jag väldigt gärna ha en bastu :) ofc !!
 
Det man ska tänka på innan man påbörjar ett husköp är ju givetvis ta reda på hur mycket lån ni får ta, hur mycket handpenning kommer ni att ha (15% är ju regeln, men räkna med 20% med lagfarten och pantbreven). Prata även med er bank om ni är godkända för ett så kallat brygglån, dvs om ni köper först och säljer sen och inte får er befintliga bostad såld innan ni flyttar in så kan banken ge er ett brygglån under ett visst antal veckor/månader. Detta är dock inte standard. Så prata med er bank. Om man inte godkänns brygglån måste man sälja först och köpa sen. Det beror helt på hur trygg ekonomisk situation ni sitter i, om ni har en bra bankkontakt och ibland bara på slumpen. 
 
Så nu när vi skulle välja hus så letade vi runt hela Stockholms förorter, mest dem som vi kände till någorlunda. Vi satte ett pristak för att inte påverka vår levnadsstandard, vi ville fortsätta leva som vi gör idag trots husköp. Eftersom vi letade efter 8-9 rum så var det ju inte en helt lätt ekvation, som ni kanske kan förstå.  Vi letade och gick på visningar, massor, alltid var det nåt som var fel. Vissa saker kan du inte påverka.
Ett är läget och det andra är planlösningen (man vill sällan flytta på kök och badrum etc). 
 
Vi är inte en familj som gärna vill renovera, även om vi kikade på objekt med visst renoveringsbehov så slutade det med att vi köpta en helt nybyggd villa. När man väl bestämt sig för att köpa ska man alltid göra en egen besiktning av huset. Detta gör man inte själv utan tar in en firma som gör en besiktning och om det hittas eventuella fel kan man diskutera detta med säljaren. En besiktning ligger runt 7-10 000 kr.
 
Vi valde att köpa först och sälja sen - men vi insåg att vi har så specifika krav att det är svårt att hitta ett hus som passar oss.
 
Så till slut blev det 9 rum + kök, bastu, 3 badrum och en liten tomt, på en liten gata med skog runt hörnan. 25 min från stan i ett härligt villaområdet. Jag tror vi ska trivas. Jag vet bara inte hur jag ska inreda…..det är väldigt modernt och inte riktigt min stil. Men det ska väl gå bra det också. Vi fick allt vi ville ha med detta huset. Två små minus, det stora badrummet är på övervåningen där barnen ska ha sina rum samt att tomten är lite mindre än vi hade önskat, det blir alltså ingen pool. Men förutom det är den perfekt.
 
The dream house :)
 
Så det var väl ungefär det.
Hoppas ni blev lite klokare !
 
Ni kan gärna besöka min blogg om ni är nyfikna."
 
Natalis blogg hittar ni HÄR
(www.natalis.se)
 
Tack för inlägget Natali.
Ja, det verkar vara en jädrans massa att fundera på när man ska köpa/sälja. Speciellt att flytta till hus- cheez- så mycket mer saker att tänka på än vad jag gjort.
 
Jag kommer nog att återkomma igen när det väl blir dags för oss.
Som jag sa tidigare, vi stannar här ett tag till. Vi har inte så bråttom och för mig/oss är det inte så farligt att några barn får dela rum, dom är ändå så små fortfarande och inte i så stort behov att eget rum så de äldre barnen kanske är.
 

Kommentarer
Postat av: Tanna

Ja tyvärr ska vi separera.... Letar efter nytt boende till mig o Jax. Vi ska ha delad vårdnad och Jax pappa stannar nog kvar i radhuset. Blir bäst för jax det... Tråkigt såklart, men ibland är ju livet svårt... Kram på er !

2013-12-17 @ 16:52:55
URL: http://tannaodevil.blogg.se
Postat av: Helena H

Det här med pantbrev blir jag inte klok på. Suck. :/
Tycker inte heller det gör nå att barn delar rum, tror snarare att det är nyttigt. Bara de ar möjlighet att få vara själv ibland om de behöver det.
Ha det bäst.
Kram från Söderhamn

2013-12-18 @ 01:13:36
Tack för att Du tar dig tid <3
Kommentera inlägget här:

Vad heter Du?
Är Du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg? Adress här, så hittar jag till dig :)

Kommentar:

Trackback