Finlands självständighetsdag ♥

(Denna inlägg skrev jag igår, och märkte att jag aldrig hann publicera den, sorry) (Ändrar texten lite dårå...)
 
Igår, den 6/12 är Finlands självständighetsdag.
Finland varit självständigt i 96 år. Min morfar var då 2 år.
 
 
Jag och mina syskon är födda och uppvuxna här i Sverige. Våra föräldrar kommer från Finland och flyttade hit till Sverige i 20-årsåldern. Massor av släkt finns kvar i Finland.
Jag och mina syskon har gått i finskt skola och har alltid pratat finska hemma. Så även våra egna barn.
 
I ett tidigare inlägg från igår imorse såg ni hur Nicole och Vanessa, alldeles nyvakna sjöng finska nationalsången som dom lärt sig på dagis.
 
Vi "firar" denna dag med att tända ljus och tänka extra mycket på dom som slogs för vårat land och allt som Finland betyder för mig.
Jag tror inte att jag skulle kunna bo i Finland, jag har mitt hem här. Jag är inte svensk. Jag är en stolt finne.
Men vi åker till Finland varje sommar. Eller... åkte. Vi hade en sommarstuga i Forssa som vi alltid åkte till på somrarna. Nu är den såld och det blir så att man inte åker dit på samma sätt.
 
♥ Hyvää itsenäisyys päivää kaikille Suomalaisille ♥♥

Kommentarer
Postat av: Anonym

Grattis till självständighetsdagen Finland!
Men eftersom du är född i Sverige måste det väl ändå betyda att du är svensk? Likadant med alla turkar, italienare och japaner som är födda i Sverige - det gör dem svenskar. Fast deras föräldrar är från utlandet.
Självklart beror det på hur man ser sig själv också, vi hade den här intressanta diskussionen i skolan och mina lärare var jättenogranna med att säga att man Är svensk om man är född i Sverige. Men självklart är det inte skrivet i sten, utan det avgör man ju själv. :) Intressant diskussion bara! Ha en fin dag kram

Svar: Tack :)!Jag tycker inte att det gör mig till svensk ändå. Jag är finne- allways. ;)
Me & My Baby Dolls

2013-12-07 @ 12:55:31
Postat av: mummu till mybabydolls.blogg.se

Finnar är alltid finnar, spelar ingen roll var vi bor. :-)♥


Svar: Eller hur ;)
Me & My Baby Dolls

2013-12-08 @ 12:46:30
Tack för att Du tar dig tid <3
Kommentera inlägget här:

Vad heter Du?
Är Du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg? Adress här, så hittar jag till dig :)

Kommentar:

Trackback