Satu SVARAR

Börjar med att be om ursäkt över den förminskade texten som följer. Jag har inte minskat texten, det är nån strul, men man får ju inte nått vettigt svar på blogg.se om hur man kan fixa till det!
 
Känner att det är dags för SVAR från mig =)
Här svarar jag alltså till dem som inte lämnat bloggadress eller mailadress.
 
Först vill jag ta upp detta kommentar jag fick häromdagen:
 
"Brukar läsa din blogg väldigt ofta och tycker rent generellt att du har sunda värderingar. Men jag vill ifrågasätta det politiskt korrekta i detta (det du själv brukar kalla mammamaffian), dvs vad som är rätt för dig kanske inte är rätt för andra eller rätt i sig. Ta exemplet att du tog hål i öronen på Olivia, rätt enligt dig, fel enligt mammamaffian.
Du låter barnen titta mycket på film (Pippi Långstrump sitter barnvakt), återigen rätt enligt dig. Men inte politiskt korrekt. Du som ofta belyser din rätt att göra som du vill, ta steget längre och lev som du lär.
För samma mammor som kanske enda gången någonsin får lite ledigt (från jobb 100% och 100% mamma) kanske tycker att det är hutlöst att du sitter och solar på balkongen när dina barn befinner sig på förskolan. Vilket är exakt samma sak, med ett undantag. De har ett arbete
 
SVAR: Hej och tack för ditt kommentar. 
Först av allt, mitt inlägg ang. sommarledigheten var något som jag själv bara undrade över. Jag skrev -och jag citerar: "att alla gör väl som känns bäst för sig själva och deras familjer."Har absolut inte hävdat att jag alltid gör rätt- ingen är perfekt. Jag, precis som säkert alla andra föräldrar gör sitt bästa. Och med detta ändrar jag inte min åsikt att barnen förtjänar sommarledigt lika mycket som sina föräldrar.
 
"Pippi Långstrump sitter barnvakt" Ehh. Nej. Här hemma hos oss har vi en lugn stund varje dag efter lunchen, så att alla kan varva ner och tar det lungt. (Precis som de gör på förskolan, vila men behöver inte sova)
Ett väldigt bra sätt att varva ner är att se på nån bra barnfilm. Astrid Lindgren och alla Disney filmer älskar både jag oh barnen. Ibland väljer dem att sitta och rita.
Jag må ha dåligt samvete för mycket, men jag har verkligen inget dåligt samvete över att jag låter mina barn titta på en film på dan, och barnvakt kan man knappast kalla det.
Undrar bara hur du menar att se på en film inte är "polisitskt korrekt"? Enligt vem, dig?
 
Utveckla gärna detta lite mera, förstod inte riktigt vad du är ute efter?:
"Du som ofta belyser din rätt att göra som du vill, ta steget längre och lev som du lär."
Menade du det att jag en gång satt på min egen balkong och fick mig lite sol? Sen när var det förbjudet?
 
Jag har alltid haft det som ett mål att ha alla mina barn hemma tills dem fyllt 3 år, och det har jag tacksamt nog haft möjligheten att göra. Barnen är små bara en kort stund, dom växer upp så snabbt, och jag vill inte missa det, samtidigt som jag vill ge dem det bästa.
Både Nicole och Vanessa var 3 år och 3 månader när dem började på förskolan, grabbarna var 2 1/2 av den anledningen att jag hade en tuff graviditet. 
NU har jag dem på förskola för både deras och för min skull. Dom är i den åldern att det gör dom gott att komma iväg lite på egna äventyr, leka med kompisar, få det sociala och det pedagogiska. 
Sen när jag hämtar dom så är dom glada att berätta om sin dag, och jag är utvilad om jag haft en tuff natt med Olivia.
Men jag håller mig till det som jag tyckt innan- är man hemna med en bebis och har ett litet barn på 1-2 år så ska syskonet också stanna hemma. I den åldern har dom nog inget att hämta på förskolan, som dom inte kan få hemma.
Men är BARA MIN åsikt, vad jag känner och tror på.
Rätt eller fel, det kan ingen avgöra förutom varje familj för sig själv.
 
Jag har riktigt dåligt samvete väldigt ofta att jag har mina på förskolan, det känns så dumt när jag ändå är hemma. Ibland tänker jag att dom får sluta på dagis, men förskolan ger dom faktiskt väldigt mycket i denna ålder. Tyvärr mycket av det sakerna som inte jag ensam kan ge dem.
 
Äsch, man har väl nog med dåligt samvete som mamma, alla gör (eller borde) göra sitt bästa för barnen. För ingen har väl skaffat barn för att låta förskolan uppfostra dem?
 
* Sen vill jag också tacka för alla fina kommentarer och e-mail som jag får. Ni är så toppen!
 
* Roligt att många höll med mig ang sommarledigheten också, jag trodde faktiskt att jag skulle bombaderas med elaka kommentarer om det.
 
* Och så har några av er undrat om barnens syskon. Igen. Ja, dom har 3 äldre syskon, men har bara kontakt med en av dem, deras storebror Diego. Två av dem har aldrig träffat Olivia eller visat något intresse för henne.
 
* Och om det blir fler barn för oss? Inte just nu! Haha. Jag känner mig väldigt nöjd och jag är ödmjukt tacksam för dom ögonstenarna jag har. Nu vill jag kunna lägga ner all min tid och uppmärksamhet på dem. Och så hade jag en riktigt tuff graviditet sist med Olivia, vilket avskräcker mig.
 
Om det är något jag glömt att svara på, eller något ni undrar över, hör gärna av er!
 
Jo, en sak till- Ni kan följa oss på INSTAGRAM under namnet mybabydolls
OCH så kan ni följa & gilla bloggen på Facebook också: mybabydolls.blogg.se
 
Ha en fortsatt fin helg!
 
 

Kommentarer
Postat av: Taru

Äh vilken onödig kommentar du fått... Strunt i det Satu. Du kämpar och är en duktig mamma till alla dina små. Du behöver inte ha dåligt samvete alls... Stor kram från oss!!

2013-04-28 @ 16:46:56
Postat av: Helena H

"du som ofta belyser din rätt att göra som du vill, ta steget längre o lev som du lär" ? Fattar inte heller den meningen....
Nu har jag läst meningen så många gånger så jag tror jag håller på o bli knäpp här. Haha :)
Tycker hela kommentaren låter som det kommer från en som inte har barn själv, eller möjligen som har barn på dagis från de är 1 år och föräldern jobbar heltid och är avundsjuk på de som kan vara hemma länge med sina barn. Nått av det....men men, vad vet jag.

Tycker iaf att du ska fortsätta göra som du gör och vill, och det tror jag de allra flesta läsarna här håller med mig om! :)

Ha det bäst.
Kram från Söderhamn

2013-04-28 @ 19:17:12
Postat av: Carina Widell

Satu, ta inte åt dig av de dumma kommentarerna. Du är en omtänksam mamma. De flesta barn idag ser på film, och själv är jag uppväxt med Pippi Långstrump utan att få men av det. Min son är också uppväxt med Pippi, Emil, Madicken,Nils Karlsson pyssling och Rasmus på luffen, ja de flesta av Astrid Lindgrens filmer, de räknas ju idag som klassiker.

Det är bara nyttigt för barn att komma ut i förskola / dagis och träffa andra barn än sina syskon, och är de inte på dagis så kommer den dagen när de börjar i förskolan och då måste de ändå komma ut bland andra barn. Jag förstår inte varför det ska vara så hemskt när en barnfamilj har laglig rätt att lämna barnen ett visst antal timmar i veckan. De flesta jag känner lämnar sina barn av just den anledningen att det är nyttigt för barnen att komma ut bland andra barn och andra vuxna än just föräldern som går hemma med barnen.

Satu, alla mammor känner någon gång dåligt samvete för barnen, det har jag själv gjort, men du behöver inte känna dåligt samvete, du verkar till att vara en mycket bra mamma. Satu, GO ON, YOU ARE GOOD !!!

2013-04-28 @ 22:22:56
Postat av: Marie

Du är så snäll i dina svar trotts skit kastat på dig. Du verkar vara en god människa och en super bra mamma till dina barn, kram

Svar: Tack <3!
Me & My Baby Dolls

2013-04-29 @ 07:47:32
Postat av: Lisbeth

Stå på du og gjør som du syntes er best. Syns du virker som en superflink mamma,som gjør alt for sine barn :-)Fin dag til deg og dine:-)

Svar: Tack snälla! <3
Me & My Baby Dolls

2013-04-29 @ 08:51:22
Postat av: mummu

Satu för det första , du behöver inte förklara till henne som skrev altt skit, hon måste vara välligt ensam person, har inte annat att göra en skriva skit till dig. Skaffa ett liv människa!! Satu lösa inte bort din energi, att läsa sånna löijliga kommentarer, du har mycket annat att göra med din underbara familj.Älskar dig. Rakastan.♡♡♡♡♡♡♡

2013-04-29 @ 12:13:06
Postat av: mummu

Satu för det första , du behöver inte förklara till henne som skrev altt skit, hon måste vara välligt ensam person, har inte annat att göra en skriva skit till dig. Skaffa ett liv människa!! Satu lösa inte bort din energi, att läsa sånna löijliga kommentarer, du har mycket annat att göra med din underbara familj.Älskar dig. Rakastan.♡♡♡♡♡♡♡

2013-04-29 @ 12:14:45
Postat av: Erika

Fina bilder som alltid :-). Barnen mår bra av att vara på förskolan, dom lär sig så otroligt mycket som dom har användning för sedan på skolan och i övriga livet. Självklart ska dom vara där fast du är hemma med lillprinsessan.Sen har vi också låtit barnen få sommarlov när vi ändå haft möjlighet. Denna sommar har vi inga föräldrardagar kvar :-( så dom får vara hemma med Yannick i 5 veckor på semestern medan jag jobbar. Hoppas ni har det bra! kramar i massor

2013-04-29 @ 21:29:36
URL: http://lillaica.blogg.se
Postat av: Caroline

Människor som skriver så mår verkligen inte bra. De får energi av att gnälla av sig på andra och om nåt nu vore skadligt för barn i barns uppfostran så hade det varit lagstiftat! Du är en underbar mamma!!!! Man ser att dina barn har det väldigt bra och mår väldigt bra! De har så många runt sig som älskar dem och du gör ett kanonjobb som mamma och sätter alltid de i första hand!!

kram!
/Caroline

2013-04-29 @ 21:41:58
URL: http://www.isflinga.blogg.se
Postat av: Anna Med 4prematurer 1 i magen

Har inte kvar min blogg längre, åtminstone ingen blogg som jag är aktiv på.

Min man och jag ska ha barnen hemma hela juni-juli. Min man tar föräldraledigt o jag ska väl gå på min mammaledighet. FÖrstår inte varför endel ska kommentera så elak.

Mina barn varvar oxå ner med film o nu då det är liggläge som gäller för mig. TACK GUD FÖR BARNKANALERNA!


STÅ PÅ DIG SATU. ANg piercing, 7v e tidigt FÖR MIN DEL. Men du som mamma vet o känner dina barn bäst. <3 KÄRLEK TILL DIG O FAMILJEN!

2013-04-30 @ 15:28:41
Tack för att Du tar dig tid <3
Kommentera inlägget här:

Vad heter Du?
Är Du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg? Adress här, så hittar jag till dig :)

Kommentar:

Trackback