Genus snack

Hej alla läsare!
Tänkte ta upp det här med populära genus-pratet med er, och höra lite hur ni tänker kring det.
 
Själv så tycker jag att hela grejen har gått alldeles för långt för länge sen.
 
Kläder:
Mina barn får ha vilken färg på sina kläder som helst. Färg spelar absolut ingen roll.
Vid middags bordet igår skrattade tjejerna när jag gav en rosa mugg till Danilo och en blå till Vanessa. "Åhh titta du fick en pojke färg!, skrattade Nicole.
Jag försöker lära barnen att rosa är inte bara en flickfärg och blå är inte en pojkfärg. Inget kön äger en färg.
 
Vet att vissa föräldrar ser svart och blir helt skogstokiga när dem ska strosa runt bland flick och pojk-avdelningarna i affärerna. För så kan man ju absolut inte ha det! Herregud, vad är pronblemet, det är väl bara att knalla över till tjej-avdelningen om du vill köpa något därifrån till din son. Värsta i-lands problemet...
 
Jag skulle inte köpa en princess tröja till mina söner med vollanger och t e x rosa tights. Inte heller en klänning, aldrig.
Om jag kom hem med en påse och sa till Andres: "Titta vilken gullig klänning jag köpte till Danilo!" så skulle han skicka ut mig igen. Ni får anklaga mig för vad ni vill, men så är det och det står jag för.
 
Jag är nöjd med hur avdelningarna ser ut just nu, tycker att jag hittar bättre det jag är ute efter, när det är uppdelat till just flick- och pojk avdelningar. Det är inte svårare än att knalla över till andra sidan om man är intresserad av något därifrån till sin son/dotter. Eller?
 
Leksaker:
Här är det samma sak. Våra barn får leka med precis vilka leksaker dom vill- enligt mig, men Andres håller väl inte med mig till 100 % får jag erkänna. Nicole och Vanessa får leka med bilar, svärd  mm.  Danilo och Jonathan får leka med dockor och vagnar. Ibland går dom runt med tjejernas klickklack också, bara för att det låter så kul.
Jag tycker att dom ska få leka med det dom vill, då utvecklas dom.
Vissa tycker att pojkar ska absolut inte leka med dockor eller annat tjejigt för då kan dom växa upp och bli "homosexuella". Riktigt korkad tänkande. Andra klär sina pojkar i klänningar och nästan tvingar dom att leka med dockor "bara för att" det ska vara så himla jämnställt.
 
Men får dom välja så väljer grabbarna (oftast) sina bilar med nycklar och tjejerna väljer dockor att leka med.
 
Jag läste om några förskolor som inte tillät flickorna komma dit med klänningar och pojkarna fick inte ha sina spider-man dräkter på sig, för det inte är jämnställt? Man fick inte säga till flickorna hur söta dom var med sina flätor, för att det inte är jämnnställd. Hur kan det vara så? Kan man inte ge barn komplimanger längre heller för att det inte är jämnställt? Du kan ju säga till pojkarna också hur fina dom är!? Vem mår inte bra av komplimanger?? Det gör väl alla människor, oavsett kön eller ålder?
 
Vi uppfostrar våra barn olika, baserad på kön. Vi håller våra pojkars hår kort, medans flickorna får ha långt hår.
Om dom vill klippa av sitt hår när dom blir äldre, ja gör det. Det är ditt hår. Flickorna får måla sina naglar, dom är tjejiga och vill känna sig fina och ha lite läppglans. Jag skulle inte vilja måla mina söners naglar rosa, för det känns fel.
Så jag erkänner, vi uppfostrar dom olika. Men lider barnen av det?
 
Och whats up med det här "HEN" snacket!??
Jag har inga hen, jag har två HAN och två HON!
Låt pojkar få vara pojkar och flickor vara flickor. Ge dem samma möjligheter, men gå inte för långt. Pojkar och flickor är ändå olika, hur man än vänder och vrider på det. Pojkar har snopp och flickor har snippa.
Alla har ändå samma värde, oavsett kön.
 
Vad tycker ni om allt kring GENUS-snacket?
Uppfostrar ni era barn helt lika eller olika?
Kläder? Leksaker?
Är mammor och pappor på olika våglängder när det gäller just detta?
 
Berätta gärna.
 

Kommentarer
Postat av: Anna Köhler

Hej fina satu
är precis som du :) min nyblivna 4åring son fick en docka då han fyllde 3 förra året o han älskar den, förskolan han går på vill att alla ska få leka med det dem vill så ofta leker han mamma,pappa, barn med dockvagn o docka, :) då han va 7månader så köpte jag leggings på tjejavdelningen i lime :) för det va så varmt det året, så du gör rätt att låta dem leka med det dem vill o känner för

Postat av: Helena H

Hej. Härligt inlägg! Antar att du kan tänkas få otroligt olika svar på detta. Och sånt är kul att läsa. :)

Jag håller med dig om nästan allt.
Kläderna kan vara uppdelat som de är på affären, som du säger så är det ju bara att kolla på motsvarande avdelning om man söker nå annat. Däremot saknar jag att inte kläderna håller samma storlek. Tjejkläder är oftast mindre i storlek, iaf var det så när dottern var mindre. Varför ska barnkläder vara tighta(förutom tights då) o korta?
Sen kunde det var lite mer lika tryck på båda avdelningarna, alla tjejer gillar inte hello kitty o alla killar gillar inte spindelmannen.
Leksaker tycker jag de ska ha möjlighet att ha av alla sorter, och Linnea har lekt med både pistoler o bilar (varför skulle inte en tjej gilla sånt?) lika mycket som hon lekt med "tjejgrejer".
Hade jag en pojke skulle han gärna få klä sig i tjejkläder om han verkligen ville det,Linnea har under vissa perioder sett ut som en pojke i klädstilen för hon ville se ut som sina pojkgrannar,och vad gör det.
Och tycker absolut att småkillar ska få sina naglar målade om de vill. Det är ju fint ju. :)
Säger ni nej till pojkarna om de vill att du/ni ska måla naglarna på dom? Hur förklarar man det till en två-åring, "du får inte för du är en pojke"? Känns fel tycker iaf jag.
Och så var det det knäppa ordet "hen", fattar inte vem sjutton som kommit på det.... Varför skulle man inte kunna säga som man alltid gort, har liksom funkat rätt länge nu. Knäppa ideér vissa har. :)
Jag o dotterns pappa har lika syn på vad barn ska få göra o klä sig o liknande. Väldigt skönt att slippa tjafsa om sånt. Tycker det märks på dottern också. Hon tycker redan det är knäppt att vissa saker hör till tjej eller kill-sidan.
Hon är nu mera för "kill"saker än många av hennes vänner. Hon har tagit jägarexamen, kör skoter o moppe o fyrhjuling o båt. Det enda "tjejiga" hon gör är att vara med hästar. Fast det är hennes kompisar som tycker det är en tjejgrej, själv vet hon att det är massor av killar som har häst.
Väldigt långt inlägg blev det.... sorry.
Längtar med spänning på vad andra kommer skriva här, för tycker det är superkul att läsa olika åsikter.
Ha det bäst.
Massor med kramar från Söderhamn

2012-09-24 @ 17:24:35
Postat av: Caroline

Kläder - handlar pojkarnas kläder på pojkavdelningen och flickans kläder på flickavdelningen, sedan spelar färg ingen roll. Skulle pojkarna nu vilja ha en rosa tröja så skulle dom få det. Men dom väljer spindelmannen, batman eller någon annan superhjälte.

Leksaker - mina barn får leka med vad dom vill, dom har gemensamt lekrum med alla leksaker tillsammans. Dock så väljer pojkarna oftast tvspel och sina ironmangubbar att leka med och flickan leker med sina dockor eller pärlor.

Det där med nagellack :P Flickan vill ofta måla sina naglar rosa och pojkarna tycker det är så fint, så ibland får dom vara med och måla sina naglar guld, mörkblå eller svart :P

Men jag tycker det har gått alldeles för långt med den här jämnställdheten, hen och allt vad det heter.

2012-09-24 @ 19:08:39
URL: http://carr0n.blogg.se
Postat av: Lisa

Håller med dig till 100 %, älskar att klä Anton i tuffa killkläder och köper mest pojkleksaker. Sen får han leka med vad han vill och ha dom kläder han vill ha på sig, även om jag kanske inte kommer "lägga fram" en klänning som ett alternativ. Vill han vara lucia på något luciatåg framöver... Fine!!, bara han är glad! Anton är en HAN!!!det finns två kön i denna värld och dom två könen är olika. Att inte barnen ska bli vägledda till vilket kön dom är???, men att göra dom förvirrade så pass att vissa extrema föräldrar inte säger vilket kön dom är? Blir så upprörd av detta!! Kvinnor och män ska vara jämnställda och alla människor ska behandlas med respekt, lär barnen det istället för massa hen-tjafs! P.s hört rykten om en förskola där föräldrar inte får kallas mamma och pappa, utan just föräldern?? Is that true!

2012-09-24 @ 20:17:05
Postat av: hanna - mamma till milton

hehe det hade faktiskt kunnat vara mitt inlägg. vi har väldigt likadana tankar om det där genussnacket. det har gått för långt. visst är det bra att barn ska förstå att alla har lika värde, men som du skrev, det ÄR skillnad på pojkar och flickor.
vi har en pojke och en flicka i vårt hem. flickan som är äldst skulle ha allting i rosa i en period, och hennes rum var minst sagt rosa...
pojken är för liten för att bestämma så hans rum är i alla möjliga färger, men det går mest i blått, grönt och rött.
vi har klätt vår son i rosa, men som du skulle jag aldrig någonsin köpa en klänning, och jag köper inte heller kläder med spets eller uppenbara "tjej"-mönster.

2012-09-24 @ 20:47:32
URL: http://www.hannasfotoliv.blogg.se
Postat av: Anonym

Hej, tycker också att det är larvigt med detta med hen, själv när jag var liten,så hade jag blåa kläder, jag hade keps, byxor och klänningar och kjolar, och jag lekte med både bilar, båtar och dockor.....jag tycker att barn ska få vara precis som de är, om pojkar vill leka med dockor så får de göra det och om flickor får leka med bilar så är det helt okej för mig....det har blivit för mycket prat om olika saker, sådana diskussioner hade man aldrig förut. Barn fick vara barn och vara precis som de är..

2012-09-24 @ 21:02:56
URL: http://mariesvovvar.blogspot.com
Postat av: Satu (Me & MyBabyDolls)

Va kul att ni tar er tid och berättar vad ni tycker kring det här!

Helena- Det är inte så att jag frågar Danilo och Jonathan om dom också vill måla sina naglar rosa, och dom frågar inte heller, dom är bara inte intresserade ;-)

2012-09-24 @ 21:18:20
URL: http://mybabydolls.blogg.se
Postat av: Fia

Vi har ett vanligt regnställ som är kvar på dagis så har vi köpt ett set som är vind och vattentätt som vi tar med hem. Jag ska köpa ett fodrat som dom inte kommer ha kvar där. Fodrade är perfekta att ha när det är blask ute så det vill jag kunna använda hemma. Mycket bättre än att dra på regnbyxor på overall sen.

2012-09-24 @ 21:57:01
URL: http://sofsan.se
Postat av: Tanna

Jag tänker nog rätt lika... Det har gått till en överdrift. Det finns inga tjej el killfärger. Låt barnen få leka med alla leksaker. Ha alla färger på kläderna. Men jag skulle inte klä min son i en klänning. Men vill han få nagellack så skulle jag inte tycke det var nåt problem. Låt barnen vara barn. Men sen behöver man kankse inte tvinga tjejer att vara tjejiga och killar att vara tuffa ... Kram

2012-09-24 @ 22:16:22
URL: http://tannaodevil.blogg.se
Postat av: Tanna

Jag tänker nog rätt lika... Det har gått till en överdrift. Det finns inga tjej el killfärger. Låt barnen få leka med alla leksaker. Ha alla färger på kläderna. Men jag skulle inte klä min son i en klänning. Men vill han få nagellack så skulle jag inte tycke det var nåt problem. Låt barnen vara barn. Men sen behöver man kankse inte tvinga tjejer att vara tjejiga och killar att vara tuffa ... Kram

2012-09-24 @ 22:16:25
URL: http://tannaodevil.blogg.se
Postat av: Michelle

Kunde inte sagt det bättre själv! :)

2012-09-24 @ 22:20:48
URL: http://mammasnovalie.blogg.se
Postat av: Gunilla

Håller med dej till 100 %. Det är skillnad på killar och tjejer.

2012-09-24 @ 22:45:09
URL: http://www.guladesign.se
Postat av: Hannah

visst är det mycket tjat och tjafs kring detta ämne. Mina barn får leka med precis vad de vill och ha vilka färger de vill.

Det jag kan störa mig på när det gäller kläder, är att på tjejavdelningen hänger rosa och lila gullekläder med lille skutt eller nån annan gullig figur. På killavdelningen är det grönt och blått med de "häftiga" figurerna. Jag vill gärna kunna köpa lille skutt till min son, men inte helst med puffärm och spets, och en biltröja till min dotter, men som kanske är rosa. Det finns liksom ingen blandning, det stör jag mig på. Varför måste tjejkläderna ha gulliga figurer? :)

2012-09-25 @ 08:36:38
URL: http://honeybuns.blogg.se
Postat av: ♥ Sojka ♥

Tack!! :) Ja nu mår jag bättre men mådde verkligen inte bra första tiden. :)

2012-09-25 @ 10:16:55
URL: http://www.sojkasframtid.se
Postat av: Maria 4-barns mamma

Hej! Jag har fyra barn, tre flickor och en pojke, har nu med min yngsta lilla tjej som är 4 månader börjat blanda lite kläder från både kill och tjejavdelningarna hos klädkedjorna, funkar alldeles utmärkt. Det är dock lite synd att det är så utpräglat, min kille gillar rosa, men det finns till exempel inga rosa tröjor med "typiska" killtryck och vice versa. Min stora tjej som nu är tolv ville ha trosor med bilar på när hon var mindre, eller Byggare Bob, detta fanns inte... Nu ser jag inte det här som ett stort problem, det är som du säger, lite av i-landsproblematik.
Men något som är viktigt, är kanske att inte alltid berömma tjejer för deras utseénde, att dom är söta osv. Självklart ska dom få bekräftelse och bli sedda, men det ÄR oftast för hur de ser ut eller klä sig...
Och ordet "hen" tycker jag är ett bra komplement när man INTE vet könet, jag skulle aldrig använda det när jag vet att det rör sig om en pojke eller flicka. Och jag tror att ordet är menat som ett komplement i språket och inte att användas istället för han eller hon.
Ursäkta detta lite röriga inlägg :) Första gången jag kikar in på din blogg men jag kommer åter!

2012-09-25 @ 10:54:29
Postat av: Lisandra

Om min son vill ha en klänning så köper jag en. Han har fått låna sin systers och då till affären också folk ger onda blickar och undrar om det är en pojke eller flicka.En pojke med klänning, visst är han söT!?Säger jag då.Vad är problemmet?

2012-09-25 @ 11:59:43
Postat av: Carro

Jag tycker detta genus snack har gått alldeles för långt, vadå hen, det heter HON och HAN...Vi är födda som flicka och kille. Jag ser inget fel med att pojkar leker med dockor eller sånt. Jag fick hem en kartong med barbie dockor från mina föräldrar och min 4åriga son fastna för dem och har lekt med dem flera gånger. Om han vill ha en rosa tröja så varsågod men jag skulle inte ta på honom rosa byxor eller klänning. Där går gränsen. Sånt är för tjejer och så har det ju alltid varit.
Min son vill måla sina naglar ibland då jag sitter o gör det och då får han lite färg han med, han har haft det till dagis o allt...

2012-09-25 @ 13:42:45
Postat av: Niikki

Jag tycker genus grejer är väldigt uppförstorad! Vi läser och pratar väldigt mkt om detta med genus på psykologin och hur man än vrider och vänder finns det alltid för och nackdelar om det. Jag själv tänker inte att jag måste köra efter genus utan jag behandlar mina barn lika ändå för det är rätt naturligt. Mirabelle har alltid älskat att leka med bilar och det får hon göra, Caspian tycker det är roligt att ha nagelack och det låter jag honom ha. Men däremot har jag svårt att ta på Caspian en rosa tröja, jag tycker rosa är en alldeles för tjejig färg. Men haklapparna och nappflaskorna och såna saker har alltid varit i olika färger för det känns som skit samma. Men min man skulle nog helst vilja att det var uppdelat i pojk och flick färger.

2012-09-25 @ 13:47:23
URL: http://mammaniikki.blogspot.com
Postat av: Helena H

Då slipper du det "problemet" med att ha killar som målar naglar ju, fast det kanske kommer när de blir lite större. :)
Lisandra: Du får väl säga till de som reagerar att det finns många vuxna män som har klänning, typ Di Leva. Här i stan är det en kille som har det också. Fast han är nån slags magiker så kanske mer accepterat då. Fast han har det jämt, inte bara då han uppträder. :)

2012-09-25 @ 17:53:16
Postat av: Emma

jag är nog lite de är att pojkar ska ha blått,grönt o flickor rosa lila, men jag kan sätta rosa o röda pike tröjor på Benjamin men kanske inte rosa jacka eller byxor.

heller inga klänningar eller dylikt.

Häromveckan när jag kom till dagis hade Benjamin en prinsess klänning på sig HAHA, tyvärr hade ja inte mobilen med mig.

DE är inte att jag nekar honom de när de gäller klä ut sig o leka men sen går gränsen. :)

2012-09-25 @ 20:01:53
URL: http://www.mammatillbenjamin.blogg.se
Postat av: Jennie

Fast det handlar väl mycket om att inte "tvinga" barnen in i speciella fack när de är så små. Alltså; om en pojke hela tiden får höra hur tuff och cool han är och en tjej hela tiden får höra hur söt och snäll hon är, så lär barnen sig att det är så de ska vara för att vuxna ska uppskatta dem. Nu kanske inte det gäller för dina barn (Vanessa är ju en tuff tjej). Samma sak om en kille hela tiden får bilar att leka med, han kanske FÅR leka med andra saker men när han fyller 1 år får han bilar i present och samma när han fyller 2 och 3. En sån pojke lär sig snabbt att det är bilar han förväntas leka med och kanske aldrig riktigt får inse att han gillar att leka med My Little ponys ännu mer. En tjej som alltid kläs i rosa kläder och får höra hur gullig hon är lär sig att hon måste vara gullig och söt och "flickig

2012-09-26 @ 07:28:08
Postat av: Jennie

Oj, råkade skicka förra kommentaren innan jag var klar... Nåja, jag menar bara att vi ska försöka låta barnen vara som de är, och ge dem alla olika alternativ oavsett kön. Kanske även köpa lite dockor till killen så att han inser att det är ok för honom att leka med ngt annat än bilar.

Intressant ämne!

2012-09-26 @ 07:32:55
Postat av: Maria

Att säga att det här med jämnställdhet har gått alldeles för långt är korkat och väldigt oallmänbildat tycker jag. Likställt med att tycka rösträtt för kvinnor är för mycket eftersom kvinnors hjärnor inte klarar av djupare tänk. Hen är ett begrepp som kan användas när man inte vet könet på personen ifråga, när könet inte spelar roll, är viktigt. Är det en han och det ska framkomma, använd han då och inte hen.

Genus är mer än färg och form. Genus är att vi ger våra barn 100 möjligheter istället för 2. Att vi uppmärksammar andra saker än yttre attribut osv.

2012-09-26 @ 10:55:29
Tack för att Du tar dig tid <3
Kommentera inlägget här:

Vad heter Du?
Är Du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg? Adress här, så hittar jag till dig :)

Kommentar:

Trackback