Årets första FISKETUR & Årets FÖRSTA dopp!

Igårmorse åkte vi iväg och fiska. Tydligen hade Andres och Puua bestämt detta redan innan, men dom hade glömt att berätta det för mig, förrän kvällen innan... Och bråttom verkade dom ha också, för klockan 7 ringde Felicia och sa att hon var klar, när åker vi...  Så vi blev väckta på morgonen och då skulle man skynda sig på. Om jag hade vetat att vi skulle ha såhär bråttom hade jag förberett allting kvällen innan. När man går på utflykter med barn så ska man vara beredd på allt. Och det hann jag inte vara (ni förstår snart vad jag syftar på).
Jag hann koka kaffe, ta med dricka till barnen, göra mackor, fylla på kaklådan, ta med lite annat smått och gott och skötväskan och så åkte vi. Vi tog färjan över sundet (vad var det ställlet hette nu då...?), Hursom helst så var det jätte spännande tyckte barnen.

När vi kom fram satte vi läger och herrarna började fixa med sina spön.
Vi satt precis vid stranden så såklart försökte grabbarna springa in med skorna i vattnet. Jag tog av dom skorn och strumpor och lyfte upp byxbenen och så var dom i. Vattnet kändes iskallt, men det bekom dom inte.

Varför är det så att ju äldre man blir, desto fegare blir man för kallt vatten?
Jag kommer ihåg när jag var liten/yngre, så hoppade jag bara i, hur kallt det än var, och så lekte man i vattnet och kände inte ens att det faktiskt var kallt innan någon bad en komma upp och värma sig, och då var man typ blå och hackade gaddar. För bara några år sedan så badade jag i Rudan i april (!) och nästa morgon när vi vaknade så var det en meter snö ute. Det kändes konstigt.


Måste hjälpa pappa med fisket emellanåt..

Dom fick en massa massa fisk! Så fort dom lagt ner spöet i vattnet så dröjde det inte alls lång tid innan det hade nappat och det låg 5 fiskar i krokarna. Fisk efter fisk efter fisk kom Felicia med och la i hinken, och hon och lill tjejerna gav namn till dom alla, tills dom inte kunde räkna dom mer, då gav dem upp...

Efter ett tag gick grabbarna ännu längre ut i vattnet, då blev byxbenen blöta, så jag tog bort dom och la dom på stenarna för att torka, dom plaksade och hade så skoj. Helt orädda. Vanessa som var den enda med gummistövlar på sig gick in ända till knäna, såklart fylldes gummistövlarna med vaten och tightsen blev blöta, så vi la dom på tork också. Vi hade tur med vädret, det var varmt och skönt, så dom blev snabbt varma.

Sen hände det något. Både Jonathan och Danilo stod i vattnet med vatten till knäna när två ankor landade en bit ifrån dem... Danilo som har blivit en riktig fågeljagare fick syn på dessa och tog i allt vad han kunde och försökte springa och ta fast dom, och snubblade såklart och plomps så badade han.
Årets första dopp avklarat, vinnaren- Danilo Gonzalez!

Jag tog snabbt upp honom där han satt och klädde av honom, bytte till torr blöja och tog bort hans luvtröja så att han fick ha sin jacka på tröjan. På med varma sytrumpor och skor, sen fick han sätta sig i solen och värma sig med min jacka som täcke. Han var inte bekymrad, han var fullt upptagen med att käka ur sin godispåse.

Efter ett tag var det Vanessas tur att ta sitt första dopp.
Jag vet inte vad hon pysslade med, för först stod hon där med vatten till knäna och sen åkte nån båt förbi en bra bit bort, men det kom en massa vågor, och så skulle hon nog hoppa över en liten våg och så dök hon i.
Det var bara att klä av henne allting och ta på henne det som fanns torrt, hennes Hello Kitty luvtröja i varm fleece och en blöja som trosor...
Och det är det här jag menade med att man måste vara beredd på allt när man åker med barn.
Ha alltid med dig extra kläder till barnen!

Om jag hade vetat vart vi skulle vara så hade jag tagit med mig handdukar och en filt att sitta på också, men nu vet jag hur det ser ut till nästa gång...


Fiske i bryggan...

Av den här bilden blir jag alldeles varm i hjärtat av...
Mina prinsessor, hand i hand.

Mina två prinsar

En svan kom och hälsade på också :)

Min söta docka =)

Storfiskare
Det var roligt att fylla pappas brallor fullt med sand...


När herrarna hade fått mer fisk än vad dom orkar rensa så fikade vi lite till och sen åkte vi hem.
Puua fick ta med sig all fisk hem som vi sen kom och smakade på. Men det första vi gjorde när vi kom hem var att bada! =)

Vad tycker ni om att fiska?


Kommentarer
Postat av: Karolina Nordling

Vilka härliga bilder!!! love it!

2012-05-14 @ 18:51:48
URL: http://Www.karolinanordling.com
Postat av: mummu

Ooooh... vilka härliga bilder ...rakastan.

2012-05-14 @ 20:15:20
Postat av: Linnea

Tittar in hos dig också då :-) min blogg är ingenting i jämförelse med din, otroligt fin. Själv kan jag inget om bloggdesign så det får vara som det är. Jätte söta barn du har måste jag säga :-)

2012-05-14 @ 20:54:00
URL: http://3blir4.bloggplatsen.se
Postat av: Marie

Vad fina bilder ni tagit och ni verkar ha haft det lika mysigt, själv är jag inte så intresserad av att fiska, men min sambo är det, vi har båt och det gillar jag, att åka båt och vara ute på sjön är underbart, men då brukar Frode fiska och ibland är vi vid Sandasjön i Älta och det blir lite som en utflykt, vovvarna får utforska och de älskar när husse får fisk, men jag älskar att äta fisk, tycker det är ljuvligt gott och så har jag ju en norrman hemma som kan detta med att laga mat och laga god fisk....

2012-05-14 @ 22:37:40
URL: http://mariesvovvar.blogspot.com
Postat av: Brassemamma

Ni verkar ha riktigt kul! Ja, förutom de oväntade baden kanske. ;-) Man måste verkligen vara beredd på att allt kan hända när man har barn!

Kram

2012-05-14 @ 23:19:18
URL: http://brassemamma.blogg.se/
Postat av: Helena H

Älskar att fiska!! :)

Ett sånt härligt ställe ni var på, har du kommit på vad det hette? Vore kul att åka dit där man kan både bada o fiska, om vi kommer ner till Stockholm i sommar. Alltid kul med tips på bra ställen att åka till. :)

Jobbigt att inte hinna förbereda packningen som ska med. Jag är lika som du, vill ha extra med i allt, från kläder till matsäck. Kan ju hända massor fast man bara ska vara borta en stund. :)

Ha det bra och säg åt Danilo o Vanessa att vänta med nästa bad tills det är lite varmare i vattnet. :)

Kram från Söderhamn

2012-05-14 @ 23:43:53
Postat av: Sweetie

Vilka härliga bilder!!!!!!!!!!

Va heter stället nu då ??? :)

2012-05-15 @ 20:45:01
Tack för att Du tar dig tid <3
Kommentera inlägget här:

Vad heter Du?
Är Du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg? Adress här, så hittar jag till dig :)

Kommentar:

Trackback