Sluta med natt-flaskan?

Halloj lördag!
Solen skiner ute, ekorren hoppar från träd till träd här utanför vårat fönster.
Och alla mina tankar just nu är i Finland.
Dom sitter där, på ceremonin som skulle ta ca. 3 timmar.

Här hemma sover mina små grabbar i sina sängar... Nicole och Vanessa sitter och tar det lungt och tittar på "Mer om oss barn i Bullerbyn." Andres och Puua är iväg och kollar på mer kakel och klinker, nästa vecka ska det börja kaklas, så snart är ALLTING klart där!

Själv sitter jag och vilar mitt huvud lite. Dricker kaffe och funderar.
Har precis lagt undan ren tvätt. Typ 5 maskiner!
Ni kommer ihåg hur jag skrev att jag håller på och tvättar rent alla sängkläder?
Jodå. Just igår när jag hade bäddat rent till tjejerna, så kräktes Vanessa inatt.
All nöt-creme som hon på dagen kom upp. Hon hade ätit alldeles för mycket godsaker...
Inte nog med det, jag kämpade med Danilo ca. 4 timmar inatt också. Han ville inte alls sova. Så inatt har det inte blivit mycket sömn för min del, och så alla tankar som kom upp... Usch.
Men så blir det väl ibland. Andres tycker att jag får skylla på mig själv, för att jag alltid går till grabbarna så fort dom börjar låta lite. Han tycker att jag borde låta dom vara, så slutar dom sen. Men det gör dom ju inte.
Borde kanske sluta med natt-flaskan helt till dom?

Hur gamla var era barn när ni slutade ge dem något att dricka på nätterna?

Nu dricker dom ju välling på nätterna, eller bara vatten. Men det där med flaskan är jobbigt! Vi har non-drip flaskor, så dom ligger med dom i sängen hela natten, men dom är så himla lata på att leta efter dom själva! Hellre sitter dom där och gråter tills jag kommer och letar fram flaskorna till dom. Suck.

Borde jag sluta med flaskan under natten?

Ge gärna råd och tips...


Kommentarer
Postat av: Taru

Stackare :( Hoppas du får sova bättre inatt. Jag kommer ihåg det där med välling på natten.. Julia var jätte envis och bara skrek och skrek ända tills hon fick sin välling.. Och ibland kunde hon vilja ha det 2-3 ggr om natten. Och allt spring för den där jäkla flaskan... Hon slutade nog när hon var lite innan 2 om jag minns rätt. Men det var en lång process men att få henne att sluta.

Daniella slutade självmant när hon var liten så det var skönt... Det blev genast bättre sömn om nätterna när dom vande sig utan att vilja ha välling. Hoppas det går bra när ni slutar med det... Ska vi ses snart? :-)

2011-11-19 @ 12:27:02
Postat av: Camilla 31 år & 8 barnsmamma

Hej

ussh för sånna nätter.

Är dom hungriga på nattten eller är det bara för att som dom får välling?

Är dom inte hungriga så tycket jag du kan sluta med välling men är dom hungriga så kan man ju inte sluta,då är det ju synd om dom om dom ligger hungriga..

Man kan prova att ge dom gröt på kvällen innan dom somnar o sen kanske en välling innan ni går lägger er för att vara säkra på att dom är mätta.



Vi ger våra välling innan dom lägger sig och sen ger jag en flaska innan jag lägger mig vid typ 23 för att vara säker hehe..

Jag tar då o lägger mig breved o låter dom dricka o sen sover dom hela natten.



Vaknar dom o gnäller så ger jag nappen o går ut igen.

Det har funkat en så länge men man tar inget för säkert än..ler..

Vi bytte från 1 års vällingen till 1 1/2 års vällingen o den var lite mättare.

Sen har dom större dom från 2 och 3 år..



Hoppas det löser sig..



Mvh Camilla

2011-11-19 @ 13:22:46
URL: http://minstorafamilj.se
Postat av: Isaks mamma

Vi slutade med välling på natten när Isak va runt 8-10 månader, det gick väldigt bra faktiskt, inte något gråt eller så, tror han var redo kanske.



Men vi har andra natt problem!

Isak gillar att ligga och pilla och klappa på mina(endast mina!!!) händer. Så varje gång han vaknar under natten ligger han i sängen och ropar på mig och så "måste" jag gå in till honom och så ska han ligga och använda mig som snuttefilt typ haha. Vissa nätter ligger han å pillar å pillar så jag tror jag ska bli sinnessjuk på allvar! Har nyligen prövat att vänja av honom men kände mig som värsta mamman som tar ifrån honom en stor trygghet när han grät och var så ledsen och sen var det så svårt, fick sova på händerna de nätter han kommit över i vår säng så att han inte skulle komma åt dem! Så nu har jag veknat och vi är igång med "pill-nätterna" igen... Är inte riktigt redo för en så tuff fajt igen ännu, men en dag så... Lycka till och hoppas det går lätt för er som det gjorde för oss med vällingen! Förstår att du har en jobbig dag idag, det måste vara hemskt att vara så långt bort, men du skickar så mycket värme till dem alla att de nog känner det ända i Finland! Kram

2011-11-19 @ 14:25:32
Postat av: Johanna

Jag kommer inte riktigt ihåg när mina slutade, ena slutade iallafall strax innan året. Men jag skulle nog försöka sluta om jag va du så ni får bättre sömn allihopa. Låter som flaskorna har blivit som " napp" ? Hoppas det löser sig, det kan va jobbigt att behöva sluta med något så all styrka till dig. Du verkar vara en underbar människa :) du tänker på alla och verkar vilja allas bästa jämt. Borde finnas fler goda som du här i världen :) kram

2011-11-19 @ 17:27:21
Postat av: Sofie - mamma till tvillingar med albinism

Våra har slutat självmant. Eller, det blev att dom sov längre utan välling så till slut fick dom när dom vaknade runt 05. Sen blev det att dom inte ville ha då heller, så nu dricker dom bara vid läggdags.

Men våra tappar nappen istället så man får gå upp o stoppa in den igen, inte heller roligt..

2011-11-19 @ 18:43:50
URL: http://minaunderbaraskitungar.blogspot.com/
Postat av: Fia

Tjejerna slutade äta på natten för evigheter sen.Tror dom kan ha varit runt halvåret.



Va kul med flytt!Ska bli kul att se få se lite bilder sen när ni kommit i ordning =)

2011-11-19 @ 19:32:08
URL: http://www.sofsan.se/
Postat av: Jennie

Jobbigt att ni inte får sova ordentligt :( mina twins e 1,5 år och vi sluta med deras kvällsvälling för ca 1 månad sen och det har gått kanonbra. Tror de var typ 2 månader bara när de sluta äta på natten. Har de inte napp? För den gav vi våra tjejer direkt när de vakna och ville ha mat och det funka kanon :)

Hoppas det löser sig för er :)

Kram

2011-11-19 @ 19:38:06
Postat av: Anonym

Dricker de kall välling eftersom du skrev att flaskorna ligger i sängen hela natten? Låter inte så jättegott i mina öron. Inte så bra för tänderna heller att småäta på nätterna. Menar inte att vara elak, min kille har också ätit på natten fram till nu och han är 1,5 år. Egentligen skulle man ju borsta tänderna efter, men det orkar man ju inte mitt i natten.

2011-11-19 @ 20:16:24
Postat av: Emma

Benjamin får välling innan läggdags , sen har han ju nappen på natten.. Dem kanske använder flaskan som napp?? Använder dem napp på dagen elelr de är flaska då med?

kram

2011-11-19 @ 21:53:43
URL: http://mammatillbenjamin.blogg.se/
Postat av: madeleine

hoppas allt är bra med er!

vi har också det problemet med Tobias snart 2 år, han har vatten i flaskan på natten, han kan inte sova utan den.



kram

2011-11-20 @ 13:11:58
URL: http://madeleine82.blogg.se/
Postat av: Niikki

Det är fruktansvärt påfrestande när man väl inte får den sömn man behöver. Jag tycker det är jobbigt när Mirabelle vill amma flera gånger per natt, känner helt fördärvad på morgonen. Caspian slutade med nattersättning vid 3 månader men då var "natt" ersättningen vid kl 5 på morgonen. Han får bara välling vid läggdags kl 19..0 och sen får han när han vaknar runt kl 10.00

2011-11-21 @ 00:10:40
URL: http://mammaniikki.blogspot.com/
Postat av: Anna med 4 prematurer

4-5år? Klart de ska få välling i flaska om de är hungriga på natten.. Svårt att få dem att dricka ur mugg ;)



Satu, följ ditt hjärta !! Du är så bra !

2011-11-24 @ 17:39:37
Tack för att Du tar dig tid <3
Kommentera inlägget här:

Vad heter Du?
Är Du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg? Adress här, så hittar jag till dig :)

Kommentar:

Trackback