♥♥♥ SUOMI - FINLAND ♥♥♥



Finland....  Även fast jag föddes här i Sverige och aldrig har bott i Finland är det "mitt" land.
Mina föräldrar föddes i Finland och flyttade hit till Sverige pga. jobb när dem var 17-19 åriga.

När vi var små så åkte vi till Finland varje sommar och var där hela sommaren. "Vi" har en släktstuga där som min mammas farfar byggde för länge sen.
Den stugan betyder mycket för mig, och även mina syskon och kusiner och ja, för hela släkten.

Den ligger i Forssa, mitt i skogen vid en insjö. Kanske ska tilläggas att det finns abolsut INGET EL alls i stugan.
Jag älskade att spendera mina somrar där. När man gick längst skogsvägen en bit så kom man fram till en bondgård där det bodde en tjej som är bara 1 år äldre än mig, och vi blev bästa kompisar.

När sommarlovet började här hemma så hade jag redan packat klart min väska till Finland fast det skulle dröja nån vecka innan vi åkte. Den där känslan att vara där... Den går inte att beskriva.

Där samlades hela släkten: Mormor, mina morbröder med familjer, moster med familj. Det var tider det.
Just att det inte fanns nån TV, inga datorer, inga telefoner, inget el alls. Och vi saknade inte det ens.
Vi barn (och vi var inte få) lekte fritt, gjorde kojor, lekte i skogen, oftast spenderade vi dagarna i bondgården bland alla djuren och höbalarna. Våra föräldrar fick komma och hämta oss för att äta.
Vi grillade vid grillplatsen, bastade, badade och satt vid grillen till långt in på sommarnatten. Mina morbröder hade alltid med sig gitarrer, så vi satt där och sjöng och tittade ut över vattnet och bara var. Det har varit guld värt för mig och jag kommer att för alltid bära det med mig.
Alla var tillsammans.
Det fanns ingen oro för morgondagen.
När vi barn la oss så somnade vi till gitarrens strängar och prat från grillen. Där låg vi, läste våra Aku-Anka tidningar vid ljusets sken och åt godis som vi haft med oss från båten.

Åren har gått och det har tagit hårt på vår kära stuga. Ingen har ork eller pengar att lägga ut för att renovera allt som gammalt som måste bytas och fixas. Därför har min mamma och hennes syskon beslutat att sälja den.
Jag kan inte med ord beskriva hur illa det känns... It´s breaking my ...
Vi har gjort allt i vår makt för att få dem i andra tankar, men det går inte. Nästa generation som skulle ha fått äga dem är ju vi, deras barn, och vi är många. Men vi får aldrig chansen.

Jag hade önskat att mina barn fick samma chans till den härliga uppväxten där på somrarna som vi har haft.
DET känns jobbigt. Barn nuförtiden är så beroende av allt som har med teknik att göra- datorer, mobiler, TV... Jag vill att dem ska uppleva annat.

Så... Nästa torsdag ska vi åka till Finland, till vår älskade stuga.
Vi ska fira midsommar där. Där samlas vi igen, förhoppningsvis hela gänget.

Senast jag var där var år 2007. Kan inte förstå att tiden gått så fort. År 2008 kunde vi inte åka, för då föddes just våran lilla Docka och vi åkte till Egypten. Året därpå föddes Vanessa, just på sommaren. Och förra året föddes ju grabbarna, så det har inte blivit av.
Detta blir första gången jag åker dit som Mamma. DET känns stort och underbart.
Mina barn får, om än bara denna år se och uppleva hur det är. Och jag kan ju lova att jag kommer att ta tusentals bilder så att dem har det som minne att dom också varit där.

Om jag bara hade haft pengar hade jag köpt den. Om bara, om bara, om bara....

Våran älskade stuga -Bild taget från skogsvägen

Och från strandsidan...

... Denna bild är tagen från bakdörren på stugan

Andres, Micael, Patrik & Stefu tar med sig barnen på en fisketur...
SKÅL! (Vid grillen)

Dewin och Karo i bastun

Såklart finns en kiosk på plats vid grillen
(Andres handlar av Felicia)

Patrik binder fast Emma, Micael och Felcia

Bastu stund!!!

No comments.

Taget från altanen... (resten av kvällens bilder behåller jag för mig själv, hahhaaa..)


Dessa bilder är från bondgården:
Felicia, Emma jag och Sebastian

Emma kör en kattunge i vagnen

Ska även besöka mormor och morfars grav när vi kommer dit. Har inte varit där med barnen...
Dom skulle ha älskat dom..

Från restaurangen Rosso inne i Forssa.

Och så var det dags att ta båten tillbaka hem till Sverige. Jag, Andres, Micael, Felicia och Patrik

Showgirls redan då??

Jag var precis likadan när jag var liten. Jag ville så gärna uppträda, men eftersom jag var så liten och inte kunde läsa eller några låtarsom dom hade på listorna så gick jag upp och sjöng nån låt som jag kunde utantill, utan musik eller nånting, bara jag och micken...

Vadå? Jag leker faktiskt med barnen!!!


SUOMI & Mökki- Om 6 dagar kommer vi!!!


Kommentarer
Postat av: Karolina Nordling

Haha vilka bilder, Jepp no comments!!!!

Känns riktigt trist, men som sagt inget vi kan göra åt...:(

2011-06-18 @ 10:49:48
URL: http://Www.karolinanordling.com
Postat av: Linda - 3barns tvillingmamma

Vilken mysig stuga!!



Ja Moa hon pinnar på rätt bra nu, Elin är lite mer försiktig så hon kan inte ännu men det dröjer nog inte så lång tid! :-)



Ja, alla dagar utan internet är helt knas. Ja har bloggat via sms istället men det blir inte lika kul...

Ha en fin dag! :)

2011-06-18 @ 11:02:09
URL: http://lindabt.blogg.se/
Postat av: -Santsu-

Tervetuloa Suomeen!!!



Aivan ihana paikka!! Vanhempana sitä vasta osaakin arvostaa lapsuusajan muistoja!



Hauskaa Juhannusta Suomessa teille kaikille!!

Toivottavasti aurinko hellissi kaikkia :)

2011-06-18 @ 11:29:48
Postat av: Melissa - Mamma till 2 prinsar

Hej Hej!

Jag har gjort ett litet inlägg om 10 av mina favoriter på Bloglovin just nu och du är med bland dom är det OK för dig att jag länkat din blogg?

Jag publicerar inte inlägget förens alla godkänt att dom finns med på listan :)

Kram

2011-06-18 @ 11:49:52
URL: http://OoOMelissaOoO.blogspot.com
Postat av: Anu

Måste hålla med om Finland är nog nåt speciellt för oss som har "rötterna" där på ett eller annat sätt!

2011-06-18 @ 12:00:02
URL: http://familjenlehmann.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hejsan.



Ojj vad härligt =)

En stuga är aldrig fel, urhärligt för barnen att växa upp!



Själv drar mitt hjärta åt Sverige numer - är själv halvfinska (pappas sida) men då min pappa avled när jag var 10år så finns det ingen kontakt kvar med mina släktingarna där.

Vilket jag tycker är jättetrist. Känner ite mina kusiner där alls =(



Hoppas ni får en härlig helg - våran vecka nere på Öland var underbar =)

Dopp i havet är aldrig fel.



Nu ropar mina köttbullar i pannan! hehe

Hejhej

2011-06-18 @ 14:11:56
Postat av: madeleine

härliga bilder!



synd ni inte kan ha kvar stugan, ser så mysig ut!



kram

2011-06-18 @ 14:16:59
URL: http://madeleine82.blogg.se/
Postat av: madeleine

tack, det är bra med vår bebis, amningen fungera bättre, ger ersättning också.



han är inte förkyld än och har inte gegg i ögonen.



kram

2011-06-18 @ 14:58:32
URL: http://madeleine82.blogg se
Postat av: Helena

Åh, vad ont det gör i mig att höra att ni inte kan ha stugan kvar. :(

Kan inte ni alla syskon o era kusiner ta över stugan redan nu då? Och samla ihop pengar o rusta det nödvändigaste först.

Har själv växt upp i stuga utan både el o vatten i ett fiskeläger vid havet, och det är värt så mycket nuförtiden att få ha iaf någon vecka om året som man är utan tv, dator, el osv.

Önskar verkligen att ni hittar nån lösning med stugan innan det är helt försent.

Kram från Söderhamn

2011-06-18 @ 16:37:13
Postat av: Emma

Vaknar dina barn ofta på natten?

Kram

2011-06-18 @ 19:27:25
URL: http://mammatillbenjamin.blogg.se/
Postat av: cecilia!

Det ser heeelt underbart ut!!

2011-06-18 @ 19:46:14
Postat av: Gabriella-tvillingmamma

Åhh tack & detsamma;-) Vilka super socker söööta tjejer du har! Hoppas ni har haft en härlig lördag? Kramar Gabriella

2011-06-18 @ 21:25:46
URL: http://gabbylita.blogg.se/
Postat av: mummu

satu,det var helt underbart att läsa vilka minnen du har av "mökki",och jag tror att dina syskon har det också. Tänk att jag har varit där varje sommar,sen när jag var 5 månader,hur mycket jag längtade efter skolavslutningen,för då viste jag, att vi skulle åka dit.Men tiden går,det är så mycket, som man måste fixa på stugan. Det räcker inte, att man är där 5 dagar på sommaren. Alla har sitt sommarlov,då vill man omgås,med sina nära o kära,så ,,,, nu är det så, som vi har bestämt.Det finss stuger som man kan hyra, både i sverige o finland.Satu o alla andra mina barn, tro inte att det har varit ett lätt beslut,mitt hjärta, och mina syskons hjärta,blöder,men vi har våra minnen kvar som ingen kan ta ifrån oss, det hjälper oss, att gå vidare.Älskar er mina kära barn Stefan, Toni, Karolina, och Satu.Puss o kram.

2011-06-18 @ 22:17:54
Postat av: Fiffi

Vilken stuga!!! Lovely!!!!

2011-06-19 @ 10:26:04
URL: http://prinsessbakelsen.blogg.se/
Tack för att Du tar dig tid <3
Kommentera inlägget här:

Vad heter Du?
Är Du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg? Adress här, så hittar jag till dig :)

Kommentar:

Trackback