Pojk- och flickkläder- eller allting i Unisex??

Det pratas mycket om kläder till barn just nu.
Bla i tidningen "VI Föräldrar" tog man upp frågan om flick och pojkkläder.

Det var några som tyckte att kläderna borde vara indelade i storlekar och inte i flick- och pojk avdellningar.

Jag förstår inte vad som är problemet och trivs så som det är indelat nu.
Om du vill ha rosa prinsess kläder till din son får du väl knalla över till tjej-avdelningen? Samma sak med tjejerna.

Till mina tjejer vill jag ha lite rosa, lila, gult, med motiv som Hello Kitty, Mimmi och Prinsessor.
Samtidigt har jag inga problem med att dom klär sig i andra färger.
Jag anser inte att flickor eller pojkar "äger" nån färg, utan alla kan ha samma färger.

Jag har inga problem med att mina grabbar ska ha t ex rosa, lila, gult, rött- jag tycker att det är fint!
MEN (!) Kalla mig gammaldags eller vad ni vill, men jag skulle INTE köpa nån rosa prinsess tröja med volanger till mina söner- NO WAY. Inte heller någon klänning.
Samtidigt som jag skulle kunna tänka mig att köpa t ex en spiderman tröja till tjejerna.

Hur tänker ni när ni köper kläder till era barn?


Kommentarer
Postat av: Melissa - Mamma till 2 prinsar

ja förstår va folk menar när dom säger att de är uppdelat men jag är som dig de är inget jag stör mig på jamena de finns väl värre saker här i världen än att de finns pojk vs tjejkläder..

2011-07-04 @ 17:58:25
URL: http://OoOMelissaOoO.blogspot.com
Postat av: Helena

Håller helt med!

2011-07-04 @ 20:34:51
URL: http://familjenlever.blogg.se/
Postat av: Linda - 3barns tvillingmamma

ja dom är härliga. men nu är dom i stadiet att plocka, klättra och öppna alla skåp, lådor m.m. hihi



Jo, allt är under kontroll med oss! Har varit en bättre dag idag, inte lika varmt! Skönt!



Hur har er dag varit?

Kram

2011-07-04 @ 21:29:00
URL: http://lindabt.blogg.se/
Postat av: Caroline

Samma här! Jag tycker att både pojkar och flickor kan ha alla färger på kläderna, men jag skulle aldrig klä mina söner i klänningar, prinsesskjolar eller sånt. Likaså skulle jag inte klä min dotter i spindelmannen som du säger :-)

2011-07-04 @ 21:45:24
URL: http://carr0n.blogg.se/
Postat av: erica

Jag håller med dig! har alltid tyckt att det inte spelar nån roll, men nu vill jag gärna köpa pojkkläder till Tor och lite mer tjejiga till Alva.. känns roligt att få göra det! Det som är konstigt är ju att str skiljer sig mellan pojk och flickkläder.. för mina barn är ju i samma storlek, så jag får ju köpa tjejkläder till Tor i bland för att dom ska passa. Tycker det har varit lite mycket skriverier om just barnkläder på sistone.. bättre att låta alla göra som dom själv vill! Kramar

2011-07-04 @ 21:46:13
URL: http://lillaica.blogg.se/
Postat av: Emma

jag tänker yngefär samma som dig när de gäller färger till pojk och flick. Jag tycker flickor ska ha rosa,gult lilla,volanger,spets o dylikt, pojkar ska va lite mer tuffare och är lite finare i färger som blått,gröntbrunt men även gult rött och rosa i tröjor, men skulle dok inte få för mig att köpa en rosa jacka till b:)



om de inte borde finnas pojk och flick avdelning, tycker dom mammorna att vi vuxna våra avdelningar inte heller ska delas heller eller?



tycker de känns helt fel att killar o tjejer har samma avdelning och specielt om en pojke ha en klänning på sig..



de är inte så vi människor skapat det och de ligger ju sen längre bak i tiden att rosa är flick o blått pojk. Varför ändra på ngt som funkar kanon:)?



Hur har ni haft de idag förrästen:)?

Kram

2011-07-04 @ 21:59:38
URL: http://mammatillbenjamin.blogg.se/
Postat av: Lill å Trollen

håller helt med dej med.. :)

2011-07-04 @ 22:04:22
URL: http://skrubbenomoss.blogg.se/
Postat av: Karolina Nordling

Ja varför ska de inte vara separerade? Om jag letar efter kläder till min son så ska ja inte behöva leta mellan alla klänningar?! Även om han kan ha röda, gula och massa andra " tjejfärger" på sina tröjor! Men skulle ju aldrig sätta på han en klänning!



Vi vuxna har ju också våra " egna" avdelningar!?

2011-07-04 @ 22:39:52
URL: http://Www.karolinanordling.com
Postat av: BabyBoo

Hej! Här är allt bra, hur är det med er?

På tal om kläder, Damien har faktiskt ärvt många av flickornas pyjamasar med rosa prickar och sånt, så söt :-). Men jag älskar brunt och beige och det fungerar ju till alla :-).

Har förresten bytt bloggadress, nya är blogg.mama.nu/babyboo hoppas du kikar in :-)



Kram

2011-07-05 @ 00:03:32
URL: http://Blogg.mama.nu/babyboo
Postat av: Lotta

Nej jag stör mig inte heller på att det är uppdelat, däremot är det orättvist att det alltid finns dubbelt så mycket att välja på på tjejavdelningen, särskilt när det är rea!!! Trist tycker jag som har två killar ;) Men nä, inga klänningar här heller. Världen blir inte mer jämställd för att pojkar i Sverige har klänning. Män i arabländer har redan klänningliknande kläder och har alltid haft, och inte tusan är det jämställt där för det. Så :)

Svar på din fråga, jag har bott i Spanien sen 2003, men inte hela tidne utan hoppade lite fram och tillbaka de första åren, men nu har jag bott här sen mars 2007. Guille är född i Sverige men flyttade hit när han var ett halvår. Nästa sommar bor vi nog i Sverige iallafall :) Vi åker på söndag, det ska bli jättekul! Synd att vi bor så långt från Stockholm så vi kunde se er nånstans ;)

Nu är det verkligen läggdags för min del, godnatt! :) många kramar

2011-07-05 @ 00:11:23
URL: http://viivalencia.blogg.se/
Postat av: Rockmom

Jag tror nog att det på nåt vis sitter i generna iallafall att tjejer gillar mera volanger och rosa och glitter. Man ser ju det så tydligt med tvillingar av olika kön. Killen svänger på huvudet så fort det kommer en bil när vi är ute och går. Tjejen bryr sig inte alls. Hon är jätteintresserad av mina halsband och örhängen medan han inte ägnar dem en blick. Och det har jag INTE lärt mina 6 månaders bebisar :)



Vi mår annars bra, förutom att de båda hade feber inatt. Förkylning på g, tydligen :(



Kram

2011-07-05 @ 07:51:37
URL: http://rockmom-rockmom.blogspot.com/
Postat av: madeleine

tack. det är bra. men fortfarande ögongegga.

filip har luft i magen, ska köpa en windi pysventil och minifom och sempers magdroppar



håller med dig om kläderna.

så fina bilder på din blogg!



hur mår ni?



kramar

2011-07-05 @ 07:53:28
URL: http://madeleine82.blogg.se/
Postat av: Melina

Hej Satu! Hoppas du, andres och barnen mår bra! :)

Vill säga grattis min min underbara guddotter :) hann inte skriva de till henne på hennes födelsedag, för va jue i Mallorca :) Hoppas nu har haft de bra! :)

2011-07-05 @ 10:52:06
URL: http://meelajna.blogg.se/
Postat av: Isaks mamma

När barnen är tillräckligt stora att välja/köpa kläder själva så är jag öppen för att låta min pojke ha både prinsessor och volanger på kläderna om han vill det, men innan dess så blir det åtminstone inget sånt på hans kläder... Men gärna mycket färg och kul mönster, både unisex och rena "pojk-kläder"! Hoppas ni har det bra och att alla mår fint!?

Kram

2011-07-05 @ 23:35:53
Postat av: -Santsu-

Kuulin jostain että Tukholmassa on päiväkoti joka on sukupuolineutraali ja että Hon ja Han sanoja ei käytetä vaan että jokainen lapsi on Hen.



Se jos joku on minun mielestä omituista ja se myöskin minusta sekoittaa lapsen normaalin minä kuvan ja käsityksen naisesta ja miehestä...



No,meitä ihmisiä on niin moneksi. Ja näköjään kasvatus tapojakin.



Laittaisitko omat lapset sellaiseen päiväkotiin?

Minä en!!

2011-07-13 @ 00:15:48
Tack för att Du tar dig tid <3
Kommentera inlägget här:

Vad heter Du?
Är Du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg? Adress här, så hittar jag till dig :)

Kommentar:

Trackback