HEJDÅ NAPPEN !!!

Idag är en stor dag för våra små troll.
Det är så att vi har slutat med napparna. För alla!
Allting började imorse när jag borstade tjejernas tänder och såg att Nicoles tänder har blivit påverkade av napp sugandet. Nu är det iförsig ingen fara, för tandläkare säger ju att tänkerna "går ner" som vanligt om man slutar innan 3-4 (?) års ålder. Vi hart pratat om att det är dags att sluta länge nu, och så sa jag detta till Andres att vi ska bara bestämma en dag, och sen slutar vi. Och vips så hade han gjort alla nappar "äckliga". Ni vet, penslat på med sån där Stop`N Grow på napparna så att dem smakar jätte äckligt när man stoppar det i munnen.
När tjejerna gnällde och ville ha nappen och stoppade det i munnen tyckte dom att det var så äckligt att dom inte ville ha dom längre.

Då kom jag på den idén att vi ska samla alla nappar i en påse, och gå ut och lämna napparna åt ekorrarna som bor där ute, och till Tingeling, la Nicole till. Så vi började samla alla nappar, Nicole hjälpte glatt till.

Vi la alla nappar i påsen och knöt den och hängde ett snöre på den, för vi skulle hänga den på trädet så att ekorrarna och Tingeling kunde ta dem sen.

Mummu & Puua stannade hemma med grabbarna, och så gick jag ut med tjejerna.
Undrar om dem visste vad som skulle hända?

När vi kom ut till vår bakgård så kissade Nicole på sig och ville gå in. Mummu och Puua som väntade vid fönstret i nedrevåiningen tog in Nicole, och där kikade dem på när jag och Vanessa hängde upp napp påsen i trädet.

 Sötnosen med en påse fullt med nappar


Nu hänger napparna där! Hejdå napparna!

"Vadå? Ska jag gå och lämna napparna där!??"
"What´s going on!"


Innan vi gick stod jag och Vanessa där och tittade på napparna som hängde där. Jag förklarade allt för henne, att ekorre bebisarna och Tingeling vill smaka på nappen, för dom har inga... Sen gick vi hem.
Hemma så frågade dem efter sina nappar några gånger, och då gick vi till fönstret och tittade på påsen som hängde där ute i trädet.

Jonathan och Puua satt länge såhär och tittade ut på solen, träden, och fåglarna..

Vi åt lunch och sen var det dags för vila. Bessa frågade efter sin napp en gång, och då tittade vi ut genom fönstret igen. Puua kom och la sig bredvid henne, och så somnade dem båda två...


Jag kände att det var dags för Nicoles del att sluta med nappen, för det blev bara mer och mer tjafs om den. Hon började använda det som ett skäl att trotsa. Hon gnäller om sin napp, sen när jag ger den till henne så kastar hon iväg den för att den inte är rätt färg, och sen ber hon MIG gå och hämta den.
Och om hon slutar, så blir det jätte jobbigt om Bessa fortfarande använder. För då tar hon ju bara en napp från henne. (Dem använde samma nappar)
Grabbarna använder ingen napp alls, så för dem är det inga problem.
Men Bessa är ju liten fortfarande.. Men det kanske är bäst att sluta helt innan hon blir för fäst vid dem och innan hennes fina tänder påverkas? Right?

Kan inte hjälpa, men jag har lite dåligt samvete! Jag måste intala mig själv att det här är rätt.
Jag måste vara stark nu, inte ge mig! Jag ska INTE gå tillbaka till det där trädet och komma tillbaka med napparna.
Jag/Vi är beredda på att det kommer att vara tufft ett tag framöver, men nu finns det ingen återvändå!

WISH US LUCK !!!!


Kommentarer
Postat av: Madeleine

Lycka till! Det kommer gå super bra hoppas jag.Din blogg är så härlig och ni har så oerhört söta barn=) Kram till er alla.Ta hand om er.

2011-02-01 @ 01:57:12
Postat av: Anna - Mamma till 2 små troll :)

Hoppas det har gått bra under natten.

Felicia borde oxå sluta men jag vill inte. Min bebis...

2011-02-01 @ 05:06:25
URL: http://tokmamma.blogg.se/
Postat av: Karolina Nordling

När ni väl har bestämmt er så kan ni inte återvända! Då blir de ännu värre ! So hang in there! 

2011-02-01 @ 07:21:28
URL: http://Www.karolinanordling.com
Postat av: Taru

Va duktigt av er alla! Och vilken bra ide att ge napparna till ekorrarna :-) Allt bra annars?

Jullan snuttar fortfarande på nappen.. Men till sommaren ska vi nog ta bort den för henne också..

Kramis

2011-02-01 @ 07:25:15
Postat av: erica

Va duktiga dom är! Alva har också fått lite utstående tänder framtill. Vi har försökt ta bort nappen under dagarna, hon får den bara när hon ska sova. Som tur är så använder inte Tor heller någon napp, för då skulle det bli svårare. Dom är så fina dina barn :-). Ser ut som små dockor! Kramar

2011-02-01 @ 09:32:20
URL: http://lillaica.blogg.se/
Postat av: Anu

Hej!

Va fyndigt det där med nappen =) Håller på och bråkar med wilton när det gäller napp.. och fick många bra tips här hur jag ska gå till vägan :) hur gammal är din minsta tjej?? Wilton är 2år 8månader och nu vill jag ha bort napp från han innan nr.3 kommer! Hoppas det går bra hos er nu utan nappar =) ska kika in ibland och kolla hur det går.. =) Lycka Till! Kram!

2011-02-01 @ 11:11:09
Postat av: mummu

Satu du gjorde helt rätt,att båda slutade samtidigt.Ni klarar det här,3 starka tjejer.Lycka till.Kramizar. :-))))

2011-02-01 @ 12:21:52
Postat av: Tanna

Mina föräldrar gjorde nåt liknande. En dag så var alla mina nappar sönder klippta. Och mamma och pappa sa att fåglarna hade vart och märkt ut alla mina nappar som dom skulle ge till sina fågelungar. jag som alltid älskat djur, gav gärna napparna till fågelbebisarna.

Kram

2011-02-01 @ 12:23:36
URL: http://tannaodevil.blogg.se/
Postat av: Michelle

Sv. tack :)

2011-02-01 @ 12:43:15
URL: http://mammasnovalie.blogg.se/
Postat av: Linda

va dom är duktiga som vill sluta "självmant"



Hoppas det går bra för er allihopa:)



u go girls!!

2011-02-01 @ 16:07:59
Postat av: Eva

Hej



Det kommer gå jättebra för tjejerna utan napp!!



Vart har ni köpt dom fina mössorna till tjejerna?



Sköt om er!!!

2011-02-01 @ 16:13:30
URL: http://dessiochtheosmamma.blogg.se/
Postat av: Helena

Hej.

Tycker ni gjorde nappavslutet på ett toppenbra sätt.

Och håller med om att det var bra att båda får sluta samtidigt för annars hade det nog blivit jobbigt för Nicole, om Vanessa hade haft dina kvar.

Kom ihåg att ta ner napparna från trädet sedan bara, dels för att djuren kan kvävas av nappdelarna och dels så att det ser ut som att ekorrarna/Tingeling har hämtat napparna. :)

Vi hade "tur" att vi kunde sluta med dotterns napp när hon var ca 2 1/2 för hon var så förkyld så hon inte kunde ha nappen i munnen och då gick det ju jättebra att sluta med den samtidigt.

Ha det gott från ett plaskigt o halt Söderhamn.

//Helena

2011-02-01 @ 19:25:27
Postat av: Niikki

Tycker du gjorde rätt :) Vi började när Caspian fyllde 1 år med att sluta ta med nappen när vi skulle iväg, sen nu har vi börjat lite smått med att inte ge den trotts att han är ledsen. Så han använder nappen när han ska sova eller är sjuk, men annars får han klara sig utan. Tänkte att han skulle vara napp fri tills bebisen kommer.

2011-02-01 @ 21:26:31
URL: http://mammaniikki.blogspot.com
Postat av: Caroline

Vad duktiga ni är som tar tag i napparna. Det skulle vi också behöva göra! Pojkarna blir 3 i Maj och då skulle jag vilja att dom slutade. Funderar på att dom ska få ge bort napparna till sopbilen, som är deras stora favorit!

Men då har vi ju lillasyster på 1 år som använder nappen, då kanske dom tar hennes?

Svårt att veta hur man ska göra.



Hoppas ni får en trevlig helg iaf och att det fortsätter att gå bra utan napparna! Kram

2011-02-04 @ 22:50:12
URL: http://carr0n.blogg.se/
Tack för att Du tar dig tid <3
Kommentera inlägget här:

Vad heter Du?
Är Du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg? Adress här, så hittar jag till dig :)

Kommentar:

Trackback