Nicole ska börja på Dagis!

Hej!

Jag hade ju en en stor nyhet för er, och det är att Nicole ska börja på förskola!
This is big!!! Kommer ni ihåg i våras när jag fick en lapp hem om jag ville tacka ja till en plats för Nicole på allmänna förskolan? Funderade och tänkte, men till slut tackade jag ja. Dom hörde inte av sig på hela sommaren, så jag ringde till Maria Sörenby i kommunen som har hand om allt det här, och hon har varit helt underbar!
Hon sa att man vanligtvis tar den plats man blir tilldelad, men att hennes hjärta slår lite extra för mig, så hon har jobbat och kämpat för att få min Prinsessa till en förskola som jag önskade mig.

Först fick hon plats på en annan dagis där dem ville ha henne, men de kändes inte bra, jag har inte hört så mycket bra om dem... Hon har ringt och tjatat på den här förskolan under hela sommaren, så dom vill inte ens höra hennes namn/röst längre. Hahaha..
Smiley
 I fredags ringde hon med goda nyheter och sa att dom vill ha min docka där nu!

Jag är jätte glad, men samtidigt lite orolig... Jag gör det här bara för Nicoles skull.
Helst skulle jag vilja ha henne hos mig hela tiden, men det är för hennes egen skull. Jag nådde mitt mål om att ha henne hemma med mig tills hon är 3 år. Jag är så glad att jag fick den chansen, och jag önskar att jag får den chansen med resten av barnen också. Jag anser fortfarande att små barn ska och mår bäst av att vara hemma med sina föräldrar.

Nicole har växt något otroligt mycket psykiskt under denna sommar. Hon har blivit så stor...
Jag känner att hon är redo för detta nu. Det kommer att gå bra för henne.
Hon ska gå 3 timmar om dagen, vilka tider det blir ska jag ringa om. Själv är hon jätte glad, hon vill sjunga, rita och leka med alla barnen. Mest längtar hon över att få gå och handla sin allra första dagis väska. Min fina stora tjej! Vanessa blev lite avis och vill också börja på dagis, men hon får hänga med mig och brorsorna ett tag till :)

Det blir nog bra för henne det här? Right? Hon får komma iväg på egna äventyr en liten stund. Och nu när hösten och vintern kommer, så skulle hon kanske inte träffa så många andra barn i sin egen ålder? Jag menar, hur många 3-åringar är ute på dagarna mitt i vintern? Och jag hinner inte alltid vara så pedagogisk som hon behöver...

Åhh, nu blir jag nervös.... Snälla säg att jag gör det rätta, att det här blir väl bra för henne??


Kommentarer
Postat av: Liz

Det kommer bli jattebra! Jag tycker du ar stark som haller fast vid dina asikter om att du tycker att barnen har det bast hemma, och jag ar glad for er att det ar nagot som har funkat och att ni i er familj har ekonomi och mojlighet att gora sa du ar hemma.



Tyvarr ser det ju inte lika ut for alla familjer och manga kanske maste lamna tidigare an dom onskar for att dom maste. Men da jag sjalv har erfarenhet av dagisverksamhet dar jag jobbade pa olika forskolor och sjalv var dagmamma under en tid sa maste jag saga att aven om jag alskar att vara hemma med mina barn, oj vad mycket pedagogiskt man maste tanka pa for att dom ska lara sig och utvecklas i den takt och gora allt som man inte kanske hinner hemma da disk, tvatt och stadning ofta tar alldeles for mycket tid av vardagen. For mig ar det sa iallafall..



Mina ar inom detta gor att jag kanner mig mer trygg i min mammaroll och har mer tips och grejer pa vad jag ska tanka pa och vad som ar bra lekar for att barnen ska jobba lite med huvudet ocksa. Dessutom ar jag en som inte gillar att halla pa med fingerfarg, lera och annat "kladdigt" och pedantiskt som jag ar blir jag galen hur stokigt och jobbigt det blir med sant..sa det ar nagot som kommer bli lite jobbigt for mig! (Det ar jattebra att ha forskola till sant. Nej, inte helt allvarligt, men lite!:) Dessutom tror jag absolut att hon behover "vara stor" och fa kontakt och gora egna vanskaper med andra barn i hennes alder, och tre timmar om dagen blir ju en jattebra borjan! Hon kommer ut pa eget och du far lite mer tid till att agna at Vanessa och killarna. Vore ju perfekt att fa lite tider till Nicole da killarna sover en stund av den tiden sa du far EGENTID med bara Vanessa - vilken lyx for bade henne och dig!



Tror det kommer bli jattebra, hall det positivt och lat henne kanna sig stolt av detta. Inga kommentarer om att jag kommer sakna dig sa mycket och du kommer val sakna mamma etc etc, da hon kan bli osaker och sen inte vilja ga.



Kramar till dig och kram till Nicole- stora tjejen!

Postat av: Cecilia

Det kommer att bli jätte bra för henne att gå på dagis. Hon blir en egen individ på ett annat sätt och får egna kompisar. 3 timmar kommer att gå jätte snabbt varje dag. Stora tjejen!

Det är ju jätte lyxigt att kunna gå så korta dagar och inte behöva börja heltid på en gång.

Kram på dig!

2011-08-16 @ 07:19:05
Postat av: Taru

Wow this is big! :-) Va roligt för Nicole..

Jag tror hon kommer älska att vara på dagis bland kompisar och lekar.. Det blir bra Satu :-)

I början kanske det är lite ovant men sen brukar det

rulla på bra. Kram

2011-08-16 @ 07:35:36
Postat av: Karolina nordling

Det kommer att bli jättebra!!!

2011-08-16 @ 07:38:16
URL: http://Www.karolinanordling.com
Postat av: Anna Köhler

ja jag tycker du gör helt rätt :) ska bli kul o följa er och det har jag redan gjort länge. vilken mysig människa som kämpar så för er dotter ska få gå på en förskola som ni ville

2011-08-16 @ 07:41:04
URL: http://www.annakohler.bloggplatsen.se
Postat av: Kicki

Det kommer nog bli jättespännande för Nicole! Tänk vad mycket nya intryck hon kommer att få och få känna sig "stor" och gå på dagis. Hon kommer säkert ha fullt upp med att berätta om alla nya saker och vad dom gjort på dagis för er i familjen. Stora tjejen! Lycka till! PS. När börjar hon?

Kram från Kicki

2011-08-16 @ 08:53:28
Postat av: Lotta

Det kommer bli jättebra!! Jag tror som du att de behöver lite "mer" från tre års ålder, hon kommer bara må bra av det! Var nöjd och stolt nu över de tre viktiga åren du gett henne hemma. Guille började precis när han fyllde tre för då börjar den avgiftsfria förskolan här- det gick jättebra. Samuel kommer att börja tidigast då han är 2,5, det känns bra att ha kunnat vara hemma med båda så länge. Du får berätta sen hur det går! Det är nervöst för stackars mamman i början men det går över ;) guille börjar inte förrän 8/9 men jag tänker redan lite på hur mycket jag kommer att sakna honom ;) många kramar!

2011-08-16 @ 08:54:46
URL: http://viivalencia.blogg.se/
Postat av: mamus

Hej Satu det kommer bli jätte kul för henne, vilket dagis ska hon gå på? hoppas det är samma som Dewin & seppo så de kan hjälpa henne och vakta henne i början hi hi . kram från mamus

2011-08-16 @ 09:21:57
Postat av: Helena

Nicole kommer få det jättekul på dagis och träffa nya vänner i samma ålder. Toppen att kunna vara hemma ända tills man är 3 år. Perfekt ålder att börja på dagis på ju. :) Lycka till. Kram

2011-08-16 @ 13:44:11
Postat av: Maria

Det kommer bli jättebra, vilken förskola blev det, Kastanjen?

2011-08-16 @ 18:22:33
Postat av: Isaks mamma

Klart att du gör det rätta! Hon kommer säkert ha det så bra och utvecklas ännu mer av att vara lite på förskolan. Hon är nog i en del av utvecklingen då det är nyttigt att tränas att vara i en grupp, umgås med kompisar och göra spännande grejer utan mamma eller pappa i ett par timmar i veckan!

2011-08-16 @ 20:40:01
Postat av: mummu

Satu det kommer att bli jätte bra,tänk att hon kommer få nya kopisar,och kanske en bästis hih hih..Vilken tur att dagiset är så nära mig,att jag kan hjälpa dig,om det behövs.Rakastan.

2011-08-17 @ 09:43:58
Postat av: mamma som har detdär bakom mej!!

Hej!

Nicole kommer säkert att trivas som fisken i vattnet. Jag tycker att du varit fantastiskt som klarat av att klarat av att driva din linje.Upp till 3 årsålder är det framför allt mamma o pappa som behövs.Alla har ju inte möjligheten men många skulle säkert kunna men vill inte. Fast jag avundas dej inte när alla ska kläs på för att hämta och lämna Nicole!!!!!

2011-08-17 @ 11:58:56
Postat av: mamma som har det där bakom mej!!

Hej!

Nicole kommer säkert att trivas som fisken i vattnet. Jag tycker att du varit fantastiskt som klarat av att klarat av att driva din linje.Upp till 3 årsålder är det framför allt mamma o pappa som behövs.Alla har ju inte möjligheten men många skulle säkert kunna men vill inte. Fast jag avundas dej inte när alla ska kläs på för att hämta och lämna Nicole!!!!!

2011-08-17 @ 11:59:52
Tack för att Du tar dig tid <3
Kommentera inlägget här:

Vad heter Du?
Är Du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg? Adress här, så hittar jag till dig :)

Kommentar:

Trackback