1 år !!!!!

Idag (för ett år sedan) lite innan 6 på morgonen vände och vred jag mig oroligt i sängen som jag gjort hela natten igenom med all oro och alla tankar i mitt huvud när vattnet plötsligt gick.
Jag gick till toaletten och det fortsatte komma mycket vatten.
Jag ringde på larm klockan hur lugn som helst och förklarade fallet.
Dom satte mig på CTG och gav mig den andra sprutan i skinkan lite akut.
Verkarna gick från noll till skyhögd ca. 5 minuter efter att vattnet gick! Helt sjukt, från ingen smärta alls, till så mycket på en gång. (Jag hann ändå blogga ett kort inlägg vid denna tidpunkt)

Jag ringde till Andres som var där på ca. 30 minuter, då hade jag redan blivit förflyttad till förlossningssalen.
Jag visste att det skulle gå jätte snabbt, och jag hade så jäkla ont. jag frågade sköterskan som var där ifall dom inte ska kalla in fler folk. Men hon sa bara "men dina värkar har ju just börjat"
Än en gång tror dom att dem vet bäst, så jag sa till henne att jag har ONT och jag vet att dom kommer ut snart!
Så kollade hon och sa att jag var öppen 8 cm, då fick hon bråttom att ringa alla. Och vips så var rummet fullt med folk som gjorde allt möjligt.

Det dröjde inte länge innan jag fick krysta ut en liten Danilo. Han lades på mitt bröst medans dem gjorde ett UL på Jonathan som var kvar i magen. Jag visste inte vad jag skulle förvänta mig av en tvilling graviditet, så jag var orolig att inte Jonathan skulle komma ut, att något blir fel. Men rätt som det var kändes det som att jag behövde krysta, och så kom han, en liten, liten Jonathan.
Dom båda lades på mitt bröst och fick ligga där en kort stund innan dom kördes iväg.

Dom var helt olika färger när dom kom, Danilo var alldeles mörk och Jonathan var så blek.
Det var pga. av blodet, sa dom.
Andres följde med dom ut och tankarna snurrade runt. Visst var dom friska?? Herregud jag kunde inte fatta att dom var födda, jag var nu 4-barnsmamma! Hur stort är inte det?!?? Och Nicole (mitt äldsta) hade inte ens hunnit fylla 2 år!!

Danilo och Jonathan mådde båda två bra.
Dom fick hjälp med andningen (Cpap) som puffar ut lite luft när dom inte orkar.
Nästa dag fick Jonathan ligga på kuvös och låg där i en vecka.
Båda låg på värmesängar. Båda blev sondmatade.
Dom hade diverse slangar och grejer överallt som mätte pulsen, andningen och annat. En efter en åkte dom av. Varje slang kändes som ett stort steg att bli av med.

Danilo vägde 1550 g
Jonathan vägde 1300 g

Båda två gick ner 200 g till under sina första dagar.

Här följer några bilder från sjukhuset.

Danilo & Jonathan 1 dag gamla.

Danilo blev av med sin Cpap

Första gången med sin alldeles för stora prematur tröja... Tänk att t om den var så stor...

Bröderna Gonzalez
(Jonathan fick time-out från kuvösen för att komma ut och gosa lite med Mamma och brorsan.)

Pappa med Danilo

Mamma (jag) med Jonathan

Nu är Jonathan tillbaka hos sin bror! ÄNTLIGEN ute ur kuvösen och på med alldeles egna kläder!
Det var en enorm lättnad att han kom ut från kuvösen. Ännu ett steg närmare hem.
När vi blev flyttade till familjerummet så fick jag vara hos pojkarna och ta hand om dom själva 24/7.
På NEO kunde man gå ut, och jag kunde leka med tjejerna på sjukhusets lekrum och komma tillbaka var 3:dje timme och mata grabbarna, men här skötte jag allt själv. Andres gick in ibland så att jag kunde få vara med tjejerna. Man fick sätta på klockan så att man ger dem mat var 3:dje timme hela tiden, och bara det att bli klar med matningen av båda två och all medicinering som jag skötte tog en timme, då fick man bara sova i två timmar tills det var dags igen.. Men vi hade tagit ett enormt kliv hemåt när vi flyttade rum.

Här träffar Nicole och Vanessa sina småbröder för allra första gången.
Tråkigt att det var genom rutan, men dom fick inte ta in barn här pga. smittorisken.
En kväll överraska Andres mig och kom plötsligt in med mat (jag trodde att alla var hemma) och myspys till oss. Han skulle sova över en natt med oss för att hjälpa till. Jeeej, jag var överlycklig!!!
Tjena.  Hjälpte han till?
Nooot. Han snarkade sig igenom hela lååånga natten!
Danilo e sugen på sin brors öra...

Buhuuuu

Och nu....
TADAAA!
Ett helt år har gått!!!!


GRATTIS våra Mirakel!!!
VI ÄLSKAR ER!!!


Kommentarer
Postat av: Rockmom

OJ vad pyttesmå de var..och vilka fina grabbar det blivit av dem <3



Grattis till hela familjen!

2011-04-08 @ 06:00:32
URL: http://rockmom-rockmom.blogspot.com/
Postat av: Stefu,Anna och barnen

Grattis till våra älsklingspojkar på 1 års dagen!! pussar och kramar från oss!! 

2011-04-08 @ 06:15:46
Postat av: Karolina

grattis mosterin kullat känns som igår när vi kom och hälsade på de minsta barn jag sett. Och nu e de 1 år sen. Pusu beso !!!

2011-04-08 @ 07:07:39
URL: http://Www.karolinanordling.com
Postat av: Lill å Trollen

Grttis till era små gulliga pojkar.. :) Kram

2011-04-08 @ 07:15:08
URL: http://skrubbenomoss.blogg.se/
Postat av: Linda BT - 3barns tvillingmamma (tävling pågår)

Stort grattis!!!!!!!

Kram

2011-04-08 @ 07:25:25
URL: http://lindabt.blogg.se/
Postat av: Jannice

Tack för att du delade med dig! Satt här med tårar i ögonen..

Grattis till sötnosarna på 1-årsdagen!



Ja han går i Brandbergsskolan. Jag har noll tolerans mot trackasserier av alla slag, så för mig är det så självklart att de gör något åt saken. Nu är det fredag och han har inte varit i skolan på hela veckan. Ingen ansvarig har heller hört av sig, så man vet ingenting om hur de tänkt framöver.

Jag och Victor ska ner till polisstationen idag iaf..så får vi se vad som händer sen.



Återigen STORT GRATTIS TILL PRINSARNA!! Kram

2011-04-08 @ 07:39:39
URL: http://jannicejarpe.blogspot.com
Postat av: Angelica - Isaacs mamma.

Herre jisses vad små. Grattis på födelsedagen grabbar!! :)

2011-04-08 @ 07:55:45
URL: http://flisaflikka.webblogg.se/
Postat av: Anna - Mamma till 2 små troll :)

men gud så små!!!

2011-04-08 @ 07:57:10
URL: http://tokmamma.blogg.se/
Postat av: Tanna

Jag blir helt gråtfärdig när jag läser. Stort Grattis till dina fina pojkar !!

Nja, vi har inte funderat nåt mer på namn....Det är så svårt tycker jag...

Kram

2011-04-08 @ 08:03:35
URL: http://tannaodevil.blogg.se/
Postat av: mummu

Grattis till världens finaste twins,på ett års födelsedagen,8/4.Vi älskar er SÅÅÅÅ mycket.Mummu o Pua

2011-04-08 @ 08:40:15
Postat av: Malin (MallaW på FL)

Stort grattis till grabbarna på 1-årsdagen! Tänk att ett helt år har gått, så stora dom har blivit! Fantastiskt söta barn ni har Satu! Hoppas kalaset blir finfint. Kram Malin

2011-04-08 @ 08:47:40
Postat av: Sofie

Grattis!!! :)

Ja, visst är det fantastiskt, allt man gått igenom när dom föddes för tidigt.. jag minns det som igår, och samtidigt känns det som att hände för läääängesen.. hoppas grabbarna får en bra dag!

2011-04-08 @ 09:01:57
URL: http://minaunderbaraskitungar.blogspot.com/
Postat av: Linda

Grattis!

Vilken logotyp gillar du på min blogg?

2011-04-08 @ 09:44:19
URL: http://alltomlindo.webblogg.se/
Postat av: Kristin - Lilla vicke Vide och hans knäppa morsa

Ja det gör vi allt ;) Vi tänkte börja försöka efter sommaren igen. Det tog ju flera år innan Vide kom till så vi tycker det är bäst. Vi vill helst att det ska va ca två år emellan :)



Åh vad små dom var! Stort grattis till din killar!

kram

2011-04-08 @ 09:49:08
URL: http://kristinsandgren.blogg.se/
Postat av: Malin & Prinsessan

Men gud vilka underbara bilder. Blir helt rörd! Tänk att man kan vara sådär liten... Grattis i efterskott till dina killar!

2011-04-08 @ 09:49:13
URL: http://malinkarlstrand.blogg.se/
Postat av: Camilla 30 år & 8 barnsmamma

STORT GRATTIS TILL KILLARNA..

Jösses vad tiden går fort..



Insåg precis att jag följt dig i 1 år nu.ler..



Mvh Camilla

2011-04-08 @ 09:49:30
URL: http://minstorafam.blogg.se/
Postat av: Eva

ååå Satu jag sitter med tårar i ögonen...varför?



Jo för era små killar har gått igenom en massa under sitt första år och titta på dem nu!!!!!!!



Ett JUMBO GRATTIS till DANILO OCH JONATHAN!!! Från mig och mina två barn!!!!!!!!!



Danilo & Jonathan; Vi hoppas ni får ett jättetrevligt kalas idag med er familj!!! Ni är värda en massa fina och roliga presenter och för att inte glömma MASSA GOD TÅRTA!!!!!!!!



Ska tänka på er idag på er stora dag!!!



Kramiz



Desirée, Théo och Eva

2011-04-08 @ 11:14:01
URL: http://dessiotheosmamma.blogg.se/
Postat av: Åsa

Grattis till dem =) Och det var så roligt för man har ju följt dig nu så länge och när man såg bilderna på Andres och flickorna utanför så såg man vad stora de har blivet under detta året :)



Ha en superbra dag hela familjen



Massa kramar från alla oss här nere i skåne ..

2011-04-08 @ 11:24:28
URL: http://tvaflickortvapojkar.blogg.se/
Postat av: Fia

Ett jätte grattis från alla oss!!!!!

2011-04-08 @ 13:19:29
URL: http://www.ensidaomallt.se/Sofsan/
Postat av: Kicki

Åh, vilka sötnosar! Dom är ju bara för goa! Grattis grattis till killarna!! /Kicki

2011-04-08 @ 13:33:29
Postat av: Lotta

Feliz cumpleaños Danilo y Jonathan! Vilka underbara bilder, det måste varit tufft för dig som mamma med två så pyttesmå. Så grattis till dig också för ett år som fyrbarnsmamma! Hoppas kalaset blir lyckat! Många kramar!

2011-04-08 @ 13:59:03
URL: http://viivalencia.blogg.se/
Postat av: Liz

Grattis Grattis Danilo och Jonathan!!!

Hoppas ni far en alldeles underbar fodelsedag och roligt pa er stora fest!!

Satu- vad fint skrivet och vad roligt att lasa om hur det var. Minns att jag kollade in pa din blogg fran FL da innan jag sjalv hade blogg. Da gick jag sjalv och vantade och vantade och alla borjade en efter en att fa barn fran traden. Trodde aldrig att det skulle bli min tur!! :)Mina stannade ju inne till vecka 38! 17 Maj ar det var tur att fira 1 arsdagen! Kramar sa lange!!

Postat av: Isaks mamma

Helt otroligt söta bilder och vilka kämpar dom är!

Ett STORT grattis till ettåringarna på födelsedagen,

Hoppas ni har en kul kalasdag med massa tårta och fina paket!

2011-04-08 @ 17:04:34
Postat av: Caroline

Grattis till småprinsarna på ettårsdagen!

2011-04-08 @ 17:40:28
URL: http://carr0n.blogg.se/
Postat av: Emma

Grattis grattis grattis på eran 1 årsdag:)



ÄR Nicole och Vanessa också tvillingar eller? Hur gamla är dina barn? Kram

2011-04-08 @ 22:57:59
URL: http://mammatillbenjamin.blogg.se/
Postat av: marina

grattis från oss!!!vilken vecka föddes de i? de ser så små ut

2011-04-09 @ 07:49:43
URL: http://allaminahjartan.blogg.se/
Postat av: Niikki

Grattis i efterskott till dom båda :) Jag måste fråga när du fick barn så trätt, kunde du känna då att din kropp mådde sämre för varje graviditet? Sa läkarna något om att din livmorder va utsliten? Dom säger ju att det ska ta ca 2 år för en kropp att läka efter en förlossning. Hur länge fick ni ligga på neo?

2011-04-09 @ 11:28:00
URL: http://mammaniikki.blogspot.com
Postat av: Nathalie

Så otroligt fina!! Grattis igen! Hoppas ni hade det roligt på kalaset=)



Nu ska jag väcka min sjukling här hemma o traska iväg till mormor o morfar.



Kramar från oss

2011-04-09 @ 15:20:44
URL: http://albinsmamma.devote.se
Tack för att Du tar dig tid <3
Kommentera inlägget här:

Vad heter Du?
Är Du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg? Adress här, så hittar jag till dig :)

Kommentar:

Trackback