!!!

Detta inlägg ska jag skriva utan att nämna några namn.

Jag har funderat fram och tillbaka, skrivit och raderat det jag tänkt att skriva, men jag vet inte hur jag ska börja... Jag behöver bara skriva av mig lite, avreagera och detta är sättet jag gör det bäst på.

Har fått höra att någon/några jag sett som väldigt nära vänner snackat skit om mig.
Jag kan inte med ord beskriva hur besviken och ledsen jag var över att höra det. Och jag förstår inte ens varför?

Jag orkar inte vara naiv längre och fortsätta tro det bästa om folk fast dom om och om igen bevisar tvärtom.
Den här människan tar bara en massa dålig energi från mig och jag tänker inte ta det längre.
Vänner gör inte så mot varandra! 

Jag är dumsnäll, jag erkänner det. Blir så less på mig själv! Fast jag inte gjort något fel så är jag den första som försöker höra av mig om och om igen och bli sams igen, och be om "ursäkt" fast jag inte gjort något fel!
Jag svansar efter som en jävla idiot och blir behandlad som skit! Personen i fråga skiter såklart i mina försök och mina sms och behandlar mig med tystnad och blickar som små sura, griniga barn har.
Varför bryr jag mig om ingen annan gör det?
Det är alltid så, och jag är trött på det.

Livet är för kort för att ödsla bort energi/tid på nån som tror att man kan behandla folk hur man vill.

Riktiga vänner (you know who you are) har hjälpt mig att inse att man inte behandlar folk såhär, det är inte alls OK och att man ska inte behöva ta det. Vänner finns där för varandra, visar respekt för varandra.

Nån gång är det dags för mig att sätta ner foten och inte låta mig behandlas som en dörrmatta, och det gör jag NU.
Så. Nu har jag fått skriva av mig lite. Sorry för ett tråkigt inlägg.... Det kanske är bra att det här har hänt, då vet man vilka som är ens riktiga vänner och vilka som är falska. This is not worth it.

Hur är det med er? Vad ger er dålig energi?
Hur ska en bra vän vara?

"Vänner är som Änglar som hjälper oss att flyga när våra vingar har glömt hur man gör"

Tänker om och om igen på ett ordspråk jag snappat upp för länge sedan:

"INGEN kan få dig att känna mindre värdig utan ditt samtycke."


Kommentarer
Postat av: Pat

Bra skrivet på bloggen. Skit i dom som snackar bakom din rygg dom är bara avunsjukna för de du har för d dom aldrig skulle kunna ha! Puss

2011-04-13 @ 22:13:47
Postat av: Helena

Håller med Pat här ovan, mycket bra skrivet.

Är ofta bra att skriva ner vad man känner för det är oftast lättare än att prata direkt till någon.

Hoppas den du skriver om läser detta och får sig en tankeställare om hur den personen behandlar dig.

Umgås bara med de du verkligen trivs med i fortsättningen.

Kram från Söderhamn

2011-04-13 @ 22:37:24
Postat av: Jannice

Tråkigt att du ska behöva vara med om detta..men det finns nog en mening tyvärr! Du behöver inse, precis som du skriver, att dessa människor inte har plats i ditt liv! Jag hoppas att du har ork nog att sörja det som varit och ta nya friska tag..för du verkar vara en väldigt go och fin människa!!

Ta hand om dig nu min "bloggvän" och glöm inte att du är en fantastisk kvinna och helt underbar! :-)

kram

2011-04-13 @ 23:02:52
URL: http://jannicejarpe.blogspot.com
Postat av: Linda BT - 3barns tvillingmamma (tävling pågår)

men du, klart att du vann! du ska inte betala något alls. i hennes mail står det alltid samma text längst ner, pga att hon ska slippa skriva det varje gång! men hon sa att hon har mailat dig igen...



jo, elin sitter just nu i mitt knä och är FULL av koppor..... stackarn...

kram kram

2011-04-13 @ 23:29:19
URL: http://lindabt.blogg.se/
Postat av: BB Stefu

Kom ihåg att du har kontroll Satu. Var positiv och stark. Med styrka syftar jag på att du har kraft och ork och styra ditt eget liv.Focusera dig på det och ge inte det negativa så mycket utrymme!

2011-04-14 @ 00:22:50
Postat av: Anna - Mamma till 2 små troll :)

Fy när sånt händer. Jag sa upp min vänskap med mmin s.k bästa vän. Aldrig att hon lyssnade på vad jag sa, tog bara en massa energi. Det enda hon gör nu är att försöka jävlas trots att det gått 1,5år. Skriver skit om mig på sin blogg, fb mm. man blir så less.



Bra gjort. Man ska inte ha människor som bara ger en massa skit tillbaka!

2011-04-14 @ 07:05:00
URL: http://tokmamma.blogg.se/
Postat av: Anna - Mamma till 2 små troll :)

Glömde svara på din fråga.



Förr har det varit mycket tbc i finland så vi fick vaccinet pga det. Det är super länge sedan det var nått i Finland men bvc rekomenderade det ialf när jag & mina syskon var bebisar.

2011-04-14 @ 07:06:58
URL: http://tokmamma.blogg.se/
Postat av: tokmammans moster the . . .

hamnade här pga, frågan om TBC- vaccin.Nej man behöver inte ta vaccin bara att man kommer från Finland utan,för att man har släktningar i syd-östra delar av Finland.(Men som regel har det varit olika, olika år)...Vilken fin blogg du har...

2011-04-14 @ 08:00:27
Postat av: Marie

Usch, ja det är tråkigt när det blir så, människor som man tror är ens vänner, jag har också blivit sviken så många gånger av vänner som jag trodde jag kunde lita på ,som jag trodde var mina bästa vänner, jag ställde upp för dem, jag lyssnade på dem och fanns där för dem när de hade tungt, när de hade mist sina nära och kära, jag satt i timmar och lyssnade, hjälpte dem, men en dag så vände de mig ryggen utan en förklaring, och det är inga vänner, en sa att de orkade inte lyssna när jag hade det tungt, jag trodde att riktiga vänner ställde upp i vått och torrt, även i solsken och regn....men de ville endast att jag skulle finnas där för dem ,men när jag inte hade energi kvar tll det eller när jag själv behövde stöd och någon att prata med så hade de inte tid eller ork, då är inte sådana vänner värda något och som du säger, man har ett liv och att ödsla tid på människor som tar ens energi är inte värda något...Stå på dig, och strunta i dem som pratar om dig, de är avundsjuka....de vet att du har det bra och en underbar familj, jag är också för snäll, men det är så jag är, vill alla väl, men jag trodde väl aldrig att man skulle bli sviken för att man är för snäll, men ack så fel jag har ,idag har jag endast några få vänner, de kanske är få, men de är riktiga vänner som jag kan ringa till mitt i natten om det är något....Många Kramar till dig.

2011-04-14 @ 08:19:31
URL: http://mariesvovvar.blogspot.com
Postat av: Maja

Svar: det är mysigt :) har BF 19 juni! Tycker förresten du gör rätt i att strunta i den "vän" som bara sviker dig! Finns så många underbara människor att lägga energi på i stället :)

2011-04-14 @ 08:37:44
URL: http://lillpyretsmamma.blogg.se/
Postat av: Linda!

Dina små barn är såå söta =)

Dina pojkar är ju 10 v. för tidigt.. märker du att dom är "efter" med något? Min lilla Felicia är 6 v. för tidig men ha rinte märkt nåt så dirket.. än!



Urch med såna vänner =( Har jaft för många såna och de är bara att skita i dom.. en kompis som jag lutade mej emot under en väldigt svår period i livet försökte ta min pojkvänn(Som idag är min man) ifrån mig i början.. så hon är ett avslutat kapitel.. stå på dej =)

2011-04-14 @ 09:36:49
URL: http://asomilinda.blogg.se/
Postat av: erika

Först och främst, KRAM till dig!!! Tycker du gör rätt i försöka strunt i sånna människor.. det tar bara energi. Men jag känner tyvärr igen mig i det du skriver. Jag gör likadant. jag är alltid den som ska "be om förlåtelse" fast jag inte gjort något fel. Vill så gärna att mina vänner ska tycka om mig och då offrar man sig själv :-(. Men det är inte meningen att människor ska kunna bete sig hur som helst! Om dom inte är raka nog i ryggen att komma och berätta för dig själv vad dom känner och stå för vad dom tycker så är dom inte värda att kallas vänner. Du är en underbar tjej gumman! Du ska inte acceptera det. Kram!

2011-04-14 @ 10:18:55
URL: http://lillaica.blogg.se/
Postat av: Madeleine

vad tråkigt, tyvär finns det sådan människor, och dem ska man inte ägna sin tid på.



Umgås med de vänner som du verkligen trivs med.



Ja, hon håller sig och vill inte gå på toa, då hon tycker det gör ont.

Hon blev hård i magen sen vi började med blöjor, så något samband finns det nog.

Tror att hon drack lite bättre innan vi började med trosor.

Nathalie får själv välja om hon vill ha blöja eller trosor.



provat movicol den smakar citron, äckligt säger Nathalie, vet inte riktigt vad jag ska blanda den med för det ska bli gott...



Hur länge ska du vara föräldraledig?

när ska dina barn börja dagis?



ha det bra.



kramar

2011-04-14 @ 10:25:04
URL: http://madeleine82.blogg.se/
Postat av: Karolina nordling

Va bra Satu! Äntligen!!! Juhuuu!!! Att du vågar säga emot, det är helt riktigt, man ska inte ödsla varken energi eller tid på människor som skiter i det iallafall eller tror ha sig rätt i vad man än gör!!! Love & miss you!

2011-04-14 @ 11:07:35
URL: http://Www.karolinanordling.com
Postat av: Mummu

Satu mycket bra skrivet. Den som snackar, eller skriver skit om dig måste må jätte dåligt själv,ja- just du, sopa under din egen matta först,innan du säger eller skriver nått om Satu, hon är den snällaste och ärligaste människan i hela världen. Tänk nästa gång,väldigt, väldigt noga vad du säger,och säg sen va du tänker.

PS. Det är inte svårt att lista vem du är.

Satu du behöver inte sånna "vänner" skit i henne.

Rakastan pusu beso.

2011-04-14 @ 11:07:56
Postat av: Me and My Baby Dolls

Tack, va gulliga ni är!!!

Visst, alla människor gör ju fel nån gång, ingen är perfekt, men då är man ju den första som erkänner sitt fel, eller hur?



Hmm, Stefu- det kanske är som dem säger: att du är den enda normala i vår familj? Hahaha.... :) ;)

2011-04-14 @ 13:30:59
URL: http://mybabydolls.blogg.se/
Postat av: Eva

Satu jag känner dig inte irl men allt du skriver i din blogg och dina kommentarer så känner jag bara, vilken underbar människa som har ett stort hjärta!!! Önskar att man hade fler av vänner som dig!!! Du är en väldigt omtänksam person som öppnar ditt hjärta och vardag för oss främlingar.



skit i alla idioter för du har fler undebara människor omkring dig!!!!



Kram på dig din fina människa



2011-04-14 @ 13:54:49
URL: http://dessiochtheosmamma.blogg.se/
Postat av: boosse

Det var gulligt, vi har tack bara bra tack, har dock världens träningvärk.



Jag hade en vän för många år sedan, vi gjorde allt tillsammans. Jag gjorde även allt för att tillfredställa henne, göra henne glad. När jag blev tillsammans med min pojkvän så nästan struntade jag i honom för att jag ville inte att hon skulle känna sig utanför eller att jag struntade i henne. Träffade min pojkvän endast 1 gång i veckan, sedan började vi ses ibland på lördagar, bara ibland, då blev hon arg för att det var "vår" dag att gå ut och festa. Gjorde som hon ville. Sedan skaffade hon pojkvän och jag döh inte längre för fem öre. Blev deprimerad ett tag pga personliga anledningar, berättade att jag mådde dåligt och inte klarade av att ses. Nej, då var jag en dålig vän för att jag inte ville ses. Då snackade hon skit om mig till en gemensam vän och hon hakade på. Då bad jag dem båda att dra åt helvete. De var mina enda vänner och var länge ensam, helt utan någon vän alls.

Även om det var ensamt så var jag hellre ensam än att slösa energi på dåliga vänner!

Jag tycker du ska säga ifrån!

2011-04-14 @ 13:57:41
URL: http://boosses.blogg.se/
Postat av: Maja

Tack själv :) Dina barn är väääldigt söta måste jag säga :D



Ja det är första barnet! Så spännande!

2011-04-14 @ 14:52:15
URL: http://lillpyretsmamma.blogg.se/
Postat av: -Santsu-

Heippa!

Tosi turhauttavaa tuollaiset asiat :( Olen mummun kanssa ihan samaa mieltä ja miten hyvin äitisi kirjoitti.Hyvin ytimekkäästi joten toivottavasti pas**an puhuja lukee nämä tekstit.

Vaikutat hyvin kiltiltä ja mukavalta ihmiseltä jolla todellakin on sydän paikallaan joten älä tuhlaa energiaa turhiin ihmisiin.

Kateelliset usein ovat ne jotka puukottavat toisia selkään. Voimia asian kanssa.



Olen ollut monta päivää poissa koneelta joten näin jälkikäteen <3 ONNEA <3 1-VUOTIAILLE SULOISILLE POJILLE!!!!!

2011-04-14 @ 14:57:58
Postat av: Dom kallar henne Tess

Men fy va tråkigt! Känner igen mig så väl i din text. Men nu sen jag fick barn, eller det började redan när jag var gravid, har jag börjat sålla lite bland mina "vänner". Gjort mig av med dom som bara tar och tar av min energi och tagit upp kontakten med de som fick mig att må bra. Självklart är det svårt att "göra slut" med en "vän" och det kan kännas tomt ganska länge efter, och ibland ångrar man sig till och med, men i långa loppet vet man att det var rätt val. Stå på dej!! =)



SV: Jag jobbar som dataansvarig på Ica Maxi, men är nu mammaledig. (fast ska hoppa in lite redan till helgen =)). Jag har 1 ½ barn. Min man har ett barn sen ett tidigare förhållande och nu fick vi lillan, vilket är mitt första barn då.



Vad fick er att skaffa ett till barn när ni redan hade två? (försöker hitta en tillräckligt stark motivation till att bli 5 familjemedlemmar. Jag vill ju ha två barn, men då blir det ju tre, alltså fem i fam. Orkar man stå utanför "standard familjen"?

2011-04-14 @ 15:11:02
URL: http://blindfold.blogg.se/
Postat av: Linda - 3barns tvillingmamma (tävling pågår)

Jag tycker du är supersnäll! Du är dom jag då. Dumsnäll!



Ja stackars Elin mår inget vidare. Jag har sovit 3 timmar inatt bara.....

Hoppas det är bättre med er!

Kram

2011-04-14 @ 15:35:53
URL: http://lindabt.blogg.se/
Postat av: Taru

Ush då gumman! :-( Förstår mig inte på folk som snackar skit om varandra.. Vad är det värt?

Du har så många andra runt om dig som bryr sig och

tycker om dig.. Det är det viktigaste! :-)

Kramar från oss!

2011-04-14 @ 18:08:59
Postat av: Anna Köhler

bra skrivet håller med alla andra, dem som snackar skit är ju såna som är avis på dig förmodligen.



du har en sån fin familj

Grattis i efterskott till pojkarna

2011-04-14 @ 18:13:25
Postat av: Camilla 30 år & 8 barnsmamma

Nää usshh

tråkigt med sånna människor..

Riktiga vänner gör inte så..



Bra att du säger ifrån,även om det är svårt.



Att vara snäll är inget fel,jag är oxå sån.

Tyvär blir man utnyttjad av vissa människor.

Men dom klarar man sig utan.



Ha en jättebra kväll

kram camilla

2011-04-14 @ 19:07:14
URL: http://minstorafam.blogg.se/
Postat av: Tanna

Äh skit i den personen ! Handlar säkert i grund och botten om bara avundsjuka !

Nä riktiga vänner pratar inte skit om varann, har man nåt att säga så tar man det öga mot öga.

Stå på dig och massa kramar !

2011-04-14 @ 19:35:22
URL: http://tannaodevil.blogg.se/
Postat av: Sara

Jobbigt med såna människor, de enda man kan försöka trösta sig med är väl att de har problem med sig själva, att det är där felet ligger...även om det kan vara en klen tröst när man är ledsen över att en såkallad vän sårat en.



Hoppas du förstår att denna "vän" inte är värd din vänskap om hon/han inte är mer mån om den. Du verkar vara en toppentjej så försök (om än det är svårt) att strunta i såna negativa personer som bara snor din energi. Finns så mkt. annat att lägga en massa positiv energi på istället.



Stor Kraaam

2011-04-14 @ 20:59:43
URL: http://novismamma.bloggagratis.se
Postat av: Eva

Hej sötisen <3



Ja det är många tankar som vandrar runt i skallen att det ska gå bra för lillkillen. Han är en kämpe. idag togs det 5 rör med blod på honom för att vi ska kolla vad det är med hans mage.



Desirée fyller 3år den 27 April. Hon ska ha ett Hello Kittykalas den 30 April =). Har lånat en lokal å hyrt en bubbelmaskin så det ska jagas bubblor =). Min arbetskamrat ska vara lekledare vilket ska bli jättekul.



Du verkar vara en underbar människa som har hjärta på rätt ställe. men en sak jag har upptäckt är att alla de som är snälla och hjälpsamma får massa skit vilket känns helt fel. Du får fokusera dig på din fina familj och att det snart är sommar och VÄRME <3.



Kram på dig vännen!!!

2011-04-14 @ 22:12:50
URL: http://dessiochtheosmamma.blogg.se/
Postat av: Marie

Hej, tack för inlägget på min blogg, vi har 3 st hundar, det får räcka för tillfället, det vore annat om man bodde i ett eget hus och hade stor tomt, men när man bor i 76 kvm ,två vuxna och 3 hundar, så är det kanon det också...men visst skulle man vilja ha något eget.

Barn , jo vi har pratat om det och inget vi planerat, utan om det sker så sker det, om inte så går inte världen under, utan vi lever här och nu, tar en dag i taget och försöker göra det bästa utav det....många kramar till dig

2011-04-14 @ 22:15:52
URL: http://mariesvovvar.blogspot.com
Postat av: Isaks mamma

Kan tänka mig att den personen som gör så kanske inte har varken gott självförtroende eller är särskilt smart... Vad ser du i henne som "vän", vad ka hon bidra med för positivt i ditt och din familjs liv? Självklart är vänskap att ge och ta, man kanske inte alltid kan räkna med att vänner ska ha 100% att ge hela tiden(man har ju svackor ibland, helt naturligt!) men man ska INTE behandla sina vänner så som hon behandlar dig!!! Du är värd bättre vänner än så och de verkar finnas många kärleksfulla och ödmjuka personer i din närhet som du kan lägga fokus på istället! Låt henne snacka bäst hon vill- hon bevisar bara att hon är en riktig skitstövel! Kram och god natt :)

2011-04-14 @ 22:21:19
Postat av: Nathalie

Tråkigt att det är så. Tyvärr vet jag precis vad du menar för jag har varit med om samma sak. Jag är också dumsnäll för jag ställer ALLTID upp, även nu när vi inte har samma kontakt längre men är det nåt hon vill så står jag där för henne utan att få nåt tillbaka om jag skulle behöva det.. Riktigt trist faktiskt.



Jag tycker du är en underbar människa, även fast vi inte har träffats på riktigt. Lyssna inte på den "vännen", lev dit liv med dina riktiga vänner.



Massa Kramar

2011-04-14 @ 22:21:40
URL: http://albinsmamma.devote.se
Postat av: Linda - 3barns tvillingmamma (tävling pågår)

Elin har Massor massor av koppor som där fortfarande är vatten i. Hoppas hon inte får fler nu. Min man gick ut med henne i vagnen för att hon ska lugna sig nu. Hon åmar sig, vänder och vrider på sig å har förmodligen hela munnen full med koppor för hon tar inte nappen. Så hon gör Moa oxå orolig på natten.

Enormt jobbig känsla att känna sig såhär maktlös..... Usch.

2011-04-14 @ 22:54:08
URL: http://lindabt.blogg.se/
Postat av: mummu

Satu har du märkt,hur underbara vänner du har på din blogg,fast du inte ens känner dem,alla skriver så fint till dig,sonna ska man ha ront om kring sig,och inte dem, som skriver, eller snackar skit om dig.Du är bäst,jag älskar dig.

PS. Santulle terkut,tuli taas hyvä mieli sun kirjotuksesta,terveiset suloiseen Suomeen. :))

2011-04-15 @ 09:32:58
Postat av: boosse

Nej, det är verkligen inte värt det! Antingen är men en bra vän eller inte och de som inte är det är det inte värt att ödsla energi på.

Det är skönt att vi kan hjälpa dig att stå på dig!

2011-04-15 @ 10:01:51
URL: http://boosses.blogg.se/
Postat av: Fia

Tjejernas tackar så jätte mycket!! =)

2011-04-15 @ 10:24:15
URL: http://www.ensidaomallt.se/Sofsan/
Postat av: rebecka

undvik de som tar din energi o umgås med de som ger energi <3

2011-04-16 @ 11:11:52
URL: http://bereckaochtwinsen.blogspot.com/
Tack för att Du tar dig tid <3
Kommentera inlägget här:

Vad heter Du?
Är Du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg? Adress här, så hittar jag till dig :)

Kommentar:

Trackback