Dagis debatten....

Och så kom detta med dagis upp igen.
Alla barn och föräldrar är olika, och jag tror att alla föräldrar gör det som dem anser är bäst för sig själva och för sina barn. De flesta föräldrar måste jobba, och då är det superbra för barnen att få gå på dagis.
Men dem föräldrar som är hemma då, t ex dom som är föräldra lediga på sommaren, och ändå går syskonet på dagis, och har bara några veckor sommarlov tillsammans med sin familj? "För att han/hon vill träffa sina kompisar, och hon lär sig saker där" Hmm... Då undrar jag lite hur dem tänker... Om ni nu ändå har möjlighet att vara hemma tillsammans, varför är ni inte det? Det är ju upp till föräldern att aktivera barnet när ni är hemma. Om ni inte "orkar" så dumpar man av barnet på dagis och bortförklarar att barnet "lär" sig bäst på dagis..
Barn lär sig minst lika bra hemma som på dagis, men det beror på ER föräldrar.
Vissa säger att barn på 2 år inte "kan leka" med andra barn, men visst leker 2-åriga barn med kompisar, inget snack om det, dom behöver det- But guess what? Det finns barn ute på gårdarna också.
Sen kommer verkligheten tillbaka, man börjar jobba, och då går barn på dagis igen. Men så länge man har möjlighet att ha dem hemma... Varför inte? Äh, jag förstår inte...

Kanske någon kan förklara för mig?

Jag är riktigt lyckligt lottad som får chansen att vara hemma med mina barn, vara med dem hela tiden, för jag vill inte missa ett ögonblick på den här tiden, för det är en kort tid som aldrig kommer tillbaka. 
Det är upp till OSS föräldrar att se till att dem lär sig saker, träffar andra barn och utvecklas.
Vem har sagt att dem inte kan göra det hemma? Om man ändå har möjligheten?

Samtidigt vill jag säga att det finns dagar här hemma som vi gör just ingenting. Och det är helt OK det också.
Barn lär sig av det också. Det dröjer inte längre förrän dem använder sin egen fantasi och hittar på lekar här hemma. Man behöver inte hela tiden aktivera sina barn, låt dem ha "tråkigt" någon gång också, det är väldigt lärorikt det med.

Men som sagt- alla föräldrar är olika. Och alla tänker på nog vad som är bäst för just sin egen familj.


Kommentarer
Postat av: Sandra

Hej!



Presenterar mig först som läsare av din härliga blogg! Imponerad av att du tar hand om alla små barn och dessutom alltid ser så snygg ut:)



Jag håller med dig omovanstående! Jag har också mitt större barn(snart4) hemma när jag är mammaledig med lillasyster! Hon är nu ett år så vi tar vårdnadsbidrag nu och hoppas kunna vara hemma ett tag till. Titta gärna på www. Hemmaforaldrr.se

2010-08-15 @ 18:44:38
Postat av: Jennie

Vi har vår äldsta dotter på 2 år dagis, tycker det e en självklarhet att hon ska få gå kvar på dagis fast hon fått småsyskon :)Ibland önskar jag nästan att hon inte trivdes så bra på dagis för det e ett jäkla åkande hela dagarna. Sen att de kan leka med andra barn på gårdarna? Vi bor på landet så här finns det inga barn att leka med tråkigt nog. Men alla e vi olika och gör olika :)

Tack för en kanonbra blogg

2010-08-16 @ 08:26:00
URL: http://angelsaga.blogg.se/
Postat av: Taru

Vi hade Daniella hemma i 8 veckor i sommras. Men i början på sommaren gick hon på dagis.. Medans jag och Julia var hemma. Det var inget konstigt med det. Daniella gillar dagis och alla hennes vänner. Så jag såg ingen bra anledning till att ta ifrån det från henne. Om du verkligen vill vara där får hon det. Men sen hade vi ju 8 jätte mysiga veckor tillsammans. Jag tycker inte att det är dåligt att vara hemma med sin yngste och ha den äldste på dagis. Man gör ju som barnet mår bäst av.

Och alla är ju olika. Därför bör man inte säga vad som är rätt eller fel. Tycker du är stark som har alla dina 4 hemma. Hade vi också haft det lite bättre då vi kunnat vara hemma mer hade vi nog också gjort så. Kram

2010-08-21 @ 14:09:19
Tack för att Du tar dig tid <3
Kommentera inlägget här:

Vad heter Du?
Är Du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg? Adress här, så hittar jag till dig :)

Kommentar:

Trackback