Att leka med jämngamla

Detta med att småbarn på ca. 1 år behöver leka med jämngamla, hur ser ni på det?
 Hur viktigt är det vid 1 ½ års åldern?
 
Jag har aldrig haft något behov av att hitta en massa aktiviteter till Olivia för att hon ska få leka med jämngamla barn.
Hon hänger jämt med sina syskon.
 
Nu till hösten börjar Nicole i 6-års verksamheten och Vanessa, Danilo & Jonathan går tillbaka till dagis. Jag blev erbjuden en plats på samma dagis till Olivia till hösten men hon får vara kvar hemma med mig och Kevin ett tag till. Åtminstone till januari till att börja med.
Och det är för att jag anser att hon har det bättre hemma hos mig. Dom är små så kort tid, jag vill ha den här tiden med henne fullt ut. Det går ingen nöd på henne att inte få leka med jämngamla under de timmarna som dagis är, då kan vi göra saker tillsammans och sen kommer syskonen hem och om så är fallet så kan vi gå till lekparken så träffar hon säkert jämngamla där.
 
Jag och Natali (<---länk!) har planerat lite playdates, hon ska ha sin Axel hemma också på obestämd tid.
Han är jämngammal med Olivia. Men som sagt, jag tror inte att det går nån nöd på min lilla Snuttis, hon lider inte av att inte leka med jämngamla varje dag. Hon hänger med sina syskon, så barn ser hon ju och har att apa sig efter :) 
Hon får stå ut med att vara med sin mamma och brorsan hela dagarna ;)
 
Jag älskar den här tiden med Olivia. Det är en helt fantastisk ålder där hon upptäcker och lär sig saker hela tiden.
1 ½ år blir hon imorgon. Hon som precis föddes.
Fast varje ålder har sin charm och sina jobbiga tider.
1 ½ är helt fantastiskt samtidigt om det är lite jobbigt då man måste vakta damen som en hök. Annars smiter hon, eller så klättrar hon nånstans där hon inte får, eller så gör hon något annat knasigt förbjudet.
 
Jag älskar att få vara delaktid i när hon upptäcker världen.
 
 
Liiah min lilla Snuttis du anar inte hur mycket du betyder för mig. ♥

Kommentarer
Postat av: Elin

Att de ska behöva leka med jämngamla är nog inte så viktigt när de är så små. Då ser man ju att de drar fördel och lär sig mycket mer när de leker och umgås med äldre barn eller sina syskon. Så att vara med andra barn oavsett ålder tycker nog jag är viktigare, än att de ska vara i samma ålder, eller inte ha nån alls att leka med.

2014-06-18 @ 16:36:49
Postat av: Förskollärare

Bara hon träffar barn (OBS barn, inte jämngamla) så är det ingen fara. Och det gör hon ju! Det är vid tre års ålder barnet blir socialt att det börjar intressera sig för gemensamma lekar. Innan leker de kanske samma lek, men ändå inte tillsammans. Så innan tre års ålder behöver hon inga jämnåriga dagligen. Är hon hemma längre än så, vilket absolut inte är fel, rekommenderar jag att du regelbundet besöker en öppen förskola eller liknande där hon kan träffa jämnåriga. Det är trots allt viktigt att kunna leka med alla och inte bara med dina syskon.
Gör vad ni känner är rätt! Klart att jag är stolt över förskolans verksamhet (jobbar som förskollärare i Falköping) men barn far inte illa av att vara hemma!

2014-06-18 @ 16:59:02
Postat av: Kvartettmamman

Jag har märkt av att barn ofta leker vid sidan om varandra fast vi föräldrar vill att de skall leka tillsammans. Jag tycker att barnen själv med tiden hittar barn att leka med och sedan har det inte så stor betydelse om det är med jämngamla eller med yngre/äldre.

Kram från Kvartettmamman

2014-06-18 @ 18:16:11
URL: http://kvartettmamman.blogg.se
Postat av: Ella

Jag tror att Olivia kommer att ha det fantastiskt hemma hos dej om dagarna, hon kommer inte att sakna jämngamla lekkamrater och du resonerar precis rätt. Tiden går så fort, och varför ska du lämna henne på förskola när inte behovet finns? Det finns inget som hon "missar" nu när hon är hemma som hon inte kan ta igen sen. Fråga pedagogerna på dina barns förskola, jag tror de håller med. Tänk, vilken förmån att få vara hemmabarn med den tryggheten det ger. Sen är svensk förskola fantastisk, men den tiden hinner hon med sen. Bra tänkt! :)

2014-06-18 @ 18:34:50
Postat av: Lisa Åhgren

Ang. lek med jämnåriga. Jag går på öppna förskolan ett par gånger i veckan, blandade åldrar på barn som är där varje gång. Det ger fullt tillräckligt med stimulans med några timmar då och då, märker att barnen utvecklas och tar för sig. Roligt att träffa andra föräldrarlediga för oss vuxna med. Hälsningar från Lisa med Joel 4,5 år och Isak 8 mån i Tullinge.

2014-06-18 @ 19:02:01
Postat av: Lisa Åhgren

Ang. lek med jämnåriga. Jag går på öppna förskolan ett par gånger i veckan, blandade åldrar på barn som är där varje gång. Det ger fullt tillräckligt med stimulans med några timmar då och då, märker att barnen utvecklas och tar för sig. Roligt att träffa andra föräldrarlediga för oss vuxna med. Hälsningar från Lisa med Joel 4,5 år och Isak 8 mån i Tullinge.

2014-06-18 @ 19:03:34
Postat av: LisA

Hon behöver absolut inte leka med barn i hennes ålder nu.
Från tre år tycker jag att barn kan få ut ngt av förskolan, självklart innan också men jag tycker inte man ska stressa med att skola in dem om man möjligheten att ha dem hemma. Går ju alltid att fixa playdates mm.

2014-06-18 @ 19:46:05
URL: http://lajz.blogg.se
Postat av: Tessa

Du har sex barn, i genomsnitt fler än de flesta har så jag är helt säker på att du fattar helt rätt beslut åt dina barn <3 Kram.

Svar: Önskar att man hade en facit bok. Men jag följer min magkänsla!❤
Me & My 6 Baby Dolls

2014-06-18 @ 20:38:05
Postat av: carina lindstrom

hej, följer din blogg ofta, är nu i medelålderna me 4 vuxna barn, ett barnbarn, jobbar som förskollärare, en mamma kan aldrig bli ersatt av en förskola ,men kompisar kan heller aldrig bli ersatta av en mamma, lilla Olivia hade mått bra av att vara på förskola några timmar, tro mig!!

Svar: Hon får vänta och få kompisar ute istället ;)
Me & My 6 Baby Dolls

2014-06-18 @ 21:06:22
Postat av: Marie

Så söt den röda klänningen var =D. Tycker man ska göra det som man själv tycker känns rätt, för man ska inte gå efter vad ordboken säger hela tiden, för det kanske inte passar just för er, gå på din magkänsla =D

2014-06-18 @ 21:43:02
URL: http://myflowergirl.blogg.se
Postat av: Anonym

Jag tycker att dubtönker helt rätt!!

2014-06-18 @ 21:56:29
Postat av: Madeleine

Hur många barn har andres innan era söta barn? :-) (är ny läsare)

Svar: Hej och välkommen!! Han har tre vuxna barn sen innan ;)
Me & My 6 Baby Dolls

2014-06-18 @ 22:14:17
URL: http://www.minbebis.com/blogg/mammagreve
Postat av: Emma

Hej! Å klart Olivia har det bäst hemma hos dig! Du är den absolut bästa person för henne i den åldern :) hon behöver din uppmärksamhet och ensamhet som du kanske lättare kan ge henne när hennes äldre syskon är förskolan! Ha en bra sommar och jag lovar att du har gjort det bästa valet att ha henne hemma!jag önskar att jag också hade haft den chansen eller tagit chansen att va hemma tills de va 3..

2014-06-18 @ 22:18:48
Postat av: Nathalie

Du är så klok så följ din magkänsla. Jag hade mina hemma i 1.5 år vardera sen var jag illa tvungen att lämna dom på dagis men jag hade mer än gärna haft dom hemma längre. Om det blir ett tredje barn för mig och min lilla familj ska jag ta ut färre dagar i veckan och försöka satsa på att vara hemma minst två år med den lille :)

2014-06-18 @ 22:37:50
URL: http://lifemeetsyummy.blogg.se
Postat av: Lotta Kallhäll

Jag tycker du är fantastisk som har dina barn hemma! Hade jag kunnat så hade jag oxå haft Ella hemma längre! Elina började när hon va nästan två o Ella när hon va 13 månader, och enligt min åsikt va det alldeles för tidigt! Men det gick ju bra ändå, fast det har varit en tuff tid. Du e verkligen en fantastisk mamma 💗😆

2014-06-18 @ 22:49:27
Postat av: Annster

Låter som ett bra beslut :)

2014-06-18 @ 23:59:58
URL: http://annster.se
Postat av: Mamma till 3

Helt rätt beslut! Förstår inte de som sätter sina små barn på förskolan trots att de är hemma med syskonet!

Trevlig midsommar 🎉🎉

2014-06-19 @ 09:22:06
Postat av: Linda

Skulle aldrig lämna en 1,5-åring på förskolan om jag var hemma. Tycker inte att de behöver det. Min största började när han var fyra, näst största när han var tre, sen var jag ju tvungen att börja jobba med de andra. Så de började vid 1,5 ca. Detta för att jag nu har föräldrardagar kvar. Kan ta en dag ledigt i vecka i 6 år till...

Sen om föräldern inte känner att man orkar, och behöver avlastning DÅ kanske man ska lämna. Men jag undrar varför man skaffar barn när man redan efter 1,5 år vill lämna bort sitt barn trots man är hemma med småsyskon....? Då talar jag alltså om de som har två helt friska barn tätt... Alla gör som de vill naturligtvis... Från tre år är det ju fri förskola, det är väl ganska lagom.

1,5-åringar leker inte med varandra, men tycker det oftast är roligt med andra barn. Man kan väl gå tillsammans med sitt barn till öppna förskolan?

2014-06-19 @ 09:29:11
Postat av: maria

Min dotter är ensamstående mamma så hon var tvungen att lämna lilla Livia på dagis redan då hon nyss fyllt ett år. Alldeles för tidigt egentligen, så små barn behöver vara hos sin mamma, men nöden har ingen lag. Har själv varit hemma med mina barn, jag upplever att det är först i treårsåldern de har något större utbyte av att leka med andra, redan innan träffar de ju andra barn, syskon, barn på öppna förskolan m.m
Tycker att du gör helt rätt som har Olivia hemma ett tag till.
Kramar från Maria i Skåne

2014-06-19 @ 09:53:45
Postat av: Rebecca

Jag tycker du gör helt rätt! Föräldrar lämnar sina barn på dagis alldeles för tidigt och det håller även förskolelärarna med om. Senast i dag pratade vi om det och då utbrast dom "jag tycker det ska vara krav på att föräldrarna måste stanna hemma med barnen till de blir minst 2.5 år". Tiden då de är små går så fort! Föräldrar borde förädla den tiden! Åtminstone bara låta barnet gå halvtid till och börja med :-)

2014-06-19 @ 17:23:38
URL: http://notcute.blogg.se
Postat av: Anonym

Jag tycker du gör helt rätt! Föräldrar lämnar sina barn på dagis alldeles för tidigt och det håller även förskolelärarna med om. Senast i dag pratade vi om det och då utbrast dom "jag tycker det ska vara krav på att föräldrarna måste stanna hemma med barnen till de blir minst 2.5 år". Tiden då de är små går så fort! Föräldrar borde förädla den tiden! Åtminstone bara låta barnet gå halvtid till och börja med :-)

2014-06-19 @ 17:29:32
Postat av: Joanna Eriksson

Jag tycker också att du tänker heelt rätt! :) Kanske för att jag tänker lika, kanske för att jag jobbar på dagis? Jag vet inte jag.. ;) Men alltså, JAG kan verkligen inte förstå varför det ska vara sån brådska med att sätta kidsen på förskola, OM man har möjlighet att vara hemma med dom? Jag kan absolut förstå att man i vissa fall inte har något val, utan man "måste" helt enkelt.. Men att sätta en tex nybliven ettåring på förskola/dagis för att barnet "behöver stimulans" eller barnet "behöver kompisar" eller "barnet behöver ju få vara ifrån mamma/pappa lite".. Alltså, på riktigt!? Tror man som förälder på det själv!? Jag kanske låter jävligt präktig nu, men alltså.. En Ettåring behöver sin/sina föräldrar.. Ett sånt litet barn har liksom inget utbyte alls av dagis så.. Utan då är det ju på dagis för föräldrarnas skull.
Tycker absolut man ska umgås med andra föräldrar och barn, för barn tycker det är roligt med andra barn och för att den föräldraledige föräldern ska få träffa andra vuxna.. :) Men o säga att en ettåring ska börja på dagis, för sin egen skull tycker jag bara är Bullshit!

Edwin kommer få vara hemma med mig och bebisen. O de är jag glad för! :) Tanken är väl att han får börja nästa höst, när han fyller tre. Tills dess får han "stå ut" med oss! ;)
O jag är övertygad om att Olivia kommer ha det absolut toppen hemma med dig! O jag tycker du ska vara stolt över ert val!! ♡

Kramar

2014-06-24 @ 00:03:53
URL: http://joannaolowa.blogg.se/
Tack för att Du tar dig tid <3
Kommentera inlägget här:

Vad heter Du?
Är Du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg? Adress här, så hittar jag till dig :)

Kommentar:

Trackback