♥ Vecka 13 + 0 ♥

Helt galet det här, det känns ju som att det var nyss jag skrev om varje vecka i graviditeten med Olivia?
Tänk att hon snart är redan 11 månader?
 
Idag har vi kommit upp till vecka 13 + 0- och det är alltså första veckan jag skriver om här på bloggen. Spännande!
Jag är nu inne i Trimester 2!
Trots att detta är 6:e barnet så är jag fortfarande väldigt förvirrad av hur man räknar veckorna.
Vecka 13 + 0 skulle jag säga att jag är i vecka 13, men tydligen är jag gravid i vecka 14 enligt hur man ska räkna?
Så nu svarar jag både vecka och dag så det inte blir förvirringar, haha...
 
Hur räknar/räknade ni?
 

Kroppen: Nu börjar den andra delen av graviditeten och känslan av att vänta barn har ofta infunnit sig. Om du varit orolig känner dig kanske lite lugnare, då största risken för missfall är över.
Det är rimligt att gå upp 300-400 gram/vecka. Nu brukar illamåendekänslorna och den värsta tröttheten avta. Vissa kan redan känna fosterrörelser, men det är ganska ovanligt. Det är svårt att skilja fosterrörelser från vanligt bubbel i magen. När man ligger stilla i sängen kan det vara lättare, känner man ett litet sprattel en bit nedanför naveln och det inte åtföljs av något kurrande ljud är det mycket troligt att det är just fostret som rör sig.
Tänk på att ta hand om dig själv och vila lite extra. Arbete och fysisk aktivitet är helt ok, men undvik stress.

Fostret: Benvävnad skapas och revben kan ses på ultraljud. Fostret kan öppna och stänga sin mun, suga och svälja, gäspa och sträcka på hela kroppen. Lungorna är färdiga och fostret börjar röra på bröstkorgen som om det andades, men syret kommer genom blodet. Att fostret tränar att andas i vatten är bra för lungorna, från samma ögonblick barnet kommer ut och navelsträngen klipps av så måste andningen fungera perfekt. Vattnet trycks ut ur lungorna precis vid förlossningsögonblicket och från att vara vattenvarelse börjar barnet andas luft genom munnen och näsan. Hos flickorna finns nu miljoner ägganlag i de omogna äggstockarna och pojkarna börjar bilda manligt könshormon.

 

Här kommer min första publecerade magbild från denna graviditet:

 

 

Kommentarer
Postat av: isabella

Oj är det barn nummer 6 vilken tur du haft inga bristningar å sånt ser ut som du aldrig fått :-)

2013-11-06 @ 13:17:31
Postat av: Anna-Lena- mamma till 3 trollungar, snart 4

13+0 innebär att du har gått 13 hela veckor + 0 dagar. Du har alltså påbörjat vecka 14.
En graviditet varar i 39+6 dagar

Svar: Jo det vet jag ju, men det är lättare att säga att jag är i vecka 13 när jag är på 13+ nånting ;) Ska jag läsa om vecka 13 på gravid kalendrarna eller 14?😁
Me & My Baby Dolls

2013-11-06 @ 13:25:41
URL: http://annalenanordmark.blogg.se
Postat av: peachbeast

Fin mage du har :-). Jag skrev in min BF i en app och den höll reda på utvecklingen dag för dag. Då slapp jag räkna veckor mm. Kanske funkar det för dig?

2013-11-06 @ 13:36:56
URL: http://supermancat.blogspot.com
Postat av: Lisbeth

så fin mage :-)

2013-11-06 @ 13:39:16
Postat av: mummu

Vilken fin liten mage Satu. :-)♥

2013-11-06 @ 13:47:35
Postat av: mummu

Vilken fin liten mage Satu. :-)♥ jag tror att du ska läsa vad som händer vecka 14. ♡

2013-11-06 @ 13:49:16
Postat av: Sandra

Oj vilken fin liten mage =) jag tror som dom flesta andra att du ska läsa ang vecka 14. Har ju själv 3 barn men himla vad man glömmer från vilken vecka man skulle läsa. Än en gång stort grattis till er.

2013-11-06 @ 14:48:46
URL: http://charmigavardagen.blogg.se
Postat av: Anonym

Va gullig mage! Kan inte du göra ett inlägg om varför du vill ha många barn och hur många barn du vill ha? :)

2013-11-06 @ 15:06:58
Postat av: Evelinas och ängeln Idas mamma ♡

Måste bara säga att du har blivit lite av em person jag ser upp till, så otroligt fin och verkar vara en underbar mamma! Lite avis på att du har fått en bulle i ugnen, hihi

2013-11-06 @ 15:54:11
Postat av: Sofia

Jag är i vecka 31+4 idag så säger att jag är i vecka 32 men min bm säger att jag har gått 31 veckor och 4 dagar och är i vecka 31. Men jag tycker att gör som det känns bäst för dig, jag trivs med att säga den veckan jag har gått in i för då känns det bättre, som att det är mindre tid kvar :-D

2013-11-06 @ 15:59:45
Postat av: Anonym

Wow va du är snygg!!!Kan inte tro att du fött barn innan! Hot mama!

2013-11-06 @ 16:18:00
Postat av: Mia

Åh fin mage! Mysigt det ser ut. Jag skulle tycka det var kul att läsa lite inlägg där du delar av dig med dina tankar kring det här med att ta reda på könet innan barnet föds. Hur har ni gjort innan? Kollar ni upp eller låter ni det bli en överraskning då barnet föds? Varför/varför inte? :)

Har själv funderat hur jag vill göra den dagen det är aktuellt för mig. Tror jag kommer vara alldeles för nyfiken för att inte kolla om möjligheten ändå finns ;) samtidigt kul att få den extra överraskningen då barnet kommer ut...

Svar: Absolut, ska skriva om det! Tack!
Me & My Baby Dolls

2013-11-06 @ 17:29:39
Postat av: Sandra 4 barns mamma

Jätte fin liten mage har du :-D

2013-11-06 @ 17:34:51
URL: http://blogg.loppi.se/thefamily/
Postat av: kaffemorsan

Vilken fin liten mage=)

2013-11-06 @ 17:46:44
URL: http://blogg.alltforforaldrar.se
Postat av: -Santsu-

Voi ihana pikkuinen masu! Mutta kaikista parasta tuossa kuvassa on noi mega söpöt Hello Kitty tossut,ihanat!!!

2013-11-06 @ 21:21:00
Postat av: caroline

Nääää guud vilken söt liten bebismage!! :-) :-)

2013-11-06 @ 21:41:59
URL: http://www.isflinga.blogg.se
Postat av: Helena H

Men oj vad du var lik Karo i ansiktet på denna bild! :) På andra bilder ser ni ut som "vanliga" systrar men här ser det ut som ni skulle vara enäggstvillingar ju. :)
Ha det bäst
Kram från Söderhamn

2013-11-07 @ 00:11:35
Postat av: Terese

Oj vad lik du är din syster på denna bild! Fantastiskt fin mage, och du har burit 5(!) barn i den och tvillingar :O min mage blev totalt förstörd efter en graviditet :/ önskar dig all lycka med lilla sexan :)

Svar: Tycker du?? Hihi
Me & My Baby Dolls

2013-11-07 @ 01:42:32
Postat av: Anna

Hallå där! Oh så kul att få läsa att du är gravid igen :) för det är jag med ;) men bebbe nummer 9. Och jag har inte ens berätta för nån ännu (är i v.11 dvs v.10+ 4 idag) har sagt till min mamma o pappa och min bästa vän men ingen annan ;) för hur gör man det? Utan att få höra att man inte är klok osv? He he får se när jag släpper bomben. Så kul o läsa om Andres när han sa att -det inte blir några fler...så sa min kära make igår för att sedan när vi ligger i sängen o ska sova fråga spontant -undar va det blir för kön den här gången :-) hahah Nä det här är roligt... Ska bli kul o få följa dej under din graviditet. Ha det gott. Kram Anna

Svar: GRATTIS till din 9:a! =) Hur mår du??
Me & My Baby Dolls

2013-11-07 @ 19:09:02
Postat av: sussu

Hej hur klara du att hålla dig så smal hela tiden?

Svar: Haha, jag har ju några små att springa efter, och så är vi ute mycket och rör på oss :)
Me & My Baby Dolls

2013-11-08 @ 21:11:56
Postat av: Catrin- Två bli tre

Grattis till graviditeten, va roligt! :D

2013-11-09 @ 09:37:03
URL: http://tvablitre.blogg.se
Postat av: Linda - 3 barns tvillingmamma

GRATTIS vad roligt med en liten till! Så söta dom är!

2013-11-09 @ 13:12:11
URL: http://Http://lindabt.blogg.se
Postat av: Melina

WOOPWOOP ännu en till kusin! :) Skit i idioterna som kommenterar, dom förstår inte de roliga med stor familj! :)

2013-11-09 @ 16:30:48
URL: http://malcantara.blogg.se
Postat av: nina

hej otrolig rolig blogg att läsa....har själv 4 flickor och e sugen på en nr...men vi får se.
måste säja villken fin kropp du har fast du har fött 5 fina barn och en 6 på vägg. oo vacker e du--- kram

2013-11-10 @ 13:22:27
Postat av: Emma Grann - Pluggar till FOTOGRAF

Härliga bilder! :) Och på resten av din blogg med!

2013-11-10 @ 22:25:12
URL: http://emmagrannfotografi.blogg.se
Postat av: SANDRATORN.SE - BLI MÅNADENS BLOGG INNE HOS MIG!

Åh, vilken fin mage! :) <3

2013-11-10 @ 22:27:16
URL: http://sandratorn.se
Postat av: Ereeka

Åh, vad mysigt!! Grattis! :D

2013-11-10 @ 22:34:30
URL: http://ereeka.se
Postat av: jennie pluggar i los angeles

underbart:D

2013-11-10 @ 22:37:59
URL: http://jsjolin.blogg.se
Postat av: Michelle Gawronska

Grattis!

2013-11-10 @ 22:40:12
URL: http://michellegawronska.blo.gg/
Tack för att Du tar dig tid <3
Kommentera inlägget här:

Vad heter Du?
Är Du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg? Adress här, så hittar jag till dig :)

Kommentar:

Trackback