Allmän Förskola??

Förra veckan fick jag ett brev hem från Haninge Kommun.
Det var en anmälan till "Allmän Förskola" till Nicole.

Alla 3, 4 och 5 åringar garanteras en avgiftsfri allmän förskola, vilket betyder att barnet har tillgång till 3-timmars avgiftsfri förskola per dag från augusti det år barnet fyllt 3 år.

Sitter och funderar och funderar.
Vore det något för Nicole?
Jag har klarat av mitt mål om att ha henne hemma tills att hon är 3år, för då tycker jag att dem är mogna för förskolan. Kan vara bra för henne att komma hemifrån lite och leka med andra barn och lära sig en massa nya saker därifrån. Men jag är så kluven.
Den här tiden med henne får jag aldrig åter, och den här tiden går så himla fort!
Hon har det bra här hemma också, hon leker och lär sig, men jag får såå himla dåligt samvete över att inte kunna vara så pedagogisk med henne som jag önskat.
Visst, vi sitter och ritar, leker med modelllera, läser, går ut och så en massa fri lek, men det känns som not good enough ibland. Speciellt nu under vintertid då vi suttit inne det mesta delen av tiden. Det har blivit MYCKET film, och så kräver ju hennes småsyskon sin tid också.
Blää, nu fick jag riktigt dåligt samvete. Hon leker mycket själv med Vanessa. Och Puua.

Vad ska jag göra?
Får sitta och fundera på det lite till...

Och om jag nu skulle välja det- får man välja dagis, eller hur funkar det? Finns det speciella "allmänna förskolor" eller kan jag söka till "vanliga"? Ni som vet, snälla ge mig tips och råd!


Kommentarer
Postat av: Susanne Hallqvist

Tror hon kommer att tycka att det är roligt på förskolan. Är det långt till förskolan? Vi bor ganska nära, men jag betalar hellre så hon får vara där 5 timmar/dag tre ggr/veckan. Tänk att man ska klä på alla barnen och innan ni hinner hem så ska du dit igen..

2011-03-14 @ 13:37:14
URL: http://susannehallqvist.blogg.se/
Postat av: Taru o Prinsessorna

Hej gumman!



Förstår att det är svårt det där. Och jag förstår att du tar vara på tiden då hon kan vara hemma med familjen. :-) Det hade varit skönt om jag också haft den möjligheten...



Du kanske borde fråga Nicole vad hon själv vill? Om hon vill träffa nya kompisar och leka osv? :-)

På Daniella och Julias förskola (dagis) blir som sysselsatta hela tiden. Dom går mycket ut till skogen och är ofta ute vilket jag tycker är JÄTTE bra. I skogen får dom leka och hämta saker som kottar , pinnar , stenar allt.. och pyssla med på dagiset. Där bygger dom med detta och gör fina teckningar med dessa på. Sen är det mycket leka med byggklossar , rita , bygga med lera , dansa och lyssna på musik , vattenfärger , skulptrurera , ja.. dom har möjlighet att göra precis vad dom vill igentligen. Jag tycker det är super bra!



Jag var också jätte orolig och hade en klump i magen när både Daniella och Julia började dagis.. Det kändes som att jag bara "lämnade" dom. Men sen insåg jag att jag bara tänkte på mig själv vid det läget.. och inte på hur dom faktist känner. Eftersom dom båda har älskat att vara på dagis och leka med alla vänner.. Sen förstog jag.. att dom faktist tycker om att vara där.



Följ ditt hjärta och se vad som är bäst.. för nicole. Vem vet.. hon kanske skulle tycka det vore jätte skoj.. :-)

Sen lär dom ju sig att bli lite mer "säkra" och vågar vara med andra människor.



Stora kramar till er! Playdate soon?

2011-03-14 @ 13:37:47
Postat av: Taru & Prinsessorna

Just det! Självklart får du själv välja dagis...

:-) Du får göra första handsval och andrahands val ifall den första skulle vara fullt!

2011-03-14 @ 13:38:40
Postat av: erica

Jag tycker att Alva har utvecklats jätte mycket bara på dessa få veckor som hon varit på förskolan. Men va skönt utan avgift?! här kostar det 850 kr för Alva att vara 15 timmar i veckan. Men som sagt, jag tyckte det var mysigt att ha henne hemma, men hon har det super kul när hon får träffa andra barn och sen är det ju barn som hon kommer följa till skolan sen, så det är kul för henne. Jag får lite extra tid hemma med Tor själv, vilket är bra för honom också. Du ska göra som du känner själv i hjärtat. Men du kan ju alltid prova, om hon inte trivs och gråter så är det ju bara att ha henne hemma sen. jag tror hon kommer att gilla det! Kramar

2011-03-14 @ 14:09:33
URL: http://lillaica.blogg.se/
Postat av: Jennie

Jag tycker absolut att du ska låta henne börja på dagis, det e bara att välja vilket du vill. Min dotter har ju gått på dagis sen twinsen var 1 månad och det skulle nog aldrig ha funkat att ha henne hemma. Hon e full av energi och behöver verkligen lära sig en massa. Nu för tiden så vill hon inte ens hem från dagis, på både gott och ont. Jag tror hon kommer tycker det e skoj med dagis och kanske även lite nyttigt att komma hemifrån.

Lycka till :) Kram

2011-03-14 @ 14:19:11
Postat av: Karolina Nordling

Jag tror det skulle vara bra för Nicole faktiskt! Hon blir lite mer självständig också (inte bara mammalle) :) Det är ju så få timmar så du ska absolut inte ha dåligt samvete! Träffa mer andra barn ;)

2011-03-14 @ 14:52:23
URL: http://www.karolinanordling.com
Postat av: Anna - Mamma till 2 små troll :) Tävla & vinn Nallepuh skal till Iphone 4!

Oj jag har ingen aning om vad som menas med allmän förskola.

2011-03-14 @ 15:17:08
URL: http://tokmamma.blogg.se/
Postat av: Helena

Kan nog vara bra för henne att umgås med de som är lika gamla(och 1-2 år äldre) ibland, bara för att göra lite annorlunda saker än vad man gör hemma. Men tror inte hon mår ett enda dugg illa av att vara hemma ett tag till heller. Svårt det där.



Fördelar är väl (tycker jag):

att barnen får umgås med andra barn o vuxna,

att barnen får vara från familjen ibland,

att de lär sig äta annan mat än hemma, (fast det kanske inte ingår lunch i allmän förskola?)

ofta äter de bättre på förskolan än hemma,

barnen har nånting "extra" att längta till när de är hemma o ledig,



Nackdelar:

om det bara är 3 timmar om dagen kan det bli lite svårt att passa in lämning o hämtning när man har flera barn som ska tas med samtidigt.



Kanske det går att börja med att hon bara går 3-4 dagar i veckan i början?



Lycka till med ditt/ert val.

Tror att vad ni än väljer så blir det iaf rätt för Nicole.



2011-03-14 @ 15:38:34
Postat av: Åsa

Matilda älskar sin förskola .

Hon har sina kompisar och får bara lite själv, utan alla syskonen.

Det är ju pedagoger som jobbar med dem och de gör ju det på ett positivt sätt och kan i bland vara lättare än när man som förälder ska göra allt då vi har ju en annan uppgift oxå att vara Mamma till våra guldklimpar.. medans pedagogerna är ju där för trygghet så klart .. men de har lärt sig massor på sin utbildnin om utveckling och annat och mycket om hur barnen ska vara i en grupp med många andra barn.



Allmän förskola finns i hela sverige och det gäller från det året de fyller 3 .

Vilket innebär att man har rätt till 15 tim kosnadsfritt på förskolan . men tiderna bestäms på varje förskola om vad som passar deras verksamhet.



När man sen börjar ha dem vanliga timmar om man tex börjar jobba, så drar man av dessa 15 tim av i kostnaden .



Kram



Nu har jag skrivet så mycket att jag knapprr kommer ihåg vad jag skrev ;)

2011-03-14 @ 16:03:58
URL: http://tvaflickortvapojkar.blogg.se/
Postat av: Fia

Jag skulle absolut testa.Neo han älskar sitt dagis =) Men nått som kan bli tufft är om du är själv med alla barnen och det ska kläs på och komma iväg för 3 timmar och sen samma veva igen.På Neos dagis är det 5timmar 3 dagar i veckan.Hade det varit 3 timmar 5 dagar i veckan hade jag protesterat.Hinner ju knappt komma hem innan det är dags att gå igen efter 3 timmar.Nu med 5 funkar det.



Tror att hon kommer tycka det är kul och känna sig stor =) Få komma iväg och leka med nya kompisar utan mamma.

2011-03-14 @ 16:51:24
URL: http://www.ensidaomallt.se/Sofsan/
Postat av: Hannah

Jag tror hon skulle tycka det var jättekul att leka med barn i hennes ålder. Hon har det säkert helt suveränt hemma, men då får hon både och. Leka hemma med yngre syskon och sen på förskolan med lika gamla. Perfekt!!!

2011-03-14 @ 18:05:36
URL: http://honeybuns.blogg.se/
Postat av: Anna med 4 prematurer

Asså, som du nämnde så kan det vara bra för Nicole att träffa andra barn o leka... man lär sig så otroligt mycket på dagis!



Det är bra för hennes sociala bit att umgås med andra oxå än bara morsan o syskonen. Du kan fortfarande ha kvalitetstid med Nicole, men 3 timmar gör bara henne o dig gott om hon får komma iväg lite! Utnyttja när du har chansen, du ska vara mamma länge!

2011-03-14 @ 19:24:06
Postat av: Maria

Jag tycker absolut att du ska låta henne gå på allmän förskola och inte bara för att jag jobbar på förskola utan för att det kommer en gräns hemma då man inte kan stimulera sitt barn så mycket som de behöver....

O jag vet att du är en helt underbar Mamma och gör allt för dina barn, men tror att både du och nicole skulle må bra av det!

Men gör det som känns rätt.

Bara fråga om du har funderingar kring förskola och barnens lärande! ;)

Kram/Maria....

2011-03-14 @ 19:55:28
Postat av: Lotta

Jag tror det skulle vara jättebra både för dig och Nicole, 15 timmar i veckan är inte mycket. Jag hade Guille hemma tills han var 3 år innan han började och det var jättebra tycker jag, han var aldrig ledsen när jag lämnade honom utan han var väl "redo", dessutom lärde han sig massor och fick jättemånga kompisar. Du har ju redan fått svar på andra frågor, alla dagis räknas och du får väl söka de du helst vill ha.

hoppas ni har det bra! kramar

2011-03-14 @ 20:09:19
URL: http://viivalencia.blogg.se/
Postat av: Linda BT - 3barns tvillingmamma (tävling pågår)

Det är vanligt dagis. Min stora tjej Amanda går oxå nu bara på allmän förskola men det är ju samma avd som hon gick på innan med! Det är väldigt nyttiga saker dom lär sig på dagis, enormt mycket pedagogik! Så jag tror det är bra för dom oxå, sen är det ju bara 3 timmar.

Kram

2011-03-14 @ 20:29:18
URL: http://lindabt.blogg.se/
Postat av: mummu

Satu lysna på ditt hjärta.. o gör sen hur du vill.Jag tror att det skulle vara bra för Nicole att börja där, ta den närmaste,och det är ju inget måste,så om det inte går så ,har ni allafall brövat.Vi hjälper dig så mycket som vi kan, med lämning, o hämtning, det vet du.Älskar dig. :))

2011-03-14 @ 20:35:37
Postat av: erica

Om det är allmän förskola så får du välja ett antal förskolor som du vill ha, sen kan du tacka nej om du får ett dagis som är för långt borta. Jag skulle som ovanstående sagt, aldrig ta ett dagis som var för långt borta.. i Gnesta så fick jag gå i 20 minuter innan jag kom fram, inte värt det! Nu tar det 5 min och jag är hemma lika snabbt med Tor igen. Tror hon skulle må bra av dagis ett par timmar, men som sagt, du ska göra det som känns bra i hjärtat! :-) kramar

2011-03-14 @ 22:05:12
URL: http://lillaica.blogg.se/
Postat av: Fia

Hos oss får barnen som inte sover middag gå mellan 8-14 mån,tis,tors.Barnen som sover får komma 8-11 mån-fre.



Det är min bror som hjälpt mig, här är en länk till hur du gör på blogg.se http://www.designadinblogg.se/hogerklicksskydda-din-blogg/

2011-03-14 @ 22:36:26
URL: http://www.ensidaomallt.se/Sofsan/
Postat av: Helena

Ah, så bra! Har ändrat lite i kodmallen som segade ner bloggen så det kanske va det=) Jaa, nu är det snart April och då blir det kalas! Känns konstigt att det snart har gått ett helt år!

Inga fler barn för oss blir det, inte på naturlig väg iaf då risken för att det blir samma visa igen finns! Men är så nöjd och glad med Isa och har hela tiden sett mig som en mamma till ett barn så=) Sj då?? Blir det en femte kanske?? =) Har ni tvillingar i släkten förresten? Är så himla mysigt med tvillingar=)

2011-03-14 @ 23:25:05
URL: http://familjenlever.blogg.se/
Postat av: angelica

Tack!

Har bestämt mig för att sluta fylla år nu ;)

Jag fick oxå en sådan lapp till Saga.

Vilket är konstigt då hon går hos dagmamma?

Jag ska ringa om det idag och fråga vad de menar.

Att hon ska sluta hos dagmamman för att gå på förskola 3 timmar per dag?

Hon ska ju börja i riktig förskola när hon blir 6 år. Innan dess blir hon hos dagmamman.

Filip ska börja där till hösten!



Invänjningen kan vara tuff. Hon kommer att gråta.

Men det är bara att bita ihop. Det går över.

Hur mycket det än gör ont i mamma hjärtat.



Torsdag? Kan du då??

Kan komma till er med Filip?

Maila ditt nummer. Vet inte om jag har rätt??

kram

2011-03-15 @ 06:25:09
URL: http://sagaochfilipsblogg.blogg.se/
Postat av: Linda

Hej gumman!

Ha inte dåligt samvete för attd u går i dom tankarna! Du vill ju bara det bästa för ditt barn!

Alla barn är olika och behöver olika saker.



Om jag ska utgå från min mammaroll OCH förskolepersonalroll så kan jag bara uppmuntra till att sätta in henne på förskola, inte den öppna utan en "vanlig"

Självklart finns det både för och nackdelar med vilket som!!

Men eftersom hon är så pass mammig, så skulle det vara bra att hon får frigöra sig lite från dig, utan att låta elak!!! Du är en toppenmamma!! Inget snack om saken!!!

Men i 3 årsåldern händer det mycket och behoven likaså!

Det är supernyttigt att få leka med andra barn och inte bara sina syskon/släktingar..man utvecklas på en helt annan nivå!!

Som ngn annan skrev, 5 timmar per dag, 3 dagar i veckan är perfekt!!

Och du kommer efter ett tag, tycka attd etfaktiskt är skönt! Och det betyder inte att du är en dålig mamma för det!! Tvärtom!!!

Hon ebhöver det, du behöver det och hennes syskon behöver det!!

Oavsett vad du väljer så är det inte fel beslut! Följ dina instinkter!!

Jag vet att du gör supermycket med dina barn!! Du har lärt dom massor och gett dom otroligt mycket kärlek och värme! Det kan ingen ta ifrån dig!!



Du är en jättebra mamma gumman!!!

2011-03-15 @ 22:47:11
Postat av: mamus

Satu tveka inte låt henne testa, hon kommer nog tycka det är jätte kul,kanske roligare att vara med andra barn än bara syskon,hon är ju älst och lite över beskydande av Bessa när hon skall följa med någon annan hem. Alla vi som känner dig vet att du är en bra mamma, men du måste låta henne prova utan att känna skuld för att du lämmnar henne . Kram från mamus



2011-03-16 @ 22:33:29
Tack för att Du tar dig tid <3
Kommentera inlägget här:

Vad heter Du?
Är Du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg? Adress här, så hittar jag till dig :)

Kommentar:

Trackback