Nicole på dagis besök!

Hej!
Sitter här framför datorn nu när små grabbarna& Vanessa sover, och Nicole & Emma tittar på Madicken.
Lungt och tyst här hemma, med undantag från byggarbetet bredvid vårt hus. När ska dom bli klara med allt oväsen? Dom börjar lite över 7 varje morgon, startar sina stora maskiner, borrar, åker traktor och värst av allt- spränger berg. Hur kul är det efter en jobbig natt att barnen blir väckta av ljudet?
Och när man försöker få dem att sova middag så helt plötsligt kommer den där signalen om att dom ska spränga, och sen kommer det- det känns som att fönstrena ska gå sönder och att hela huset ska rasa ner.
Såklart väcks alla av det. Det är skönt att man slipper det på helgerna iaf... Och dom har ju spärrat vägen, alltså mördarbacken! Så för att komma ut ska man gå runt halvla kvarteret för att komma fram.

Nog om det.
Imorse klockan 10 var jag och Nicole iväg till hennes förskola för att kika runt lite och träffa personalen.
Nicole var hur glad som helst och framför allt- stolt.
Hon var så glad över att ha fått välja tröja själv på morgonen, men brorsan Danilo tyckte nog inte att hon skulle ha den, för han kastade den i vårat badvatten... Smiley

På gården träffade vi all personal, och så visade en av dom oss runt och så satt vi och pratade och jag fick en massa papper med mig som jag ska fylla i.
Det känns bra det här. Tror jag.
Jag tyckte att lokalen var liten, men sen hade dom andra utrymmen som delar med de andra avdelningarna.
På tisdag ska vi börja inskolningen. Från 9 till 14.00 från tisdag till torsdag.

Jag fick välja om jag vill ha henne där 3 timmar varje dag, eller 5 timmar tre dagar i veckan. Jag har inte besstämt mig om det ännu. Kanske vore bra att hon är där 5 timmar, så att jag hinner hem och göra nått vettigt innan det är dags att klä på alla igen? Men samtidigt så kanske det ändå är för lång tid för henne?
Ähh, jag vet inte ännu.

Lite tankar försöker smita sig in hos mig och jag undrar varför jag lämnar henne där när jag ändå är hemma.
Speciellt då dom frågade mig om hon brukar sova på dagen, och jag svarade nej. Då skulle hon ändå få ligga med alla andra barnen i mörkret och vila. Det kändes inte så värst bra... Tänk att ligga där, ensam och undra varför hon ska sova där när mamma är hemma med syskonen? Och hon brukar ju inte sova middag hemma heller.

Igår kväll vände jag upp och ner på hela lägenheten och letade efter kameran, men den fanns ingenstans! Jag trodde att jag hade tappat den ute nånstans, men som tur är fanns den hos Mummu! Phew, vilken lättnad!

Här kommer några bilder från idag!:

Emma & Dani

Våra grabbar har temperament dom också, och har blivit VÄLDIGT brotskämda med att bli burna och sitta i famnen denna sommar. Så fort dom träffar Emma & Felicia (bland andra) så tar dom upp dom och bär med sig dom överallt.
När dom inte får komma upp i famnen så slänger dom sig ner, och ligger där och tycker synd om sig själva och väntar på att någon ska komma och ta upp dom. När ingen kommer så ställer dom sig upp och fortsätter med sitt.

Och om Anna kommer- ja då är det färdig lekt för "Kockisens" del (Danilos) för han släpper inte taget om henne hur man än försöker. Alla andra leker, men inte Kockis. Han vill gosa istället.
Emma och Nicole har blivit riktigt tighta under denna sommar. Dom leker så fint ihop och Nicole ser upp till sin kusin något otroligt mycket. Hon är hennes idol. Om man frågar henne vad hennes stora syster heter så svarar hon: "Emma!" Emma är så duktig med alla barnen och ser efter dom hela tiden. Jag är glad att ha henne i mitt liv! Hon är som en egen dotter för mig. Och Felicia också.

Besoliina leker ute innan lunch


Nu ska vi tydligen ha picknick ute på balkongen, Jag, Emma, Nukke och Andres.
Have to go!


Kommentarer
Postat av: anna-karin

om du väljer tre timmar om dagen kan du hämta innan sovvilan så slipper hon vara med där...



2011-08-17 @ 14:40:47
Postat av: Marie

Det kommer att gå bra med Nicole på förskolan, jag tror att det kommer att gå väldigt bra, jag tror oftast att det är vi vuxna som oroar oss och funderar, barn gör inte så, utan de tar dagen som den kommer, och du ska inte tänka på att du är en dålig mamma för att du är hemma och lämnar henne på förskolan, tänk så istället att hon får nya kompisar, att hon får vara med andra, vilket kan vara bra både för dig och henne och då kommer ni att vara så glada igen när ni ses igen och hon kommer ju inte att vara borta 8 timmar, så du är en underbar och fin mamma som sätter sina barn i första hand, så du ska inte oroa dig....det kommer att gå bra.

Här har de renoverat och haft stambyten i våra hus sedan januari 2010 och de är inte klara ännu, nu håller de på med altaner och uteplatser och gör fint runt husen, men de startar varje morgon 06.45, antingen utanför husen eller inne i husen, så visst är det jobbigt, men nu har man börjat vänja sig....men hoppas att de snart blir klara.....men jag tror att allt kommer att gå bra för Nicole på förskolan....allt är lite nytt i början och självklart är man orolig för allt som är nytt....men jag hoppas och tror att det i slutändan blir kanon...många kramar till dig

2011-08-17 @ 15:32:20
URL: http://mariesvovvar.blogspot.com
Postat av: Åsa

Hej söta du :)



Jag är övertygad om att det blir bara bra :)

Tänk så om du lämnar henne i 3 timmar så missar hon sov tiden, vilket då inte blir ett problem att hon ska behöva sitta i mörkret.

Samtidigt måste jag säga att det är väldigt konsigt att de tvingar henne att ligga och vila om hon inte vill sova... vilken hon kanske kommer att tycka är skönt för även om du är bästa mamman och aktiverar dina barn varje dag, så är det MYCKET aktivitet på en förskola och de blir mer trötta.. på vår förskola sover ju barnen alltid ute oavsett väder så om de har slutat sova middag så är de inne och leker och de andra kan sova där ute så det har aldrig varit ett problem om jag inte tycker att de ska sova mer middag.



Jag gillar personligen 5 timmar åt gången själv. eftersom här har de oftast planerad verksamhet på fm och sen äter de och fri lek på eftermiddagen och om man hämtar dem efter tre timmar har de inte fått den fria leken och då har mina barn tyckt att det har varit jättetråkigt att lämna förskolan..



Hoppas att du hängde med mitt svammel



Kram Åsa

2011-08-17 @ 16:55:14
URL: http://tvaflickortvapojkar.blogg.se/
Postat av: boosse

Vilken fin bloggdesign!

Jag tycker att det är fel att hon ska vara tvungen att sova tillsammans med de andra barnen. Det ska sbolut inte vara något tvång! Är avdelningarna på hennes förskola åldersindelat? Du kan säkert ta 3 h per dag till en början så hon vänjer sig och sedan öka upp till 5 h/3 dagar i veckan. Förstår att det blir bara frma och tillbaka i princip.



Det var väl inget traumatiskt som hände direkt men jag var så rädd inför förlossningen genom hela min graviditet. Jag njöt inte av att vara gravid och var stundtals väldigt deppig. Pratade med en aurora på sjukhuset så att det skulle finnas i mina journalen, min rädsla och allt jag var rädd för. När det var dags var det som att ingen tog min rädsla på allvar. Vi var inne så länge så vi hann med 3 personalombyten och den ena var dummare än den andre. Ingen förklarade för mig vad som skulle hända tex efter jag fått droppet, inte att hon skulle börja tränga och att det skulle göra så ont och att edan inte skulle ta på det. de lämnade oss ensamma så José fick ta hand om mig och (du vet vad som händer när barnet tränger ned) jag skämdes så. Jag upplevde som att ingen lyssnade på mig vilket ledde till att jag ignorerade personalen. Jag känd emig ensam. Låg och bara blundade, ville därifrån, det var hemskt. Det stod klart och tydligt i mina papper att om det inte behövdes skulle ingen manlig personal komma in men det gjorde det ändå. En manlig läkare ksulle undersöka mig (inget var fel så jag fattar inte varför) men jag röt ifrån. I början var det en student som undersökte mig trots att jag skrek nej till dom!

Ja, detta blev långt men jag mal lätt på när jag blir upprörd.

Jag vill så gärna ha fler barn men det går inte. Alla säger åt mig att göra kejsarsnitt (nu låte rjag väl som en lipsill) men det är ett sådant stort och allvarligt ingrepp så det vill jag inte.

Kramar!

2011-08-17 @ 20:03:28
URL: http://boosses.blogg.se/
Postat av: Karolina Nordling

Jättefin blogg nu! Pusu beso

2011-08-17 @ 20:11:43
URL: http://Www.karolinanordling.com
Postat av: Helena

Jag skulle helt klart välja 3 dagar med 5 timmar på varje. Dels för att barnen hinner göra mer på en dag och dels för att det blir väldigt hattigt att bara gå tre timmar, både för barnet och för den vuxna. Man hinner knappt hem innan man ska tillbaks och hämta barnet. Och ni får mer tid tillsammans under fyra dagar hela familjen. Kram

2011-08-17 @ 20:19:50
Postat av: Taru

Hej där! Förstår att alla dina små tankar kommer fram :-) Eftersom allt är så nytt och så är det ju för alla i början. Men jag tror inte du ska tänka på det för mycket.. Låt henne gå ett tag och se själv.. Sen förstår du nog att det kanske var ett bra val att ha henne där istället för hemma. Som du själv skrev så känner hon sig säkert stor och får leka med nya vänner & lära sig nytt. Kanske roligare än att vara med små-syskonen hela tiden :-) Det blir nog bra ska du se.. Jag tror Nicole kommer trivas jätte bra. Kanske är det about time att släppa henne lite.. Så är hon heller inte så mammig sen :-) Kram på er! Vi får se till att ses snart.

2011-08-17 @ 20:42:48
Postat av: Johanna

Jag tror hon skulle ha jätte kul på förskolan även om hon har det bra hemma med :) jag skulle helt klart välja 5 Tim i 3 dar än 3 Tim i 5 dar. Dels för att ni får hela dagar hemma tillsammans och att det slipper bli så hattit fram o tillbaka, sen hinner hon säkert göra mycke mer på förskolan om hon är där 5 tim istället för 3. Mina två tjejer på 2,5 år o 15 månader kommer börja på förskola nu nästa vecka. Ska bli kul med tanke på att den äldsta kommer nog tycka det är roligt med alla kompisar.. Men samtidigt känns det lite jobbigt för jag gillar att vara hemma med mina små prinsessor :) jag tycker att små barn i ettårs åldern igentligen har bäst hemma med sin mamma eller pappa men måste man jobba så måste man..' innerst inne så tror jag iof att båda mina tjejer kommer få det bra på förskolan. Shit va långt det blev nu :) lycka till iallafall :)

2011-08-17 @ 21:50:19
Postat av: mummu

Satu jag tror att det blir bätre på 5timmar 3 dagar iveckan,tänk på vintern,du hinner inte ens klä av alla barnen ,innan du måste hämta Nicole ,om hon är där 3 timmar dag. Kan hon inte vara på nån annan avd.den tiden när dem andra sover,hon har ju inte sovit middag på jätte länge,fråga dem.Ha en trevlig dag. Vi hörs. puzzz....

2011-08-18 @ 10:31:18
Postat av: sweetie

åh va roligt at hon ska börja på förskolan!!! Det kommer bli super!!! Bessa då?

Det hä med vilan...förstyår du känner oro, helt normalt..men tänk så här...hon blir inte lämnad heöt själv i ett mrökt rum! Och gå på förskola e heeeelt annat än att vara hemma, mer intryck och et helt annat tempo!! Hon kommer behöva ligga ner o vila en litens tund! Det kommer bli toppen!!!!!

2011-08-22 @ 20:05:11
Tack för att Du tar dig tid <3
Kommentera inlägget här:

Vad heter Du?
Är Du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg? Adress här, så hittar jag till dig :)

Kommentar:

Trackback