♥ Vanessa ska få glasögon

Hej och ledsen för den dåliga uppdateringen. Har vart helt slut och inte ens orkat öppna datorn.

Idag var vi på St:Eriks Ögon/skelningsmottagning med Vanessa.

Först kallade en skötersna in oss, och droppade pupillutvidgande vätska i Bessas ögon, och sen nånting annat också... Och Vanessa gillade det inte.
Sen fick hon gå och leka i 40 minuter och blev inkallad av läkare som bad henne titta i något slags maskin där man kunde se bilder samtidigt som hon undersökte hennes ögon.
Och ännu fler tester.

Domen- Vanessa behöver glasögon.
Hon skelar ju med vänster öga och hon ser alltså inte så bra med den.
Läkaren undrade om hon brukar sitta och läsa och titta på grejer i nära håll, och det stämmer ju!
Jag har aldrig tänkt på att hon inte ser ordentligt bra, jag har bara tänkt att, "Ja, hon skelar lite då och då.."

Efter undersökningen fick hon välja ett bokmärke, eftersom hon vart så duktig.
När jag sa till Vanessa att hon ska få glasögon så sa hon :"Jag vill ha Hello Kitty glasögon!"
Jag tror inte att hon förstår, hon menar nog solglasögon.

Sen slog det mig!
Hur dålig syn har hon egentligen? Är det kanske därför hon blir så frustrerad och slår sig överallt??
Eller är hon bara klantig?
Läkaren sa iaf att hon nog inte kommer att tycka om sina glasögon i början, men sen kommer hon att vilja ha på sig dom hela tiden eftersom dom hjälper henne så mycket.
Jag hoppas att hon håller dom på sig bara....

Det blir nog bra det här.
Jag tycker att det är fint med glasögon, och hjälper dom henne så är det ju toppen!
Nu ska man bara på glasögonjakt...

Vart hittar man fina och bra?

Jag lovar att skriva mer imorn, med ny energi.


Kommentarer
Postat av: Nathalie

Det kommer att gå bra med glasögonen. Albins "tjej" som han har haft sedan han började på dagis (dom skolades in tillsammans o hänger ihop fortfarande) har glasögon.

Jag tycker också det är fint o nu finns det ju så många olika modeller o färger=)



Godnatt o sov så gott

2012-02-16 @ 22:32:22
URL: http://albinsmamma.devote.se
Postat av: mummu

Satu, jag tror, att hon kommer att bli den finaste lilla Bessa, med sina glasögon.Kanske det går inte så bra, i början,men sen när hon förstår,att hon ser bätre, när hon har dem på sig,så släpper hon inte dem,jag lovar. Min lilla älskade Bessa.Pusu beso,hali,rakastan.

2012-02-16 @ 22:36:54
Postat av: Helena

Kommer nog bli bra det med glasögonen, kan ju bli så att Nicole också kommer vilja ha ett par nu. :)

Linnea fick glasögon när hon var fyra år, och det gick bra. Har aldrig varit nå strul med att ha dem på.

Värre nu när hon bara ska ha dem när hon läser och sitter vi dator..kan ju säga att jag inte ser till dem ofta...men hon känner när hon behöver dem , så det är ju bra iaf.

Kommer ihåg iaf när vi gick hem från glasögonaffären när hon fick dem första paren, vad kul hon såg ut när hon gick hemåt. Blir ju väldigt ovant med dem på i början och de liksom kliver i luften, svårt att förklara, men det ser kul ut iaf. :) Gäller att ha pokerface så man inte sårar dem bara.

Önskar er lycka till med glasögonen iaf.

Kram från Söderhamn

2012-02-16 @ 23:14:31
Postat av: Helena

Om ni har specsavers där ni bor, så har de lila glasögon med mimmi på, och rosa med snövit på. :)

2012-02-16 @ 23:53:59
Postat av: Karolina Nordling

Muistatko kun sanoin että ajattele jos se on noin klantti kun se ei näe mitään? Stackaren, se tulee olee tosi söpö! Pusu beso

2012-02-17 @ 06:11:47
URL: http://Www.karolinanordling.com
Postat av: Emma

jag fick mina glassöogn när jag bara var lite över året.



sådan maskin är rolig att titta i:) När jag skulle se var de traktor och sånt:)



jag fick även bära lapp för mitt ena ögat pga skelningen!



Ja tror de kommer gå bra och om hon märker att hon ser bättre så kommer hon nog tycka de är skönt.



har hon haft huvudvärk ofta?

2012-02-17 @ 06:50:17
URL: http://mammatillbenjamin.blogg.se/
Postat av: Taru

Stackars Bessa :( Så synd att hon redan nu har sämre syn... Jag har haft synproblem sen 10 år ungefär och har dagligen linser.. ganska jobbigt faktist. Hoppas ni hittar några bra och sköna glasögon till henne :) Synsam är bra!

2012-02-17 @ 07:08:53
Postat av: Rockmom

MIn man fick glasögon då han var 4 år, och då, för 36 år sen, då var det inte skoj. Glasögonen som fanns att köpa var klumpiga och fula och det var ovanligt att barn hade dem, så han blev retad.. Härligt idag, då det finns många fina modeller. Kommer att bli en mycket gladare tjej sen då hon ser ordentligt!

2012-02-17 @ 07:26:32
URL: http://rockmom-rockmom.blogspot.com/
Postat av: Celia

Hej!

Det är ju skönt att de upptäckte att hon behöver glasögon, eftersom det är frustrerande för barn som inte har full syn. För min son gick det tyvärr flera år i onödan, där han missat en massa i skolan. Eftersom skolsköterskan sa vid varje undersökning att allt var bra, men till slut gick vi till optikern som gav oss chocken att han bara ser 30% ( närmre blind då ju!). Då blir man ledsen som förälder att man inte agerat tidigare.

Och jag kan säga att han är såååå glad för sina glasögon, och så överväldigad av hur mycket han kan se. Det vet man ju faktiskt inte med nedsatt syn. Så jag tror det kommer bli jättebra för er lilla prinsessa också.

Och du... jag kan inte låta bli, men det finns Hello Kitty glasögon som inte är solglasögon.

http://www.dinsyn.se/68/2010-10-29/hello-kitty-barnglas-gon

Finns säkert på andra ställen också. Lycka till!!

2012-02-17 @ 11:47:57
Postat av: Pernilla

Hej på dej har följt dej länge ,memn aldrig givit mej till känna:) Men min Tös fick glasögon när hon var 3 år från början ville hon inte alls ha dom på sej,mem efter ett tag så blir det en vana att ha dom på sej,vi köper våra glasögon på specsavers där har Thea ett par med törnrosa på, hoppas att allt går bra.

2012-02-17 @ 17:25:46
Postat av: boosse

den erfarenheten jag har med små barn och glasögon är att, som du säger, det kommer vara lite vårt i början men sedan kommer det gå som på en räls. hon kommer att veta att de ska vara på för att det är bra för henne, hon kommer att bli vadn. Lycka till!

2012-02-19 @ 18:46:18
URL: http://boosses.blogg.se/
Postat av: Isabelle

hej jag fick mina glasögon när jag var 3 år tror och nu är jag 12 jag har haft olika sen dess men synsam brukar ha fina!

2012-02-23 @ 09:17:13
URL: http://bellisbeltan.blogg.se/
Tack för att Du tar dig tid <3
Kommentera inlägget här:

Vad heter Du?
Är Du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg? Adress här, så hittar jag till dig :)

Kommentar:

Trackback