BVC- tuberkulos vaccinationer

Igår var vi på BVC efter att vi lämnat Nicole på dagis. Båda grabbarna skulle få sina tuberkulos vaccinationer.

Mummu följde med mig som hjälp, och hon såg en läkare där i korridoren:
"Jag hoppas att det inte är den där läkaren som ska vaccinera grabbarna" sa hon och menade nån kort utländsman.
Hon har berättat om den här läkaren förut, hur dålig, otrevlig och okunnig han är, och förstår inte ens svenska.
Jag förklarade vem dom har som BVC läkare, och den beskrivningen lät inte som han.

Jonathan var först in, och när jag kom in i rummet förstod jag på en gång att det här var "läkaren" Mummu pratade om. Greate. OK, han måste ju kunna, om han är en läkare. Right...?
Vi fick kämpa med att hålla Jonathans arm still, han är stark som en oxe den där killen!
Men det gick bra, han var redan arg när vi skulle hålla honom. När han var klara gav Mummu en kaka till honom, sen var han glad och busig igen.

Sen var det Danilos tur. Han satt i min famn, lugn och snäll (som han alltid är) och tittade bara.
Läkaren stack honom i armen och bökade en stund, sen gick sköterskan ut från rummet, och jag tittade på Danilos arm som hade hela vaccinet på sig. "Vad hände?" frågade jag läkaren, han mumlade bara något och sa att det inte gick?!? Vadå inte gick!? Danilo grät och var jätte ledsen, och blödde från sin arm. Då sa läkaren bara till sköterskan att det var mycket enklare att sticka Jonathan??
Sen fick "läkaren" sticka honom en gång till, stackars!!

Han verkade inte veta vad han sysslade med! Han frågade sköterskan som fick förklara allt för honom, hur tryggt kändes det? Borde inte han veta, som så kallad läkare?
Stackars barn!

Lek i rutchkanan


Mummu fixar Besolinas hår



Om 2-4 veckor ska det bli en skorpa/sår på vaccinations stället som kan börja vara...

Har era barn eller ni blivit vaccinerade för tuberkulos?

Både Nicole och Vanessa har, och även dom, som alla andra som har fått sprutan har ärr där.


Kommentarer
Postat av: ginger

Hej!

Mina barn har fått samma spruta, den är hemsk ju, på mina barn har det kommit fram en liten sårskorpa sen försvinner för att bli ett litet ärr, synns bara på min minsta, inte på mina andra 3 barn...

Svenska mamma och pappor till sina barn tar inte denna spruta, bara utlänska och om vi är tillsammans med en utlänsk om man säger så..

Här i uk var det ännu jobbigare att göra vacc på dom, 3 spruter på engång, och sen mera på det 2st till mm fattar inget men vaccinerade är dom hehe...



Men visst är det jobbigt att göra det, se dom och åh no me i dont like...



Spännande med flytten ni gör och renovering!



Kram G

2011-11-04 @ 02:32:30
URL: http://gingerstrohoppkarlek.blogspot.com/
Postat av: Anna

Nej mina barn har inte det

2011-11-04 @ 08:27:30
Postat av: Anna

Nej mina barn har inte det

2011-11-04 @ 08:27:53
Postat av: mummu

DEN där läkaren är hemsk,när jag va hoss honom,sa jag att jag har hostat 19 veckor,han sa,jag vet inte va jg ska göra,jag var så arg,sa till han skicka mig till sös.På remissen stot det ,pacienten ville till sös ,jag skickade henne till sös.Gissa om dem på sös var arga,det här är under all kritig sa dem.Jag hade luftvägs inflamation.Aldrig mer till honom.Nu har dem skickat honom till BVC där inte pacienten kan klaga,,...

2011-11-04 @ 08:32:42
Postat av: anna

måste bara fråga hur han såg ut, hade han lite grå aktigt hår?

2011-11-04 @ 19:04:22
Postat av: Kanjana

Hej Satu!

Novalee fick oxå en spruta av honom innan vi åkte till Thailand i sommras, de rann lite utanför och så fick han lite vaccin i ögat! gillar inte honom heller.. Jag tinger när vi kommer hem från Cypern =)



Kanjana (Novalees mamma)

2011-11-08 @ 09:55:06
Postat av: Ellie

Både mina två barn och jag har fått den vaccinationen, och tyvärr så känns den måste jag säga :( sen dröjde det längre än 4veckor innan blåsan kom..på min dotter så stack läkarn hål på huden på första försöket,så det blev ett stick till..ärren på barnen är rätt små,mitt syns mer..men känns skönt att barnen är vaccinerade mot det,speciellt nu när det börjar komma mer och mer sånt i sverige

2011-11-08 @ 18:35:45
Postat av: Anonym

Hej vilken fin blogg du har!:) men tar man inte den sprutan när barnet är 6 månader?

2011-11-09 @ 09:55:20
Tack för att Du tar dig tid <3
Kommentera inlägget här:

Vad heter Du?
Är Du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg? Adress här, så hittar jag till dig :)

Kommentar:

Trackback