Språk

God Kväll alla trogna och alla nya läsare!

Många har ju frågat vad vi pratar för språk här hemma med alla barnen, eftersom jag är finsk, pappan är från Uruguay och pratar spanska och så bor vi ju i Sverige.

Jag pratar bara finska med barnen. Så finska och svenska kan dem flytande. Det är jätte häftigt, för sen dom var riktigt små så har dem alltid vetat vilka som talar vilket språk, så dom skiftar språk fort- beroende på vem dem pratar med.
Jag har tjatat på Andres att han ska prata spanska med dem, men han "glömmer" alltid bort det, för det är enklare att säga på svenska, så att dom förstår direkt.
Synd, tycker jag, eftersom spanska är ett av världens vackraste språk och dom kan få den helt gratis, och barn lär sig språk så otroligt fort, dom har en fantastisk förmåga att snappa upp nya grejer.

Så han har faktiskt börjat prata spanska med dom nu! :)Smiley

Deras Abuela och Abuela (och ibland även övrig familj från Andres sida) pratar spanska med dem, men vi träffar ju dom inte sååå himla ofta som man kanske önskar, eftersom dom inte bor så jätte nära och jag har inget körkort.

Men han börjar prata med dom mer och mer, annars är det mest jag som försöker prata spanska med dem, för jag vill verkligen att dom ska lära sig, och dom är de enda jag vågar öva på att prata spanska inför... Hahaha...

Idag var det ganska roligt, för Nicole kom och frågade: "Como estas?" och jag svarade "Bien", då började Bessa skratta och undrade varför jag pratar om hennes ben för! Hahaha...
Och när jag frågade Bessa vart hennes huvud var (Donde esta tu cabeza) så svarade hon bara: "Aca Bessa!"

Om ni har olika modersmål, talar ni då båda språken med barnen?


Kommentarer
Postat av: Lotta

Vi pratar våra egna modersmål med barnen dvs jag pratar svenska och min sambo spanska. Fast nu när vi är i Spanien igen och jag och sambon pratar spanska med varandra så blir det att jag säger en del på spanska också. Men guille lärde sig svenska först eftersom han var hemma med mig tillför han var 3, och Samuel förstår betydligt med svenska än spanska än så länge. Tänk att dina barn kan bli trespråkiga helt gratis, det är verkligen häftigt!! :)

2011-08-11 @ 23:42:33
URL: http://viivalencia.blogg.se/
Postat av: Helena

Åh, vad underbara tjejerna är med sina kommentarer. :)

På tal om språk, tänk om man kunde få vara lika duktig som barnen att lära sig språk och annat när man är vuxen som de är när de är små. Det voreju toppen. :)

2011-08-12 @ 00:05:32
Postat av: Lisa

Va duktiga ni är som pratar alla språken med barnen! Önskar abbe pratade arabiska med våra barn men verkar inte bli mkt med det,tyvärr! Som du säger, barn lär sig otroligt fort så hoppas det inte är för sent än =)

2011-08-12 @ 08:21:44
URL: http://atlisas.blogspot.com
Postat av: Katrin

Åh lyllos er som har så mycket språk att lära era barn! Både jag och Morgan är svenskar och lär inte våra barn något annat än svenska. tråkigt tycker jag, som själv är urkass på engelska, borde lära både mig och barnen att prata mer.



Vi har det bra! är lite dålig på att uppdatera bloggen. Det är kalas efter kalas denna sommaren tycker jag! Så vi hinner inte med att bara sitta och ta det lugnt!



Du tar dig verkligen tiden för din blogg och det är jätte kul att titta på både bilder och läsa om vad ni gör!



Ha det toppen! Dina barn är såå himla söta.

Kram

2011-08-12 @ 08:56:31
URL: http://mollieleia.blogg.se/
Postat av: Liza

Heeej!

Jag brukar också öva min spanska på Noella , någon annan vågar jag inte prata inför.. Hahaha!

Hoppas allt är bra med er!? Vi har vart i Haninge några gånger senaste veckan men tyvärr inte sett er.

/ Liza

2011-08-12 @ 10:03:27
Postat av: Tanna

Jag har ju finska föräldrar och vill gärna att Jax ska kunna finska. Men hemma pratar vi svenska. Tyvärr tror jag inte att jag kommer börja prata finska hemma, så kanske det blir mummos jobb att lära Jax.....

Kram

2011-08-12 @ 10:06:41
URL: http://tannaodevil.blogg.se/
Postat av: ginger

Åh visst är det kul med språk! håller med dig, min man är från Kamerun så han pratar engelska och franska, så mina barn lärde sig engelska sen dom var små, jag har varit på honom med franskan att han ska prata mera men han glömmer med bort som din man hihihi.. Så nu när vi bor här i England pratar vi mycket engelska men vill behålla svenskan så vi blandar, mina 2 äldsta börjar lära sig franska nu. Min yngsta vet inte vad han ska prata, pratar mest sitt bebisspråk, han är 17månader, men vissa ord på engelska och sen på svenska, min 4 åring är så duktig ska bli spännande nu när hon börjar skolan här i september ska bli intressant... Barn är så duktiga på att lära sig så otroligt, så håller med dig har man tillfället så självklart ska man lära dom..



Kram Ginger

2011-08-12 @ 10:50:55
URL: http://gingerstrohoppkarlek.blogspot.com/
Postat av: ginger

Håller totalt med dig, har haft Nikki på dagis i Sverige när jag jobbat, alla blev lite irreterade att jag inte lämnade henne där när jag var ledig, men tycker ju om att vara med henne, så glad nu här i england att jag har tillfälle att gå hemma, kommer jag börja jobba så är det på helger el kväll så pappan kan vara med dom. Ska gå på shore start med Tristan i Höst, men då är föräldrar med hela tiden lämnar dom aldrig utan ett bra tillfälle att träffa andra mammor för en stund...

Undrar varför det är så mode att ha en barnfri vecka att se fram imot? håller med det är infekterat ämne, men då är vi stolta! ( här i UK betalar man ca 8000kr för dagis 1 månad, undrar hur det skulle vara om det var så i sverige...) hehehe...



cheers!

2011-08-12 @ 10:59:51
URL: http://gingerstrohoppkarlek.blogspot.com/
Postat av: språkintresserad

Hej!

Undersökningar har visat att barn upp till 3 år kan tillgodogöra sig 3 språk samtidigt. Vilken kapacitet! Du måste verkligen kräva av Andres att han pratar spanska med barnen. Det är ju ett världsspråk som de kan få "gratis".Det är betydligt svårare att lära sig som vuxen. (jag vet). Lycka till! Barnen kommer säkert snart att snappa upp engelska ord också!!

2011-08-12 @ 12:51:33
Postat av: M

Här blir det svenska, jag kan tyska men är alldeles för osäker och pratar därför inte.



Men att få svenska, finska, spanska och engelska gratis är ju suveränt. Sen kanske det blir ännu ett språk i skolan.. Förstå vilka tillgångar.

2011-08-12 @ 14:27:35
URL: http://www.mazlin.se
Postat av: Linda - 3barns tvillingmamma

Vi pratar ju bara svenska men jag tycker om man kan fler språk ska man lära barnen när dom är små. För som du säger så lär sig barn betydligt fortare än vuxna. Sen har dom det gratis resten av livet! :)

2011-08-12 @ 14:48:28
URL: http://lindabt.blogg.se/
Postat av: -Santsu-

Ihanaa että Nukke osaa espaniaa. Musta se on niin ihanan kaunis kieli.



Mä olen kyllä katunut tosi paljon sitä että en puhu lapsille ruotsia. Mutta onneksi monet sukulaiset puhuu heille ruotsia niin onneksi se ei jää ihan vieraaksi kieleksi!!

Minusta Mummu ja Puua on tehnyt hyvän valinnan että on puhunut teille suomea ja että olet käynyt Suomen kielistä koulua!! Onko sinulla paljon siellä paljon Suomen kielisiä ystäviä? Ja onko teidän asuin alueella paljon Suomalaisia??

2011-08-14 @ 21:37:56
Tack för att Du tar dig tid <3
Kommentera inlägget här:

Vad heter Du?
Är Du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg? Adress här, så hittar jag till dig :)

Kommentar:

Trackback