"Samtalet"

Gick väl inte alls som jag hade tänkt på förlossningssamtalet idag.
Eller- dåligt gick det ju absolut inte heller, men jag hade hoppats på att få ett igångsättningsdatum.
 
En timme efter våran tid fick vi komma in, Olivia härjade runt i korridorerna och hade skoj.
Barnmorskan undersökte mig- bebis ligger med huvudet nedåt, men han är inte fixerad.
Hon tror att han blir det först när förlossningen startar.
Min livmodertapp är jätte mjuk (där kom blodet ifrån) och hon får in ett finger.
Hon tyckte att det inte är nån idé att ge mig en tid för igångsättning.
Dom sätter igång som tidigast i vecka 37 + 0 då bebis är färdigbakad. Hon tyckte att bebis får komma ut när han är redo, men hon trodde att jag skulle gå en vecka till!
Hon läste att jag föder snabbt, men hon tror att jag grejar det, min kropp vet hur man gör och skulle det bli så att jag föder hemma så blir det också bra. (<---tycker hon ja!)
 
Så jaa, lite besviken är jag ju. Jag har känt oro att inte hinna fram i tid och nu säger hon att det ska gå bra om jag föder hemma också. "Vänta där barnen, mamma ska bara föda här inne så kommer jag snart!" typ så.
Läskig tanke ju. Smiley
Men, men... jag godkänner det här, trots att jag är besviken och orolig, men det är väl alltid bäst för barnet att komma ut när dom är redo.
Så jag får vänta på bebis i ovisshet, precis som alla andra Smiley
 
Många av er nya har frågat varför jag skulle ha fått igångsättning så var det pga. att jag fött snabbt och var orolig över att inte komma in i tid. Att det är kring vecka 37 + 0 är för att då är bebis färdigbakad och först då börjar man göra igångsättningar. Och den veckan passar bäst för att jag brukar föda för tidigt.
 
Jag tänkte att vi kan köra en gissningslek här som jag gjort med de andra barnen, om när NI tror att bebis kommer att kika ut? ♥ Fundera på det så gör jag ett inlägg om det sen ;)
 
Vecka 35 + 5 idag :)
 
 

Kommentarer
Postat av: Linnea

Jag gissar att bebisen kommer i vecka 37 + 4 :)

2014-04-14 @ 12:22:28
Postat av: Emelie

Hej .. Jag fick en tid för igång sättning med mitt 5 e barn .. Men det visade sig bara bli kaos då han inte va fixerad.. Jag hade pin värkar i 48 timmar o till slut blev de bråttom för han kom med handen framför huvudet .. Stressa inte fram barnet det löser sig alltid även om man tror man ska föda hemma.. Bebisen kommer när den e redo o då kommer omgivningen oxå va redo. Lycka till :)

2014-04-14 @ 12:26:39
Postat av: Alexandra

Ja undrar bara att VEM är det som vill ha igångsättning? Är det du för att du är rädd att föda hemma eller rekommenderar någon läkare/barnmorska igångsättning pga snabba förlossningar? Hur snabbt gick det med Olivia?

2014-04-14 @ 12:51:57
Postat av: Malin-tvillingmorsan♡

25 april gissar jag & barnen på! 😘 kram kram

2014-04-14 @ 12:54:51
URL: http://blogg.loppi.se/tvillingmorsan/
Postat av: marie

Hej
Vilken jäkla barnmorska att säga så, det finns risker med att föda hemma men det kommer bli super bra ska du se. Men att du är orolig nu är inte ok.
Väntar med spänning på gissnings inlägget. Kram

2014-04-14 @ 13:00:20
Postat av: Zia

Jag tror att er lille "Torgny" kikar ut på söndag i v.36+4. Tror att det blir en liten påskbebis för er. :)Trist att du inte blev beviljad igångsättning, men hoppas att förlossningen blir bra ändå. <3

2014-04-14 @ 13:09:38
Postat av: mamma24sju

2 maj tycker jag låter som en bra dag :-)

2014-04-14 @ 13:36:17
Postat av: catta

hej!
ja har fött 4 tjejeer. alla födda I v 34 och v.34, de första två tjejerna födde ja på hs och gick på specen där!. är marjalisa swahn kvar som läkare där??? hon var grym!

ja föder oxå snabbt. min nr 1 gick totalt på 8 tim med lustgas, nr 2 tog 2 tim från allt starta och nr 3 tog endast 43 min, en krystvärk o hon flog ut!... men med nr 4 så tog de längre tid. 4 tim från när de sattes igng ordentligt!. o ja var såååå säker på att de skulle gå såå snabbt. snacka o psykiskt störande! kändes så hemskt undertiden när man låg där att de ej gick som man trodde!.

men I efterhand fick ja höra att barn nr 4 kan leva sitt egna liv, ta längre tid mm! snacka om sant:)

kram o lycka till o hoppas knodden snart är här!
catta

2014-04-14 @ 14:03:09
URL: http://cattasblogg.wordpress.com
Postat av: catta

hej!
ja har fött 4 tjejeer. alla födda I v 34 och v.34, de första två tjejerna födde ja på hs och gick på specen där!. är marjalisa swahn kvar som läkare där??? hon var grym!

ja föder oxå snabbt. min nr 1 gick totalt på 8 tim med lustgas, nr 2 tog 2 tim från allt starta och nr 3 tog endast 43 min, en krystvärk o hon flog ut!... men med nr 4 så tog de längre tid. 4 tim från när de sattes igng ordentligt!. o ja var såååå säker på att de skulle gå såå snabbt. snacka o psykiskt störande! kändes så hemskt undertiden när man låg där att de ej gick som man trodde!.

men I efterhand fick ja höra att barn nr 4 kan leva sitt egna liv, ta längre tid mm! snacka om sant:)

kram o lycka till o hoppas knodden snart är här!
catta

2014-04-14 @ 14:03:09
URL: http://cattasblogg.wordpress.com
Postat av: Sandra

jag hade ju en känning igår på att eran son skulle komma idag. skrattar. men nu verkar det ju inte bli så, så jag får ge mig in i gissningarnas värld och då kom datumet 2 Maj upp i huvudet =)

2014-04-14 @ 14:12:53
URL: http://charmigavardagen.blogg.se
Postat av: Therese

Jag tror att "Torgny" kommer ut 25/4 ;)

2014-04-14 @ 16:54:47
URL: http://nyutsidaa.blogg.se
Postat av: Sara med 5 barn

Jag förstår din besvikelse... När jag skulle föda min minsta ville jag få igångsättning då jag var i v 40, föder snabbt och min man jobbar utomlands och åkte hem för att vi skulle ha barn. Han tog ledigt en v före och en efter. När en vecka av hans semester gått började jag känna att jag inte skulle orka med hela familjen själv direkt efter förlossningen.
Men nej det viktigaste var att han fick ligga och jäsa i magen...
Fick åka hem, efter ytterligare en v började förlossningen och han föddes efter fem min på sjukhuset, en tim efter start. Dagen efter åkte min man.
Jag kände mig ganska bitter då och dessutom hör man andra som blir igångsatta till höger och vänster.

2014-04-14 @ 17:07:15
Postat av: Isabel

Jag tycker det låter som du blev nonchalant bemött idag av barnmorskan. Ok att föda hemma? Va? det är väl aldrig någonsin ok! Jag är så trött på barnmorskor och liknande som inte lyssnar och bara nonchalerar eller kör över när man vill ha/kräver någonting. Det känns som kvinnohälsan alltid får stå i bakre rummet och vi får ofta gå och var ängsliga och lite små rädda inför våra förlossningar. Mötte samma jargong när jag väntade min lilla flicka. Om jag vore du skulle jag ringa tillbaka och be om en ny tid till en ny barnmorska. Kram

2014-04-14 @ 18:10:20
Postat av: Josephine - Minjas mamma med lillasyster i magen <3

Blir du inte igångsatt så gissar jag på den 9 maj :)
Så fin du är i din mage!
Kram

2014-04-14 @ 18:36:24
URL: http://flickornaochjag.webblogg.se
Postat av: Viveca

Tror nog inte lill-snufs vill vänta så länge till, gissar att det sätter igång i natt och lillen föds i morgongryninen, dvs den 15 april :-)

Hur lång tid tar det att köra till förlossningen från er?

Stort lycka till! <3

2014-04-14 @ 18:42:31
Postat av: yaiza

jag tror nog att det kommer hända den 26e :-)
styrke kramar.

2014-04-14 @ 20:08:28
URL: http://blogg.loppi.se/blingmorsan
Postat av: sanne

Hej jag skriver till dig för att jag också har gbs och föder också snabbt, eller det har jag gjort hittills. Tycker det är sjukt att hon tyckte det var ok att du skulle föda hemma om i fall att du inte skulle hinna in. . . Då hinner du ju inte få antibiotikan och då kan det ju din bebis få lunginflammation etc.... tar de inte hänsyn till det? Tycker detta är sjukt...

2014-04-14 @ 20:15:48
Postat av: sanne

Hej jag skriver till dig för att jag också har gbs och föder också snabbt, eller det har jag gjort hittills. Tycker det är sjukt att hon tyckte det var ok att du skulle föda hemma om i fall att du inte skulle hinna in. . . Då hinner du ju inte få antibiotikan och då kan det ju din bebis få lunginflammation etc.... tar de inte hänsyn till det? Tycker detta är sjukt...

2014-04-14 @ 20:16:36
Postat av: Hanna Karlsson

Vad trist att det inte blev som du ville men hoppas att det går bra ändå.

2014-04-14 @ 20:48:06
URL: http://hannafialotta.blogg.se/
Postat av: Sandra

Gissar på 30/4 :)

2014-04-14 @ 22:31:30
Postat av: Malin

Kag tror att han kommer på Valborgsmässoafton. Lycka till.

2014-04-14 @ 22:43:04
URL: http://malin-ahrberg.blogspot.se
Postat av: Zandra - Mamma till Milo 9 månader

Jag gissar på fredag (den 18:e)! :)
Såå spännande!! :D Lyckospark!

2014-04-14 @ 22:58:20
URL: http://zandrasnyadagbok.blogg.se
Postat av: Li - fembarnsmamma

Jag gissar på det fina datumet 24/4-14. :)

2014-04-14 @ 23:35:28
Postat av: Hjördis Pedersen

Hej. Tror Torgny kommer att titta fram någon av Påskdagarna, lycka till. kram

2014-04-14 @ 23:39:24
Postat av: Anki

Hm, jag gissar på att nummer 6 kommer den 21/4
Lycka till!
Kram från Skåneland

2014-04-15 @ 01:53:27
URL: http://jankils.bloggplatsen.se
Postat av: Rebecca

Jag tror att du föder 27 april :-D lycka till <3 kram

2014-04-15 @ 06:25:00
URL: http://notcute.blogg.se
Postat av: Rebecka

Tråkigt att det blev så, men det går bra ska du se :)
Men hade du gbs nu, eller i tidigare graviditet? För i så fall aj du väl få antibiotika intravenöst när förlossningen startar, eller ska du fixa det hemma själv med tycker dom? :/
Kram och lycka till, tror han kommer den 18 april 😊

2014-04-15 @ 07:07:11
URL: http://www.rebeckaevald.blogspot.com
Postat av: Rebecca

Jag tror att du föder 27 april :-D lycka till <3 kram

2014-04-15 @ 07:37:24
URL: http://notcute.blogg.se
Postat av: Denise

Ja.. att det ska vara så svårt att tas på allvar när det gäller vården. Mitt barn nr 1 kom efter 7timmar, barn nr 2 kom hemma i hallen. Drygt 1 timme från första känningarna.. barn nr 3 fick jag tjata till mig en igångsättning.. och tur var nog det! (Vi har ca 1 timmes resväg till sjukhuset) och från att de tog vattnet på nr 3 tog det drygt 25 min! Så pass snabb gick det! :) när nr 2 föddes hade jag bara ren tur att vi sov hos min mamma den natten och att det började så pass tidigt så de kollade barn nr 1. :) lycka till! :)

2014-04-15 @ 09:04:41
URL: http://deniselinder.blogg.se
Postat av: 7 barnsmamman

Usch vilken barnmorska:(. Låter ju jätte hemskt! Tänk vilken chock det skulle bli för syskonen om du inte skulle hinna in å vara tvungen å föda hemma.
Det är nog olika det där med igångsättning beroende på vart i landet man bor.
Jag har fått igångsättningar utan några som helst problem.
Första gick jag dock över med i 3 hela veckor, så då blev det automatiskt igångsättning i v 43.Nr 2 å 3 gick jag över med i två v,med det kom tillslut ut självmant. Nr 4 fick jag igångsättning i v 41 någonting men hon kom på självmant samma dag. Nr 5 fick jag igångsättning v 37. Nr 6 igångsättning v 37+4 och nr 7 i v 37+5. Å även med den kommande lilla bebis kommer jag att be om igångsättning. Jag har inte haft några snabba förlossningar och ingen rädsla. Dock har jag haft mycket foglossningar och knappt kunnat röra mig pga smärtan. Och eftersom jag har en tendens att gå över med, så har jag aldrig haft problem med att få igångsättning. Vilket jag tycker har varit toppen. Då kan man planera in med barntillsyn mm. Hoppas allt löser sig med er lilla son å att ni hinner in till förlossningen i tid.

2014-04-15 @ 11:50:44
Postat av: mamma24sju

2 maj tycker jag låter som en bra dag :-)

2014-04-21 @ 18:13:51
Tack för att Du tar dig tid <3
Kommentera inlägget här:

Vad heter Du?
Är Du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg? Adress här, så hittar jag till dig :)

Kommentar:

Trackback