♥ Förlossningsberättelse ♥ 23/4 2014

Nu tänkte jag sätta mig ner och skriva min förlossningsberättelse. ♥
 
Jag skulle komma in för igångsättning på Huddinge sjukhus onsdagen den 23/4 då jag var i vecka 37 + 0.
Igångsättning skulle jag få pga av att jag hade GBS virus i urinen med Olivia (en grupp B-streptokocker).
Då måste man få antibiotika intraventöst vid förlossningen ca. 2-4 timmar innan födsel, annars kan viruset föras över till bebis och det kan vara livsfarligt.
Och eftersom jag tidigare fött barn snabbt så var det viktigt att jag skulle hinna in för dropp. Jag föder också prematurt, så vecka 37 + 0 var en bra mål för igångsättningen, tidigare än så görs det inte och jag är så glad att jag kom så pass långt.
Slemproppen hade börjat gå för ca. 1 ½ vecka tidigare och jag blödde några gånger också och hade onda förvärkar.
 
På morgonen den 23 april ringde jag förlossningen och sa "Hej jag ska komma in och föda barn idag, vilken tid ska jag komma?" Haha, låter helt knasigt, men så var det ju. Det var helt fullt där på morgonen så jag skulle komma dit till klockan 14:00. Barnen visste att idag skulle dom få en lillebror, och dom längtade.
Jag lämnade dom på dagis och sa hejdå på morgonen.
Hemma gick tiden så himla sakta. Jag kollade igenom BB-väskan, och så sov vi medans Olivia sov.
Mummu kom för att passa Olivia när vi åkte iväg.
 
En sån märklig känsla att gå korridoren fram tills man såg "FÖRLOSSNINGEN" skylten. Nu ska vi in där och vi kommer inte ut utan våran bebis. Jag tas in på undersökningsrummet vid två-tiden och får ligga kopplad i en CTG apparat.
 
Det visade sig att jag var öppen 3 cm redan och nu fick vi vänta på nästa steg. Det fanns inga rum lediga så vi fick vänta och vänta. Till slut hämtade en barnmorska oss och tog oss till "vårat rum" och då började det kännas mer verkligt. Förlossningsalen. Förlossningssäng, alla apparater..... det här är rummet som vi ska träffa våran son i.
Jag tror att det var samma rum som Vanessa föddes i.
Vi fick vänta där också på att läkaren skulle bestämma vilken metod som dom skulle sätta igång mig med.
 
Jag kopplades till CTG igen och dom satt i en infart i min hand där jag fick in antibiotikan.
Jätte stort nål som hon grävde in långt in i min hand.
Kolla bara på den här bilden, man kan se vart i handen nålen slutar!
 
Ser ni?
Jag bloggade ju från förlossningen, det kan ni läsa om i kategorin "Graviditet med # 6" här i vänster.
 
Sen vid 16- tiden kom dom äntligen in och sa att dom ska sätta hål på hinnorna så att vattnet går. Jag har aldrig varit med om något sånt förut och jag tittade på Andres medans dom gjorde det. Det var svårt för dem att ta hål på hinnan eftersom bebis inte var fixerad så det var som en mjuk ballong som gled undan när dom försökte göra hål. Till slut tog dom hjälp av något som höll i den samtidigt så dom kunde göra hål och då gick vattnet. Det vart inget vattenfall som många har beskrivit det för mig. Vatten sipprade ut hela tiden efter det. Klockan var då 16:08.
Jag ville upp och gå så att allt skulle sättas igång så vi gick till cafeterian, handlade lite dricka och promenerade i korridorerna. Jag fick värkar men inga jätteonda och dom varade inte alls länge.
Vi kom tillbaka, dom kopplade på CTG igen och bestämde sig sen för att sätta in värkstimulerande dropp.
Värkarna kom tätare men inget jag inte klarade av själv, jag stod bokstavligen och visslade ståendes bredvid sängen, tog värken och fortsatte med min sång. (insåg att Andres filmade detta också, hahaha)
 
Efter ett tag kom sköterskan och ville testa med lavemang på mig (?!) tydligen skulle det sätta fart på värkarbetet.
What! Jag har aldrig fått det förut, men det var väl trevligt att slippa bajsa på sig på förlossningen tänkte jag. Det var bara att lägga sig på sidan och få det där "skitet" avklarat haha. Ingen skön känsla alls kan jag lova! Jag låg och höll mig så länge jag kunde och gick sedan till toaletten. Tömde nog hela tarmkanalen där. (mysigt info, i know, men ska man göra en förlossningsberättelse så ska man göra det med sanningen framför sig, en förlossning är inte fluff fluff och guligull) Hur som. Jag var öppen 5 cm länge och inget mer hände.
 
Eftersom jag satt fast på värkstimulerande dropp så kunde jag inte gå iväg på promenad, jag gick runt i rummet, och det fortsatte komma vatten och blod. Jag behövde kissa hela tiden kommer jag ihåg. Så dom tappade mig på kiss och det kom bara några droppar. Har ni varit med om det nångång? Dom stoppar in nån slang i urinröret och det känns som att man ligger och kissar på sig när dem tömmer urinblåsan.
Spydde gjorde jag också när det började bli jobbigt. Dom höjde värkstimulerande droppen och vid 21-tiden började det göra riktigt ont. jag stod vid sidan av min säng och frågade när man kan be om att få lustgas och fick det direkt där och då. Sååå skönt!
Den sista timmen var värkarna riktigt onda och jag klarade mig förbi dem med hjälp av lustgasen. från att vara öppen 5 cm så öppnades jag till 10 cm inom en timme.
Jag stod tills jag inte kunde stå längre. Så jag fick ligga ner med lustgasen.
Och så tänkte jag på Nicole, Vanessa, Jonathan, Danilo & Olivia.... på min mamma... på alla er och era lyckoönskningar och på det viset tog jag värk efter värk. Andres stod bredvid mig och höll min hand.
 
Fy fan va ont det gjorde! Men jag tänkte fasiken inte klaga. 
Jag var lugn och tog värk efter värk. Jag tänkte att det gör ont måste betyda att det händer något, och det betyder att vi snart har våran son här hos oss. Jag kunde inte sluta längta.
Vid något tillfälle var jag helt borta av lustgasen, och precis då kom ny personal in på rummet. "Vänta lite, jag ska bara ta den här värken så hälsar jag på er alldeles strax." sa jag vänligt SmileySmiley
Jag frågade barnmorskan om allt går bra? Typiskt mig att tänka på alla andra medans jag ligger och har ont.
Han hadefortfarande inte kommit ner och jag var oroad över det, jag trodde att han satt fast med navelstängen och kunde inte komma ner pga av det, men snart var krystvärkarna här.
 
"Ska vi ta bort lustgasen så du är helt med när du träffar din lille son?" frågade barnmorskan mig.
"Jahadå, absolut!" sa jag och la ner lustgasen, och när Andres skulle ta den så sa jag vänligt "Fast jag håller den i handen för säkerthets skull"
 
Jag krystade och krystade tills barnmorskan sa att jag måste pausa. Bebis behöver lite tid att återhämta sig.
Andres stod bredvid mig och sa att snart är han här och det var verkligen så underbart att höra.
Och den där varma handuken som dom lägger mellan benen ibland är helt underbar!
sen fick jag klartecken att krysta och kände att huvudet var där. jag behövde bara krysta några gånger till och så är han ute. Bara jag får ut huvudet så glider han bara ut.
Jag tog i allt vad jag kunde och så hade världen blivit en pojke rikare. En ny skatt har fötts.
Klockan 21:57 blev jag mamma till denna fantastiske lille pojken. ♥
(när jag sattes igång så slog vi vad om när han skulle födas, jag sa att han kommer klockan 22, så jag var nästan mitt i prick där ;))
 
Känslan av att föda fram ett barn. När han kommer ut... helt ofattbart stort och... helt... underbart! ♥ Den känslan går inte ens att beskriva. All smärta är bortblåst och man känner bara sån ödmjukhet, kärlek, lycka och bara.. stora känslor.
Andres och jag pussades och förundrades av detta nyfödda son som jag hade fått upp på mitt bröst.
Han var helt perfekt.
 
Bebis bara 1 minut gammal. Smiley
 
Och så blev det efterskötningen. Jag krystade ut moderkakan och den var hel och fin.
Andres fick klippa av navelstängen som höll ihop mig och min nyfödda.
Jag hade inte brustit nånstans och det syntes tydligen inte att jag hade precis fött barn. Det kändes inte så heller för att vara helt ärlig. det som däremot kändes riktigt ordentligt var när dom tryckte på magen!
Fy Helsinki vad ont det gjorde!
Antar att dom gör det för att livmodern ska dra ihop sig och för att få ut allt blod som stannat i magen?
Efteråt såg jag att jag var helt blå i magen pga. att dom tryckt så hårt.
 
Senare kom dom in med den gudomliga brickan. Jag vet inte varför, men just den brickan man får efter födseln smakar så himmelsk gott.
 
Bebis låg hud mot hud och snuttade på brösten och vi fikade. Allt var precis som det skulle vara.
 
 
Jag drack som en kamel, (man måste ha kunnat kissa innan man får flytta till BB-rummet) 
Jag kissade i en sån där potta man har på själva toaletten så att dom kunde mäta hur mycket blod som kommer ut.
Sen väntade vi bara på att bebis skulle mätas och vägas.
 
♥ Älskade lilleprins var 2925 g och 48 cm lång. ♥
 
 
 Välkommen till Världen våran älskade lille skatt! Smiley
 
 

Kommentarer
Postat av: Cissi

Så fint! Blir alltid helt rörd när jag läser förlossningsberättelser. Så häftigt!

2014-04-30 @ 13:20:54
URL: http://nastanperfekt.blogg.se
Postat av: Camilla 33 år och 10 barnsmamma

Oo nu börja jag grina..vacker berättelse :-D
Kram Camilla

2014-04-30 @ 14:01:23
URL: http://www.minstorafamilj.se
Postat av: Putzi

Hej Satu. Härligt att du delar med dig av din förlossning, som verkar varit hur fin som helst. Jag var inne på bloggen hela tiden den dagen för att se ev uppdateringar, du har liksom blivit en del av vardagen, att se hur ni har det och så. Så fin er lille prins är. Ja alla era barn är söta och fina förstås men en alldeles nyfödd liten skatt är ju något extra.
Kram Helena

2014-04-30 @ 14:02:20
URL: http://putzisblogg.blogspot.se/
Postat av: Helene

Ååh vad härligt att det gått bra. Grattis till den lille pojken :) När jag läste din förlossningsberättelse kom jag att tänka på hur det var för mig, iofs så har jag bara ett barn än så länge men nog om mig. Grattis än en gång!

2014-04-30 @ 14:10:21
URL: http://volvochick.blogg.se
Postat av: Gunilla

Vad fint!! Och att det gick så bra. !!

2014-04-30 @ 16:51:16
Postat av: Malin -Mamma och Änglamamma

Ååå så underbart! ❤

2014-04-30 @ 21:04:17
URL: http://josefinaelma.blogg.se
Postat av: malin mamma till 2 prinsessor ♡ o väntar tredje barnet ♡♡

Åh satu nu längtar jag ännu mer efter min bebis ♡ den e beräknad till den 28e maj ♡ lääängtar så mycket till värkarna kommer hihi !!!♡♡

Svar: jag förstår! Spännande tid framför er nu :D
Me & My Baby Dolls & Gravid

2014-04-30 @ 21:58:01
Postat av: nina

Så herlig,blir helt rørt av og lese!
Gratulerer igjen!!

2014-04-30 @ 22:10:38
URL: http://mammantiljessica.blogg.no
Postat av: Therese

Åh vilken härlig berättelse! Blir sugen igen ju :) Grattis igen till sötnosen.

2014-05-01 @ 01:14:14
Postat av: Emmelie - Mamma till Ebba och Hugo

Åh varje berättelse är ju helt unik och fantastisk. Grattis till er fina son <3

2014-05-01 @ 07:26:49
URL: http://www.emmgus.blogg.se
Postat av: sandra

Så mysig berättelse så inlevelse rik. Började direkt tänka på mina egna förlossningar och det akuta kejsarsnittet. Känslan av total lycka när man får den nyfödda bebis upp på bröstet. Mysigt i massor. Vill än en gång gratulera till er son. Hoppas ni mår bäst.

2014-05-01 @ 07:47:40
URL: http://charmigavardagen.blogg.se
Postat av: Anki

Åå vilken fin förlossingsberttelse du har berättat för oss :-) Grattis åter igen till er fine lille son <3
Kramar från mig i Skåneland

2014-05-02 @ 01:55:40
URL: http://jankils.bloggplatsen.se
Postat av: marie

Hur kan man se så bra ut direkt efter förlossningen som du gör, så vacker, man ser var barnen fått sin skönhet i från. Fin berättelse med

2014-05-03 @ 15:47:39
Postat av: Linda

Vilken underbar (och ärlig) förlossningsberättelse!
Grattis till sonen :)

2014-05-08 @ 13:58:59
URL: http://autumnleaf.se
Tack för att Du tar dig tid <3
Kommentera inlägget här:

Vad heter Du?
Är Du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg? Adress här, så hittar jag till dig :)

Kommentar:

Trackback