Tuberkulos vaccination

Imorse åkte Puua och Andres iväg för att lämna våran bil i verkstan, och så kom dom och plockade upp mig och Olivia och vi for iväg till BVC.

Det var vägning och mätning, läkarbesök och "vad kan hon nu".

Vikt: 8.400 g
Längd: 74 cm

Läkaren undrrsökte hennes ben, mage- vilken lillsnuttis inte tyckte om, hon är i den åldern att hon är blyg för människor hon inte känner/träffar så ofta. Så hon började gråta helt hysteriskt och i samma veva skulle hon få sin tuberkulos spruta i vänstra armen.

Både jag och sköterskan höll fast henne, men det gick inte alls, hon var jätte arg och spretade emot. 
Hur kan någon så liten ha så stor styrka?

Andres fick hålla henne med sköterskan och vips så var vaccinationen klar och lillsnuttis somnade på direkten av utmattning.

Puua kunde inte titta på, och han hade lust att spöa upp läkaren som gjorde illa våran Snuttis, haha...

Men det är bra att hon fick sprutan och det är tack vare att Andres är från latinamerika. (Du vet vem du ska tacka, Olivia... ;-) ) 

Jag vet att dem vars föräldrar är från norden får betala själv för denna spruta, om dom vill ta den, så jag är tacksam ändå. Ser då inte fram emot att det ska vara. Fy vad det kom ut var från resten av järngänget när dem fått sprutan som små! Iiyyyy...

Nu är det över och Snuttis ligger i din säng och sover sött. 
Tack för hjälpen Puua!

En glad tjej i väntrummet. 
If u only knew...



Kommentarer
Postat av: Lisbeth

Stakkars lille, men det går jo fort over:-) Fin dag til deg og dine vakre små:-)

2013-10-16 @ 14:10:45
Postat av: Helena H

Åh lilla skruttan då... :/

2013-10-16 @ 15:10:23
Postat av: Maria

Jag är helfinsk och mina barns far är svensk, men med första barnet så sa de på bvc att det vore bra om barnet skulle få tbc-vaccinationen, men det skulle inte kosta någonting. Men det kan ju skilja sig från landsting till landsting.

2013-10-16 @ 15:18:01
Postat av: Ebba

Här behöver man inte betala för den. Men det är få som vill ta den. Det är en hemsk vaccination och man kan ha ont i armen i månader o så läker inte såren mm. Fy för den sprutan. Sjukdomen finns knappt här, så ser ingen mening med att plåga de små i onödan. Ska man resa senare kan man ta den då.

Svar: Som någon sa, med den invandringen som vi har och allt och alla barnen är omkring så är jag väldigt tacksam att vi har fått ta denna spruta nu.
Me & My Baby Dolls

2013-10-16 @ 15:44:37
Postat av: Frida

Här får man ta den sprutan genom skolan om man går gymnasieprogrammet omvårdnad då man ska jobba med äldre och sjuka osv. har för mig att man inte kan få jobb inom det om man inte har tagit sprutan

2013-10-16 @ 16:29:52
Postat av: Celia

Jag kan inte förstå varför man skulle vilja avstå från detta vaccin till sina barn. Håller med om att det inte är någon rolig upplevelse för dem, men det skulle vara ännu värre om de blev sjuka i tbc.
Sedan kan man säga att sjukdomen knappt finns här, men med den invandring vi har, och med alla utlandsresor folk gör så finns ju risken. Och det finns ju en anledning att vi inom vård måste ta den. När min son var liten fick vi den faktiskt för att min mans föräldrar kom från Finland. Då var det ett av de länder som räknades som högrisk, men det har man tagit bort igen.
Eftersom jag känner folk som har blivit sjuka i tbc, här i Sverige, så är vi vaccinerade i vår familj. Och jag önskar er lycka till i läkningen av den lilla prinsessans sår. Kram C

Svar: Håller med! Jag tycker att det är jätte bra att våra barn fick ta den. Mina syskons barn har inte fått den.
Me & My Baby Dolls

2013-10-16 @ 20:02:15
Postat av: Marie

Stackarn men det gick bra till slut och tur att dom små glömmer fort, din pappa är så rolig, ville slå ha haha.
Ha en bra dag på er, kram

2013-10-17 @ 09:37:43
Postat av: Helen Andersson

Mina barn har med tagit den och det har inte kostat något. Men jag jobbar inom vården och så har min ena syster haft tbc när hon var yngre.

Finns inga barn som gillar att få spruta och alla gör ont mer eller mindre.

2013-10-19 @ 12:04:06
Tack för att Du tar dig tid <3
Kommentera inlägget här:

Vad heter Du?
Är Du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg? Adress här, så hittar jag till dig :)

Kommentar:

Trackback