Vecka 16 + 0 ♥

INFO:
 
Barnet är nu 11-12 cm långt från huvud till stjärt och väger ca. 120 g vid veckans slut.
 
Huvudet är ännu stort i jämförelse med kroppen, men det börjar se mer proportinellt ut.
Ögonen är slutnaa, men de har blivit större och ögonfransarna och ögonbrynen har vuxit.
Underhudsfett börjar lagras, det hjälper bebisen att hålla värme smt ger energi.
På huvudet växer mer och mer hår. Alla fingraroch tår har ni små naglar.
Barnet pumpar runt ungefär 24 liter blod per dygn.
Barnet blir medvetet om ljud utifrån och kan reagera på dem.
 
Din livmoder är nu lika stort som ett bebishuvud. Livmoderna övre del är ungefär mitt emellan ditt blygdben och naveln.
Den ökade blodvolymen gör att en del kvinnor känner sig ovanligt varma, får ökad svettninge eller blir extra andfådda. Många kvinnor blir även täppta i näsan eftersom slemhinnorna svullnar vilket tros beror på hög halt av graviditetshormoner. Slidan kan ge en ökad mängd sekret. Så länge flytningarna är doftfria är det inget att oroa sig för. Skulle du få illaluktande flytningar ska du alltid upp det med din barnmorska. Behovet att kissa kvarstår ofta.
 
Såhär ser min mage ut nu:
 
Taskiga bilder, men jag kunde inte använda blixt då den studsade på spegeln. Jag kan be Andres ta bättre bild när han kommer hem.
 
Själv mår jag superbra. Helt overkligt att man faktiskt kan må bra under sin graviditet.
Jag har haft ont i underlivet och misstänkt urinvägsinfektion, så jag var hos doktorn idag. Ingen UVI men hon skulle skicka den vidare för odling.
Blutsaften har varit slut i över en vecka och jag måste köpa en ny. Och ny BH behöver jag också, cheez va ont i tuttarna jag har!Smiley Kan knappt ligga på magen... Nu är det brösten som förhindrar det, snart är det väl magen.
 
15 dagar kvar till RUL!

Kommentarer
Postat av: Sandra 4 barns mamma

Vad fort tiden går!!
Tyckte det var nyss du la upp magbilden från v.15

Kram

2013-11-27 @ 14:02:30
URL: http://blogg.loppi.se/thefamily/
Postat av: Karolina

Ja tippar på att de är en liten grabb i magen 😊

2013-11-27 @ 15:07:21
URL: http://karolinanordling.com
Postat av: Anna-Lena- mamma till 3 trollungar, snart 4

Så fin mage. Själv känner jag mig sprickfärdig.25 dagar kvar till bf men förhoppningsvis igångsättning innan

2013-11-27 @ 16:43:14
URL: http://annalenanordmark.blogg.se
Postat av: Eleni

Vilken kropp efter så många barn. Jätte fin mage verkligen. Förresten pratar eller förstår barnen spanska? Så fint språk.
Kram

2013-11-27 @ 18:24:41
URL: http://fembarnsmammaneleni.bloggplatsen.se
Tack för att Du tar dig tid <3
Kommentera inlägget här:

Vad heter Du?
Är Du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg? Adress här, så hittar jag till dig :)

Kommentar:

Trackback