♦ Satu svarar ♦

Nu var det ett tag sedan som jag svarade till er som inte har lämnat något egen bloggadress.
Eller, jo jag har ju svarat under samma inlägg och så har ni fått en mail om att jag svarat, men det är svårt att hålla koll på, så jag kör några svar här på ett eget inlägg istället.
Jag gillar inte det när jag själv kommenterar hos någon och dom svarar i sitt eget inlägg istället för hos mig, det minsta man kan göra är väl att kika tillbaka och svara där så man ser svaret också?
 
Nä, nu tycker jag att vi kör! Jag tar lite mass svar här då många frågar samma saker:
 
-Har du ögonbryns tatuering? :)
- Japp, det har jag. Min syster gjorde det på mig för ca. 2 månader sedan. Har även eye-liner tatuering. 
Ni som tycker att det låter intressant kan kika på deras hemsida- www.u-zone.se
 
Hej! 
Älskar din blogg! 
Har du några tips på hemsidor som säljer bra och billiga barnkläder?
- Tack!  När jag har handlat barnkläder online så har det blivit från bla. H&M, Lindex, KappAhl, Lekmer, Kotteshoppen.se
Dom är mina favoriter! BonPrix har även fina barnkläder till bra priser.
 
Underbart vackra barn ni har, som modeller! Blir det fler barn i framtiden eller känner ni att det räcker?
- Tack!  Just nu känns det som att vi har fullt upp, men (!) Haha, Andres springer nog iväg bara han ser att jag skriver det här- så är jag inte helt anti mot ett barn till senare, kanske om några år. Men just nu är det bra som det är jag skulle inte orka med en till lika jobbig graviditet som jag hade med Olivia och ta hand om 5 små, det är inte schysst mot nån av oss. :-(
 
Kan du inte berätte lite om du & Andres träffades?
- Det har många frågat, jag har för mig att jag har skrivit om det i något inlägg tidigare, ska kika upp om jag hittar den...
 
Hur var du som liten/ungdom? När flyttade du till Sverige, hur lärde du dig språket? Talar du flytande finska?
- Jag är född och uppvuxen här i Sverige, likaså mina 3 äldre syskon. Våra föräldrar flyttade till Sverige i 20-årsåldern. Mamma är från Myllykoski och pappa är från Borgå. Jag och mina syskon har aldrig gått på dagis (mamma jobbade som dagmamma) vi har gått på finsk klass från åk 1-9. Jag vet faktiskt inte när jag lärde mig det svenska språket. Haha, men jag antar att det kom från när vi var ute och lekte. Jag har fått höra att när någon pratade svenska med mig på gården (jag var nog ca. 2-3 år) så stod jag där som en fågelholk och förstod ju inte ett dugg, men på något vis kom vi överens ändå. Och på det viset lärde jag mig språket. Kompisarna ute på gården. Våra föräldrar har aldrig pratat svenska med oss hemma, eller har jag fel, Mamma? 
Hur jag var som liten och som ungdom får jag nog återkomma med. Men jag var en snäll och glad tjej, ingen "problem" tonåring på något vis. Tänkte ta fram mina fotoalbum och bjuda på gamla bilder på mig. Fyy nu låter jag ju jätte gammal!
 
Vilka språk pratar ni/era barn?
Dom pratar flytande finska och svenska och lite spanska. Och speciellt tjejerna tror att dom kan jätte mycket engelska också, dom säger jämt "Oh my gadd!" hahaha...
 
Underbart att syskonen tar så väl hand om Olivia!
Men visst hade barnen äldre syskon också? Hur har dom tagit emot lillasyster? 
Tack för en underbar blogg!
- Ja, dom har 3 äldre syskon från Andres tidigare förhållande. Hur dom har tagit emot sin lillasyster? -Inte alls, faktiskt.
Nu "får" jag ju inte skriva om dem, för då blir jag hotad- men sanningen är den att 2 av dem aldrig har träffat Olivia och inte på något vis överhuvudtaget visat intresse för henne. Deras förlust, jag struntar fullkomligt i det.
Det är som det är. 
 
Hur går det med pojkarnas pottträning?
- Jätte bra! Över förväntn faktiskt. Vi är otroligt stolta över dem, för dom är utn blöja hel dagarn, det är i stort sett bara på natten dem har blöja, eller om vi går ut och leker en längre stund utan möjlighet att kunna gå till toan. Men om vi handlar, går till vänner osv. så är dom utan blöja. Dom kissar och bajsar utan att vi behöver påminna dem.
Fast jg funderar lite på när dom ska vara utan blöja även på natten...? Hmm...
 
Tvillingarna fyller ju år snart, köper ni då likadana presenter till dem?
- Nej. I alla fall inte precis likadana. Beror lite på vad det är. Men kläderväg så köper vi likadana, men olika färger. Eller likadana men med nån annan motiv på. Leksaker brukar vi inte köpa likadant, det är lite onödigt och slöseri med pengar tycker jag, men som sagt så beror det på vad det är för något. Men jag tycker ändå att dom kan dela med sig och låna sina saker till varandra. Dem får ju fler roligare saker istället för dubbla av sånt som den andre redan har.
 
************************************************************************************************************************************
Tack till er som läser min blogg, va kul att ni trivs här och tack till er som tar er tid att kommentera, det värmer. 
Jag har skapat en sida åt bloggen på facebook också, gilla oss där för lite sneakpeaks. Vi heter mybabydolls.blogg.se
 
P.S Om jag glömt någon så vet ni vad ni ska göra- HOJTA till och påminn mig 
 
Tänkvärt.
 
 

Kommentarer
Postat av: mummu

Satu du har rätt, vi bratade inte svenska med er när ni var små.Det har ni lärt er "ute" med kompisar. När jag kom till Sverige på 70 talet kunde jag inte svenska alls, det var meningen att jag skulle vara här bara 2 veckor hoss min kusin, men min moster hade fixat ett jobb till mig, hoss en familj. 4 barn skulle jag ta hand om, bara deras mamma kunde Finska, jag lärde mig, ibland tårar i ögona, när jag inte fattade va barnen sa,men det gick, nu kan jag . Bratade med barnens mamma 2 veckor sen, hennes barn bratar om mig ofta , så mamman. Kul. Heippa. :P

2013-03-18 @ 13:13:21
Tack för att Du tar dig tid <3
Kommentera inlägget här:

Vad heter Du?
Är Du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg? Adress här, så hittar jag till dig :)

Kommentar:

Trackback