Helsinki

Nu menar jag inte svorordet- utan staden Helsinki (Helsingfors).
På torsdag morgon var vi framme i Helsingfors. Vi sov jätte bra hela natten och tog en sovmorgon.
 
En glad nyvaken solstråle!
 
Vi duschade, klädde på oss och gick ner till buffén för att äta frukost tillsammans med Mummu & Puua.
Syrran, Felicia, Emma & Dewin tog en rejäl sovmorgon, dom kom upp när buffén och allt var stängt.
 
Nukke "spelar" lite i väntan på mosteri...
 
Vi gick av båten för att leta efter ställe där dem kunde äta frukost på.
TYPISKT så började det regna när vi gick där, det var jätte varmt och blåste inget, det var bara regnet som störde.
 
Vi gick i torget och jag hittade jätte fina kaffekoppar med finska lejonet på som jag skulle köpa, men eftersom det regnade och alla gick framför mig redan i jakt efter frukostställe bestämde jag mig för att köpa det när vi kommer tillbaka istället. Tror ni inte att när vi kom tillbaka så var dom det enda ståndet som packat ihop och dragit!??
Just my luck!
 
Grabbarna åkte snålskjuts...
 
Nukke, Emma, Felicia, Dewin & Olivia
 
Syrran, Jag & Nukke
 
Ser ni, dem har t om palmträd i Helsinki! 
 
Snuttisen kom undan regnet, det gjorde inte resten av oss....
 
Mummu & Bessa
 
On our way...
 
Nukke med sin pappa framför sjörövarbåten =)
 
Efter en lång promenad i jakt efter frukost/fika ställe kom vi fram till Stockmann där vi fikade. Usch va besviken jag var över att inte hitta Muumi eller Smurfdricka nånstans...!!!!! Det bästa drickat ever.
 
Det var inte bara smågrabbarna som blev burna...
 
Jonathan var visst lite trött av att prova skor....?
 
Puua köpte skitsnygga blinkande skor till båda grabbarna, jätte häftiga och dessutom 40 % rabatt på dem. 
Jag såg också jätte, jätte fina skor som jag ville köpa till Snuttisen, men jag lät bli, jag vet ju inte vad hon har för storlek sen när hon börjar gå, eller framåt våren/sommaren... Men dom vara bara för söta, och 40 % rabatt på dem också... dem lär ju hemsöka mig. 
 
Vi gick till Hesburger och åt lunch. Så som jag längtat!!!
Men vilka priser, cheezuz! Det är en snabbmatställe, såsom McDonalds eller Burger King, men med super god hamburgare. En barnmeny där kostade 5.20 euro! Och den var inte speciellt poppis bland barnen heller.
Helt plötsligt överraskade min kusin Noora, hennes kille Antti och deras dotter Aleksandra oss när vi satt där. Dom var i Helsingfors över dagen då dem precis kommit från Schweiz. Och dessuom så kom syrran, Mummu & Andres inklampade med våran andra kusin Janne, som vi inte sett på evigheter! Han hade tittat på nån trollkarls show utanför Stockman och plötsligt fick Karo syn på honom. Hur liten är världen, han bor inte ens i Helsingfors. Vi åt lunch tillsammans och pratade lite, sen var det dags att fortsätta färden.
 
Noora & Aleksandra
 
Me & my cousin 
 
Tillbaka i torget gick Bessa och norpade åt sig ärtor från varje stånd...
 
En bild på gänget innan vi separerades igen...
 
Vi gick tillbaka till båten, öppnade en flaska champagne och bara var en stund.
Ett tips till er som ska resa till Finland med båten och vill äta middag på buffén- förboka det!
Kvällen före ställde vi oss i buffékön för middan och dom skrattade åt oss, det var fullt hela kvällen, vi fick redan boka för kvällen efter så att vi alla kunde få äta tillsammans.
 
Nukke köpte sig ett par solglasögon
 
 
Snart kommer fortsättningen på våran kryssning, sista delen. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Diana

Va mysigt att kryssa lite :)

2013-06-30 @ 21:36:00
URL: http://www.dianisen.blogg.se
Tack för att Du tar dig tid <3
Kommentera inlägget här:

Vad heter Du?
Är Du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg? Adress här, så hittar jag till dig :)

Kommentar:

Trackback