Jobbig start på dagen!

Alla barnen ligger och sover och jag har precis kommit upp ur ett varmt och skönt bad.
Jag kan ligga och bada hur länge som helst, och hur ofta som helst, barnen likaså.
 
Den här morgonen var inte alls kul. Alla vaknade på bra humör, men sedan gick nånting snett.
Jag fixade håret på Bessa och sedan på Nicole, och då skulle Bessa prompt ha likadant som sin syster och jag sa att jag inte hinner ändra det nu- och då bröt helvetet löst.
Ni vet ju hur jag har skrivit en massa om hennes temperament och denna trots våran bestämda 3-åring haft för sig?
*Jag knackar i trä samtidigt som jag viskar lite lätt*, vågar knappt säga det högt, men hon har blivit bättre faktiskt. Mycket bättre. Jag som trodde att det aldrig skulle gå över, hon höll ju på i nästan 1 helt år (!!!!)
Men hon har sina stunder fortfarande då inget passar, hon skriker och gapar och lyssnar inte för fem öre. Och imorse var en sån dag.  H A T A R att bråka med barnen, speciellt på morgonen när dem ska lämnas på dagis, likaså på kvällen när man ska sova. Men det gäller att vara bestämd. Man ska välja sina strider och vara bestämd. Nu hann jag inte fixa hennes hår igen och hon var jätte söt i de flina flätor jag suttit och gjort på henne. Nope, det gick inte för sig. Hon slet av sig tofsarna och hårspännet så hon såg ut som ett troll som fått elchockar. Det var dags att borsta tänderna- hon kom inte. Det var dags att klä på ytterkläderna och hon stod bara och skrek. Gaaah!
Det är inte kul att klä på två busiga 2-åringar samtidigft som man får lyssna på gnäll skrik från Bessa som vägrade klä på sig och så Nicole som står och frågar en det ena och det andra. Både jag och Andres var irriterade så vi blev också osams där ett tag, så det var inte rolig början alls på vår morgon. Till slut fick vi på barnen kläderna, och Vanessa fick nöja sig med att gå med en vanlig tofs i håret bara.
 
Riktigt jobbigt att lämna på dagis också.
Nicole var i innegruppen direkt på morgonen så hon skuttade glatt iväg till sina kompisar som ropade ivrrigt på henne i målarrummet. Resten av barnen skulle lämnas ute. Danilo slängde sig raklång bland snödrivorna om och om igen eftersom han inte fick hålla min hand. Jag önskar att jag hade händer så det räckte till alla. Sen slängde han av sig vantarna ett X antal gånger...
Vanessa var ledsen och nere och ville följa med mig hem. Det var på tippen att jag tog med mig henne hem, men då hade grabbarna också velat följa med, och så hade det blivit såhär varje gång att någon ska följa med. Jag vet ju att det går över så fort jag gått, för om det är någon som verkligen trivs på dagis så är det Vanessa.
Jag stannade kvar på gården ett tag, tills Bessa kände sig bättre och hittade något kul att göra.
Hennes fröken Merja är så gullig! Så hjärtlig och omtänksam. Jag förklarade för henne att det varit lite bråk på morgonen och att Bessa vart ledsen. Så hon pratade med Bessa och berättade om allt kul som dom tänkt göra.
Efter ett tag gav Bessa med sig och följde med och hämtade hinkar, dom tog ut nån färg också som dom lekte med.
 
Efter en timme ringde jag och pratade med just Merja för att höra hur läget var och om jag ändå skulle komma och hämta hem henne. Hon sa att det är väldigt sällan hon sett Bessa så nere  men snabbt hade hon blivit glad igen och nu var allt jätte bra.Jag skulle inte hämta henne, för annars skulle det bli såhär varje gång, och så skulle jag få med mig hela gänget... Ska ta en "mamma-Bessa" dag snart. Samt lika med resten av barnen också, det är viktigt med egen mammatid, trots att dom tjatar och frågar efter sina syskon ändå sen.. haha
Jag försöker att hitta små stunder då jag gör något med bara ett barn, som i måndags när jag tog med mig Olivia och Vanessa till syrran. Och idag fick Jonathan stanna hemma med mig & Olivia när resten av familjen åkte iväg och handla. Vi satt och tjuvåt ett Kinderägg och spelade spel på iPaden som ni tipsat mig om (TACK!).
 
Se hur glad han blir över de nya spelen! Hahaha...
 
Han är en rolig filur den där Jonathan.
03:44 på natten vaknade Andres och skulle till köket- då upptäcker han att lampan tänd i vardagsrummet och Jonathan sitter på soffan och spelar på Andres mobil! Olivia och jag vaknade i samma veva och då såg jag att han hade ringt till mig (och flera andra) där på natten. Ingen hade visst tid att prata med honom... Sen låg han där i sin säng och sjöng jullåtar och jublade glatt och entusiastiskt efter varje sång och klappade händerna.
Kul att nån tyckte att han var bra...
 
Gos med lillasyster hann han med också:
Dom vill allihopa pussa och hålla henne jämt. Ingen svartsjuka (ännu). Jo, dom bråkar om vems Olivia det är, speciellt med Puua som jävlas med dom. Så idag, som vanlig sätter sig Jonathan på soffan och med sig har han en kudde och frågar om han får hålla henne. Han vet att han måste ha en kudde där så att hon har stöd med huvudet.
 
 
Hur som helst- jag gick och hämtade barnen lite tidigare idag, för jag var så ledsen över morgonen. Alla var jätte glada, som om inget hade hänt. Andres tog som sagt med sig några för att handla och med sig hade dom en massa fika. Det nya är med grabbarna att när ma är iväg och handlar med dom så går dom iväg och plockar grejer från hyllorna som dom är sugna på, som dom slänger i kundvagnen. Idag hade dom tydligen fått välja godfika och så fick jag i uppgift att ringa Mummu & Puua över på fika. Mummu kunde inte, men Puua var här inom 5 minuter.
Vi fikade och så lekte vi kurragömma, haha...
 
Danilo är våran lilla clown
 
Våran lilla skatt
 
 Ojdå, det här blev långt nu va?
Jag ska ta och byta blöja på lill-Snuttisen och sen ska vi förflytta oss till sovrummet. Jag är helt slut fast jag sov efter lämningen idag! Har inte gjort nånting alls medans dom vart på dagis, tittat på Housewifes of "nånting" och sovit. Typ. Och ändå är jag trött!
 
God natt på Er, hoppas att ni sover gott!
 

Kommentarer
Postat av: Caroline

Vad skönt att jag inte e ensam med min 3 åring och trotsen hehe. En gång innan dagis fixade jag hennes flätor 4 gånger!! o hon var inte nöjd! Det skulle inte se ut så som jag gjort sade hon gång på gång och slutade med skrik o gråt samtidigt som Miranda började bli varm och gnälla mycket i vagnen. Min man hade redan gått till jobb och jag kände mig så maktlös. Vi var sena och allt kändes skit. Jag började bli tårögd och var verkligen på håret att ringa o säga att de skulle bli hemma. Hon har verkligen temperament, men har faktiskt oxå lugnat sig sista tiden..men minns att min äldsta höll på till hon var ca 3,5 år sen blev hon heelt annorlunda..så lugn :-)

Kram

2013-01-17 @ 07:37:44
URL: http://isflinga.blogg.se/
Postat av: ♥♥ Melissas Prinsar ♥♥

nemen gu så sött när han har henne på bröstet så
så mysigt!

2013-01-17 @ 09:43:01
URL: http://www.melissasprinsar.se/
Postat av: Hannah

ha ha, och jag kan tycka det är jobbigt att lämna två barn på dagis.... ;)

Störtskönt med mobilen där på natten!

2013-01-17 @ 10:49:13
URL: http://honeybuns.blogg.se
Postat av: Nina

Hei!
Sitter her å leser om temperamentet til Vanessa.Benjamin som er 20 måneder har blitt så sinna i det siste og jeg sliter veldig med disse "anfallene" han har.Vet ikke om det er trass eller noe annet.Han er så sinna at han omtrent flyr i taket i sinne.Jeg må låse døra så han ikke stikker av.Han sparker og slår og skriker som en villmann.
Jeg håper dette går over snart.Hvordan klarer du å håndtere dette så rolig?

2013-01-17 @ 10:50:59
URL: http://mammantiljessica.blogg.no
Postat av: Patricia

Skönt att man inte är ensam om detta! Idag hade jag också en sån morgon. Elina 4 år Jamie 3 och Bentley 4 månader turades om att gnälla och bråka. Elina va värst som inte va nöjd med sina kläder fast hon hade valt själv och sen va det håret, flätan jag gjorde va ful och hon kunde inte ha diadem. Sen hål hon på så i nästan 20 min samtliga som Bentley skrek i babysitter och Jamie grät i hallen. Till slut visste inte va jag skulle göra, vs helt gråtfärdig. När vi väl kom fram till dagis (sena) så pratade jag med dagispersonalen så dom visste varför Elina va ledsen. Usch jag gick därifrån helt färdig och med ångest. Att det ska va så jobbigt.

2013-01-17 @ 13:15:39
Postat av: Helena H

Bilden på Jonathan där han håller Olivia i famnen är ju helt underbar! :)
Och den där Danilo är full av strösocker från bullen är också bra. Hopplöst att äta såna bullar ordentligt ju. :)
Ha det riktigt bra.
Kram från Söderhamn

2013-01-17 @ 19:24:46
Tack för att Du tar dig tid <3
Kommentera inlägget här:

Vad heter Du?
Är Du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg? Adress här, så hittar jag till dig :)

Kommentar:

Trackback