BVC & Nässug

 Idag var jag & Snuttisen på BVC för läkarkontroll. Hon har vart lite snuvig och igår kväll fick hon feber 38.2
(-hennes allra första feber!) så jag tyckte att det var bra att vi gick, så kunde jag rådfråga lite om vad jag kan göra mer än att se till att hålla det svalt omkring henne, se till att hon dricker och ge näsdroppar. (Febernedsättning får man väl inte ge till såhär små barn. Idag sa dom att det var det enda som jag kan göra. Och till hennes snuva så var det bästa att droppa bröstmjölk i hennes näsa. Va? Det har jag aldrig hört förut. Men det sägs vara det bästa sa läkaren. Okiiii.....
Har ni hört talas om det förut?
 
Ett tips till alla små snuviga näsor där ute: NÄSSUG!
Vi har en sån här Näs-Frida och den är verkligen våran räddning på snuviga bebisar! Dom kan ju inte snyta själva, så det här hjälper jätte mycket.
 
Allt såg för övrigt jätte bra ut med Olivias kurva, hon växer som hon ska och hon väger nu 3970 g! Stora tjejen ju .
 
Hemvägen ja... *suck* Det finns en riktigt jobbig mördarbacke från BVC upp till centrum (not kidding!) och idag var det extra jobbig. Varför i helsinki kan man inte ploga på gångvägarna? Det var hur mycket slak/ löst snö hela vägen upp och där gled jag fram och tillbaka med vagnen. Jag kämpade på och tänkte att jag stannar och andas lite, men fasiken heller, här ska man inte stanna! (finsk sisu kom fram) och jag fortsatte upp. Mina ben var som spaghetti när jag kom upp och hjärtat bankade i 180.
I centrum mötte jag Mummu som var på väg till Siba för att handla en ny pankaksjärn. Fatta! Hon tar långpromenader i det här väderlaget med en alldeles nyopererad rygg!? DÄR har ni äkta finskt sisu, fast jag tyckte faktiskt att hon var lite galen där. Såklart hade jag precis missat bussen hem, så det var bara att knalla. Kan jag behöva, tänkte jag. Huvudvägen gick bra, där var det plogat och sandat, men när man vände in mot våran gata tog det tvärstopp.
Jag fick gå på bilvägen.
 
Och på det där ska jag köra en vagn framför mig???
 
Men jag kom fram till slut. Imorgon lär det här nog kännas, så otränad som jag är...
 
Snuttisen blev också trött efter dagens PW.
 
Nu ska jag ta något att äta innan jag klär på Olivia och hämtar resten av syskonskaran från dagis. Jag tänkte att vi ska gå och hälsa på hos Mummu & Puua sen.
Imorgon är Nukke ledig från dagis förresten, för vi ska till St:Eriks ögonklinik för en efterkontroll.
Undrar vad dom säger när dom får veta att damen vägrar ha på sig sina glasögon...
 
Och imorgon är det också den berömda Alla  Dag.
Inget som vi firar speciellt här hemma, det är bara affärerna som vinner på det.
Nicole är överlycklig att hon får vara ledig med oss imorgon, lite egentid och så har hon bestämt att vi ska ha alla hjärtans dag mys också.
 
Nu- något i magen!
Ha en bra dag allihopa!
 
P.S Giulianos fest bilder kommer ikväll!
 

Kommentarer
Postat av: Camilla 32 år & blivande 10 barnsmamma

OOhh hatar oplogat ,det brukar vara så här med ibland..

Jo jag skulle gå över grinden mellan vardagsrummet o köket,vi har den där för att dom alltid leker med disken o drar fram allt i skåpen,klättrar på bordet.m.m. haha
Ja för att underlätta hehe

Skulle gå över där o på andra endan stog barnens trävagga till dockorna som jag slog i kanten på..huua..
Jaa jag borde ha sytt men vågar inte hehe..

Mvh camilla

2013-02-13 @ 14:45:38
URL: http://minstorafamilj.se
Postat av: Camilla ♥ Gravid

Sååå fin din header blivit :D

2013-02-13 @ 15:22:39
URL: http://mirabilibus.blogg.se
Postat av: Camilla 32 år & blivande 10 barnsmamma

Glämde ju skriva att det vart jättefint med nya headern..
Du har så fina barn..:-D
Kram Camilla

2013-02-13 @ 15:24:13
URL: http://minstorafamilj.se
Postat av: Emma

Vilka fina barn ni har. :)

2013-02-13 @ 16:00:20
URL: http://Eembla.blogg.se
Postat av: ERIKA ENROTH

Näsfridan är ju kanon tycker jag! Räddade våra barns små näsor när dom va spädbarn iaf =)

BTW!
Gillar verkligen din header!

2013-02-13 @ 18:11:24
URL: http://erikaenroth.com/
Postat av: Sofie

Jag fick också det rådet när lillkillen blev snorig, plus att det var bra mot såriga bröstvårtor om man ammade! Och faktiskt så funkade det SKITBRA! Helt galet vad kroppen kan producera :)
Kram på dig!

2013-02-13 @ 21:43:38
Postat av: Helena H

Bröstmjölk i näsan på bebisarna vid förkylning fick vi höra redan när Linnea var liten (för 15 1/2 år sedan). Dåligt att de inte rekommenderat det till era stora barn... fast de kanske inte var förkyld då när de var så små så de kanske inte behövde nå. :)
Däremot har vi aldrig använt näs-fridan, men skulle köpa en direkt om jag hade en bebis nu, verkar ju toppen den! :)
Är ju superdrygt att gå i snömodden utan vagn,så förstår om du fått kämpat med vagnen idag....vill de att man ska gå mitt i vägen liksom eller...? Känns så ibland.
Bilden på alla fem barnen blev jättebra!
Ha det bäst.
Kram från Söderhamn

2013-02-13 @ 22:08:15
Postat av: Thea

Bröstmjölk funkar på allt! Täppta näsor, sår, eksem, bröstvårtor...ALlT

2013-02-14 @ 08:58:08
Postat av: Ida Nilsson

Vilka oerhört fina barn ni har!

2013-02-14 @ 15:03:09
URL: http://idacnilssons.blogg.se/
Postat av: kjell

Det ska borda finnas febernedsättade som är gjorda
för småbarn, för jag tycker mej minnas att vi hadde nått special.

Men halåå lillgullungen fyller snart 8, så jag kan ha fel. Tanken slog mej dock.

Fridens K.

2013-02-14 @ 15:51:07
URL: http://bakgardsgranden.blogg.se/
Postat av: Anaïs Wilson

Super goa ungar :)

2013-02-14 @ 15:52:39
URL: http://wakeupandlive.blo.gg
Postat av: Erika

Så fina bilder :-). Bröstmjölk funkar helt perfekt till snoriga näsor men även jätte bra när dom har klet i ögonen. Bröstmjölken har en läkande effekt, även på små sår. Kramar

2013-02-14 @ 22:05:19
URL: http://lillaica.blogg.se
Tack för att Du tar dig tid <3
Kommentera inlägget här:

Vad heter Du?
Är Du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg? Adress här, så hittar jag till dig :)

Kommentar:

Trackback