Vinterns första snö

DET SNÖAR UTE!
(ifall någon nu har missat det)
 
Blev så glad av att se snö och tankarna gick direkt till barnen.
Har dem sett att det snöar? Vad tycker dem? Åh jag hade velat se deras min när de såg vinterns första snö falla. ♥
 
Dem är på dagis idag och sen har vi helg tillsammans i 3 dagar.
Imorgon ska julgranen upp här hos familjen Gonzalez.
Det är en tradition från Andres sida av familjen, katoliker tar fram julgranen på Jungfru Marias födelsedag, vilket är den 6/12. Vi har en plastgran, just för att den ska upp så tidigt, annars hade vi nog bara haft barr kvar lagom till julafton.
 
I år ska julgranen få stå här i vardagsrummet har vi tänkt.
Stackars stackars gran... vi har en (snart) 1-årig tjej här som säkert vill ha sig en närtitt på julgranen. Vad lätt det var förra året då hon bara var några dagar gammal och inte tog sig nånstans. Fast granen välte ändå några gånger när busungarna var där och skulle ta med sig några kulor och choklad och polkagris stänger som Andres prompt insisterar på att ha i julgranen. Undrar hur många gånger dem kommer att ramla i år...? Smiley
(Där är också en plastgran ett plus.)
När jag växte upp så hade vi alltid en riktig julgran som vi barn och pappa (<---Puua) var och hämtade i skogen några dagar innan julafton. Riktigt spännande och äventyrligt varenda gång. Jag älskar doften som endast en äkta gran ger.
Det är en riktig julhöjare! I år hotar Mummu med att dom inte ska ha nån gran alls- men... en gran måste de väl ha?
En riktig gran med riktig doft? Får ta ett snack med Puua om det här tycker jag.
Traditionen måste väl skickas vidare. Right? Smiley
(håll med mig här nu, Mummu läser era kommentarer!)Smiley Smiley
 
Imorgon är det också Finlands självständighetsdag. (måste firas ;))
 
Och så är barnens Julfest på förskolan imorgon. Jag hörde att självaste Jultomten ska komma på besök där, så jag har hjälpt till att hitta paket till våra små, nu är det bara Olivias paket kvar.
Ska leta fram kläder för det också, Nicole och Vanessa har redan bestämt att de ska ha de nya klänningarna som kusinen Melina köpte till dem.
 
Bilder från denna morgon:
 
Sötfian Vanessa
 
Olivia vaknade redan klockan 6 imorse så hon var lagom trött...
 
Busungen Jonathan
 
 
Resten av ligan hann jag inte ta bild på...
 
Vad tycker ni om årets julkalender förresten?
Jag älskar den. Redan första avsnittet, det här kan bli riktigt bra.
Barnen tittar på den varje morgon och kväll. Förutom Vanessa som bestämt sig för att bojkotta familjen Hedenhös. Hon hade förväntat sig "Staffan Mömmö" (=Möller) Skellettet och Greven från förra årets julkalender.
 

Kommentarer
Postat av: Marie

Mammu låt Puua hämta en gran i skogen.
Här hemma älskar vi kalendern också.
Men snön försvann lika fort den kom här tyvärr, Kram på er

2013-12-05 @ 13:56:47
Postat av: sara

Gillar din blogg jättemycket men kan du inte lära dig skilja på de och dem? Tänk på hur du tex använder hon och henne och jämför med de och dem så kanske det blir lättare att hålla reda på. Du skulle ju aldrig skriva henne är på dagis idag....

2013-12-05 @ 14:00:07
Postat av: Mia från skåneland

Såklart att dina föräldrar måste ha julgran!
Kanske ni kan hänga med och hugga/köpa den så att barnen ändå får den uppleverlsen som du minns från när du var liten :-)
Vi har börjat hugga gran för ett par år sedan tillsammans med ett par vänner och jag älskar det! Känslan av att gå och välja gran...och sen efteråt har vi alltid lite glöggmys tillsammans. Mysig tradition!

2013-12-05 @ 14:25:25
Postat av: lindisha6barnsmamma


här är det ingen snö änn .vill inte ha snö ,vist det är jätte fint ,men inte när det sen blir slask av de.
Tycker om jul kalendern vi med
till och med min 3 åring gillar den .

2013-12-05 @ 15:26:20
URL: http://lindisha6barnsmamma.bloggplatsen.se/
Postat av: jojz.blogg.se - the inspiration finds you ~

Kul med snö! :D

2013-12-05 @ 16:23:50
URL: http://jojz.blogg.se
Postat av: Sofia - FOTO

Håller med om traditioner!.. En gran är ett måste, hihi :)

2013-12-05 @ 17:10:20
URL: http://sofiaforss.blogg.se
Postat av: Malin , Gravid med tvillingar

Hör snöar det oxå för fullt!!☺️
Va gullig din mamma är å skriver till mig! Mummi hihi! Så söt :)

Idag har jag gjort gips mage! Har du gjort det med någon av dina? :)

Kram fina du!

Svar: Nej, det har aldrig blivit av! :/ Gick det bra?
Me & My Baby Dolls

2013-12-05 @ 18:14:37
URL: http://malinhedblom.blogg.se/
Postat av: Emma Nyström

vilken söt blogg du har!

2013-12-05 @ 18:55:52
Postat av: Caroline

Våra barn gillar julkalendern, vi ser den tillsammans varje kväll innan läggdags. Jag kan också tycka att den är smårolig ;)

2013-12-05 @ 21:12:42
URL: http://carr0n.blogg.se
Postat av: yasmine modell mamma och fru

aha oki men gud jag är alla fall hundra på att jag sätt er. helt säker... hmmm hehe.
vi mår oki men de är ju riktigt tufft att orka gå vidare.
Idag var vi i Haninge en sväng, sen på öppna förskolan.
ser att du väntar en till nu , oj grattis... blir många småttingar.. gissar på att det blir en pojke. kraaam

2013-12-05 @ 22:59:26
URL: http://www.yasminegill.blogg.se
Postat av: Helén

Klart dom ska ha gran. Vi har plast. Men det är bara för att jag är allergisk. Min kära svärmor var gullig nog att fixa en plastgran till dom redan vår första jul där (15år sedan). Bara för att jag fick astmaanfall. Men det finns ju tydligen spray som luktar gran som man kan ha på plastgran.
Hon får göra som min far gjorde för några år sedan. Han tog fram glitter och slängde på sin Benjamin fikus han hade och sa nu har jag klätt granen... Innan vi fatta vad han menade. Men det gick inte för sig, mina syskon for och köpte en ny gran till honom.
Traditioner ska föras vidare. Jag älskar själv traditioner. När jag växte upp så hade vi julmat under hela julhelgen, sedan köpte mamma ny skinka som vi skulle ha nyår..Det saknar jag. För min sambos familj där vi alltid firar numera dom har bara julmat en dag :(

2013-12-05 @ 23:12:37
Postat av: Josefin-22år, fru & trebarnsmamma

Hejhej! Första advent var nog riktigt mysig men väldigt väldigt blåsig. Idag ska det firas självständighetsdag :)

2013-12-06 @ 08:27:20
URL: http://junimamma.blogspot.com
Tack för att Du tar dig tid <3
Kommentera inlägget här:

Vad heter Du?
Är Du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg? Adress här, så hittar jag till dig :)

Kommentar:

Trackback