♥ Fråga mig! ♥

Det är verkligen jätte roligt att logga in här och se hur statistiken över läsare går uppåt, och tusen tack till er som orkar att ta er tid att kommentera också. Jag älskar att blogga, det har blivit en stor del av min vardag och jag älskar att skriva av mig och berätta vad som hänt under dagen, vad som är nytt, vad vi har hittat på, om mina tankar... ja om (<---nästan) allt.
 
Jag delar också med mig av en massa bilder med er och jag tror att när mina barn är stora nog, så kommer dom att älska (hoppas jag iaf) att kika in här och läsa om allt som vi gjort.
Det här är ju en slags dagbok, men en offentlig sådan.
 
Jag delar med mig mycket av mitt liv till dig som läsare och jag tycker att det är kul att du gillar att kika in här och uppleva allting med mig. Jag gillar det att ni är med mig i det här, att ni finns där att utbyta tankar och idéer med mig. Känns som att jag också har fått "känna" er lite grann. Och jag har även hittat några av era bloggar som jag också följer.
Ni är lite som mina väninnor på bloggen, låter knasigt, men så är det och jag uppskattar er jätte mycket.
tack för att ni finns.Smiley
 
Såklart är bloggandet lite läskigt också. Jag vet ju inte alls vem som läser det här. Eller jo, jag vet ju lite, men inte alla. Såklart. Men än så länge har jag inte fått några kommentarer som jag inte klarar av att hantera, förutom där i början. Men man blir ju klokare och dumma kommentarer publiceras ej, sånt platsar inte här.
 
Men.. vilka är ni?
Vad gillar ni att läsa här inne och vad vill ni se mera av?

Ni ställer ju en massa frågor till mig, som jag ibland glömmer bort att svara på, så vad sägs om att samla alla frågor ni kommer på just nu i detta inlägg så är det enklare för mig att göra ett helt eget inlägg där jag svarar på alla frågor som ni har ställt? Det blir enklare för mig att hitta alla frågor och lättare för er att se alla svar. Vad sägs?
 
So go for it, fråga på!
- Jag svarar!

Kommentarer
Postat av: Veronica

Okej här kommer en fråga som du säkert fått förut
Skulle du/ni kunna tänka er fler barn<3?
Och en till:
Vad jobbar du med/är utbildad till:)?
Kram

2013-08-28 @ 14:31:15
URL: http://4livliga.blogspot.se
Postat av: Veronica

Föresten:) Den 21a ska vi ha dop<3

2013-08-28 @ 14:31:50
URL: http://4livliga.blogspot.se
Postat av: Anonym

* Varför hade du svårt att bli gravid? Vad gick du för på behandling för att få Nicole? Och hur länge tog det innan ni fick henne?

* Var alla barn planerade? Och funderar ni på att skaffa nån mer i framtiden?

* Födde du alla barn vaginalt, eller föddes någon med kejsarsnitt?

* Vem bestämde namnen till barnen?

* Har ni funderat på att köpa hus längre in i framtiden eller duger det med lägenhet för er?

Kram!

2013-08-28 @ 15:05:31
Postat av: Carro i Norrland

Hejsan. Vill bara lämna ett avtryck, älskar din blogg och tycker du är en sån fin person. Tack för att du delar med dig av er vardag!
Har själv inga barn ännu, men drömmer om dagen då jag kanske blir mamma själv:-)

2013-08-28 @ 15:08:35
Postat av: Carro i Norrland

Hejsan. Vill bara lämna ett avtryck, älskar din blogg och tycker du är en sån fin person. Tack för att du delar med dig av er vardag!
Har själv inga barn ännu, men drömmer om dagen då jag kanske blir mamma själv:-)

2013-08-28 @ 15:13:02
Postat av: Mia

Hej!
Jag är en 2 barnsmamma från Svedala som ligger utanför Malmö. Hittade hit via Mirka´s sida när du gästbloggade.
Jag tycker du skriver jätte bra och det är kul att läsa om hur du får vardagen att gå ihop med 5 barn.
Jag har frågat en gång innan om du inte kan skriva lite om hur du och Andres träffades. Lite bakgund
:-)

Annars tycker jag att du ska fortsätta skriva precis som du gör :-)

2013-08-28 @ 15:24:33
Postat av: nina

Hei-hei!!
Jeg er nesten innom hver dag for å se hva dere driver med.Dere finner alltid på så mye gøy,og mange fine bilder av din vakre familie.
Jeg bor i Norge og har to barn.Jessica 4,5 og Benjamin 2 år:)
Jeg skriver også blogg,og elsker det!!

2013-08-28 @ 15:25:46
URL: http://mammantiljessica.blogg.no
Postat av: Emelie

Jag läser din blogg varje dag och jag säljare verkligen allt med den! Händer alltid något nytt!
Jag har en fråga om Andres sida av familjen, kan du förklara hur dom är släkt med varandra? Jag hänger inte riktigt med, med alla namn och sånt!
Tack för en underbar blogg! :)

2013-08-28 @ 15:39:22
Postat av: Emelie

Älskar* skulle det va inte säljare! Dumma mobil stavning ;)

2013-08-28 @ 15:40:49
Postat av: Tvillingmamma

Hej.
Jättefin blogg du har. Är inne här lite varje dag och kikar. Jag har tvillingtjejer på ett år och nu har jag blivit gravid igen, då det finns stor chans att det bli två eller fler igen så kommer vi troligen behöva en större bil. så min fråga är vad ni använde för bil när ni hade 4 bakåtvända stolar och vart i bilen var stolarna placerade?

2013-08-28 @ 18:11:39
Postat av: Ida

Heej fina du!

Jag undrar om barnen pratar finska med varandra?
Och kan även dina syskonbarn finska? :)

Kram från en finsk Ida som själv gick på finska avdelningen som liten. Dock låg förskolan i Brandbergen på den tiden.

2013-08-28 @ 18:21:17
Postat av: Anonym

Var i finland kommer du i från ?
Bor själv utanför Vasa i Österbotten :)

2013-08-28 @ 18:51:57
Postat av: Johanna

Varifrån i finland kommer du?
Bor själv utanför vasa i österbotten:)

2013-08-28 @ 18:53:16
Postat av: Pernilla

hmmm...vad kan jag fråga... :)
Leker du ofta med barnen eller leker dom fint själva?
Vad har du jobbat med innan barnen o vad ska du jobba med sen när barnen blir större?

Kram pernilla <3

2013-08-28 @ 20:03:08
Postat av: Blomstermamma

Läser din blogg dagligen sedan tre år tillbaka. Du verkar ha en härlig familj! En sak som jag ofta undrat är vad Andres arbetar med? Sedan har jag fått intryck av att han jobbar mycket och att du sköter allt kring barn och hushållsarbete. Stämmer det och hur ser du på din "arbetsbelastning"?

2013-08-28 @ 20:37:18
Postat av: pernilla

aw tack så mycket!!
nej men de måste vara jättekul till mästa dels med så många barn ju.
har du alltid velat ha så många eller de bara blev så?=)
deras ögon e riktigt fina iaf.

tack vad snällt sagt.

aha okej då hänger jag med i raderna hehe.du likar svensk faktiskt.
de va ändå en fin kyrka/lokal.och ett fint bröllop=)

vilka bloggar tycker du om att läsa?
vill du ha fler barn?
mycket bilder e kul och i övrigt va din blogg rätt intressant haha så här tittar man nog in igen;)kram

2013-08-28 @ 20:54:46
URL: http://misssdifferent.blogg.se
Postat av: Mikaela

Hej! Heter Mikaela, kommer från Finland (finlandssvensk), 7-barnsmamma & hemmamamma :-) Trevligt att läsa om andras vardag! Min fråga är: Vad jobbar din man med? Det kanske har kommit fram nångång men åtminstone inte som jag har sett...:-) Ha det bra!

2013-08-28 @ 21:01:43
Postat av: Familjen Lindvall

Vad har du för jobb? Hur länge har du varit hemma? När planerar du att börja jobba igen? Är det bara du som tagit ut föräldraledighet? Lite nyfiken :) Linda

2013-08-28 @ 21:05:43
URL: http://lindvallfamiljen.blogg.se/
Postat av: Lina :)

Tack själv för en otroligt fin blogg!!
Jag har aldrig träfat dig, utan råkade hitta hit från en länk av Mirka för över ett år sedan, och det är jag otroligt glad för. Från den dagen har jag läst vartenda inlägg du har gjort tror jag. Jag älskar den mix skriver om! det är så perfekt, dig, barnen, händelser och vardagsliv det blir en så skön blandning! och så älskar jag att du är så frikostig med bilder på dina otroligt vackra barn! Love them! Om jag skulle få efterlysa något så är det ett släktträd. trotts ett års läsande så är det fortfarande lite smårörigt med alla kusiner och så hit och dit, så om du hinner, orkar och vill så vore det galet skoj med ett stort släktträd över din stora fina familj :D MVH Lina :)

2013-08-28 @ 21:23:50
Postat av: Ann-Sofie

Vad har du jobbat med förut? Hur gör du för att få så vita tänder? :D

2013-08-28 @ 22:06:30
Postat av: Fia

Jorå det är bara bra. Barnen var jätteladdade inför dagis/skolstart så det har gått jätte bra. Tråkigt bara att alla måste är tillbaka.

2013-08-28 @ 22:07:02
URL: http://sofsan.se
Postat av: Julia

Du har så fina barn ! Jag själv är från Finland men pratar svenska (finlandssvensk).. :)

2013-08-28 @ 22:55:05
Postat av: Felicia

Hej!
Jag hamnade här av en slump för ett bra tag sen. Sen dess har jag läst din blogg nästan dagligen :) Jag tycker mycket om din blogg på grund av den öppenhet du visar och att din make är från Uruguay är extra roligt då jag själv också har ett uruguayanskt påbrå (min pappa är därifrån). Jag och barnen var i Uruguay ifjol och planerar att åka dit igen nästa jul :) Det är sällan man råkar på folkmusik är från Uruguay.

Jag blir lite nyfiken, har ni varit i Uruguay? Har maken släkt där eller har de också flyttat hit?

Tack för en härlig blogg!

2013-08-29 @ 00:01:57
Postat av: s

Jag är en 18 årig tjej, bor i Dalarna och gillar din blogg supermycket!
Jag är helt fascinerad av tvillingar, tycker det är jättecoolt! Så roligt att läsa och ta del av ert liv, bilder och allt. :) Tycker du uppdaterar bra som du gör nu :)

2013-08-29 @ 06:57:33
Postat av: Liz

Hej Satu, mig "kanner" du ju, precis som du tanker jag ocksa pa tvilling ganget som vaninnor pa bloggen! :) Hursomhelst sa tankte jag pa att det vore roligt att lasa om hur ni hanterar uppfostran och hur ni gor nar barnen brakar, nar nagon beter sig illa, var gar gransen, "lyder" era barn da, eller skammer du ogonen ur dig ibland...? Da din man ju inte ar svensk tankte jag att det ocksa kan vara roligt att hora om ni har samma eller olika asikter om barnuppfostran?

Sa mer pepp och nagot inlagg om just barnuppfostran skulle jag gilla att lasa om! Jag ar otroligt imponerad av dig/er. Jag haller pa att bli galen pa mina sma flera ganger varje dag och den sista manaden har varit mycket varre an vanligt och det ar trots, tjurigt, ingen lyssnar, bara gnall och brak HELA dagarna. Och ingenting verkar funka just nu! Pust, hoppas att det ar en snabb fas...

Stor kram!!

Postat av: pernilla

Hej!!
har följt din blogg ett tag nu du verkar ha en helt underbar familj med mycket skoj och kärlek =)Tycker det är kul att läsa om alla roliga saker du hittar på med barnen och om inredningen/renoveringen, du tycks alltid sätta barnen först vilket jag tycker är jättebra (inte många som gör) hade varit kul att sett bilder på hur alla barnens rum blev efter ni gjort iordning dom=) har själv två pojkar 3 och 5 år har du tips på hur jag kan inreda deras rum? (de delar) tycker det är jättesvårt och har ändrat säkert tusen gånger... älskar att läsa din blogg mvh pernilla

2013-08-29 @ 08:12:08
Postat av: Emma

Jag undrar när dina barn slutar med napp, blöja, dricka välling, & sova middag ? :)

Jag tycker du är en fantastiskt mamma & jag ser upp till dig, jag önskar & hoppas jag blir en lika bra som du är <3 dock är det några år kvar då jag "bara" är 17år!

Dina barn är ur söta allihop <3

Ta hand om dig & alla dina barn <3
Kram Emma.

2013-08-29 @ 09:22:33
Postat av: Lisa Åhgren

Hej Satu. Är inne och läser i stort sett varje dag. Min pappa är förvaltningschef på för Barn och utbildningsförvaltningen, han heter Mats. Jag bor i Tullinge med man och son på 3,5 år och vi väntar en lillebror inom en månad. Läser Mirkas blogg så det var på det viset jag hittade till dig för 1,5 år sen. Kul att läsa om allt du hittar på med barnen. Kram Lisa

2013-08-29 @ 10:03:25
Postat av: Kajsa

Hej! Jag gillar din blogg jättemycket! Jag undrar lite hur ni bor, hur stort har ni och har barnen egna rum?

2013-08-29 @ 10:10:11
Postat av: Marie

Hej
har följt din blogg ett år nu ca.
Jag är nöjd som den är och jag är så förvånad att du jämnt är så glad, aldrig skriver du om tråkigheter och det är så bra. du har en super fin familj och släkt så roligt att läsa om er i bland känns det som om man kände dig som en vän.Kram

2013-08-29 @ 10:20:32
Postat av: Linn

Läser din blogg varje dag å gillar den jättemycket! Jag vill också ha många barn fast kanske inte så tätt :). Men jag tycker ni verkar klara det galant. Jag undrar hur gammal Andres är? Är ni gifta å hur var bröllopet isf? Vad är det jobbigaste med att ha många barn så tätt? Hur många år skiljer det på dig å dina egna syskon? Kram!

2013-08-29 @ 10:40:18
Postat av: Ella

Hej Satu! läser din blogg varje dag. Tycker om att läsa om eran vardag och barnens bus med puua. Hur träffades du och Andres? Pratar Andres spanska eller svenska med barnen? Pratar du finska med barnen? Keep up the good work, din blogg är toppen! :)

2013-08-29 @ 10:48:13
Postat av: D

hejhej!
Jag är en 20 år tjej från norrland, fick förra veckan reda på att jag är gravid, blev superglad!! Dock är jag ensam men jag ska klara detta ändå om allt går vägen!

Hur stor lägenhet har ni?
Har du någon gång fått missfall?
Vad heter dina barn i mellannamn?
Vilken månad har du som tidigast börja få bebismage?
Kan inte andres gästblogga??

2013-08-29 @ 12:17:25
Postat av: Jennifer

Hej! Jag hittade hit via Mirka's blogg några månader innan ni fick Olivia.
Jag hoppas jag blir en lika fin mamma som du verkar vara, om några år. Har inga egna barn (är 21 år), men får rå om så många härliga ungar på jobbet varje dag, då jag jobbar på förskola.

Har ni/du alltid velat ha många barn? Och så tätt?
Kram!

2013-08-29 @ 12:54:21
Postat av: Sandra

hej, Jag undrar hur ni gör med maten, vi har stora problem med det här hemma, det tjatas om mat precis hela tiden. Vilka är barnens favorit rätter?
älskar din blogg, så inspirerande!

2013-08-29 @ 13:10:30
Postat av: sandra

hej!
*hur mycket brukar ni lägga på julklappar/presenter?
*hur brukar ni fira jul/födelsedagar?
*funderar ni på flera barn?
*bor ni i hus eller lägenhet? (hur stort)
*delar barnen rum?
mvh sandra

2013-08-29 @ 15:21:22
Postat av: Hanna

Hej Satu! Tycker om att läsa din blogg. Jag undrar om du får höra många elaka kommentarer från folk att ni har många barn osv? Vad sa folk när du väntade Olivia? Hur skulle ditt liv se ut om du inte fick så mycket hjälp av dina föräldrar.Skulle önska att jag fick avlastning med mina 4 nån gång men aldrig. Kram

2013-08-29 @ 15:23:28
Postat av: Therese, mamma till Evelina och ängel Ida♡

Du har verkligen den mysigaste bloggen, man fast direkt och blir liksom varm och glad!
Jag undrar hur du och Andres träffades? Och vad nu jobbar ich vad ni är utbildade till? :))

Tack för din blogg ♡

2013-08-29 @ 18:26:21
Postat av: Viktoria

Heej :) Läser din blogg varje dag den är så fin.
Jag har ju en liten kille som är 2 dagar yngre än Olivia. och sen en 2 åing det är så kul vill ha många barn jag med.

Hur stort bor ni? skulle du inte kunna tex filma så man får en rundvandrig o se hur ni bor , skulle va roligt. Ni verkar ha så fint!!

Sen tänkte jag, hur ofta träffar ni tex din mamma o pappa o sånt? ni verkar umgås mycket med släkten:)

Kram

2013-08-29 @ 19:15:36
Postat av: Anonym

Jag tycker att du verkar som en riktigt super-women! Har följt din blogg jättelänge nu och du är nästan lite som en förebild för mig :)Jag undrar hur du hinner med allt- barnen, hemmet, bloggen, mat osv. Så här kommer lite frågor jag är nyfiken på, då jag själv är jättedålig på just dessa punkter:

1. Hur ofta dammsuger du?

2. Sminkar du dig varje dag? Och vad använder du för smink då isåfall? - Alltså använder du Foundation eller puder eller helt naturlig, mascara eller inte osv :)

3. Hur ofta rengör du toaletten?

4. Är det oftast städat eller stökigt hemma hos er?

5. Lagar du middag varje dag?

6. Kan inte du skriva lite mer i bloggen om vad du lagar för mat idag, vad du städat osv, det ÄR faktiskt roligt att läsa om vad folk sysslar med på dagarna! :D

7. Hur många timmar ägnar du åt datan per dag ungefär?

8. Hur stort är erat hus/lägenhet?

9. När går du upp på mornarna unefär? :)

10. När går du & lägger dig på kvällarna ungefär?

11. Är du social eller blyg, eller vilken personlighet har du? :)

12. Bäddar du sängarna varje dag? Hihi.

14. Hur mycket tid lägger du på bloggen per dag ca? <3

15. Hur många bloggar läser du per dag ungefär?

16. Hur ofta dammar du?

17. Hur ofta våt-torkar du golven?

Hoppas du svarar på dessa frågor, för som sagt är du en stor förebild för mig! :) Love your blogg!

2013-08-29 @ 20:18:58
Postat av: Dlin

Hejhej, går fortfarande på gymnasiet, fyller snart 19 hehe, brukar inte läsa "vuxenbloggar" men din blogg är så sjukt fantastiskt, det är så fint och roligt att läsa, det är hela grejen med din blogg, typ utseendet på den och hur du skriver och om allt du skriver, din blogg har hela paketet med andra ord!! Jag skulle vilja veta mer om din och andres första möte och allt det där :) Och så vill jag veta hur du hinner med grejer, som till exempel att läsa med 5 barn? :)

2013-08-29 @ 20:22:51
URL: http://lovelifeasamuslim.blogg.se/
Postat av: Amanda

*Hur upplevde du din första förlossning? Var den HEMSK, eller tyckte du inte det gjorde speciellt ont att föda barn?

*Hur var din första graviditet? Var du rädd för massa olika saker, eller njöt du bara?

*Har dina kontroller alltid varit bra på MVC, eller har du någongång haft högt blodtryck eller någon annan graviditetskomplikation?

*Vad låg ditt blodtryck på under graviditeterna?

*Vilken förlossning var värst? Var det första och sen gick det bara lättare & lättare, eller behöver det inte alls vara så? (Jag har ju fött ett barn, men är rädd för att göra det igen, ifall det gör lika ont pallar jag bara inte)! :p

*Vad tycker du var värst under förlossningen? Värkarna, krystningarna?

*Var du aldrig rädd för att något skulle gå fel när du var gravid? Typ att moderkakan skulle släppa, att barnet skulle dö eller något annat.

*Var det inte jobbigt att ha så många småbarn samtidigt?

*Ammade du alla dina barn, eller, har kör du med ersättning?

*Vad jobbar du med? Innan du blev mammaledig. Ska du börja jobba snart igen, eller kommer du vara hemma-mamma :)

ÄLSKAR din blogg!!! Drömmer också om många barn! :)

2013-08-29 @ 20:27:27
Postat av: Amanda igen

Glömde ju fråga, sprack du under någon förlossning/blev klippt?

2013-08-29 @ 20:34:32
Postat av: Pernilla

kom på en grej som jag skulle vilja läsa mer om...typ vad ni äter för mat...haha så kanske man själv blir inspirerad då man inte har nån matinsipration...haha ;)
ha de gott kram kram

2013-08-29 @ 20:43:38
Postat av: Helena H

Hej vännen. Vad kul att så många ställt frågor till dig. :)
Känns att det är många nyare läsare tycker jag, för jag tror jag skulle kunna svara på nästan alla frågor de ställt, utom de mest personliga hur ni tycker o tänker jämför med varandra, du o Andres.(fast mycket av det har du ju också skrivit mycket om iofs) Hihi :)
Ha det bäst.
Kram från Söderhamn

2013-08-30 @ 03:42:47
Postat av: zia

Hej! Undrar hur många år det skiljer mellan dig och Andres?

2013-08-30 @ 07:40:41
Postat av: Viktoria

Kom på fler frågor :)
Va brukar ni äta för slags mat, har du några bra mat / mellanmåls förslag? alltid kul att få nya tips på mat.

Hur mycket o ofta handlar ni? vilken affär?

2013-08-30 @ 08:57:06
Postat av: peachbeast

Hur gör ni med trespråkigheten? Pratar du bara finska med barnen (plus finskt dagis) och Andres bara spanska? Hur mycket finska resp spanska kan barnen?

2013-08-30 @ 12:52:32
URL: http://supermancat.blogspot.com
Postat av: Anonym

Hej är lite nyfiken på dina barns syskons mamma. Vad kan du berätta om henne?

Svar: ?? Om mig själv?
Me & My Baby Dolls

2013-08-31 @ 02:38:46
Postat av: Vera

Jag tycker att många frågor redan ställts men som heltidsarbetande mamma med sex ungar i åldrarna 2,5-20 år så är jag så fascinerad över att du alltid ser så pigg och fräsch ut! Hur tusan bär du dig åt kvinna?! ;)
Hur gamla var Andres äldre barn när du kom in i bilden?
Du har en fantastisk blogg och jag får en positiv kick varje gång jag är in här och läser! Tack för att du delar med dig av erat liv och vardag!
Kram från Norrbotten

2013-08-31 @ 22:18:39
URL: http://veramedflera.nu
Postat av: Cill

Jättebra blogg! Jag har läst i 2,5 år och tycker så mycket om den!

Det känns som om jag vet mycket, och jag har inga frågor. Men det skall bli intressant att läsa om din syn på barnuppfostran, som någon frågade om!

Angående komentaren från Anonym om dina barns syskons mamma så tror jag att hon/han(?) menade Diegos, Patricias och Micaels mamma.

Jag kom precis på en fråga. Vad jobbar Micael med? Han var väl arbetslös när han bodde hos er, men nu när han bor med sin fru så kanske han har ett jobb..?

Keep up the good work som vi säger i USA!

// Cill

2013-09-01 @ 01:51:44
Postat av: Cill

Jag kom på en fråga till!

Vem är älsdt i syskonskaran med dig och dina syskon och hur många år är det mellan varje barn? Det känns som om du är yngst, är du det?

Ha det bra!
// Cill.

2013-09-01 @ 01:59:28
Postat av: Anonym igen

Svar: nej menade Andres barns mamma alltså Diego, micael och dom andra.

Svar: Hehe, jo jag förstod det snabbt ;)
Me & My Baby Dolls

2013-09-01 @ 02:57:55
Postat av: Jenna

Hej!. Jag har ganska nyss hittat hit igen:) har varit in på din blogg förut för länge sedan. Jag är själv finsk, men kan tyvärr inte finska flytande vilket är jättetråkigt för de hade varit så kul och lära mina barn finska språket.

Här kommer lite frågor jag funderade mest på nu,

1. Pratar du bara finska med barnen?
2. Vilket språk använder barnen mest?
3. Om du pratar både finska och svenska med barnen blir dom aldrig förvirrade kring det?
4.Vad jobbar andres med?

De hade varit kul om du spelat in fler video tycker jag :)

Jätte fin blogg! hoppas ni får en toppen helg.




2013-11-15 @ 17:36:15
Tack för att Du tar dig tid <3
Kommentera inlägget här:

Vad heter Du?
Är Du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg? Adress här, så hittar jag till dig :)

Kommentar:

Trackback