35 dagar kvar!

Hej allihopa!
Ja här hemma räknar vi ner på dagarna fram till sommarlovet.
35 dagar kvar, sen har barnen sitt efterlängtade och välförtjänta SOMMARLOV!
 
Dom ska ha sommarlov i 12 veckor och tillsammans ska vi njuta varenda dag av det.
Jag hoppas verkligen på bra väder så att vi kan vara ute på äventyr så mycket det bara går. Så vi väntar och längtar.
 
Pratade med några mammor häromdagen om just sommarlov. En tjej har en grabb på 2 ½ och en 4 månaders bebis, hon blev helt chockad när jag sa att vi ska ha lov i 12 veckor. - Hennes lille son ska ha 3 veckors sommarlov sammanlagt under sommaren, och det då när pappan har semester, resten av tiden får han spendera på förskolan medans mamma är hemma på stranden med bebisen, promenerar och fikar med kompisar. Hon ville tydligen "njuta" av bebisens första sommar, bara dom två. Och sen ska dom umgås, hela familjen i 3 veckor.
En annan av mammorna skulle ha semester och 2 veckor senare ska hennes barn ha semester från förskolan, de två första veckorna vill hon vara själv. 
 
Ehh, hur tänker man här? 
Och det värsta är att de flesta av mammorna har samma planer.
 
 
Jag vet inte, men jag tycker att barnen förtjänar att ha ledigt under sommaren lika mycket som de vuxna behöver det. Tror ni inte att era barn också längtat efter sommaren och allt vad det innebär, precis som ni? 
 
Jag skulle inte kunna ligga på stranden med en glass i handen och sola och "njuta" varje dag medans mina barn är på förskolan. Skulle faktiskt skämmas.
 
Men alla gör väl som känns bäst för sig och sina familjer, eller hur? Och det finns kanske goda skäl till att dom väljer att ha det så, vad vet jag?
 
Här längtar vi som sagt. Snaaart är sommaren här! Vi ska bada, äta hur mycket glass som helst, grilla, leka ute och gå på äventyrer och olika utflykter.
 
Hur lång semester ska ni/ barnen ha?
 
Ni som är hemma med bebis te x och har syskon på förskolan under sommarlovstider, hur tänker ni? 
Dela gärna med er. 
 
Har ni några planer inför semstern ännu?
 

Kommentarer
Postat av: Camilla 32 år och blivande 10 barnsmamma

Förstår inte heller många föräldrar,jobbar man så ska man ju självklart ha dom där men annars måste dom ju oxå ha lov.
Vi har alltid haft dom hemma hela sommaren och kommer att ha det så länge jag är hemma ..
Vi fick ofta höra i början att varför så länge ?
Jo för att barnen måste ju oxå känna att dom haft sommarlov.
Jag trivs på loven för då har jag alla hemma,ingen stress o sånt..:-D
Mvh Camilla

2013-04-23 @ 14:18:52
URL: http://minstorafamilj.se
Postat av: Helena H

Härligt känsligt ämne! :)
Bara väntar på att få läsa alla svar. :)
Är helt o hållet på din sida här!
Fattar inte hur man kan ha sitt barn på dagis om man själv är ledig, när det är lov.
Är självklart en sak om man inte är helt frisk, har struligt liv el liknande anledningar. Förutom då så finns det ingen anledning att barnen ska behöva vara nästan hela lovet på dagis.
Att säga t ex att barnet blir så ensamt om det är hemma är en dålig ursäkt, man får väl gå ut dit där det är andra barn, och så går det ju faktiskt att umgås o leka själv med barnet också.
Nä, tycker det ska vara lite hårdare regler på detta faktiskt. Så synd om barnen som har nästan hela sitt liv på dagis, fast de har en förälder hemma.
Som ensam förälder kan man kanske få jobb hela sommaren, men då kanske man kan försöka låta barnet vara med släktingar eller vänner nån vecka iaf.
Kram från Söderhamn

2013-04-23 @ 14:19:16
Postat av: Taru

Vilken gullig bild på Nicole! :)

Ush bara ryser när jag läser det du skriver :( skulle aldrig heller kunna ligga på en strand utan mina tjejer! Konstigt att människor vill vara lediga utan sina barn. Makes no sense!

Skönt att det snart är sommar!!!:)

2013-04-23 @ 14:25:15
Postat av: Cissi

Gud va mysigt med 12 veckor :) Jag ska ha tre veckor med Hugo och hans pappa ska ha ett par veckor han också men tidigare. Eftersom vi har separerat och ekonomin inte är den bästa så måste jag spara lite semesterdagar till jul osv. Bla tar jag en nästa tisdag för jag jobbar halvdag och då får jag två lediga dagar med hugge eftersom onsdagen är en röd dag :) Men hade jag kunnat hade jag också tagit flera veckor!!! Kram

2013-04-23 @ 14:26:19
Postat av: Lotta

Men shit, är det bara 35 dagar till sommarlovet??! Förstår inte heller hur man kan ligga på stranden själv och ha sina barn på dagis? Hur har man samvete till det??
Tyvärr kommer mina två små bara få vara hemma 4 veckor i sommar, dom fyra veckor som jag har semester. Min sambo har precis fått nytt jobb och har därför ingen semester alls :( Men han och barnen är lediga alla fredagar iaf! :)

Man vet ju själv hur mycket man längtade efter loven när man var liten, unnar mina barn att ha lika långa härliga sommarlov som vi hade! :)

2013-04-23 @ 14:54:18
URL: http://bakningifokus.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Jag har min stora tjej på 2 år och 8 månader hemma helt från förskolan. Hon slutade där en månad innan lillasyster föddes (3 mån nu) så mitt svar blir hela sommaren ;-) jag skulle inte heller njuta av stranden, värmen och ledigheten om min stora var på förskolan. Förstår inte de som vill ha syskon hemma när pappan är hemma. Förra sommaren när hon gick på förskolan delade jag och hennes pappa upp oss så hon fick 10 veckors ledigt.

Kul att dina barn får vara hemma så länge!! :-)

2013-04-23 @ 15:22:00
URL: http://Mammatillenflicka.blogg.se
Postat av: Hannah

Vi kommer att vara lediga 7 veckor hela familjen. Tidigare år har det varit hela sommaren och sen 10 veckor. 7 är vad vi kan ha detta år och det är jag väldig nöjd med. Vi känner att vi vill passa på nu medans vi kan, om några år kommer det säkert bli så att man måste dela upp sommarlovet mellan föräldrarna för att det ska funka, men nu kan vi vara lediga tillsammans.

Jag hade gärna varit ledig 1-2 dagar i slutet av lovet på egen hand, för att komma i ordning hemma inför hösten,. typ storstäda, tvätta och allt sånt man inte riktigt fixar med under sommaren, men vi kom fram till att vi är lediga alla tillsammans hela tiden och får fixa det där ändå.

Att man delar upp mellan föräldrar kan jag haja, men att vara hemma med bebis och lämna ett syskon på dagis för att få vara själva, njae...beror nog alldeles på den specifika situationen.... :)

2013-04-23 @ 15:58:34
URL: http://honeybuns.blogg.se
Postat av: Anna

Vad arg jag blir på dessa mammor( pappor oxå)
Varför skaffar man barn om man inte orkar ta hand om dom?!
Förresten är det inte tillåtet att ha semester och samtidigt ha barnet på förskola...
Personalen vill väl oxå ha semester?!!
Vi pysslar och har oss för att våra barn ska få vara hemma så mycket som möjligt under sommarlovet.
Har alltid haft de större barnen hemma under lov då jag varit mammaledig.
Tack för en bra blogg:)

2013-04-23 @ 16:17:56
Postat av: Ann-Sofie

Barnen ska vara lediga ca 2 månader, kan bli mer. Vi ska förhoppningsvis åka till Finland i juli sedan blir det nog att ta det lugnt på hemmaplan! Min dotter har adhd och autism så hon behöver extra stimulans men ändå går hon inte längre än till 14 om dagarna och sen går hon inte varje dag heller. Börjar jag jobba blir det tyvärr längre dagar för barnen antagligen men jag hoppas i sådana fall att jag får ett bra schema så dom inte behöver gå varje dag.

2013-04-23 @ 18:20:56
Postat av: Tanna

Helt galet hur folk tänker ! Har man semester är barnen självklart hemma ! Jax är hemma minst 5 v, troligtvis ännu mera. Vissa veckor går han bara mån-ons för jag jobbar natt.

2013-04-23 @ 18:25:39
URL: http://tannaodevil.blogg.se
Postat av: Sofie

men herre gud vilka egoister till föräldrar!! klart man har sitt/sina barn lediga när man själv är ledig... vill man göra något utan barn kan man i stället fråga mormor/morfar eller farmor/farfar om barnvakt nån dag... jag har två barn en pojk på 3 år och en dotter på 10 snart 11 månader( och tyvärr ensamstående vilket jag inte är stolt över) men min pojk ska vara ledig lite över tio veckor sen börjar båda dagis.. vill passa på o ha lång ledig tillsammans medans vi kan när jag börjar jobba så blir de tyvärr kortare sommarlov för oss alla...

oj nu blev de långt.. tack för en bra blogg kram Sofie

2013-04-23 @ 18:26:38
Postat av: Helena

Jag har en tjej på 3 år och en på 9 månader.
Den stora kommer vara hemma från 1 juni till 31 augusti. 13 veckor med andra ord.
Hon kommer säkert sakna vissa kompisar, men jag hoppas vi kan hitta på skojigheter så hon inte tänker på det så mycket.

Jag tänker så här; NÄR kommer vi få en möjlighet till 13 veckors ledighet tillsammans igen. Typ aldrig!
Då gäller det att passa på när man kan.

Tack för en fin blogg. :)

2013-04-23 @ 18:37:46
Postat av: Helena

Jag har en tjej på 3 år och en på 9 månader.
Den stora kommer vara hemma från 1 juni till 31 augusti. 13 veckor med andra ord.
Hon kommer säkert sakna vissa kompisar, men jag hoppas vi kan hitta på skojigheter så hon inte tänker på det så mycket.

Jag tänker så här; NÄR kommer vi få en möjlighet till 13 veckors ledighet tillsammans igen. Typ aldrig!
Då gäller det att passa på när man kan.

Tack för en fin blogg. :)

2013-04-23 @ 18:40:51
Postat av: Margareta

Jag tror att du är ganska unik som har hela gänget hemma hela sommaren. Det är en av sakerna som jag beundrar dej för ditt stora tålamod. Jag är lärare så jag hade också barnen hemma hela sommaren men jag har ju bara två.
Du är en fantastisk mamma det är väl därför du har 5 barn. Hoppas att ni får en jättemysig sommar med mycket sol och många äventyr.

2013-04-23 @ 18:43:04
Postat av: Ann-Sofie

Hej.
Jag tycker som dig i detta.
Hur jävla jobbigt det än kan vara vissa dagar och hur mkt jag ibland ångrar att barnen får vara hemma hela somrarna så är det en rättighet jag tycker dom har. Ja menar när man väl vill vara själv och känner att man behöver det så finns det väl alltid någon man kan ordna som barnvakt. Dom dagarna är ju rätt sällsynta men när det är så så går det att ordna.
Själv ska vi (jag och mannen) åka ner till sthlm med dom två stora tjejerna så dom får gå på grönan och besöka deras passas grav mm. Sen nån helg åker vi med bara dom tre minsta till typ furuvik. Nästa år står Egypten på agendan och i december Italien bara jag och mannen då han fyller år.

Vad ska ni själv hitta på för skoj?

2013-04-23 @ 18:49:58
URL: http://www.afrodite1980.blogspot.com
Postat av: åsa

Hej
När jag var mammaledig med lilltjejej gick minsta killen på fsk, men den sommaren hade mannen 6 v semester och sen var vi lediga lite till och mös.
sommaren efter när lilltjejen fyllde 1 år tror jag han hade 10 v ledigt ihop med storebrödernas sommarlov.
Så mysigt att få vara lediga tillsammans.
Kram Åsa

2013-04-23 @ 19:24:01
URL: http://trepojkarochentjej.bloggplatsen.se
Postat av: Sara - Hold on be strong

Härligt med sommarlov!!

2013-04-23 @ 19:36:50
URL: http://saraleasofia.blogg.se
Postat av: Ida

Min lilla kille fyller 2
I juni, jag studerar i vanliga fall! Men i början av juni åker hela familjen till Kreta i en vecka och sen är pappa ledig i 3 veckor till med oss! Jag kommer vara hemma
Med honom hela sommaren! :) i slutet av augusti kommer lillasyster dessutom! :)

2013-04-23 @ 20:07:49
Postat av: linn

Fusk att ni får sommarlov om 35 dagar.. vi får om 52 :(

2013-04-23 @ 20:22:10
URL: http://linnffotar.blogg.se
Postat av: Hanna Karlsson

Vad härligt med tolv veckors sommarlov. Blir illa berörd när jag läser hur de mammor i din närhet tänker vad gäller ledighet tillsammans....

2013-04-23 @ 20:27:52
URL: http://hannafialotta.blogg.se/
Postat av: Nora Lofveen ♡

Typ om 45 dagar börjar mitt sommarlov.

2013-04-23 @ 20:30:52
URL: http://noralofveen.blogg.se
Postat av: madde-fembarnsmamma

Här kommer vi också vara lediga i hela sommaren, blir ca: 12 veckor för oss med :-) Förstår inte heller hur tusan man kan vilja ha semester utan sina barn. Usch, själv oroar jag mig för att i framtiden kanske dom inte kommer kunna vara hemma riktigt hela sommaren utan kanske bara 7-8 veckor;)

2013-04-23 @ 20:31:13
Postat av: Elsa Hammarström

jöses. Bara så få dagar kvar!

2013-04-23 @ 20:36:16
URL: http://elsalinn.blogg.se
Postat av: Maja ♥

Visst kan jag förstå att mammorna vill vara själva med bebisen men behöver man verkligen det i 10 veckor. Två veckor funkar ju men jag håller absolut med dig, barnen förtjänar sommarlov lika mycket som alla andra! :D

2013-04-23 @ 20:42:30
URL: http://wordsbymaja.blogg.se
Postat av: Alexandra

Hur kan man lämna en 2,5 åring på dagis för att få tid med babyn... Har själv en 2,5 åring o sku aldrig kunna tänka mig göra det! Dock skulle jag inte ha något barn dagligen på dagis om jag själv var hemma med yngre syskon.

2013-04-23 @ 20:47:34
Postat av: EMMA

Ååh vad härligt!!! Längtar jag också!

2013-04-23 @ 20:52:12
URL: http://helloinspo.blogg.se
Postat av: Kristina

Hej 😃, håller med dig till 100% , klart barnen skall vara lediga !! Är själv föräldraledig med barn nr 4 och har varit hemma sen första föddes 06 😃, känns så oerhört skönt att barnen sluppit bo på fsk , de är där bara 15h i veckan ( allmän förskola ) och har aldrig varit där mer utöver det , för det mesta inte ens det . Här är de oxå hemma hela sommaren lång , klart att det blir intensivt ibland men vi har inte skaffat barn för att fsk skall fostra dem !! Här där vi bor är det tyvärr inte vanligt att man gör som oss 😓, här kan mamman gå föräldraledig och pappan tar semester men ändå lämnas deras barn på fsk för de behöver semester , så himla sorgligt , borde man veta innan man skaffar barn , tror folk inte att barnen behöver semester från fsk , där har de aldrig en lugn stund som däremot många föräldrar jan ha på sitt jobb. Nä mer hopp åt mänskligheten ( barnen )hoppas jag på😃. Och en guld ⭐stjärna till alla oss som faktiskt sätter barnen främst !! Kramar en skånetös

2013-04-23 @ 21:09:25
Postat av: Louise

Här i Malmö är det följande:
Lediga föräldrar, lediga barn punkt.
Jobbar en förälder så är barnen hemma med den andra föräldern.
Jobbar båda föräldrarna är det dagis/fritids som gäller.
Mina barn slutar skolan den 12 juni och Izabella är ledig from 17 juni och fram till augusti...MEN det endast om vi inte jobbar vilket jag inte vet än.
Hoppas bara att denna sommaren blir fin och varm så man kan vara ute mycket...mina barn leker bäst ute inget kiv medan det är megakiv när de är hemma.

ha en fortsatt bra kväll. Kram

2013-04-23 @ 21:16:05
URL: http://malmomorsan.se
Postat av: Arijana

Jag har en 4 årig dotter och 4 månaders bebis. Min dotter ska vara ledig från jun- sept. Klart ja behåller mitt barn hemma så
Mycket jag kan. Skulle aödrig kunna lämna hennen på förskolan och själv gå ut och äta glass och stranden. Hon kommer vara där så de räcker.

2013-04-23 @ 22:12:04
Postat av: Mamma till Valentino och Mirella. <3

Hej, just nu pågår en tävling i min blogg där du kan vinna en valfri nappflaska från LUNDMYR of Sweden, kommentera för att vara med att delta och länka för ännu större vinst chans. :) www.jenniferpalma.vimedbarn.se
<3

2013-04-23 @ 22:12:15
URL: http://www.jenniferpalma.vimedbarn.se
Postat av: Nina

Barna har 3 uker ferie fra barnehagen(dagis.)
Det samme har vi.Resten av sommeren må vi jobbe rett og slett,sånn er det bare.

2013-04-23 @ 22:16:41
URL: http://mammantiljessica.blogg.no
Postat av: Angelica

Lustigt det där! Här i Kalmar får inte ens syskon va på förskola i sommar om bebis "finns". (Ej heller på påsk/sportlov då)

2013-04-23 @ 22:35:51
Postat av: Hanna

Hej! Skulle aldrig kunna ha semester utan mina barn (2 och snart 4 år). De ska vara lediga 4 veckor, måste tyvärr jobba också. Men vi brukar ha semester på höst och vinter också! Tack för en fin blogg!

2013-04-24 @ 01:00:23
Postat av: Jessan

Jag håller med dig fullt & fast i detta! Har ingen förståelse för att man vill njuta med ENA barnet medans det andra ska vara på förskolan?? Fy bubblan vilka föräldrar det verkar finnas. Jag kan tyvärr bara ta mina 4 semesterveckor i år men då har vi löst det med att vi tar semester lite omlott just för att slippa ha barnen på jourdagis så mycket.Förra sommaren var vi lediga allihop men dagarna räcker inte hur länge som helst SÅ vi passar på att njuta när vi är lediga!Vi har dessutom en regel på dagis som säger att det är endast när föräldrarna arbetar man har rätt att ha dom på förskolan och man har en halvtimmes resväg till & från jobbet. Tycker inte att det skulle behövas en sån regel men tydligen prioriterar vi alla olika. Tack för en kanon blogg! Ha det bra! Kram.

2013-04-24 @ 10:20:03
URL: http://www.jessansjuveler.blogg.se
Postat av: Pernilla

Tack för en super mysig blogg, vi e så lika på så många punkter:)
Har en grabb på 3 år o sen en till grabb på 8 månader(tiden går liiite väl fort nu:()
skulle vilja ha stora grabben hemma hela tiden men lite stimulans o träffa andra barn är nog nyttigt:)
så planen för i sommar är att han e ledig i alla fall från v.25 -v.34 kanske längre...vill nog ha honom hemma hela juni, juli, augusti :)
man skaffar väl barn för o umgås med dom?? man skaffar väl inte barn för att lämna dom på dagis när man själv e ledig?men de e min åsikt:)
Kram kram

2013-04-24 @ 11:38:02
Postat av: Marie

Det är någ bäst för dom barnen att dom är på förskolan eftersom dom har sådana själviska föräldrar. Dom har det bättre på förskolan än hemma. Själva ska vi ha 6 veckor och barn behöver också semester efter 1 år SÅKLART. Tack för din fina blogg jag följer dig varje dag, så fin familj du har

2013-04-24 @ 12:44:53
Postat av: ♥ ♥ Melissas Prinsar ♥ ♥

de är rätt kul å se hur olika man tänker ang de där
jag är som dig att är jag ledig så ska barnen vara lediga så man kan hitta på massa skoj =)
men nu ska ja ju jobba 3mån i sträck from juni så jag kommer bara va ledig nån enstaka dag MEN då har M sagt att han ska va ledig hela 3 mån inte bara ta ut vanlig semester utan även vara pappaledig så han kan va me barnen medans ja jobbar å dom slipper gå på förskolan..brukar ändå inte va så många barn på sommaren här :)
men ja som sagt alla tänker så olika ang detta
Kramis

2013-04-24 @ 13:21:44
URL: http://www.melissasprinsar.se/
Postat av: Therese Evelinas mamma 😋

Men vad är de för mammor då! Jag ska ha semester 3 veckor och min dotter ska va hemma fyra då hon även ska vara på dagen hos sin farmor/mormor på dagen ena veckan...hon ska va hon sin Farmor och mormor för att slippa gå på sommar dagis! Sen när nr 2 kommer då för min dotter enbart gå vanliga veckor 15 timmar för att sedan vara hemma alla lov och mys med oss! Blir så arg när man hör sånt här! Att människor ens tänker så de skämmer mig, tycker de låter självisk och som mammorna hellre har egen tid än att ta hand om barnen de satt till världen! Dags att tänka om och tänka rätt!!!

2013-04-24 @ 17:13:54
URL: http://mammaatess.blogg.se
Postat av: Camilla ♥ Gravid

Jag ska bebis-mysa heeeeeela sommaren :D

2013-04-24 @ 19:51:29
URL: http://mirabilibus.blogg.se
Postat av: Anna

Håller helt med dig i dina tankar, jag kan inte förstå hur man kan ha barnen på förskolan och själv vara hemma och ha "ledigt"

Jag arbetar på förskolan och i min kommun finns det regler på att barnen ska vara lediga när föräldrarna är lediga och i kommunen där mina barn går i förskola får de som har föräldrarlediga föräldrar inte ha sina barn på förskolan mellan vissa veckor och då är det inte bara 4 veckor utan nästan hela sommaren

Det är så skönt att höra det du skriver, det är så sunt... Jag personligen har inte skaffat barn för att andra ska ta hand om dem

2013-04-25 @ 07:31:05
Postat av: Mia

Tror att det i min kommun gäller att 15-timmars barnen endast får gå under skolterminerna, dvs när det är sommarlov och mamma/pappa är hemma med syskon så får man vara hemma!
På något vis tycker jag att det är självklart att om man är hemma med småsyskon så är alla hemma! Det kommer tider när man jobbar och det är stress, stress och åter stress. Ta det lugnt och njut!

2013-04-25 @ 13:37:22
Postat av: sanna

Hej! Läser din blogg dagligen men har hittills inte kommenterat, men kan nu inte låta bli!
Tycker det är självklart att man har sina barn hemma när man själv har semester.
Jag har bara 11 månader mellan mina barn som nu är 26 mån resp 15 mån. Många ifrågasatte om ja inte skulle sätta flickan (den äldsta av dom)på förskola när jag fick pojken, el om hon skulle börja i höstas. För mig va det en självklarhet att ha henne hemma lika länge som pojken, då hon fortfarande va å liten. Hade varit skillnad om hon varit 3 år el äldre. Nu ska de börja båda två på förskolan i maj. De kommer gå knappt 6 veckor o sen är de lediga när vi har semester (såklart) vi har lappat ihop så att vi får 3 veckor tillsammans o sen är pappan hemma me dom 3 veckor. Får en klump i magen när jag tänker på att det finns barn som knappt får ett par veckors ledighet..
Jobbar själv på förskola så man vet hur olika det kan vara!
Tycker det är helt fantastiskt o underbart för dina barn att få va lediga i 12 veckor!! :)

Tack för en toppen blogg!!

2013-04-25 @ 20:48:27
Postat av: Carina

Mina fyra barn ska vara hemma hos mig hela sommaren . Det är tredje sommaren i rad som vi är föräldralediga och vi njuter så mycket vi bara kan. Man måste passa på och njuta av barnen anser jag. För dom växer alldeles för snabbt. Med vänlig hälsning, Carina

2013-04-25 @ 22:04:31
URL: http://Cinafina.blogg.se
Postat av: Lisa Öhlin

Min son 3,5 år kommer att vara hemma var 3:e vecka då jag är ledig samt de dagar då jag är ledig övriga veckor. Sen kommer min mamma som är förskollärare att vara med honom en vecka under sin semester då jag har min långa nattvecka och behöver sova dagtid. Pappan jobbar mån- fre utom var tredje vecka då jag är ledig. Sen väntar vi liten i början på oktober. Jag går på ledigt i mitten på augusti:)

2013-04-26 @ 07:37:39
Postat av: Tellervo

Som den dagisfröken jag är blir jag väääldigt upprörd när du berättar om mammorna som vill ha sina barn i förskolan när de själva har semester; hur tänker de, varför skaffade de barn över huvudtaget? Fattar de inte hur kort den tiden är när barnen är små? Även om jag älskar "mina" barn på dagis är det jättesvårt att alltid erbjuda dem bra verksamhet när grupperna är alldeles för stora. Alltför ofta måste man säga "inte just nu" när någon kommer med en bok eller ett spel t.ex. En stor guldstjärna till dig Satu, du är en fantastisk mamma!

2013-04-26 @ 11:51:25
Postat av: Anonym

Som den dagisfröken jag är blir jag väääldigt upprörd när du berättar om mammorna som vill ha sina barn i förskolan när de själva har semester; hur tänker de, varför skaffade de barn över huvudtaget? Fattar de inte hur kort den tiden är när barnen är små? Även om jag älskar "mina" barn på dagis är det jättesvårt att alltid erbjuda dem bra verksamhet när grupperna är alldeles för stora. Alltför ofta måste man säga "inte just nu" när någon kommer med en bok eller ett spel t.ex. En stor guldstjärna till dig Satu, du är en fantastisk mamma!

2013-04-26 @ 11:52:45
Postat av: Erica

Brukar läsa din blogg väldigt ofta och tycker rent generellt att du har sunda värderingar. Men jag vill ifrågasätta det politiskt korrekta i detta (det du själv brukar kalla mammamaffian), dvs vad som är rätt för dig kanske inte är rätt för andra eller rätt i sig.

Ta exemplet att du tog hål i öronen på Olivia, rätt enligt dig, fel enligt mammamaffian. Du låter barnen titta mycket på film (Pippi Långstrump sitter barnvakt), återigen rätt enligt dig. Men inte politiskt korrekt. Du som ofta belyser din rätt att göra som du vill, ta steget längre och lev som du lär.

För samma mammor som kanske enda gången någonsin får lite ledigt (från jobb 100% och 100% mamma) kanske tycker att det är hutlöst att du sitter och solar på balkongen när dina barn befinner sig på förskolan. Vilket är exakt samma sak, med ett undantag. De har ett arbete.

2013-04-27 @ 03:08:53
Postat av: Åsa

Härligt med långt sommarlov, vi har alltid sett till så barnen har minst 7 veckor ledigt även när vi jobbar, bara att pussla med semestern. Man behöver ju inte har alla veckor ledigt med mannen.

2013-04-27 @ 07:26:49
URL: http://asahjelm.blogg.se
Tack för att Du tar dig tid <3
Kommentera inlägget här:

Vad heter Du?
Är Du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg? Adress här, så hittar jag till dig :)

Kommentar:

Trackback