VECKA 28 + 0

Vecka 28 + 0 nu, jippiieee! Känns som att jag kan pusta ut lite grann nu. För varje dag som går nu så ökar chanserna för bebisens överlevnad inför en för tidigit födsel jätte mycket. Everyday counts.
 
Såhär står det på http://se.babycenter.com hemsida om denna vecka:
 
Nu är du 28 veckor gången (eller gravid i 29:e veckan, om du föredrar att räkna så).
Inte långt kvar nu -- nu börjar den sista trimestern. De flesta kvinnor går upp cirka 5 kg från och med nu och fram till förlossningen. Dina besök på MVC är tätare mot slutet, men gå inte och vänta om du är orolig över något.

Två känslolägen som kan tyckas motsatta är vanliga vid den här tiden: "Jag har varit gravid i evigheter" och "Hjälp, jag är inte redo för detta!" Det är helt normalt att känna så. Det kan hjälpa att prata med andra blivande föräldrar, till exempel i din föräldragrupp (om du går).
Det kan vara intressant att besöka BB, så att du vet vad som väntar dig i förväg.

Pappor kan oroa sig för förlossningen dels därför att det kan vara jobbigt att se sin partner ha ont, dels därför att det kan vara svårt att veta hur man bäst är till stöd. Det kan också vara bra att veta, vad ni har att vänta er om det tillstöter några komplikationer. Bebisen kan behöva hjälp, så läs om akuta ingrepp och kejsarsnitt.

 Den här veckan väger bebisen drygt ett kilo och är ca 38 cm lång från topp till tå.
Ungefär vid den här tiden kan bebisen öppna ögonen och vrida på huvudet och en stark ljudkälla lyser på utsidan. Den blinkar med ögonen och har ögonfransar.
Fingernaglarna finns på plats och den börjar lägga på sig ett fettlager inför livet utanför livmodern. Om du vill kommunicera med din bebis redan nu, så kan du sjunga eller läsa högt för den – men känn dig inte tvungen, om det inte känns naturligt för dig.

Underhudsfettet bildas och skelettet utvecklas, även om det fortfarande är mjukt och böjligt. Benstommen hårdnar inte ordentligt förrän efter födelsen.

Såhär ser jag och magen ut idag:
 (observera den fina pärlarmband som min fina docka gjort till mig)
 
 
Själv mår jag sisådär. Det finns dåliga dagar och mindre dåliga dagar. Men fortfarande kräks jag i stort sett varje dag, yrsel, hjärtklappning, blir jätte varm, sammandragningar och stickningar här och där. Same old, same old..
Det är bara att gilla läget, snart får jag hålla min älskade och längtade lilla prinsessa och jag lovar att allt jag går igenom nu kommer att vara värt det miljoner gånger om!
 
Nu ska jag göra mig iordning, dags att åka till Huddinge och spec.mödravården igen.
 
Chaoo!

Kommentarer
Postat av: Lotta, klädtokig småbarnsmamma!

Ta hand om dig!

2012-10-22 @ 12:22:18
URL: http://lillgrodanskrypin.blogg.se
Postat av: Milla

Fin mage! Usch jag lider med dig då jag hade det samma med kräkningar, hjärtklappning, yrsel och migrän under hela min tvillinggraviditet. En stor eloge att du orkar ta hand om 4 små barn under tiden! Jag hade " bara" två och de var 5 och 7 o behövde inte mig på samma sätt som mindre barn behöver om du förstår hur jag menar.

2012-10-22 @ 13:05:33
Postat av: ♥ ♥ Melissas Prinsar ♥ ♥

vilken fin och mysig mage du har!
hur mkt har du gått upp än så länge?

2012-10-22 @ 13:46:56
URL: http://melissasprinsar.com
Postat av: -Santsu-

Jee,yx viikko taas takana!! Tosi kaunis oot,ei yhtään näe sun kasvoilta että on rankkaa välillä!!

Haleja!!

2012-10-22 @ 15:27:22
Postat av: Ellinor

Jag blir så glad när jag går in här och läser och ser att du har kommit in i ännu en vecka med tanke på din historia med för tidigt födda barn.
Din mage är jättefin och det kommer den lilla prinsessan oxå vara när hon kommer. :-) Ta hand om er och ha en trevlig kväll!

2012-10-22 @ 16:05:04
Postat av: Felicia!!

Längtar så mycket tills lilla prinsessan kommer!!

2012-10-22 @ 17:42:11
Postat av: Camilla 32 år & 9 barnsmamma

Härlig mage.. Jättefin bild på dig..

Mvh camilla

2012-10-22 @ 18:10:38
URL: http://minstorafamilj.se
Postat av: Emma

Tack gumman.
vad fin gravidmage du har, saknar ju min redan när man ser din gosiga.så liten du är:)
Ja de är inte klokt , idag är han 17 dagar redan.
Fattar INTE vad tiden tagit vägen!
Benjamin tar de hela bra tycker ja, men han testar oss nog lite mer!

2012-10-22 @ 20:26:24
Postat av: Michelle

Gud vilken fin liten mage! :) jag hatar att vara gravid, men ändå saknar jag just magen?! Känner mig så ensam nu när ingen sparkar eller rör sig där inne på kvällarna :P haha

2012-10-22 @ 20:27:54
URL: http://mammasnovalie.blogg.se
Tack för att Du tar dig tid <3
Kommentera inlägget här:

Vad heter Du?
Är Du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg? Adress här, så hittar jag till dig :)

Kommentar:

Trackback