TROTS x 1998373663029374654003

Hej (igen).
Tänkte ta upp detta med "trots". Det finns massor av olika fina ord för detta trosålder- självständighetsåldern, utvecklingsfas osv, men vi alla vet vad det handlar om. 3-årstrotsen. Vanessa. Do i need to say more?
 
H-J-Ä-L-P-! säger jag bara. Lord have mercy on my soul!
Experter säger att trots behöver inte alls vara något negativt- men det här är inte kul, roligt, underhållande, glädjande, utvecklande eller något positivt över huvudtaget. Det är bara rent sagt pane-in-the-ass- moments och jag förstår inte hur det kan komma något gott ur det här? Hur?
Vanessa hade sin 2-års trots period för inte så länge sen, men nu har mamman av den trotsen kommit tillbaka i form av 3-årstrotsen. WTF!?
 
Vanessa är en underbar go liten tjej som vet vad hon vill.
När hon är med andra är hon alltid en liten ängel, pratar lungt, är väluppfostrad, artig och är så snäll så. Här hemma, och speciellt då med mig är den flickan som förbytt.
Hon har en temperament som räcker till tiotusen pers och blir över och hon är envis som en åsna.
Hon testar mig till max och trycker på de exakta knapparna som får mig att se rött.
 
Allting blir en kamp mellan henne och mig, att allt blir så svårt.
Grejen är att hon tror att hon bestämmer allting och att allting är bara hennes. Allting är bara NEJ och verkligen driver med en. (<----mig)
Om jag säger nej och att det är jag som bestämmer så blir hon helt förstörd och skriker som en tok. Det handlar om allt ifrån vilka kläder jag valt ut till henne, hur jag sätter upp hennes hår, borsta tänderna, om jag ber henne göra något eller om jag säger till henne att inte göra något. Hon retas med flit för att se hur jag reagerar. Hon gnällskriker med rösten som Gud glömde och då går det inte att få henne att lyssna alls, för hon hör ingenting hur lungt man än försöker prata med henne. Det hjälper inte att hålla om henne när hon får sina utbrott, hon skriker ännu högre, sparkas och slåss. Det hjälper inte att låta henne ta time-out för hon tröttnar ändå aldrig med att jag bär tillbaka henne.
Värst av allt är nattningarna. Spelar ingen roll hur länge jag sitter med henne, för när jag ska gå blir det ändå världens liv på den lilla sessan. Man vill ju inte skiljas åt som ovänner, med att någon är ledsen.
 
Så säg mig, vad är det för positivt som ska komma ut av det här? Och är det här verkligen nödvändigt för att hon ska komma ur det här självständig? Is this really the way?
 
Jag vet att det här ska gå över nån gång, men när? Bättre förr än senare hoppas jag.
Mellan varven är hon den underbaraste flickan ever. Man tror inte ens att det är samma person. Och det är då som jag får så jäkla dåligt samvete att vi har bråkat med varandra, att jag inte haft tålamod kvar och därför skrikit på henne. Känner mig som den värsta mamman genom tiderna. Jag är inte dum heller, det är inte så att jag låter henne få sin vilja igenom i allting- jag sätter gränser och visar tydligt vad som inte är okej beteende. Och vissa "battles" väljer man att ta, andra inte.
Efter varje bråk så kommer hon till mig med sin lenaste och snällaste röst- kramar mig och säger förlåt.
 
Hur jobbig den här stunden kan vara nu så ska mina barn aldrig, för en enda sekund tro att jag inte älskar dom.
Hur jobbiga dom är ibland och att jag helst av allt skulle vilja springa ut just när det är som värst så är dom det bästa som har hänt mig och att kag älskar dom mest av allt på denna jord.
Min tröst under dessa stunder är att det är förbigående.  
 
 Samma sak om man är i affären eller något och nån av barnen skulle råka få ett utbrott, och kör hela trudelutten- ni vet, slänger sig på golvet och grinar för att få köpa den där jäkla godispåsen framför kassan på en tisdag. Man får onda-ögat från vissa människor. Jag vet precis vilka ni är, surpuppor.
Ni har nog inga barn själva eller så har ni glömt hur det var, så skit på er. Sånt rör mig inte.
 
 Så har ni varit i samma sits som jag eller har råd och tips så vill jag gärna höra, för jag är så trött på allt evigt bråkande om småsaker.
 
En väldigt söt och trotsig liten 3-åring!
Jag älskar Dig! (även fast du driver mig till vansinne ibland)
 

Kommentarer
Postat av: Karolina Nordling

Vet inte vad jag ska säga Bessa= Lilla My, så sööööt!

2012-10-19 @ 15:56:59
URL: http://karolinanordling.com
Postat av: Anna Köhler

skulle kunna skriva allt själv haha
vänta tills 4-6års åldern istället,
min 4åring ska va först i allt, skriker om han
inte får lov att vara först, haha
sen 6åringen är den som vill bestämma
över allt o alla gör man inte som han "säger"
så får man stryk helt enkelt 3 barn på
skolan har redan råkat ut för det ops
än så länge har det vart lugnt idag men
det kommer snart hehe

Postat av: Carolina

Mitt tips är "välj dina strider" Och låt henne få vara med och bestämma till viss del, tex att hon själv får välja kläder och ha den frisyr hon själv önskar. Se det som en komplimang, man trotsar bara den man älskar!

2012-10-19 @ 17:39:24
Postat av: Heidi

Har oxå en helt galen men underbar 3 åring som går mig på nerverna ;)

Han blev 3 i juli o har varit hemsk sen dess o ja bara väntar på att det ska gå över.. Men än så länge verkar det va kvar o vissa dagar e det outhärdigt , eller va man kan säga.. man vill bara rymma :p

Men när dte försvinner eller va man ska göra vet ja ej, men har läst massor av trådar på fl o det enda man egentligen kan göra är väl att vänta ut det, för ngn gång måste det väl ändå bli bättre ;) :) Ja får iaf hoppas det då vi ska få ett barn till i februari.. har för mig du oxå väntar ett syskon till dina?! krama från en mamma som oxå har en trotsig unge ;)

2012-10-19 @ 18:26:18
URL: http://heromer.blogg.se
Postat av: Anni

Våran tös är 4,5 och hon har alltid varit extremt mycket av allt..
Mycke trots, skrik, bråk.. Utbrott helt enkelt.
Pojkarna är envisa, men inte på samma sätt "omöjliga"
Dock har jag nu bara sista halvåret märkt att d finns hopp. Jue mer hon kan själv o får bestämma och lär sig..
Destå lugnare blir hon med saker och utbrotten har börjat minska.
Så håll ut är mitt råd! Man är inte tuff varje dag, men man gör alltid sitt bästa när man är medveten. Gör medvetna val och funderar på saker.

2012-10-19 @ 19:08:38
Postat av: Sandra

Har också en treårig monst... Eh prinsessa. Om jag nu någon gång tar med henne på affären brukar jag säga till henne att du får inte skrika i affären eller slänga dig på golvet! Då svarar hon: jag skriker aldrig i affären...
Hmmm då är någon annan jag har haft med mig som legat på golvet och skrikit i affären då!

2012-10-19 @ 19:43:17
URL: http://sparsamhet.nu
Postat av: Nlie

Åhå det älskade trotset... Viktigaste är väl att vara konsekvent och bestämd hur jävligt det än blir. Det är ju övergående som tur är! Alla åldrar har sin charm, min femåring trotsar inte men han har tex kommit på hur man ljuger och prövar gärna det titt som tätt, inte heller roligt... Min andra kille hade precis sådana utbrott som du beskriver för ett halvår sen men dem har varavat ner lite nu, dock har han kvar sitt häftiga humör, men utbrotten sker inte varje timma längre utan kanske bara nån gång om dagen ;) Håll ut!

2012-10-19 @ 23:04:17
URL: http://nlie-nlie.blogspot.com
Postat av: Sara

Ett tips är att lyssna på knattetimmen på internet, det är kunniga personer som svarar på alla möjliga frågor som föräldrar har, bland annat om hur man hanterar trotsiga barn i olika åldrar.

2012-10-20 @ 19:15:17
Postat av: Helena H

Bara fortsätt vara bestämd som du är nu, ger du efter och låter henne bestämma för mycket redan så kommer det bli ännu värre o jobbigare vid nästa trotsperiod. Är pest o pina vissa dagar och man vill helst bara lämna allt o gå, men man får passa på att njuta av de stunder som är lugna o bra o passa på att ladda batterierna. Tråkigt råd, men tyvärr det enda jag kan ge om man fortfarande vill ha lite regler o ordning i sitt hem.
Massor med kramar från Söderhamn

2012-10-20 @ 21:18:48
Tack för att Du tar dig tid <3
Kommentera inlägget här:

Vad heter Du?
Är Du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg? Adress här, så hittar jag till dig :)

Kommentar:

Trackback