Språk

Många av er har undrat vad vi pratar för språk med barnen.
 
- Jag (och min sida av familjen) pratar finska med dem.
Andres sida av familjen pratar ibland spanska med dem, speciellt hans mamma. Det tråkiga är att Andres aldrig tagit sig tid att verkligen prata spanska med dem hemma, han tycker att det är lättare att ta allt på svenska istället.
Men till det roliga- Nu har tjejerna, speciellt Nicole börjat intressera sig för spanska. Vi lyssnar ofta på spanskt musik, och hon frågar hela tiden Andres hur man säger det eller det på spanska. Och så upprepar dom det. Och dom har blivit bra!
DET har resulterat till att Andres har hittat motivation till att prata spanska med dem också. Han ser ju att dom vill lära sig och att dom kan. För dom förstår mycket spanska, och kan prata lite också.
T om jag försöker prata spanska med dem så att dom får in det. (och jag är verkligen ingen expert)
 
Jag tycker att det spanska språket är jätte vackert och en dag vill jag lära mig tala flytande spanska.
Alla dessa språken är gratis för barnen, dom lär sig så himla snabbt- snabbare än vi vuxna.
 
(Naturligtvis pratar dom allihop flytande svenska också)
 
Vad kan du /dina barn för språk?
Vilket språk skulle du vilja lära dig?
Om du har annat modersmål än svenska, pratar du det med ditt barn?
 
***********************************************************************************************************************
Bjuder på några bilder från igår medans jag sitter här. Puua kom förbi på fika + middag.
(behöver jag säga att barnen var överlyckliga?)
 
Dano har nattat sig själv, dockorna och Puua.
 
Jonathan leker med bilar med dagens meny på tröjan/munnen
 
Lite kvällsmys med brorsan
 

Kommentarer
Postat av: Karolina

Va kul att de har börjat intressera sig för spanska! Alltid bra med massa språk och som sagt det är gratis! Och spanska är fint! Kanske kan lära Mosteri på vägen ;)

2012-11-15 @ 14:58:16
URL: http://Karolinanordling.se
Postat av: Camilla 32 år & 9 barnsmamma

Vi pratar bara svenska här hemma ..
Min farmor lärde aldrig min pappa eller oss finska..
En tid i skolan gick jag på extra lektioner i
finska men det vart inge mer.

Mvh camilla

2012-11-15 @ 16:32:38
URL: http://minstorafamilj.se
Postat av: Sotnosen!

Hade någon av oss haft ett andra språk, hade jag absolut velat föra det vidare! Både för att kunna kommunicera med släkten och för att det är en stor tillgång i framtiden! :-)

2012-11-15 @ 17:20:23
URL: http://lillgrodanskrypin.blogg.se
Postat av: Louise

Min sambo är från Polen och jag är svensk.
Vi pratar svenska här hemma eftersom jag inte alls är speciellt intresserad av att lära mig polska.
Sambons föräldrar pratar polska med barnen.
Jag kan prata lite(väldigt lite då) italienska, hade jag pluggat på mer så hade jag förmodligen pratat flytande, engelska kan jag och så danska pratar jag relativt bra men övar så mycket jag kan. Hoppas på att få jobb i DK:-). Jag vill gärna lära mig mer italienska och Danska så jag hoppas det blir så;-).

Ha en bra kväll.//kram från Malmö.

2012-11-15 @ 22:00:21
URL: http://malmomorsan.se
Postat av: Madeleine - om livet i the OC

Många frågar mig samma sak. Mina barn förstår svenska, men dom pratar nästan ingen svenska alla. Abbie är bättre än Kenzie. När vi är i sverige eller när vi har min fam här så blir svenskan bättre. Problemet för mig är ju att det är jag som på egen hand måste få dom att prata svenska.. vi tittar på svenska filmer och läser böcker. Men det är jättesvårt, spec sedan Abbie började skolan förra året så har det blivit mer engelska än svenska.

2012-11-16 @ 06:20:21
URL: http://www.maddes-cali-dreamin.com
Postat av: Margareta

Vad glad jag blir att Nicole har fått fart på Andres.Det vore ju så sorgligt om de inte skulle få lära sig spanska. De kan ju iof läsa det i skolan men att få det hemma är ju så mycket lättare. Har för mej att du skrivit att barnens abuela inte pratar så mkt svenska så desto viktigare är det ju att barnen lär sej spanska. Pratar Andres äldre barn spanska? Små barn kan lära sej 3 språk samtidigt.Pratar dina syskonbarn finska?

2012-11-16 @ 11:20:03
Postat av: Ingela

Jag är ju från Finland men har svenska som modersmål, har aldrig lärt mig finska grammatiken felfritt, synd. Jag skulle vilja lära min dotter finska, emn tror det kommer bestå av finska barnböcker och mumin-dvd på finska. Skall jag prata med henne och lära henne så kommer hon inte heller få den rätta grammatiken. Synd. Tycker det är viktigt med språk och det gäller att passa på när de är små och har lättare att ta till sig.
Kul med spanska, det är ju så fint språk. Vinner jag miljoner, köper jag en lägenhet i Spanien så vi kan vara där när det är kallt och grått här. Då kanske lilljänta får lära sig spanska också ;)

2012-11-20 @ 21:20:26
URL: http://plingesvardag.wordpress.com
Tack för att Du tar dig tid <3
Kommentera inlägget här:

Vad heter Du?
Är Du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg? Adress här, så hittar jag till dig :)

Kommentar:

Trackback